شمانیوز
شما نیوز

علی لاریجانی:غزه به کمک مالی و سلاح نیاز دارد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم فلسطین به امکانات مالی و سلاح نیاز دارند و این در حالی است که برخی کشورهای اسلامی تنها شعار می دهند و این شعارها نتیجه ای برای مردم فلسطین ندارد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه العالم، با محکومیت حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه گفت: ایران از مقاومت فلسطین حمایت خواهد کرد.

لاریجانی ادامه داد: جنگ غزه از جنگ هایی است که تبعات و تحلیل های زیادی دارد، اینکه رفتار رژیم صهیونیستی خشن است بر کسی پوشیده نیست و نکته عجیب برخی از حرف های مسئولان رژیم صهیونیستی و آمریکایی است که ماهیت کار زشت آنها را نشان می دهد.

وی افزود: مسئولان رژیم صهیونیستی و آمریکا عنوان می کنند به دلیل امکان وجود نیروی رزمنده در مدارس و بیمارستان ها این ساختمان ها را مورد بمباران و تهاجم قرار می دهد که این مصداق جنایت جنگی است به دلیل اینکه موضوع اثبات وجود رزمنده در بیمارستان بعد از تحقیقات مشخص می شود.

رئیس قوه مقننه گفت: کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل جنایت جنگی صهیونیست ها را تأیید کرده است، رژیم غاصب صهیونیستی با تمام توان خود به منطقه کوچک غزه حمله می کند که حاصل آن صدها شهید و مجروح است .

آمریکایی ها به جنایات صهیونیست ها جایزه می دهند

لاریجانی تصریح کرد: آمریکایی ها به کمک های صدها میلیون دلاری خود به رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که این یعنی آمریکا به رژیمی که دچار جنایت جنگی شده جایزه می دهد.

وی افزود: در چند سال گذشته رژیم صهیونیستی در حملات 22 روزه، 8 روزه و جنگ اخیر مردم مظلوم فلسطین را مورد تهاجم قرار داده است.

رئیس مجلس گفت: هیچ کس مخالف آتش بس نیست، اما آیا آتش بسی که به معنای شروع دوباره جنگ باشد، آتش بس باید بصورتی باشد که مانع از جنایت جنگی شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد صدام هم بعد از حمله به ایران و شهادت مردم می گفت خواستار آتش بس است بنابراین باید آتش بس به منظور جلوگیری ازجنگ فعلی و شکستن محاصره غزه باشد.

مردم مظلوم فلسطین در سه نوع جنگ دفاع می کنند

لاریجانی افزود: در فلسطین چند جنگ وجود دارد که اولین آن جنگ علنی رژیم صهیونیستی است به طور مثال این رژیم غاصب در حمله به بازار شجاعیه، مردم بی دفاع را بمباران کرده است.

وی ا دامه داد: محاصره غزه خود جنگ دیگری است به طوری که اطلاع یافتم تا کنون امکان ارسال دارو و غذا نیز به غزه عملی نشده است.

لاریجانی افزود: علاوه بر دو جنگ مذکور، موضوع دیگر این است که دشمنان اجازه همراهی ملل مسلمان را با مردم فلسطین نمی دهند.

وی تصریح کرد: برخی ها یک عده تندرو را به جان مردم مسلمان انداخته اند و اجازه نمی دهند افکار عمومی بر روی مسئله فلسطین متمرکز شود که این موضوع باعث شده مردم مظلوم فلسطین سه نوع جنگ را تحمل کنند.

لاریجانی با بیان اینکه فلسطین نیازمند کمک های واقعی است افزود: گاهی در اجلاس های جهانی درباره مسائلی صحبت می شود که ارتباطی با وضع فعلی فلسطین ندارد، امام خمینی(ره) فرمودند اگرهر مسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب می برد که این موضوع کنایه از آن است که مسلمانان به حاشیه پردازی، سخنرانی و غصه خوردن اکتفامی کنند که البته غصه خوردن و فعالیت سیاسی خوب است اما باید به نیازهای واقعی مردم فلسطین توجه شود.

رئیس قوه مقننه افزود: فلسطین تنها از خود در برابر حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی که سلاح های خود را بر روی مردم این کشور تست می کند، دفاع می کند.

لاریجانی گفت: مردم فلسطین به امکانات مالی و سلاح نیاز دارند این در حالی است که برخی کشورهای اسلامی تنها شعار می دهند این شعارها نتیجه ای برای مردم فلسطین ندارد.

وی ادامه داد: ایران تمام تلاش خود را برای کمک واقعی به مردم فلسطین به کار می بندد و در اجلاس تروئیکای اخیر نیز بر روی موضوع کمک انسانی و واقعی به مردم فلسطین تأکید کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در کمک به مردم غزه تردیدی نداریم اما مبارزین فلسطینی خود سلاح های لازم را تأمین می کنند البته زمانی در زمینه تکنولوژی سلاح به مردم فلسطین کمک می کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت حسنی مبارک سابقه خوبی در مورد حمایت از مردم فلسطین نداشت اما با این وجود در جنگ 22 روزه شرایطی فراهم کرد که کمک های انسانی محدودی به مردم فلسطین برسد در زمان ریاست جمهوری مرسی نیز وی در جنگ 8 روزه گذرگاه رفح را برای کمک رسانی به مردم باز کرد.

جنگ غزه آزمونی برای دولت جدید مصر

لاریجانی در این زمینه اضافه کرد: جنگ اخیر آزمونی برای دولت جدید مصر است و اینکه مصر باید شرایط ارسال کمک های مردمی و دارویی را از طریق گذرگاه رفح فراهم کند مشخص است.

لاریجانی با بیان اینکه آینده گروهک تروریستی داعش سیاه است، گفت: اگر داعشی ها مدارکی مبنی بر حضور نیروی ایرانی در عراق داشتند حتما آن را اثبات می کردند، داعش نمی تواند با ایران وارد مصاف شود، زیرا از نظر ظرفیت کاری کوچک است و ما براساس تجربه می دانیم که چگونه آنها را سرجای خود بنشانیم، آنها تنها شعار می دهند.

وی گفت: عراق نیاز به یک ساماندهی و مدیریت برای مبارزه با گروه داعش دارد، البته اختلافات سیاسی به حضور داعش در عراق کمک کرده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ایران هرگونه کمک دوستانه ای به دولت دوست و برادر عراق می کند اما آنها تاکنون از ما نیرو نظامی نخواسته اند.

لاریجانی گفت: مسئله تروریست ابعاد مختلف بین المللی دارد و حتی در جنگ شوروی با افغانستان نیز موضوعاتی در این زمینه ها وجود داشت، پشت صحنه کمک به نیروهای تروریستی برخی از جریان های بین المللی است که ازنظر مادی سلاح و نیروی این گروهک ها را تأمین می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله تروریست به شرایط منطقه ای نیز بستگی دارد و داعش نیز از اختلافات سیاسی عراق استفاده کرد.

وی افزود: ارزیابی کلی از وضعیت تروریست در منطقه افغانستان، لیبی، مصر مالی نشان می دهد که از سال 2001 که آمریکایی ها عملیات نظامی را در افغانستان را با عنوان مبارزه با تروریسم شروع کردند تا به امروز تروریست ها در حال رشد بودنده اند.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی ها رفتارهای نادرست و دوگانه ای را در مسئله مبارزه با تروریسم داشته اند و اطلاعی که داریم آنها به تروریست ها سلاح داده اند.

وی گفت: در عراق، افغانستان و سوریه کمک های آمریکایی ها به تروریست ها مشخص است البته آنها اشتباه استراتژیکی می کنند.

مبارزه با تروریست هایی که تفکرشان تغییر کرده سخت است

لاریجانی افزود: استفاده آمریکا از گروه های تروریستی در جهت مقاصد خودش در برخی کشورها یک اشتباه استراتژیک است، به دلیل اینکه وقتی تفکر تروریستی در فردی نهادینه شود تغیر دادن آنها دشوار است و همان ها بر علیه اهداف آمریکایی ها اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: سابقه برخی رهبران داعش در عراق مشخص شده بنابراین باید با این گروه های تندرو مقابله کرد البته افق داعش سیاه است و آنها حداکثر توانشان را نشان داده اند و قدرت عملیاتی آنها بالا نیست.

رئیس مجلس درباره وضعیت عراق گفت: تردیدی نیست که ایران مستمراً در حال رایزنی برای برقراری آرامش در عراق است .

وی در این زمینه ادامه داد: عراق تجربه موفقی از دموکراسی در منطقه است، بعد از فجایع صدام در عراق و جنگ های طولانی در این کشور مردم در حال ساخت یک حکومت همراه با دموکراسی بودند که تروریست ها موافق این مهم نیستند.

هدف ایران برقراری حکومت وحدت ملی با حضور کردها، سنی ها و شیعیان در عراق

لاریجانی تصریح کرد: هدف ایران برقراری حکومت وحدت ملی با حضور کردها، سنی ها و شیعیان در عراق است که البته بر پایه قانون اساسی این کشور باشد.

لاریجانی گفت: در عراق رجال سیاسی و قانون اساسی خوبی وجود دارد و ایران قبول ندارد که کشوری از بیرون برای عراق تصمیم گیری کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر مردم و ساختار درونی عراق براساس قانون اساسی این کشور کسی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند آن شخص مورد حمایت ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر دولت آینده عراق فراگیر و معقول از تمام جهات باشد مشکلات امنیتی کشور حل می شود البته پروسه سیاسی نیز به تأمین امنیت کمک می کند.

لاریجانی در این باره افزود: شاید مناسب نیست درباره فردی خاص در یک برنامه تلویزیونی حرف زد اما مهم این است که تمام جریان های سیاسی عراق به سوی وفاق ملی حرکت کنند، عقل سیاسی بر انجام چنین کاری حکم می کند.

ایران با رهبران کردستان عراق رابطه نزدیکی دارد

وی درباره تحولات کردستان عراق گفت: رابطه ایران با کردهای عراق سابقه طولانی دارد در زمان صدام ایران به کردها کمک می کرد و همیشه پناه آنها بوده و با رهبران کردها رابطه نزدیکی داریم.

لاریجانی تصریح کرد: نگاه واقع بینانه به عراق نشان می دهد که هرگونه شعاری که توان گروهی عراق را تضعیف کند به ضرر همه گروه ها است قصد جریان تروریستی در عراق عقد اخوت با گروه خاصی نیست و تمامی گروه های عراقی باید بدانند که حفظ تمامیت ارضی و وفاق ملی بین شیعیان، سنی ها و کردها به آنها کمک خواهد کرد و نکته دیگر الان وقت ترجیح دادن مناسبات فردی به حل مشکل استراتژیک نیست و نباید حرف هایی که تحقق پیدا نمی کند زده شود که سوء تفاهمات را دامن بزند.

وی ادامه داد: عراق در حال پیشرفت است و کشمکش مانع از توسعه این کشور خواهد شد تمام بخش های عراق باید به سوی وحدت و حفظ تمامیت ارضی برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مسائل سوریه گفت: مسئله سوریه چیزی نبود که پیش بینی شود با انتخابات تمامی مشکلات حل می شود چون جریان های تروریستی که در سوریه کار تخریبی می کنند به هیچ نظمی اعتقاد ندارند و رفتار آنها نشان می دهد که نظم آنها در بی نظمی است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: بنابراین این توقع که چون انتخابات در سوریه صورت گرفته پس تمامی مشکلات حل می شود توقع درستی نبوده جدی گرفتن پایه های دموکراتیک آغاز یک راه است.

لاریجانی ادامه داد: یک عده معتقد بودند که در سوریه باید ابتدا مشکل امنیتی حل شود و بعد دموکراسی ایجاد گردد که ما معتقد بودیم حل مسئله امنیتی باید همراه باشد با تفکر دموکراتیک باشد.

وی افزود: علی القاعده باید دولتی در سوریه تشکیل می شد که بتواند گفت و گوها را انجام دهد که تشکیل دولت بعد از انتخابات می تواند علائمی را نشان دهد که این موضوع عملی خواهد بود.

لاریجانی گفت: یک تحرک بین المللی جدی برای حل مشکل سوریه وجود ندارد و حوادث عراق باعث مبهوتی دولت های آمریکا و کشورهای دیگر شده و موضوع غزه نیز باعث شده که اولویت های جدیدی به وجود آید و فعلا گزینه جدی برای حل مشکل سوریه نباشد.

وی تصریح کرد: یک نکته قابل توجه این است رفتاری که در قبال سوریه صورت گرفته تبعاتی برای سایر کشورها به وجود آورده است.

رئیس مجلس افزود: زمانی برخی کشورهای منطقه می آمدند و می گفتند این گروهک ها را تروریستی نخوانید به دلیل اینکه رفتار این گروه ها یک نوع واکنش به ساختار غیر دموکراتیک دولت سوریه است البته اینها بهانه بود به دلیل اینکه در عراق دموکراتیک نیز تروریست ها وجود دارند این گروه ها هر جا بتوانند پول و سلاح می گیرند و می گویند خلافت می کنیم.

وی درباره موضع گیری های سازمان ملل گفت: نگاه خیلی منفی به مسئله نداریم اما خیلی هم امیدوار نیستیم چرا سازمان ملل باید یک طرفه به موضوع غزه بنگرد برای سازمان ملل خجالت آور است که در حادثه روشن غزه به صهیونیست های جنایتکار به خاطر برخورد چند موشک کوچک دلداری می دهد، سازمان ملل به یک ظرف توخالی تبدیل شده و مانند سفره ای است که مواد مغذی ندارد و سالاد آن زیاد است.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: امیدواریم که مسائل منطقه ای برای سازمان ملل درس آموز باشد با وجودی که بعید می دانیم اما نگاه منفی نیز به این مسئله نداریم.

مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند

لاریجانی درباره اتحاد مسلمانان گفت: در شرایط فعلی باید مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند برخی اختلافات و نادانی های برخی جریان های سیاسی توان مسلمانان را با کاهش و فرسایش روبرو کرده است بنابراین با اتحاد باید بر روی حل مشکلات فلسطینیان تمرکز کرد.

وی درباره روابط ایران با عربستان سعودی گفت: فکر نمی کنم تغییر مهمی در روابط رخ داده باشد، همان حالت سکون قبلی است و هر شرایطی قبلا بوده، الان نیز هست البته برای عربستان سعودی و کشورهای دیگر اسلامی به عنوان ابناء امت اسلامی ارزش زیادی قایل هستیم و برخلاف گفته برخی از رسانه ها رقابتی با کسی نداریم.

لاریجانی ادامه داد: امام خمینی وحدت کلمه و وحدت امت اسلامی را مبنای انقلاب اسلامی قرار داده است، شیعیان و سنی ها خدای واحد، کتاب واحد و پیامبر(ص) واحدی دارند البته ممکن است در برخی از فروعات اختلافاتی داشته باشند، در کل مسلک ما مسلکی است که امام خمینی پایه گذاری کرده است.

وی افزود: در حوادث سال های اخیر برخی عوامل اختلافات را دامن زد که باید کشورها از این موضوع پند بگیرند.

رئیس مجلس درباره موضوع هسته ای ایران گفت: در مذاکرات هسته ای گذشته گام های کوچکی برداشته شده اما برای رفع اختلاف نظرها این حرکت انجام شده است.

رئیس قوه مقننه گفت: برداشت از متن مذاکرات نشان می دهد که زیاده خواهی هایی در طرف های غربی وجود دارد، ایران معتقد به داشتن دانش هسته ای صلح آمیز و تولید سوخت برای نیروگاه ها است.

وی ادامه داد: ایران تضمین های لازم را به منظور اطمینان بخشی خواهد داد اما حق تولید سوخت برای نیروگاه و فناوری صلح آمیز باید وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود: برخی کشورها دنبال عروسک بازی هسته ای هستند ما دانش هسته ای را به دست آورده ایم و دنبال دکور و نمایش هسته ای نیستیم.

وی با اشاره به برخی از پیشنهادات هسته ای گفت: از برخی پیشنهادات برداشت می شود که برخی کشورها دنبال بازی هسته ای هستند، حتی در مذاکرات اخیر احساس می شود برخی ها یا هدف را گم کرده اند یا تصور این است که با یک عروسک بازی هسته ای از سوی آنها مواجه هستیم این در حالی است که ما به دنبال مذاکرات جدی هستیم و ایران به دنبال داشتن دانش صلح آمیز هسته ای مورد نیاز است.

لاریجانی گفت: مقررات بین المللی اجازه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به ایران داده و ما مطمئنا به دنبال سلاح نیستیم.

وی ادامه داد: در سابق می گفتند مدل های ایران در موضوع هسته ای جوابی ندارد چون کسی که از دانش صلح آمیز هسته ای برخوردار است می تواند این موضوع را روی غیر صلح آمیز بودن سوییچ کند که این حرف بهانه گیری بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: غربی ها قبول کرده اند که ایران غنی سازی را انجام بدهد پس بهتر این است که این مدل را تکمیل کنند و زمان را طولانی نکنند و دنبال این موضوع نباشند که ایران را به چیزهای دیگر سرگرم کنند به دلیل اینکه عقلی وجود دارد که باعث می شود مسائل اصلی و جزئی را تشخیص بدهیم.

وی درباره اختلافات هسته ای ایران باغربی ها گفت: اختلافات در این زمینه وجود دارد برخی عمیق و برخی قابل نزدیک شدن است اما در موضوع غنی سازی اختلافی نیست و بیشتر بر روی حجم آن اختلاف وجود دارد.

لاریجانی درباره پروتکل الحاقی گفت: درباره پروتکل الحاقی حرف زدن زود است البته در مجلس مصوبه ای وجود داشته که براساس آن اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود پروتکل الحاقی قابل اجرا نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر تفاهم کلی در زمینه هسته ای انجام شود که تمامی مسائل را حل کند موضوع پروتکل در مجلس قابل طرح است و در صورتی که موضوع هسته ای حل نشود به دلیل وجود مخالفان در مجلس این موضوع ممکن نخواهد بود.

لاریجانی درباره روابط ایران با آمریکا گفت: خیلی از عوامل در رابطه با آمریکا نقش دارد ما اختلافات عمیقی با رفتار آمریکایی ها در منطقه داریم ما می گوییم باید به مردم مظلوم فلسطین کمک کرد آنها می گویند باید بمب های جدید بر روی سر مردم فلسطین ریخته شود پس اختلافات کوچک نیست.

وی افزود: ما می دانیم که جریان های تروریستی به وسیله آمریکا و دوستانش به وجود آمده است و به دلیل عدم شناخت آمریکایی ها در منطقه، معمولا آنها فتنه ای را ایجاد می کنند و مسائل را حل نشده رها کرده و می روند.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی ها در افغانستان جنگی را به وجود آوردند و مسئله را رها کردند که این موضوع حرکت زاینده ای را در خود به وجود آورد که عواقبی نیز در پی داشت و آمریکایی ها به دلیل ناتوانی در حل موضوع عصبانی هستند و نباید فراموش کرد از سال 2001 تا به امروز روند تروریست در منطقه رشد کرده است.

اختلافات با آمریکا ریشه در عدم واقع بینی و سلطه خواهی آنها دارد

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: اختلافات با آمریکا ریشه در عدم واقع بینی و سلطه خواهی آنها دارد و باید بدانند فریب کاری و درندگی که در گذشته وجود داشته دیگر جوابگو نیست و موضوع مانند موجودی است که دندان های نیش آن را کشیده باشند تعریف می شود و توصیه می کنم که با عقل مسئله را حل کنند نه با دندان.

وی درباره مسئله بحرین گفت: مسئله بحرین می توانست بدون دخالت نظامی و سرکوب که باعث رشد کینه ها شده، حل شود.

لاریجانی در این خصوص ادامه داد: در بحرین جریان اکثریتی وجود دارد که می گویند از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم هستیم یا کمتر برخورداریم بنابراین ایران توصیه می کرد که بامذاکرات به نتیجه برسند که برخی قبول نکردند و باعث شدند جراحت کهنه و حل آن مشکل شود.

گفت وگوی سیاسی و احترام به حقوق مردم راهکار حل بحران بحرین است

وی افزود: در مورد بحرین توصیه این است از طریق گفتگوی سیاسی و توجه به حقوق برابر مسئله بحرین حل شود.

رئیس مجلس درباره مسائل یمن گفت: یمن کشورریشه داری از نظر تمدن اسلامی در تمامی جهات است و یمن جنوبی و شمالی در چند سال گذشته متحد شدند.

لاریجانی افزود: خیزشی که در کشور عراق رخ داده انتظاراتی به وجود آورده که به بخشی از آن توجه شده و به برخی از آن توجه نشده که این موضوع عامل وقوع مشکلات است که در اینجا امیدوارم گفتگوهای سیاسی باعث شود که مردم در این کشور به وفاق برسند.

وی ادامه داد: علاقه ما این است که گروه های مختلف با هم کارکنند به دلیل اینکه تجربه نشان داده هر چه امت اسلامی تکه تکه شود به ضرر مسلمانان خواهد بود بنابراین به جریان های مختلف توصیه می کنم به سمت وحدت بروند برخلاف آنچه که افراطی ها می گویند فلانی کافر است که البته قصد آنها از گفتن این حرف ها ایجاد تفرقه است.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: درمصر و مراکش جریان صوفیه قوی است که البته افراطی ها آنها را کافر می دانند مگر می شود که این همه کافر در امت اسلامی درست کنند.

لاریجانی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران می گوید با وجودی که ممکن است مسلمانان در احکام و فروعات دین تفاوت هایی داشته باشند اما براساس سیاست امام خمینی(ره) باید همه وحدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: جریان های مختلف مسلمان را به وحدت دعوت می کنیم، مصر در سال های اخیر از اختلافات لطمه خورد این در حالی بود که انقلابی که در آنجا رخ داده است بنابراین باید از تندروی ها جلوگیری کرد.

رئیس مجلس گفت: باید پذیرفت سه صدر تفکر اسلامی در تحمل عقاید مختلف زیاد است بنابراین باید از تنگ نظری ها که کشورها را به آشوب می کشاند جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: همه گروه های اسلامی را به داشتن روابطی سالم که در جهت وحدت امت اسلامی باشد توصیه می کنم و آرزوی توفیق برای همه دارم.

منبع: العالم

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied