شمانیوز
شما نیوز

دریادار سیاری در نشست خبری:

زیردریایی «فاتح» و ناوشکن «دماوند» آماده‌اند

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه زیردریایی «فاتح» و ناوشکن «دماوند» آماده رونمایی هستند، از برگزاری رزمایش ولایت ۹۳ در پایان آذرماه با مشارکت نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری که در آستانه 7 آذر (روز نیروی دریایی) برگزار شد، با بیان اینکه در طول چند سده گذشته و قبل از انقلاب به دلیل استعمار از دریا دور مانده و آنطور که باید از منابع دریاها استفاده نکردیم، گفت: به برکت انقلاب و تدابیر مقام معظم رهبری در حال دنبال کردن نظریه «بازگشت به دریا» هستیم.

دریادار سیاری اظهار داشت: توسعه سواحل مکران را با توجه به تاکید فرمانده معظم کل قوا مدنظر داریم.

وی از بازدید رئیس‌مجلس شورای اسلامی از ناوشکن جماران در کشور جیبوتی خبر داد و گفت: 2000 کشتی را امروز اسکورت کرده‌ و 150 مورد درگیری بادزدان دریایی داشته‌ایم ضمن اینکه به 22 کشور خارجی نیز کمک کرده‌ایم.

سیاری همچنین از اورهال و الحاق دو فروند بالگرد ضد زیر دریایی SH و یک بالگرد ضدسطحی AB212 به نداجا خبر داد و گفت: رونمایی از تعمیرات اساسی 5 فروند ناوچه موشک‌انداز کلاس فجر، رونمایی از دو ناوچه موشک‌انداز کلاس سیریک، هواناوهای جدید و اورهال شده، رونمایی از رادار باند ایکس و رادار سه‌بعدی عصر و نصب آن روی ناوشکن جماران از دیگر اقدامات نیروی دریایی ارتش در رزوهای اینده خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه زیردریایی فاتح و ناوشکن دماوند آماده رونمایی هستند اظهار داشت: رزمایش بزرگ دریایی ولایت 93 پایان آذر در سواحل مکران تا مدار 10 درجه و با حضور نیروی هوایی و پدافند برگزار می‌شود.

سیاری همچنین با اشاره به حضور ناوگروههای نیروی دریایی ارتش در آبهای دور دست نظیر تنگه مالاکا، بندر چین، مدیترانه و بندر دارالسلام در تانزانیا، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک از طریق جنوب اقیانوس هند و یا تنگه جبل الطارق، وارد اقیانوس اطلس شویم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه بااشاره به پهلوگیری ناوگروههای ایرانی در کشور جیبوتی، این کشور را به لحاظ موقعیت جغرافیایی در تنگه باب المندب، یکی کشور مهم عنوان کرد و افزود: اکثر ناوگروههای کشورهای حاضر در خلیج عدن در این کشور پهلوگیری می کنند.

سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر است، خاطرنشان کرد: دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و ما تلاش می‌کنیم تا امنیت این دریا را با همکاری سایر کشورهای همسایه این دریا حفظ کنیم.

وی همچنین در خصوص پدیده دزدی دریایی، خاطرنشان کرد: بیشتر دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن انجام می‌گیرد اما در جنوب شرق آسیا و تنگه مالاکا نیز شاهد پدیده دزدی دریایی هستیم. حضور در جنوب شرق آسیا برای ما حائز اهمیت است.

سیاری با بیان این‌که مهمترین سلاح دریایی، زیردریایی است، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران دارای زیردریایی در کلاس‌های مختلف است و ما توانمندی‌های خوبی در این زمینه داریم.

فرمانده نیروی دریایی در پاسخ به سوالی درخصوص دکترین این نیرو در جنگ ناهمطراز، با بیان اینکه ما اعتقادی به عبارت جنگ ناهمطراز نداریم، اظهار داشت: ما قبول نداریم که بگوییم در طراز دیگر کشورها نیستیم بلکه بهتر است از عبارت جنگ ناهمگون استفاده کنیم. طراز کشور ما آن‌قدر بالا است که هم‌اکنون با 6 کشور در حال مذاکره است.

سیاری با بیان اینکه در صحنه عملیات، فرمانده می‌تواند از جنگ ناهمگون استفاده کند، ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم هر سلاحی را در یک محیط خاص می‌توان استفاده کرد. به طور مثال از قایق‌های تندرو می‌توان در خلیج فارس و آب‌های سرزمینی استفاده کرد. اما در آب‌های آزاد باید از ناوشکن و زیردریایی استفاده کرد.

وی درخصوص مأموریت نیروی دریایی نیز خاطرنشان کرد: تدبیر جمهوری اسلامی ایران این است که نیروی دریایی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی دریایی در خلیج عدن حضور یابد. نیروی دریایی دراین راستا هم از کشتی های تجاری و نفتکش ایرانی مراقبت می‌کند و هم از کشتی های سایر کشورها.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از تست موفق اژدر جدید در منطقه جاسک خبر داد و گفت: این اژدر که یک سلاح قدرتمند است، توانایی شلیک از روی زیردریایی، شناورهای سطحی و هواپیما را دارد.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied