شمانیوز
شما نیوز

علت اعدام ریحانه جباری از زبان وکیلش

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی که خانواده سربندی تا قبل از جنجال‌های رسانه‌های داخل و خارج از کشور به سمت رضایت درباره ریحانه جباری پیش می رفتند، جنجال های رسانه ای مسیری غیر از بخشش را جلوی پای خانواده سربندی قرار داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، این روزها خبر اعدام شخصی به نام ریحانه جباری در رسانه‌های داخلی و خارجی بارها و بارها منتشر شد که هر کس به سبک خود به دنبال پیگیری این جریان بود.

ریحانه جباری دختر جوانی متولد سال 66 است که 7 سال پیش مرتکب قتل شده بود؛ فرزند مقتول با استناد به موارد موجود در پرونده و اعتراف صریح جباری گفته؛ قاتل دو روز قبل از حادثه اقدام به خرید چاقوی ۵۰ سانتی از خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس کرده و قبل از وقوع جنایت، از طریق پیامک اعلام می‌کند که فردا قرار است وی را [مرتضی سربندی] بکشد.

همچنین فرزند مقتول بیان کرده که طبق اقرار صریح این خانم، مبنی‌بر ضربه چاقو بر مقتول بر سجاده نماز با شواهد صحنه کاملاً تطابق دارد؛ این درحالی است که در این زمان ریحانه جباری می توانسته است از محل حادثه فرار کند با توجه به اینکه درب ساختمان نیز قفل نبوده و جباری پس از قتل به راحتی از درب خارج شده و مشکلی برای خروج نداشته است.

در این مدت 7 سال بارها این پرونده بررسی شد و حکم اعدام جباری با توجه به شواهد و اعترافات خود وی لازم الاجرا عنوان شد؛ اما برخی از رسانه‌های بیگانه و ضد نظام با دخالت های خود و متشنج کردن فضای افکار عمومی به دنبال ایجاد فتنه جدید در راستای طرح "لگام" بودند.

این کمپین‌ها و دخالت های بیگانگان در روند و نوع پرونده ریحانه جباری نه تنها تأثیری نگذاشت، بلکه باعث شد تا حتی خانواده مقتول به خاطر بازی با آبروی آنها نتوانند از حکم قصاص چشم پوشی کنند.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانم جباری، در گفتگو با بی‌بی‌سی ضمن تائید خبر اعدام، از آنچه رخ داده ابراز تاسف کرد؛ وی همچنین در ادامه مصاحبه رادیویی با بی بی سی انجام داده است اظهار کرده است این اتفاق قابل پیش بینی بود؛ چرا که حاشیه‌هایی که پیرامون پرونده به وجود آمد و جنجال هایی که به راه افتاد، باعث ناراحتی خانواده مقتول شد.

وی همچنین تصریح کرد: علی رغم تلاش زیادی که برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول انجام گرفت، حاشیه‌هایی که کمپین‌ها و سایت‌ها به راه انداختند، مسیر پرونده را از روال عادی خارج کرد و خانواده سربندی حاضر به گذشت نشدند.

وکیل ریحانه جباری با تأکید بر این موضوع که قصاص حق طبیعی اولیای دم است به بی بی سی گفت که کسی نمی تواند در این پرونده تأثیر بگذارد و مراحل پرونده طی شده و بحث قضایی آن به اتمام رسیده بود و در حال گرفتن رضایت از خانواده سربندی بودیم که جنجال ها روی روند تأثیر گذاشت و خانواده سربندی از حق قانونی خود یعنی قصاص نگذشتند.

چندی پیش هم برادر مقتول در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که با این حجم رسانه‌ای که علیه مقتول انجام شد، با آبروی ما بازی شد و از اجرای حکم قصاص کوتاه نمی‌آییم.

جنجال رسانه‌ای و راه‌اندازی کمپین‌های حمایت از ریحانه جباری با واکنش فرزند مقتول «سربندی» روبرو شد و در گفت‌وگویی که با یکی از روزنامه‌ها داشت، بیان کرد:« افراد دودسته هستند عده‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود حاضر هستند هر مطلبی را عنوان کنند و هر نوشته‌ای را انتشار دهند؛ اما ما سعی کرده‌ایم در زندگی برای رسیدن به خواسته‌هایمان دیگران را تخریب نکنیم و به همین دلیل ترجیح دادیم در این هفت‌سال سکوت کنیم و قضاوت را به قانون بسپاریم.»

این موضوعی است که وکیل خانواده مقتول نیز به ان تاکید داشت که مبادا با احساسات خانواده مقتول بازی شود که تاوان سختی در این زمینه پرداخت خواهد شد.

شعبانی وکیل خانواده مرحوم سربندی با اشاره به جوسازی‌های اخیر رسانه‌ای و ادعای برخی از آنها برای جلوگیری از اجرای حکم قصاص ریحانه و گرفتن رضایت از خانواده مقتول اظهار داشت: «با توجه به اینکه حکم قصاص ریحانه جباری بر اساس روند قانونی و از طریق مجاری رسمی حقوقی کشور به پایان رسیده و وی به مجازات قصاص محکوم شده است، من به کسانی که داعیه دوستی با ریحانه جباری را دارند توصیه می‌کنم این تصور را نداشته باشند که این رأی باطل و نادرست است و با ادعاهای خود مرحوم سربندی (مقتول) را مورد اتهام و تهمت قرار دهند؛ چرا که وارد آوردن اتهام و تهمت به مقتولی که دستش از دنیا کوتاه است و قادر به دفاع از خود نیست نه تنها کمکی به عدم اجرای حکم قصاص ریحانه جباری نمی‌کند، بلکه احساسات خانواده این مرحوم را جریحه‌دار کرده و آنها از اخذ رضایت فاصله بیشتری می‌گیرند.»

در هر حال توصیه‌های وکیل 2 طرف در گوش رسانه‌های جهت‌دار فرو نرفت و این رسانه‌ها با دامن زدن به پرونده ریحانه جباری و سیاسی کردن این پرونده، نه تنها کمکی به وی نکردند، بلکه باعث شدند تا ریحانه جباری مورد بخشش خانواده سربندی قرار نگیرد.

در واقع پرونده‌هایی از این دست در تاریخ قوه قضائیه زیاد بوده است که بسیاری از آنها با کسب رضایت از خانواده مقتول منجر به زندگی دوباره به قاتل شده است؛ اما بازی با آبروی خانواده مرحوم سربندی توسط رسانه‌هایی که در ظاهر خود را دلسوز مردم می دانند، ریحانه جباری را به دست چوبه دار آویخت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied