شمانیوز
شما نیوز

نگرانی‌ها درباره حقوق بشر و حمایت از تروریسم ایران!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما به تعامل خود (با ایران ) ادامه می دهیم. ما در حال حاضر شاهد هیچ توافق جامعی نیستیم. ما به مشورت خود درباره این موضوع با اسرائیل هم ادامه خواهیم داد. ما درباره این موضوع روراست بوده ایم که گزینه دیپلماتیک را به گزینه نظامی ترجیح می دهیم.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی" گفت: از آغاز مذاکرات گروه پنج به علاوه یک ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که هرگونه مذاکره با ایران بر روی موضوع هسته ای متمرکز بوده است.

وی مدعی شد: این به آن معنا نیست که نگرانی های دیگر ما در رابطه با این کشور درباره مسائل دیگر در رابطه با حقوق بشر و حمایت از تروریسم(!) تغییر نیافته است و ما این نگرانی را همیشه مطرح کرده ایم. موضع ما درباره حزب الله و حماس تغییر پیدا نکرده است. معتقدیم که هر دو سازمان های تروریستی هستند و ما از حمایت ایران از این دو گروه نگرانیم.
وی درباره انتشار مطلبی از یک مقام آمریکایی در پایگاه اینترنتی آتلانتیک درباره اینکه تهدید نتانیاهو درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران توخالی بوده است تا مقامات آمریکا با ایران با خیال راحت مذاکره کنند، گفت: در این مطلب مسائل زیادی درباره موضوع ایران مطرح شده است. باید بگویم که هیچ موضوعی برای مخفی کردن وجود ندارد که هدف ما روش دیپلماتیک است. این موضوع سبب شده است که ما طرح اقدام مشترک را برای رسیدن به توافقی جامع پیگیری کنیم و ما موضوعی برای پنهان کردن نداریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما از این حقیقت که به توافقی برسیم که بتواند معتبرباشد و بتواند برنامه اتمی را متوقف و آن را به عقب بازگرداند برخود می بالیم. کارهای زیادی باید صورت گیرد و این موضوع سبب شده است که از اقدامات بیشتر جلوگیری کنیم. هدفی که ما آن را با اسرائیل در میان گذاشته ایم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی(!) بوده است. ما در این رابطه با اسرائیل و در حد مقامات بلند پایه دو کشور مشورت کرده ایم.این مشورت در زمان برگزاری مذاکرات اتمی با ایران هم وجود داشته است.ما مذاکرات رو راستی با آنها(مقامات اسرائیل) درباره وضع مذاکرات داشته ایم و ما به نگرانی آنها توجه می کنیم.
ساکی گفت: ما به تعامل خود (با ایران ) ادامه می دهیم. ما در حال حاضر شاهد هیچ توافق جامعی نیستیم. ما به مشورت خود درباره این موضوع با اسرائیل هم ادامه خواهیم داد. ما درباره این موضوع روراست بوده ایم که گزینه دیپلماتیک را به گزینه نظامی ترجیح می دهیم. این موضوع سبب شده که این مذاکرات دیپلماتیک را پیگیری کنیم.ما قصد داریم ببینیم که توافق جامع چه موضوعاتی را در بر می گیرد و مطمئنا ما ترجیح می دهیم که این موضوع ادامه پیدا کند تا اینکه شاهد نتایج ناشی از اقدامی نظامی باشیم.
ساکی گفت: من قصد ندارم که وارد جزئیات شوم. کارشناسان فنی به دیدارهای خود ادامه می دهند. نیاز است که کارهای بیشتری انجام شود.
وی درباره دیدار بین کاترین اشتون و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفت: کری در مراسم پایان ماموریت کاترین اشتون حضور پیدا کرده است.در دوسال گذشته شاهد تعامل نزدیک آنها بوده ایم.لازم است که از تلاشهای اشتون و راهبری وی درباره بسیاری از مسائل تشکر کنیم.این یک شام کاری نیست و اگر موضوع ایران مطرح شود،جای تعجب نخواهد داشت.
این سخنگو برای توجیه درباره تنش اخیر در روابط آمریکا و اسرائیل مدعی شد:روابط آمریکا و اسرائیل همچنان محکم است.روابط امنیتی ما هیچگاه تا این حد گسترده نبوده است.روابط بین ملت های ما قابل خدشه نیست.ما کاملا و به طور مصمم متعهد به امنیت اسرائیل هستیم.درباره اظهارات اخیر باید بگویم که این اظهارات نامناسب و غیر سازنده هستند.من درباره این موضوع امروز با وزیر خارجه صحبت کردم.او قویا معتقد است که جنگ لفظی از طرف هر دو طرف سازنده نیست.معتقدیم که حرکت به جلو در جهت رفع مسائل موجود به روشی مناسب و محترمانه به نفع هر دو طرف است.
وی افزود:این مقاله از طرف منبعی ناشناس از دولت در این نشریه منتشر شده است.این امکان وجود دارد که این فرد درباره اقدامش فکر نکرده باشد ،.وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا که راهبر روابط ما هستند این زبان و سخنان را مناسب و درست نمی دانند.ما در ماههای اخیر با گزارشهای رسانه ها درباره این موضوع آشنایی داریم و معتقدیم که این موضوع در هیچ برهه زمانی برای روابط ما سازنده و مناسب نبوده است.این مطلب از طرف منبعی ناشناس منتشر شده است و ما نمی دانیم که این فرد کیست و در چه سطحی قرار دارد. اگر ما بخواهیم زمان خود را صرف این موضوع کنیم دیگر نمی‌توانیم به امور دیپلماتیک برسیم.
ساکی گفت:همانطور که همه شما این موضوع را به طور شفاف می دانید،وزیر خارجه بارها با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کرده است.اگر این موضوع مطرح شود او اعلام خواهد کرد که این اظهارات موضع دولت آمریکا نبوده است.
وی درباره موضوع مذاکرات سازش گفت: موضع ما در این باره تغییر نیافته است.ما قویا معتقدیم که اقداماتی ارجح هستند که دو طرف بر اساس آنها و طرح نهایی به طور مستقیم به توافق برسند.ما از مدتها پیش این موضوع را به شفافیت اعلام کرده ایم که مذاکرات می تواند این کار را صورت دهد.موضع ما در این باره از مدتها پیش تغییر پیدا نکرده است.
ساکی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارات اخیر نتانیاهو شاهد نوعی سردی در روابط دو کشور نیستید؟گفت:با توجه به هر روابط دیپلماتیکی اگر شاهد نوعی سردی هستیم این موضوع باید از راه های مناسب آن بررسی شود.به نظرم بررسی این موضوع به طور علنی سازنده و مناسب نیست.لحظاتی بوده است که ما با هم اختلاف داشته ایم.برای مثال درباره ساخت شهرک های جدید که این هفته اعلام شد باهم اختلاف داشته ایم و ما این موضوع را اعلام کرده ایم اما این موضوع سبب نشده است که به روابط محکم ما با اسرائیل خدشه ای وارد شود و این روابط همچنان ادامه دارد.
ساکی گفت:مسائلی بوده است که ما نگرانی خود را اعلام کرده ایم. وزیر خارجه و تیم تحت هدایت وی گزینه های مختلف را بررسی می کنند و در تلاش هستند که به اهداف راه حل دو کشور برسند.اما این موضوع را به فوریت و به طور شفاف برای دو طرف نشان داده ایم که اگر آنها می خواهند به این راه بروند ما از آنها حمایت می کنیم اما در حال حاضر آنها در این مسیر حرکت نمی کنند.آنها بارها اعلام کرده اند که خواهان راه حل دو کشور هستند و همانطور که پیشتر گفتم اعلام ساخت شهرک های جدید نمی تواند سازنده باشد و نقض کننده این موضوع است.
این سخنگو در ادامه گفت:وضع بیت المقدس(قدس اشغالی)در طرح نهایی مشخص خواهد شد و باید این موضوع بررسی و حل و فصل شود.به نظرم موضوع ساخت و سازهای جدید موضوعی است که طرف دیگر(فلسطینی) با آن موافقت نخواهند کرد.ما نگرانی خود را درباره این موضوع اعلام کرده ایم.تمرکز ما بر روی تعامل نزدیک امنیتی با اسرائیل است و ما قصد داریم تا حتی در تمامی حیطه هایی که با هم اختلاف داریم به تعامل خود ادامه دهیم و ما این کار را همیشه صورت داده‌ایم.
ساکی درباره اقدام مصر در ایجاد منطقه حائل در مرزهای خود با نوار غزه گفت:من در این باره با تیم مربوطه صحبت کرده ام اما نمی دانیم که این منطقه چگونه ایجاد شده و یا خواهد شد.ما درباره این موضوع با مقامات مصر صحبت خواهیم کرد.
وی درباره حضور شماری از نیروهای کردستان عراق در شهر کوبانی در سوریه گفت:ما گزارشهای مربوط به عبور نیروهای پیشمرگ به کوبانی را دریافت کرده ایم.ما از حمایت آنها از کوبانی استقبال می‌کنیم.
ساکی همچنین درباره حضور شماری از نیروهای مخالف دولت سوریه موسوم به ارتش آزاد سوریه در کوبانی گفت:ما گزارش هایی درباره حضور شماری از نیروی های ارتش آزاد سوریه در کوبانی دریافت کرده ایم.ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما درباره جزئیات آن شما را به ترکیه رجوع می‌دهیم.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied