شمانیوز
شما نیوز

نتیجه مذاکرات وین/مذاکرات تمدید شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):دیپلمات های حاضر در مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت هسته ای در وین می گویند که تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ قطعی شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، دقیقا یک سال از توافق موقت ژنو که در آن ایران و گروه 1+5 بر اساس "برنامه اقدام مشترک" پذیرفتند که برنامه هسته ای ایران به ازای تسهیل برخی تحریم ها محدود شود می گذرد. و اکنون تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در وین، پایتخت اتریش، در آخرین روز از مذاکرات هسته ای با شش قدرت جهانی در تلاش است تا به توافقی بر سر برنامه هسته ای کشورمان دست یابد.

رسانه ها و کارشناسان امر گمانه زنی های گوناگونی درباره نتایج این مذاکرات مطرح می کنند، اما احتمال دستیابی به نوعی توافق نسبی توأم با تمدید گفت وگوها بیشترین رأی صاحب نظران را به خود اختصاص داده است. تا پایان امروز مشخص خواهد شد که سرنوشت مذاکرات هسته ای چه خواهد بود.

از ظرفیت غنی سازی در ایران و نیز جدول زمان بندی لغو تحریم های ایران به عنوان بزرگترین چالش های مذاکرات نام برده می شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد، آمریکایی ها، به عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی سازی ایران به نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم ها را حفظ کنند، خواسته ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته ای ایران و نیز بازرسی ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان بارها طی چند ماه گذشته اعلام کرده که دیپلمات ها تا دقایق آخر به چانه زنی ادامه خواهند و نتیجه مذاکرات در لحظات نهایی مشخص خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied