شمانیوز
شما نیوز

سخنان روحانی در مجلس شورای اسلامی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): بررسی صلاحیت و برنامه های پیشنهادی نیلی احمدآبادی از دقایقی قبل با حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، بررسی رأی اعتماد به محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه هفته گذشته 30 مهرماه طی نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمود نیلی احمدآبادی» را به عنوان سومین فرد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد.

رئیس جمهور پیش از این «میلی منفرد» و «رضا فرجی دانا» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی منفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، اما فرجی دانا توانست از فیلتر رأی اعتماد بگذرد ولی عبور از این فیلتر به معنای تثبیت حضور 4 ساله در یک وزارتخانه نیست.

چند ماهی بیش، از عمر وزارت فرجی دانا نگذشته بود که وکلای ملت به دلیل انتصابات آقای وزیر و نیز عملکرد نادرست وی در این وزارتخانه کلیدی، طرح استیضاح فرجی دانا را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس جمهور یک ساعت فرصت دارد از نیلی احمدآبادی دفاع کند.

سپس 2 مخالف و 2 موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه هایش را ارائه دهد.

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت نیلی احمدآبادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی کند و در نتیجه از این زمان کاسته می شود. -------------------------------- سخنرانی روحانی در بهارستان آغاز شد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به منظور دفاع از وزیر پیشنهادی خود در صحن علنی امروز چهارشنبه 7 آبان حاضر شد. وی گفت: خوشحالم که بار دیگر فرصتی پیش آمد تا در محضر نمایندگان محترم ملت راجع به یکی از عزیزان و کارگزارانی که بناست بار مسئولیت سنگین آموزش عالی را بر دوش گیرد با هم به بحث و گفتگو بنشینیم.

روحانی افزود: سرآغاز سخنم را از آن معلم بزرگ یاد می کنم از سردار آزادی، از پرچم دار ایستادگی و مقاومت از کربلایش از عاشورایش از بوی عطر ایستادگی و شهادت او و یارانش که این عطر روز به روز مشام انسان ها و جامعه را در مسیرهدایت معطر می سازد.

رئیس جمهور افزود: او بود که فرمود «رضی الله رضانا أهل البیت نصبر علی بلائه،و یوفینا اجور الصابرین»، همه خشنودی ها، همه لبخندها، همه رضایت ها را در سایه رضایت آفریدگار جهان می دانست و می دید و لذا با افتخار خود یاران اهل بیت و هر آنچه داشت در راه رضای حق فدا نمود.

وی ادامه داد: افتخار همه ما شیعیان، افتخار همه ما مسلمانان، افتخار همه آزادگان عالم به وجود مقدس ابی عبدالله الحسین (ع)، به راه و سیره اوست، او همان راه پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) و امام مجتبی (ع) را پیمود که سراسر نهضتش برای ما درس است درس اخلاق، درس ادب، درس ایستادگی، درس فدکاری و حرکت برای مصالح امت اسلام.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: وی برای اصلاح همه نابسامانی ها، مفاسد، ظلم ها، فشارهای نابجا و انحراف ها در جامعه ایستاد؛ او می خواست تا همه نیکی ها و خوبی ها در جامعه استقرار یابد و بدهی ها و رذالت ها را از جامعه بزداید.

روحانی تاکید کرد: مهمترین هدف دولت، مجلس، قوای سه گانه و همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران اصلاح جامعه، استقرار نیکی ها و پاک کردن جامعه از زذایل اخلاقی است هر کجا با هم بودیم و دست به دست هم دادیم هر کجا همدل بودیم هم نوا بودیم دل نازک نبودیم دل به هم دادیم آنجا پیروز صحنه بودیم.

رئیس جمهور افزود: در سیاست خارجی و داخلی پیروز شدیم در اقتصاد گام های مهمی به جلو برداشتیم و برای نه تنها امنیت کشور که امنیت منطقه و جهان قدم های استوار برداشتیم و هر کجا که خدایی ناکرده بین ما اندک فاصله ای ایجاد شد دشمن از آن شکاف و فاصله استفاده کرد.

وی افزود: دولت همان طور که بارها اعلام کرده است در برابر مجلس شورای اسلامی راهش ادب و اخلاق و قانون است بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند بزرگ افکار عمومی است این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می خواهد.

روحانی ادامه داد: افکار عمومی ملت ما نه فاصله را می پسندد و نه خدایی ناکرده لجبازی را می پسندد این دولت اهل لجبازی نیست در برابر تصمیم مجلس شورای اسلامی برای سوال از وزرا، برای استیضاح از وزرا به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می گذارد.

رئیس جمهور بیان کرد: منشا مشروعیت حقوقی و سیاسی را آرای مردم و نظرات مردم و مشروعیت دینی و مذهبی را هم جدا از مقبولیت اجتماعی و مشروعیت سیاسی نمی بیند، امروز ما در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه ای هستیم.

وی ادامه داد: شرایط جهانی به گونه ای است که از درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت، حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم نبوده و معمولاً سیاست و توطئه های جهانی هم نقش بسزایی داشته و دارد، کنار بیاییم. ما در شرایطی هستیم که متاسفانه منطقه ما از شمال آفریقای تا خاورمیانه را ناامنی و بی ثباتی فراگرفته است از شمال آفریقایش تا خاورمیانه اش همسایگان شرقی ما غربی ما از همه سمت مشکلات و ناامنی را ما امروز شاهدیم.

رئیس قوه مجریه گفت: چشم امید دوستان ما چشم امید مسلمانان چشم امید مردم منطقه به ایران اسلامی است به ملت بزرگ و متحد این سرزمین است و امروز به حمدالله ما شاهد یک تفاهم توافق همفکری همدلی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.

روحانی تصریح کرد: همه ما هدف واحدی را دنبال می کنیم که بعد از رضای حق رضای عامه است خشنودی خداوند و خشنودی مردم همه هدف ماست و ان شالله در کنار هم با توفیقات الهی و عنات حق و توجهات و عنایت ارواح طیبه پیامبر عظیم الشان اسلام، ائمه هدی، ابی عبدالله الحسین (ع) اصحابش و یارانش ما می توانیم این راه را ولو با دشواری های مختلف به خوبی به مقصد برسانیم.

وی ادامه داد: سال گذشته شاید در چنین ایامی بود که در جمع شما نمایندگان وزیر مودب و دانشور ما از جمع شما رای اعتماد گرفت یک سالی از آن رای اعتماد گذشته گر چه نمایندگان در مقطعی دیگر در چارچوب حق قانونی اعتمادشان را پایدار نساختند و در مقطعی اعتماد خود را در حد لازم به ان وزیر ندادند و به ناچار وزارت بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری از سال گذشته تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شد.

روحانی افزود: امروز برای سومین بار است که برای این وزارتخانه من در جمع شما حاضر شدم و وزیری که به اعتقاد ما می تواند این بار سنگین مسئولیت را بر دوش گیرد به محضرشما معرفی خواهم کرد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: وزارت علوم از حساسیت خاصی برخوردار است آن هم با یک جمعیت دانشجویی بالای 4 میلیون نفر آن هم با محققین و اعضای هیئت علمی حدود 70 هزار نفر جمعیت بسیار بزرگ، فرهیخته، تاثیرگذار و امید برای آینده کشور اگر ما به فکر نشاط علمی و پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دانش محورهستیم راهش از مراکز آموزش عالی و از دانشگاه های ما می گذرد.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی در تحولات اجتماعی همواره دانشگاه جز پیشتازان بوده از سال 42دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران در صحنه نهضت اسلامی بود و ما یادمان نرفته فرودین سال 43 در بازگشت امام (ره)از زندان در مدرسه فیضیه دانشگاهیان در ان جشن شرکت کردند و با دست گل قرمزی که به همراه خود به مدرسه آورده بودند وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را آن جا بنیاد نهادند.

روحانی افزود: دانشگاه نیاز دارد به این که مرکز علم و دانش باشد، امروز دانشگاه های ما از لحاظ کمیت وضع خوبی دارند از لحاظ تاسیسات و ساختمان شاید امروز با صندلی و فضای خالی در دوره کارشناسی مواجه باشیم اما نیاز داریم از لحاظ کیفیت دانشگاه ها را در مسیر توسعه بیشتر قرار دهیم چه در علوم تجربی چه در زمینه بهداشت و درمان و چه در زمینه علوم انسانی که برای ما بسیار حائز اهمیت است دانشگاه های ما امروز نیاز به یک فضای آرام دارند که یک مرکز اندیشه علم تحقیق و دانش باشد.

رئیس جمهور بیان کرد: ما نمی خواهیم بگوییم دانشگاه های ما از سیاست فاصله داشته باشند و از مسائل سیاسی بی خبر باشند اما حتما هم نمی خواهیم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد ما دانشگاهی می خواهیم که مرکز دانش و علم باشد آگاه از مسائل سیاسی باشد اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد و دنبال این نباشد که گوشش بدهکار شعارهای گروه های سیاسی باشند.

وی ادامه داد: اگر گروه های سیاسی می خواهند فعالیت سیاسی کنند از طریقش که حزب و تشکیلات سیاسی است اما در عین حال ما از تشکل های دانشجویی استقبال می کنیم به نظرات آن ها احترام می کنیم می خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد بسیار خوشحالم که از آغاز دولت یازدهم تا امروز چه وزیری که مسئولیت آموزش عالی را داشت چه دو سرپرستی که در دو مقطع این مسئولیت را داشتند تلاش کردند محیط دانشگاه محیط آرامی باشد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: می خواهیم دانشگاه ما به تولید متصل باشد ما می خواهیم پیشرفت علمی ما در کتاب ها و مقالات علمی منحصر نماند ما می خواهیم زنجیره علم و دانش تا تولید و سطح بازار و برندهای جدید ادامه پیدا کند ما می خواهیم دانشگاه ما به صنعت متصل باشد می خواهیم دانشگاه ما به کشاورزی و خدمات متصل باشد می خواهیم دانشگاه های ما به نیازهای امروز جامغه و کشور ما توجه کند.

روحانی گفت: آن چنان نباشد که فارغ التحصیل دانشگاه در رشته ای باشد که امروز جامعه ما خیلی بهش نیاز ندارد و جامعه ما نیازهایی داشته باشد که برای رفع آن نیازها فارغ التحصیل به اندازه کافی نداشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما نیاز به دکترین جدید داریم در آموزش علمی، ما نیاز به برنامه ریزی جدید داریم ما نمی خواهیم دانشگاه ما مرکز سیاست بازی باشد ما نمی خواهیم دانشگاه ما جولانگاه این جناج یا آن جناح باشد ما می خواهیم اعتدال در دانشگاه ما حاکم باشد آرامش در دانشگاه ما حاکم باشد و هر کس مسئول آموزش عالی است باید بداند مبنا شایسته سالاری است نه این حزب و نه آن جناح فرقی برای ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: اولین سخنم با هر سه وزیر اولی که نتوانست به اندازه کافی رای اعتماد بگیرد وزیری که رای اعتماد گرفت و امروز وزیر سوم به هر سه آنهای سفارشات مساوی داشتم به هر سه آن ها عرض کردم ما می خواهیم کیفیت علمی دانشگاه های ما افزایش پیدا کند ما دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگ در دانشگاه هستیم.

روحانی گفت: به آن ها گفته ام که دانشگاهی می خواهیم که مومن، پایبند به اصول نظام و انقلاب و خدمتگذار به ملت ایران باشد به همه آن ها عرض کردم کسی باید مسئولیت را بپذیرد که مدیریت لازم، لیاقت لازم، حلم و دانش و تعهد اخلاقی لازم را دارد .

وی افزود: دولت ما دولت فراجناحی است خواهش من از شما هم برای وزیر علوم یک رای فراجناحی ملی است از شما درخواست می کنم تا هر چه زودتر دانشگاه های ما بتواند برمبنای مسیر استوار و پایدار و بلند مدت برنامه ریزی لازم انجام گیرد. همه شما می دانید چه مقدار برای ما اهمیت دارد دانشگاه آموش عالی برای پیشرفت کشور و توسعه کشورمان.

وی افزود: دکتر محمود نیلی احمدآبادی که جز دانشمندان کم ادعای ماست با آن همه مقالات علمی 80 مقاله آی اس آی، ان همه پژوهش هایی که زیر نظر او انجام گرفته خوشحالم شخصیتی است که دانشگاه را با صنعت در کنار هم مدیریت کرده آن جایی که دانشگاه و صنعت باید دست به دست هم دهند در بخشی از این کار مدریت این هماهنگی و اتصال را بر دوش داشته است.

روحانی ادامه داد: پژوهش های بسیار تاثیرگذار را برعهده داشته در دانشگاه های معتبر درس خوانده دانشگاه شیراز و شریف و ژاپن در مراکز علمی توانسته استعداد درخشان خود را به نمایش بگذارد با نمره بالا با نمره عالی و یکی از شرایط است فردی که می خواهد مدیریت این بخش را به عهده بگیرد باید خود اندیشمند و صاحب نظر و صاحب فکر باشد و باید قدرت مدیریت داشته باشد که وی مدیریت را از رده پایین شروع کرده و این مراحل را طی کرده است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: خوشبختانه فردی انقلابی و حاض در صحنه دفاع مقدس بوده برای ما بسیار مهم است کسانی امروز بار مسئولیت را بر دوش بگیرند که هم انقلاب را باور داشته باشند هم پایبند به اصول نظام باشند هم ولایی باشند و ولایی بیندیشند و هم آماده فداکاری برای ملت باشند.

روحانی تصریح کرد: یکی از افتخاراتم این است که بسیاری از وزرا میدان جنگ و جهاد را تجربه کردند و با برخی از آن ها آشنایی ام مربوط به جبهه و جنگ در سال های دفاع مقدس می شود.

وی افزود: می بوسم آن کفشی را که بر رویش غبار جبهه و جنگ میدان نبرد بر آن نشسته باشد و ما به حمدالله امروز با کاندیدایی در این زمینه مواجه هستیم که حدود 7 سال از زندگی دوران جوانی اش در میان نهاد انقلابی و مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت را بر دوش داشته، در بخش علمی صنعتی نیروی هوایی سپاه و این برای ما افتخار است.

روحانی بیان کرد: همه آن هایی که سوابق آن ها سوابق انقلابی حضور در میدان جنگ دفاع مقدس ایثار و فداکاری بوده و فردی است اخلاقی و معتدل خیلی مهم است کسی که امروز مسئولیت را بردوش می گیرد بتواند آن اخلاق حسنه اسلامی را داشته باشد آرام باشد معتدل باشد و با اعتدال بتواند بار مسئولیت را به مقصد برساند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: نکته ای می خواهم عرض کنم که مخاطب من نه نمایندگان هستند و نه ملت بزرگ ایران، مخاطب من برخی از رسانه هایی هستند که متاسفانه گاهی نکات اخلاقی را مد نظر قرار نمی دهند بسیار مهم است که ما امروز اصل صداقت و راستگویی را در همه جا مد نظر قرار دهیم اگر می خواهیم راجع به فردی قضاوت کنیم از آقای دکتر نیلی مهم تر از وزارت علوم مهمتر از دولت مهمتر از نظام مهمتر اخلاق است.

وی افزود: اخلاق هم در رأسش راستگویی و امانتداری است ؛ فرمود لاتنظروا الی طول الرکوع الرجل و سجوده، ولکن انظرو الی صدق الحدیث و اداء الامانت، بعضی عادت کردند به نماز و سجده و رکوع طولانی، راستگویی و امانتداری دو اصل مهم برای قضاوت افراد است. نسبت به افراد، نسبت به فردی چه موافقیم و چه مخالفیم، آنچه راست و درست است بگوییم. این که چه کسی رکوع و سجدش طولانی است و نماز مستحبی بیشتر می خواند گرچه همه آن ها عبادت است اما هم پیامبر (ص) و هم امام صادق (ع) فرمود معیارتان طول رکوع و سجده نباشد.

روحانی افزود: در برخی از رسانه ها آمد که آقای دکتر نیلی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای آموزش عالی نیست ایشان را برای دست گرمی به مجلس می فرستد و بعد فرد دیگری را می خواهد معرفی کند این دروغ است این دروغ است "صدق الحدیث و ادای امانت" منتخب ایشان است با ایشان صحبت کردم همه تحقیقات به من گفته که ایشان لیاقت های لازم را برای این مسئولیت بر دوش دارد.

رئیس قوه مجریه گفت: کسی مخالف با ایشان است اشکال ندارد ولی چرا یک دروغی را بگوییم که مقصد نهایی ایشان نیست و مطلوب نهایی ایشان نیست از نظر ما فردی شایسته از نظر شخص من هم ایشان فردی شایسته است و می تواند بار این مسئولین را بر دوش بگیرد تجربیات و سوابق ایشان این گونه می گوید.

وی ادامه داد: نسبت به گذشته چرا اتهام بزنیم به افراد والله بالله ما باید همه این ها را روزی پاسخگو باشیم نزد خدا رسانه محترمی که هر چیزی را آزاد می دانی چرا این کار را می کنید کسی که کاری انجام نداده چرا اتهام به چه مناسبت، ما بررسی کردیم همان حساسیت هایی که شما نمایندگان دارید آن حساسیت را بنده هم دارم و دولت هم دارد بزرگان ما هم دارند همه ما یک جور یک مسیر هستیم مگر دولت و مجلس از هم جدا هستند مگر فاصله دارند.

روحانی افزود: آقای دکتر محمود نیلی احمد آبادی فردی لایق با تجربه شایسته از لحاظ علمی توانمند از لحاظ مدیریتی پایبند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران پایبندی به فرامین و دستورات مقام معظم رهبری و ولایی و انسانی آماده برای فداکاری و تلاش و فردی معتدل و اخلاقی برای اداره این وزارتخانه مهم است.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: از نمایندگان درخواست می کنم با رای قوی شان با رای قاطعشان هم مردم را خوشحال کنند هم دانشگاه و هم دولت را خوشحال کنند ان شالله در این خوشحالی رضای خداوند و رضای ولی عصر (عج) انشالله به حول قوه الهی خواهد بود.

----------------------------------------------------- حسین سبحانی نیا در نشست علنی امروز (چهارشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اخذ رأی اعتماد، اسامی مخالفان و موافقان وی را که هر کدام 15 دقیقه زمان سخنرانی دارند، بدین شرح اعلام کرد.

نمایندگان مخالف: عزیز اکبریان نماینده مردم کرج، عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم

نمایندگان موافق: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت، ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان

در نشست علنی امروز رئیس جمهور کشورمان به مدت یک ساعت زمان دارد که به دفاع از وزیر پیشنهادی خود بپردازد، همچنین وزیر پیشنهادی نیز به مدت 30 دقیقه فرصت تشریح برنامه های پیشنهادی و پاسخ به سوالات نمایندگان را دارد. ----------------------------------------------------

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied