شمانیوز
شما نیوز

تحلیل رسانه آلمانی از پیروزی چمران در شورای شهر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  انتخاب رئیس جدید شورای شهر تهران با دو روز تاخیر صبح سه‌شنبه، ۱۱ شهریور ماه انجام شد. اختلاف بر سر یک‌ساله یا دو ساله بودن ریاست شورا و تصادف یکی از اعضا از علت‌های این تاخیر گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، در رأی گیری روز سه‌شنبه ۱۸ عضو شورا به مهدی چمران رأی دادند تا او در دومین سال از دوره چهارم شورای شهر تهران ریاست آن را بر عهده بگیرد. چمران در دومین و سومین دوره نیز رئیس این شورا بود.

در این انتخابات مسجدجامعی که سال گذشته با ۱۶ رأی به ریاست شورا رسیده بود ۱۳ رأی بیشتر نیاورد. چمران در سال ۹۲ با اختلاف یک رأی صندلی ریاست شورا را به رقیب خود واگذار کرد. آرای سرنوشت‌ساز سرنوشت انتخابات شورای شهر تهران را آرای اعضایی تعیین می‌کند که به عنوان "مستقل" به این شورا وارد شده‌اند یا در جریان انتخابات دوره چهارم در فهرست هر دو جناح اصلی قرار داشته‌اند. در این میان رایزنی‌های پشت پرده برای واگذاری پست‌های حساسی چون ریاست کمیسیون‌های شورا، می‌تواند در چرخش برخی از آرا به سود اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان نقشی تعیین‌کننده بازی کند.

در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران که نتایج آن در روزهای پایانی خرداد ماه ۹۲ اعلام شد ۱۳ نفر از راه‌یافتگان به شورا در فهرست تشکل‌های اصلاح‌طلب قرار داشتند. یکی از این افراد الهه راستگو، عضو پیشین حزب اسلامی کار است که به علت بی‌اعتنایی به منشور اصلاح‌طلبان در جریان انتخاب شهردار تهران از این حزب اخراج شد. راستگو در دور دوم انتخابات شهردار تهران به محمد باقر قالیباف رأی داد. در آن دور، آرای محسن هاشمی، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و قالیباف مساوی بود و ظاهرا راستگو رأی سفید به صندوق انداخت. چشم‌انداز انتخابات مجلس دهم بنا بر گزارش‌ها در انتخابات اعضای هیئت رئیسه شورای شهر پایتخت، اصولگرایان ضمن باز پس گرفتن صندلی ریاست، موفق شدند موقعیت خود را در دو جایگاه کلیدی دیگر تثبیت کنند. در رأی‌گیری روز سه‌شنبه مرتضی طلایی، نایب رئیس کنونی شورا موفق شد با کسب ۱۷ رأی بر رقیب اصلاح‌طلب خود، احمد حکیمی‌پور پیروز شود. همچنین با رأی ۱۶ عضو شورا، رضا تقی‌پور برای یک‌سال دیگر سخنگوی شورای شهر تهران باقی می‌ماند. رقیب اصلاح‌طلب او، اسماعیل دوستی با دریافت ۱۴ رأی در این رقابت ناکام ماند. برخی از ناظران احتمال می‌دهند انتخاب چمران به ریاست شورای شهر تهران شانس پیروزی اصولگرایان را در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزایش دهد. منبع: تیک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied