شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودرو در بازار بالا و پایین شد!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  بازار خودرو کشور این روزها که چیزی به پایان تابستان نمانده، هنوز هم سرد و بلاتکلیف است و مشتریان تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند؛ هرچند قیمت انواع خودرو در هفته جاری با نوسان روبه‌رو و افت و خیزی نسبی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، با وجود آنکه چندی پیش گفته شد كه خودروسازان سه درصد از قیمت محصولات خود را کم کرده‌اند و این موضوع به کاهش قیمتی جزئی در بازار انجامید، اما مشتریان باز هم راضی به خرید نشدند و به نظر می‌رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از اینهای قیمت هستند. این در شرایطی است که فعلا هیاهوی قیمت خودرو فروکش کرده و کسی حرفی از این ماجرا به میان نمی‌آورد، هرچند به نظر می‌رسد این «آرامش»، آرامش قبل از طوفان است و خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی دیگر هستند.

آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان با ارسال نامه به شورای رقابت، خواستار لحاظ کردن تورم بخشی شش ماه اول امسال در قیمت محصولات خود شده‌اند و اگر این درخواست مورد موافقت قرار گیرد، قیمت رسمی خودروهای داخلی افزایشی چند باره را تجربه خواهد کرد. البته از آن‌سو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند و هرچند این روزها خبر چنداني در اين باره نیست، اما به احتمال زیاد در آینده و به خصوص در صورتی که شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت کند، مجلسی‌ها باز هم به میدان خواهند آمد و جنجال قیمت خودرو دوباره بالا خواهد گرفت. اما به بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم قیمت آنها در هفته جاری به چه شکل بوده است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر مگان قیمتی برابر با 102 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. این میهمان فرانسوی، طی سال‌جاری تولید بسیار اندکی داشته و یکی از دلایل قیمت بالای آن نیز به همین موضوع مربوط می‌شود. از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-90 نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند به عکس مگان، تولیدش نه تنها متوقف نشده، بلکه صعود نیز داشته است. به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 38 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز 39 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هر دو تندر با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند و این در شرایطی است که تندر مدل E1 همچنان 35 ميليون تومان قیمت دارد. به گفته فعالان بازار، عرضه کم تندر-90 سبب شده قیمت این محصول طی چند روز گذشته بالا برود. فعالان بازار در مورد تيبا نيز مي‌گويند که اين خودرو با افزایش قیمتی 400 هزار تومانی مواجه شده و هم اکنون 24 میلیون و 500 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. همچنین سوزوکي گرندويتارا که تولیدی در سال‌جاری نداشته، اگر در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با 138میلیون تومان در مدل اتومات خود خواهد داشت. نیسان تیانا هم 154 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که تغییر خاصی نداشته است. از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به کاهش قیمت 500 هزار تومانی‌اش، 37 ميليون تومان خريد‌و‌فروش مي‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان را دارا است. این خودرو نیز 500 هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند. در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ در مدل GLX با کاهشی 500 هزار تومانی، قيمتي برابر با 29 ميليون و 500 هزار تومان دارد و مدل SLX آن نیز 32 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند هم در مدل LX خود 29 میلیون تومان قیمت دارد که این قیمت از افت حدودا یک میلیون تومانی آن حکایت می‌کند. دو مدل دیگر سمند یعنی EF7 و سورن نیز به ترتیب 32 میلیون تومان و 32 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. از بازار پژو پارس سال نيز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون با قیمتی معادل 39 میلیون و 500 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد و این قیمت نشان می‌دهد پارس سال حدود یک میلیون تومان گران شده است. پارس در مدل ELX خود نیز 40 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از پارس که بگذریم، رانا نیز در حال حاضر با قیمتی برابر با 32 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل LX آن نیز 500 هزار تومان گران تر است.

در بین پرایدها هم مدل 131 قیمتی برابر با 19میلیون تومان دارد و این یعنی 500 هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است. پراید در مدل 132 و مجهز به یورو4 خود نیز 19میلیون و 500 هزار تومان به‌فروش می‌رسد و پراید 111 نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی برابر با 20 میلیون تومان دارد. این خودرو نیز کاهش قیمتی 500 هزار تومانی را به خود می‌بیند. از خودروهای داخلی که بگذریم، بازار وارداتی‌ها نیز با نوسان قیمت روبه‌رو بوده و برخی خودروها گران و برخی ارزان شده‌اند. کارشناسان بر این باورند که رشد واردات خودرو به کشور، عرضه را بیشتر از تقاضا کرده و از همین رو است که بازار خودروهای خارجی به حد اشباع رسیده است؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به قوانین جدید مربوط به واردات خودرو، احتمال کاهش واردات در ماه‌های آینده وجود دارد. تا پیش از این، واردکنندگان می‌توانستند بدون اسقاط خودروهای فرسوده و تنها با واریز وجه آن به حساب سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، مجوز واردات را دریافت کنند، اما با توجه به قوانین جدید، آنها پس از از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مجوز لازم را برای انجام واردات، دریافت خواهند کرد. آن‌طور که خبر می‌رسد، هم‌اکنون هیوندای سوناتا قیمتی برابر با 142 میلیون تومان دارد و هیوندای آزرا نیز در حال حاضر 246 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. هیوندای در مدل النترا نیز هم‌اکنون 108میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش چهار میلیونی آن حکایت دارد. در بین دیگر مدل‌های هیوندای، اما مدل IX55 قیمتی برابر با 265 میلیون تومان داشته و IX35 هم 147میلیون تومان به‌فروش می‌رود. همچنین سانتافه و i40 نیز به ترتیب 185 و 164 میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات آنها حکایت می‌کند. از سوی دیگر خبر می‌رسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل 148 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اپتیما و سراتو نیز به ترتیب قیمتی برابر 147 و 116 میلیون تومان را دارا هستند. اسپورتیج و سراتو هر کدام یک میلیون تومان ارزان شده‌اند. در بین محصولات تویوتا نیز کرولا با افزایشی 5/2 میلیون تومانی، 131 میلیون و 500هزار تومان به‌فروش می‌رسد و اوریون هم 210میلیون تومان قیمت دارد. منبع: دنیای اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied