شمانیوز
شما نیوز

حضور هنرمندان ایرانی در تاجیکستان+تصاویر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):ششمین جشنواره منطقه‌ای سینما موسوم به «دیدار» با حضور هنرمندان ایرانی در فرهنگسرای «جامی» شهر دوشنبه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،ششمین جشنواره منطقه‌ای سینما موسوم به «دیدار» با حضور هنرمندان ایران در فرهنگسرای «جامی» شهر دوشنبه آغاز به کار کرد.

تیم هنرمندان ایرانی با حضور «رضا میرکریمی» برنده جایزه جشنواره جهانی «کن»، «مهناز افشار» هنرمند سینمای ایران و «میثم جوادی» سینماگر جوان ایران در این جشنواره شرکت کرده است.

جشنواره امسال دیدار در دوشنبه به مناسبت بزرگداشت صد و دهمین سالگرد تولد «کامل یارمت‌اف» از بنیان‌گذاران هنر سینما در آسیای مرکزی و از شخصیت‌های برجسته فرهنگی ازبکستان و تاجیکستان برگزار شده است.

این جشنواره با نمایش فیلم «معلم» که توسط «ناصر سعیداف» کارگردان تاجیک و در همکاری با فیلم‌سازان ایرانی ساخته شده‌ افتتاح شد.

سعیداف ضمن سخنانی پیش از آغاز نمایش فیلم گفت: تا کنون هنرمندان تاجیک در چند فیلم‌ سینماگران ایرانی شرکت کرده‌اند اما این برای اولین بار بود که یک هنرمند ایرانی در تاجیکستان به ایفای نقش پرداخت.

وی افزود: مهناز افشار با تجربه حضور در بیش از 20 فیلم با کارگردانان مختلف ایران به تاجیکستان دعوت شد و نقش «هدیه» یک زن تاجیک را با مهارت اجرا کرد.

افشار نیز در این زمینه گفت: تاکنون در ایران نقش‌های مختلفی ایفا کرده اما نخستین نقش خود در تاجیکستان را تجربه جدید و فصل تازه‌ای در فعالیت هنری خود می‌داند.

کریمی عضو هیئت داوران این جشنواره است و جوادی نیز با 2 فیلم کوتاه با نام‌های «تنهایی» و «تنگنا» در بخش اصلی شرکت کرده است.

«سفر حقداداف» رئیس سازمان سینماگران تاجیکستان به خبرنگار فارس گفت: فیلم‌های این کارگردان ایرانی از جمله 70 فیلمی است که در جشنواره به نمایش در می‌آید.

وی افزود: فیلم‌هایی از سینماگران ایران، روسیه، افغانستان، قرقیزستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان... و جمعاً از 15 کشور در برنامه نمایش این جشنواره 5 روز در معرض تماشا گذاشته می‌شود.

وی افزود: فیلم کوتاه «کامل» که از سوی «سفربیک صالح‌اف» کارگردان تاجیک ساخته شده‌ به بزرگداشت «کامل یارمت‌اف» از بنیان‌گذاران هنر سینما در آسیای مرکزی اختصاص یافته و خارج از برنامه این جشنواره در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

این مقام تاجیک تصریح کرد: متفاوت از جشنواره‌های قبلی در این جشنواره چند فیلم صامت که بیش از 100 سال قبل تهیه شده‌اند نیز نمایش داده می‌شود که یکی از این فیلم‌های قدیمی از سوی «ولادیمیر یاراس‌اف» کارگردان روس در آغاز قرن 20 میلادی از زندگی مردم بدخشان تاجیکستان تهیه شده‌ است.

جشنواره دیدار در تاجیکستان که به همت دفتر سازمان بین‌المللی مدد، سازمان همکاری سوئیس و کمیته تلویزیون و رادیو این کشور برگزار شده در فرهنگسرای «جامی» و خانه سینمای «زیب‌النسا» برگزار خواهد شد.

برگزار کنندگان این جشنواره هدف این اقدام فرهنگی را جذب هنرمندان و سینماگران تاجیک برای توجه بیشتر به هنر فیلم‌برداری، تقویت روابط محافل فرهنگی کشورهای منطقه و رشد هنر سینما در این کشور عنوان کرده‌اند.

لازم به ذکر است دست‌اندرکاران این جشنواره برای جلب توجه و حضور بیشتر بینندگان، تمام برنامه‌ها و فیلم‌ها را در این جشنواره رایگان به نمایش می گذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied