شمانیوز
شما نیوز

۱۵ کشته در سیل و رانش زمین در تاجیکستان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): سیل و رانش زمین در ولایت ختلان تاجیکستان دست کم ۱۵ کشته از جمله چند کودک بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، یکشنبه حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی در روستای کوهستانی "آدینه بای" در ناحیه شورآباد و در پی بارانهای شدید و رانش زمین ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند.

دو نفر دیگر هم در روستاهای دیگر ولایت ختلان در اثر جاری شدن سیلاب جان باخته‌اند.

شورآباد در جنوب غربی تاجیکستان و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد.

تیم ویژه‌ای برای نجات قربانیان و برآورد خسارت‌ به محل اعزام شده است.

همچنین گزارش شده که در اثر این حادثه خسارات زیادی نیز وارد شده است.

همراه خان علی اف، رئیس جماعت (شهرستان) سرچشمه، امروز دوشنبه (۱۴ آوریل) به بی‌بی‌سی گفت که در حال حاضر گروه کاری ویژه‌ای مشغول تحقیق و ارزیابی خسارات مالی و تلفات جانی این حادثه هستند .

آقای علی اف می‌گوید که ۱۳ نفر از ساکنانی که جان‌ خود را در ناحیه شور آباد از دست دادند از جمله اعضای سه خانواده هستند. در حال حاضر آسیب‌دیدگان به کمک‌های بشردوستانه نیاز شدید دارند.

او گفت: "نیاز بیش‌تر به چادر و مواد غذایی برای ساکنان است زیرا سیل منازل زیادی را خراب کرده است."

گزارش‌های رسمی حاکیست که در برخی د‌یگر از روستا‌های منطقه کولاب ولایت ختلان نیز جاری شدن سیل و لغزش کوهپاره‌ ثبت شده که خساراتی برای مردم به جای گذاشته‌ است.

طبق اطلاع وزارت امور داخله تاجیکستان ریزش سیل در روستا‌های پنجاسیاب، غربدره و لایلقه منطقه زربدار شهر کولاب نیز رخ داده‌ است.

در سایت رسمی این وزارت آمد‌ه است که با دستور ویژه امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، گروه‌کاری دولتی تحت سرپرستی مرادعلی المردان، معاون نخست‌وزیر تاجیکستان به محل حادثه رفته‌اند.

وزیران تندرستی و حفظ اجتماعی و وزارت راه و ترابری تاجیکستان و رئیس کمیته اضطراری این کشور شامل این گروه کاری هستند.

در روستا‌های کوهستانی ناحیه شورآباد در گذشته نیز حوادث طبیعی مشابهی مانند جاری شدن سیل و ترمه (بهمن) رخ داده و بر اثر آن منازل مسکونی ساکنان و هزاران هکتار از مزارع صدمه دیده‌اند. سال ۲۰۱۰ سیل در منطقه دشت جوم جان دو نفر از ساکنان را گرفت.

از سوی د‌یگر به گفته عده‌ای از مسافران شاهراه دوشنبه-خاروغ که از ولایت بدخشان به دوشنبه، پایتخت، آمده‌اند بالا شدن سطح آب در رودخانه‌های کوچک شورآباد حمل و نقل کالا و سفر مسافران در این مسیر را نیز با مشکل مواجه ساخته‌ است.

از جمله عده‌ای از مسافران می‌گویند که شب شنبه (۱۲ آوریل) نتوانستند بموقع به شهر دوشنبه برسند زیرا در شورآباد بالا رفتن سطح رودخانه‌هایی که در مسیر واقع هستند، مشاهده شده و مسافران چندین ساعت را در راه در زیر باران سپری کرده‌اند.

طبق اطلاع منابع رسمی در سال ۲۰۱۳ در حوادث طبیعی و پیشامد‌های ناگوار ۲۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند از جمله ۱۱ نفر در نتیجه فرود آمدن بهمن کشته و ۱۲۴ نفر در استخر و یا رودخانه‌ها غرق شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied