شمانیوز
شما نیوز

خاطرات مردمی که ازدست «داعش» گریختند+عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): "مورال" یکی دیگر از این آوارگان است. او گفت: در کوه، بیش از 30 نفر به دلیل گرسنگی مردند. او توضیح می دهد که چگونه ناامیدی باعث شد یکی از آوارگان، خود و 5 خواهرش را برای فرار از رنج گرسنگی و تشنگی بکشد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، رویترز در گزارشی به رنج مردم در محاصره داعش در شمال عراق پرداخت. در روزهای گذشته، شهر سنجار در شمال عراق و در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه به تصرف گروه داعش درآمد. مردم برای در امان ماندن از حملات داعش، به کوه های اطراف شهر پناه بردند اما در محاصره اعضای مسلح این گروه قرار گرفتند. شهر سنجار محل زندگی ایزدی ها، یکی از اقلیت های دینی است. با این حال شماری از آنها پس از پیاده روی مسافت زیادی، خود را به مناطق امن در کردستان عراق از جمله شهر دهوک عراق رساندند و از مرگ به دلیل گرسنگی و تشنگی نجات یافتند.

خاطرات مردمی که از دست

این افراد که تازه به منطقه امن رسیده اند بسیار خسته و ترسیده اند. آنها با تأثر می گویند مجبور شده اند افرادی از اعضای سالمند و معلول خانواده خود را جا بگذارند. "دخیل" چوپانی است که به همراه خانواده اش به مناطق کوهستانی سنجار فرار کرد. او هنگامی که راه سخت و دشوار را آغاز کرد تا محل امنی برای خود به دور از کوه های سنجار بیاید، مجبور شد مادر 95 ساله اش را رها کند و او را با خود نبرد. دخیل گفت: مادرم را در غاری در کوه، ترک کردم؛ او گفت که می خواهم اینجا باقی بمانم، شما خود را نجات بدهید. دخیل و هزاران نفر دیگر در مدت چند روز، کوه های سنجار را ترک کردند تا خود را به منطقه امنی برسانند. آنها در ابتدا از خاک عراق وارد خاک سوریه شدند و سپس پس از طی مسافتی خود را به منطقه کردستان عراق رساندند تا مورد تعرض نیروهای داعش قرار نگیرند. افراد نجات یافته از محاصره داعش که روز دوشنبه وارد شهر دهوک یکی از شهرهای مهم کردستان عراق شدند گفتند: رنج اهالی سنجار با شلیک توپخانه های داعش به این شهر آغاز شد. همزمان با پیشروی داعش به سمت سنجار، اهالی این شهر به سمت مناطق کوهستانی فرار کردند. "خلاف حاجی" که در مدرسه کار می کند نیز گفت: هنگامی که به سمت قله کوه در حرکت بودیم تک تیراندازهای داعش به سمت ما شلیک می کردند. تعدادی از دختران از بالای کوه سقوط کردند. هزاران نفر از زنان ما را به اسارت گرفتند. افراد در حال فرار تنها توانستند مقدار کمی آب و غذا به همراه خود ببرند. این پناهجویان چیزی به همراه خود نداشتند تا آنها را در برابر نور شدید آفتاب محافظت کند. "مورال" یکی دیگر از این آوارگان است. او گفت: در کوه، بیش از 30 نفر به دلیل گرسنگی مردند. در بالای کوه 100 سال به عقب برگشتیم. او توضیح می دهد که چگونه ناامیدی باعث شد یکی از آوارگان، خود و 5 خواهرش را برای فرار از رنج گرسنگی و تشنگی بکشد. "محمد شیاع السودانی" وزیر حقوق بشر عراق هم گفت: افراد مسلح داعش بیش از 500 نفر از ایزدی ها را کشتند. داعشی ها برخی از قربانیان را شامل کودکان و زنان، زنده زنده دفن کردند. آنها همچنین 300 زن را به عنوان کنیز با خود بردند. البته ارتش آمریکا تلاش کرد از طریق هواپیما، محموله های آب و غذا را برای افراد در محاصره در کوه های سنجار برساند. اما به گفته افراد نجات یافته از محاصره، این اقدامات با تاخیر بسیار زیادی انجام شد.

خاطرات مردمی که از دست

آمریکا همچنین اعلام کرده توپخانه هایی که کوه های سنجار را مورد هدف قرار می دهند بمباران کرده است. در سازمان ملل متحد هم گفته می شود مقامات مسؤول در حال بررسی راه های گشایش گذرگاه امن برای جابجایی و نجات افراد در محاصره داعش در کوهستان های سنجار هستند. با این حال به نظر می رسد در آینده کوتاه مدت چنین اتفاقی روی ندهد. نماینده ایزدی ها در پارلمان عراق هم گفت: داعش شمار زیادی از ایزدی ها را در روستاهای سنجار به گروگان گرفته است و آنها را میان مسلمان شدن یا مرگ مخیر کرده است. منبع: عصرایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied