شمانیوز
شما نیوز

مدیر عامل شرکت ملی نفت در مقابل منافع ملی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در شرایطی سرنوشت مهمترین مسایل صنعت نفت را به روند مذاکرات هسته ای و نتیجه آن وابسته می داند که طی ماه های اخیر رهبر معظم انقلاب درباره شکل گیری چنین تفکراتی به شدت هشدار داده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، درست در آستانه حساس ترين دور مذاكرات ايران و گروه موسوم به 5+1 و در شرايطي كه طي ماه هاي اخير ايران از مذاكره با غرب چيزي جز "دستكش مخملين با دست چدني " نديده است با این حال پيام هايي معنادار از طبقه پانزدهم ساختمان مركزي شركت ملي نفت ايران به خارج درز مي كند.

در اوضاع و احوالي كه بي اعتمادي ايران به طرف هاي مذاكره شدت گرفته است و از نظر اصول مسلم ديپلماسي بايد به دنبال تقويت وجهه و جايگاه كشور در آستانه حساس ترين دور مذاكرات باشيم ركن الدين جوادي سرنوشت توسعه صنعت نفت، روال تازه قراردادهاي نفتي ايران و حتي پرداخت مطالبات پيمانكاران را منوط به برداشته شدن تحريم ها يا به قول خودش " گشايش بين المللي " ميكند.

اين حرف ها در شرايطي گفته می شود كه طي يكي سال اخير كه باب تازه اي از مذاكره ميان مقامات ديپلماتيك ايران و كشورهاي 5+1 باز شده است بسياري از مسئولان بلندپايه و دلسوزان نظام تذكر داده اند كه مسئولان نبايد سرنوشت كشور و روند پيشرفت و توسعه طرح های ملي را به مذاكرات هسته ای گره بزنند.

در آشكارترين وجه اين تذكرات رهبر معظم انقلاب ارديبهشت امسال در بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي هوافضاي سپاه اعلام كردند كه "نباید نیازمندی های کشور و تحریم ها به مذاکره گره زده شود " .

ايشان در همان ديدار با اظهار گلايه از توجه جدي نکردن برخی مسئولان به پيام اقتدار و توانايي دروني خاطر نشان کردند: متاسفانه در برخی از بخش ها مديران ما اين پيام را درک نمی کنند .

رهبر انقلاب اسلامي «استعداد، توانايي و عزم» را مهمترين عامل اقتدار دانستند و گفتند: در طول سال هاي گذشته، در هر بخشي که بر آن متمرکز شديم و عزم صاحبان عزم را متوجه آن کرديم، به نتيجه رسيديم.

ايشان تاکيد کردند: مسئولان بايد موضوع تحريم را به طريق ديگري حل کنند .

آقاي جوادي هفته گذشته در گفت و گو با يك نشريه هفتگي " همكاري با شركت هاي بين المللي " براي فروش نفت و انتقال تكنولوژي و حتي " پرداخت مطالبات پيمانكاران شركت نفت " را منوط به نتيجه مثبت مذاكرات هسته اي و رفع تحريم ها كرده است .

جالب اينجاست كه آقاي جوادي و همفكران ايشان همان افرادي هستند كه مدعي بودند وضع تحريم هاي بين المللي در صورت وجود مديران كارآمد در صنعت نفت مي توانست تاثيراتي به مراتب ناچيزتر بر روند توليد و صادرات نفت برجاي گذارد اما حال معلوم نيست به چه دليلي همه آينده و هست و نيست فرداي شركت ملي نفت ايران به نتيجه مذاكرات با قدرت هاي جهاني يا به قول آقاي جوادي" گشايش بين المللي " گره خورده است؟ اگر به راستي تيم مديريتي جديد هم در برابر تحريم هاي بين المللي چاره اي جز صبر و سكوت ندارند پس اين همه جنجال درباره ناتواني مديران قبلي و حرفه اي بودن مديران تازه منصوب شده شركت ملي نفت چه هدفي داشته است؟

البته با كمال تاسف اين نگاه ويژه مديريتي آقاي جوادي در حال تسري به ساير مديران شركت نفت است ؛ مصداق بارز اين موضوع سخنان اخير آقاي دكتر فيروزمند مديرامور حقوقي شركت نفت است كه گفته اند: قراردادهاي جديد نفتي به شرط رفع تحريم ها در اسفند ماه امسال در لندن رونمايي مي شوند.

آيا اين سخنان كه در آستانه حساسترين دور از مذاكرات هسته اي بيان شده است يك پيام غيررسمي به طرف هاي غربي و نشانه اي از تلاش هاي پنهان براي فشار بر حاكميت نظام و كاستن از حرمت خطوط قرمز كشور دارد؟

می دانیم که شرکت ملی نفت ایران اصلی ترین تامین کننده بودجه کشور و طرح های توسعه و نگهداشت تولید در این شرکت مهمترین زیرساخت پیشرفت اقتصاد ملی است حتی طی سالهای گذشته نیز این مساله که نفت " پیشران و موتور محرک " اقتصاد ملی ایران است در رفتار و گفتار مسئولان این شرکت به وضوح مشهود و ملموس بوده است حال چه اتفاق خاصی افتاده است که به جای مخابره پیام های امیدآفرین نغمه ناساز " گشایش بین المللی " از زبان عالی ترین مسئول شرکت نفت شنیده می شود؟

آیا می توان این اظهارات علنی رکن الدین جوادی که همه سرنوشت نفت ایران را به مذاکرات گره زده است و بی توجه به مفاهیم اقتصاد مقاومتی ، بازشدن هر دریچه امیدی را منوط به خروجی " پشت درهای بسته وین" می داند مصداق همان جمله رهبری دانست که فرمودند: متاسفانه در برخی از بخش ها مديران ما اين پيام ( اقتدار و توانایی درونی ) را درک نمی کنند . منبع:پيك نفت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied