شمانیوز
شما نیوز

لاریجانی: بیشتر اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): بله ما در ایران اعدام داریم، اما بخش اعظم آن مربوط به جرایم مربوط به مواد مخدر است و تمام جهان از جمله ایالات متحده و دیگر جوامع غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر نفع می‌برند

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، مجمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان به گزارش اخیر «احمید شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل واکنش نشان داد و گفت این گزارش فاقد اعتبار بوده و مستدل نیست.

مجمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه روز چهارشنبه بار دیگر تصریح کرد که گزارش اخیر «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر ایران فاقد اعتبار بوده و مستدل نیست.
آقای لاریجانی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوال مجری در مورد ادعاهای مطرح شده در این گزارش، گفت: «این گزارش نه معتبر و نه مستدل است. بله ما در ایران اعدام داریم، اما بخش اعظم آن مربوط به جرایم مربوط به مواد مخدر است و تمام جهان از جمله ایالات متحده و دیگر جوامع غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر نفع می‌برند. به همین جهت جهان غرب باید از ایران به دلیل مبارزه یکجانبه و قاطعانه با جرایم مربوط به مواد مخدر، متشکر باشد.»
آقای لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بیش از 90درصد از موارد اعدام در سال جاری مربوط به مواد مخدر بوده، در پاسخ به سوال مجری در مورد قصاص «ریحانه جباری» به جرم قتل عمد و ادعاهای مطرح‌شده در مورد پرونده وی، گفت: «این پرونده مربوط به یک مورد قتل بود، قتلی که با خونسردی صورت گرفته بود. فرایند رسیدگی به این پرونده، هفت سال طول کشید و از دادگاهی به دادگاه دیگر منتقل شد و قضات متعددی این پرونده را مورد بررسی قرار دادند.»
وی افزود: «اما نهایتا ما نه از کشته شدن یک فرد به دست دیگر خوشحالیم و نه از این که فردی اعدام شود. اما می‌دانید که دولت در موضعی است که تلاش می‌کند تا رضایت خانواده درجه یک مقتول را جلب کند، اما متأسفانه، کمپین‌هایی که از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران غربی شکل گرفت، جلب رضایت خانواده درجه یک مقتول را دشوار کرد. فکر می‌کنم آنچه که ایران انجام داد، کاملا مبتنی بر قانون و بر اساس روندی عادلانه بود. کار اشتباهی رخ نداد و حتی یک کشور در جهان نتوانست عنوان کند که چه ایرادی در این روند قضایی وجود داشت.»
آقای لاریجانی در ادامه تصریح کرد که فرآیند دادرسی این پرونده هفت سال طول کشیده و حکم اعدام یک شبه صادر نشده است. به گفته وی، قضات دادگاه نهایتا به این جمع‌بندی رسیدند که او به عمد این قتل را انجام داده است.
وی همچنین در مورد بازداشت «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در ایران هم گفت وی در اقداماتی ایفای نقش کرده که به عقیده نهادهای امنیتی ایران، اقداماتی فراتر از خبرنگاری است. آقای لاریجانی در این رابطه گفت: «ما واقعا متاسفیم که این افراد تحت عنوان خبرنگاری وارد ایران می‌شوند، اما سپس اقداماتی انجام می‌دهند که به عقیده نهادهای اطلاعاتی ما، فراتر از روزنامه‌نگاری است.»
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین تأکید کرد که رضائیان برای دفاع از خود فرصت‌ دارد و اتهامات وی نیز به او اعلام شده و بازداشت این خبرنگار طبق قانون و بر اساس حکم قاضی پرونده است. آقای لاریجانی تصریح کرد که در جریان رسیدگی به پرونده اتهامات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌شود که آیا وی جرایم سنگین مرتکب شده یا اینکه حتی مبرا از اتهامات است.
وی در ادامه بار دیگر به مسئله گزارش احمد شهید اشاره کرد و گفت تهران مشکلی با گزارش‌دهی ندارد و در این زمینه همکاری‌های گسترده‌ای با مکانیزم‌های مختلف گزارش‌دهی داشته است. آقای لاریجانی با اشاره به حضور گزارشگران پیشین در ایران، در مورد عدم پذیرش شهید در تهران، گفت: «دلیل این امر بسیار ساده است. ما انتظار نداریم که گزارشگر برای ایران کف بزند یا اینکه گزارش‌هایی تهیه کند که تنها در آن‌ها از ایران تعریف و تمجید شده است. ما گزارشگری می‌خواهیم که واقعیات را مد نظر قرار دهد و روشی عینی و ارزیابی‌ای شفاف داشته باشد، خواه این ارزیابی علیه یا له ما باشد.»
آقای لاریجانی افزود: «متأسفانه جناب گزارشگر ویژه، از همان زمان که حکم خود را دریافت کرد، از یک شبکه تلویزیونی به دیگری رفته و به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته است. خوب او دستکم باید در ظاهر بی‌طرفی را حفظ کند، مهم نیست که در دل او چه می‌گذرد. او باید در عمل به اصل بی‌طرفی پایبند باشد. به عنوان نمونه او تروریست‌هایی را که در حین اقدام تروریستی بازداشت شده‌اند، به عنوان حامیان حقوق بشر معرفی می‌کند. بنابراین ما چطور می‌توانیم فعالیت‌های وی را معتبر بشماریم؟! به همین جهت، ما شبهات جدی نسبت به عملکرد وی، از لحاظ حرفه‌ای و نه شخصی داریم. ما هیچ خصومت شخصی با وی نداریم.»
«احمد شهید» که به تازگی گزارشی را در مورد وضعیت حقوق بشر ایران منتشر کرده، روز دوشنبه طی نشستی در نیویورک بار دیگر به تکرار ادعاهای خود در مورد وضعیت داخلی ایران پرداخت و تهران را به نقض حقوق بشر متهم کرد (اینجا). وی روز سه‌شنبه هم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل همین‌ ادعاها را تکرار کرد. منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied