شمانیوز
شما نیوز

شایع‌ ترین بیماری زنان چیست؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در امور بانوان با اشاره به کمبود کالری دریافتی زنان نسبت به میزان استاندارد به ویژه در سنین باروری، سرطان سینه را شایع‌ترین بیماری زنان دانست.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از فارس، پیش از ظهر امروز همایش سلامت بانوان به مناسبت هفته سبا(سلامت بانوان ایرانی) با حضور شراره نیک‌سیر پزشک عمومی و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها، مجید حنیفه داروساز، فاطمه احمدی‌متمایل دندانپزشک، مرضیه فریمانی متخصص زنان و زایمان، زهرا بصیری فوق تخصص روماتولوژی، محمد حقیقی روانپزشک، محسن قره‌خانی متخصص قلب، رشید حیدری‌مقدم متخصص فیزیولوژی ورزش و محسن عالمی متخصص اورولوژی برگزار شد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان، انتخاب شعار «سلامت زنان، سلامت نسل‌ها» را برای این هفته در سال جاری با هدف حساس‌سازی جامعه عنوان کرد و گفت: زنان محور سلامت خانواده و جامعه هستند و رفاه آنها دربرگیرنده تمام مسائل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

شهره علیمحمدی با بیان اینکه نوزادان دختر از بدو تولد در برابر کمبود اکسیژن، میکروب‌ها و... مقاوم‌تر هستند، اظهار داشت: میزان مقاومت بانوان در برابر مسائل اجتماعی نیز بالاست.

وی با تأکید بر اهمیت فاصله‌گذاری صحیح بین بارداری‌ها به منظور جلوگیری از مرگ نوزاد و مادر، فراهم شدن امکانات لازم برای زایمان بدون خطر را با اهمیت خواند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان با اشاره به کمبود کالری دریافتی زنان نسبت به میزان استاندارد به ویژه در سنین باروری گفت: کم‌خونی ناشی از فقر آهن و سوء تغذیه و بالا بودن موقعیت جنس مذکر در خانواده برای بهره‌گیری از بهترین قسمت غذا از جمله مواردی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی شایع‌ترین علت مرگ در بانوان را سرطان پستان اعلام کرد و افزود: از هر هشت زن، یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود که این بیماری با تشخیص به موقع، قابل درمان است.

برنامه مدیریت شده کشوری برای کاهش آمار ابتلا به سرطان سینه

یک متخصص زنان و زایمان نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص غربالگری سرطان پستان و میزان بروز آن، به جایگاه ایران از نظر شیوع سرطان پستان و رحم و بررسی عامل سن در میزان شیوع این بیماری و ابزارهای تشخیص آن پرداخت.

مهرانگیز زمانی با اشاره به تأکید انجمن جهانی کنترل سرطان برای معاینه توسط خود فرد برای کشف توده؛ جایگاه معاینه سالانه توسط پزشک متخصص را موضوعی تأییدشده دانست و آموزش جمعیت دارای عامل خطر بالای ابتلا به سرطان را برای کاهش مراجعات به کلینیک‌ها خواستار شد.

در ادامه برنامه، پنلی با حضور تعدادی از پزشکان شامل نیک‌سیر پزشک عمومی و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها، حنیفه دکتر داروساز، احمدی‌متمایل دندانپزشک، بصیری فوق تخصص روماتولوژی، حقیقی روانپزشک، قره‌خانی متخصص قلب، حیدری‌مقدم متخصص فیزیولوژی ورزش و عالمی متخصص اورولوژی با مدیریت فریمانی متخصص زنان و زایمان برگزار شد.

پوکی استخوان در سنین بالا اجتناب‌ناپذیر است

فوق تخصص روماتولوژی نیز در مورد تفاوت آرتروز با پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان، کاهش توده استخوانی است و در سنین بالا اجتناب‌ناپذیر است، به طوری که میزان توده استخوانی هر فرد تا سن 35 سال به نهایت میزان خود می‌رسد و پس از یائسگی، روند پوکی استخوان شدیدتر می‌شود.

زهرا بصیری، مصرف داروها، رژیم غذایی حاوی ویتامین D و کلسیم، پرهیز از مصرف الکل و داشتن تحرک را در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر دانست.

وی آرتروز را ناشی از فرسایش غضروف مفصل دانست و آن را موضوعی متفاوت از پوکی و نرمی استخوان خواند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied