شمانیوز
شما نیوز

کف‌بین‌های دیروز،رمال‌های میلیاردر امروزی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): شاید گرفتن وقت از این دعانویسان کاری به مراتب سخت‌تر از گرفتن وقت از پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب باشد آن هم با واسطه‌هایی گردن کلفت و آشنا، اما یک الزام است وگرنه مشتری پشت درهای بسته می‌ماند تا نه تنها مشکلاتش به دست رمال حل نمی‌شود بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی در آینده برای او شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، از گذشته تا به امروز اطلاع یافتن از آینده و سرنوشت به علاوه اعتقادات خرافی مردم که به نظر تنها راه حل آن‌ها کارهای خارق‌العاده به نظر می‌رسید، بازار رمالی و جادوگری را داغ کرد. این موضوع با افزایش مشکلات شهرنشینی و دیگر معضلات اقتصادی و اجتماعی رنگ و روی دیگری گرفت و اکنون رمالان و جادوگران در پاره‌ای از موارد درآمدهای میلیاردی به جیب می‌زنند.

این رمالان و دعانویسان تعدادشان در شهرمان کم نیست و مراجعان‌شان هم آنقدر زیاد هستند که درآمد سالانه‌ای برابر با یک میلیارد و 300 میلیون ریال به جیب آن‌ها سرازیر شود. ابزار کار این رمال‌ها چندان گرانقیمت و پیشرفته نیست و به چند نسخه کتاب قدیمی زرد و ورق ورق شده،‌ یک تسبیح شاه مقصود با دانه‌های درشت، یک آیینه، یه کاسه سرامیکی قدیمی، یک میز مستعمل، عکس‌های عجیب و غریب و رعب‌انگیز نصب شده بر روی در و دیوار و در پیشرفته‌ترین حالت گویی شیشه‌ای خلاصه می‌شود اما گره از مشکلات باز می‌کنند!
شاید گرفتن وقت از این دعانویسان کاری به مراتب سخت‌تر از گرفتن وقت از پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب باشد آن هم با واسطه‌هایی گردن کلفت و آشنا، اما یک الزام است وگرنه مشتری پشت درهای بسته می‌ماند تا نه تنها مشکلاتش به دست رمال حل نمی‌شود بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی در آینده برای او شود.
در حال حاضر این شغل کذایی و دورغین به یکی از مشاغل پردرآمد کشور تبدیل شده است و چاپ کارت ویزیت قسمتی از کسب و کار این افراد شده است به گونه‌ای که بسیاری از رمالان برای جذب مشتری بیشتر به این کار روی آورده و از این طریق تعداد مشتریان خود را زیادتر می‌کنند. کارت ویزیت‌هایی که در روی اکثر آنها احادیثی از ائمه نوشته شده تا بتوانند با استفاده از ابزار دین، مشتری بیشتری جذب کنند.
دعانویسان را به راحتی می‌توان در کوچه پس کوچه‌های خیابان مصطفی خمینی و امامزاده سید اسماعیل،‌ خیابان خاوران، شهرک‌های مشیریه و کاروان و حول و حوش بازار تهران پیدا کرد که از نوع سنتی بوده و نمونه‌های مدرن آن نیز در محله‌هایی چون هفت حوض نارمک،‌ خیابان آفریقا، دروس، مقدس اردبیلی و سعد آباد یافت می‌شود که که در خانه‌هایی شکیل و مدرن برای مشتریان پولدار خود سرکتاب باز می‌کنند، ‌فال قهوه می‌گیرند، سفره دور کردن اجنه پهن می‌کنند و بابت این کار سخت، هزینه‌های بالایی را طلب می‌کنندکه این مراجعه‌کنندگان نیز بدون هیچ اعتراضی آن را می‌پردازند.
بر اساس گزارشاتی که از گوشه و کنار شهر به گوش می‌رسد، همین اعتماد به فالگیران و دعانویسان باعث شده تا این افراد بتوانند سالیانه یک میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد داشته باشند.
شاید در حال حاضر که این گزارش را می‌خوانید به خود بگویید طرف یا بی‌سواد است یا دیوانه که به سراغ این افراد می‌رود اما واقعیت این است که در بعضی شرایط بسیاری از افراد وسوسه شده تا یکبار هم که شده این کار را تجربه کنند.
رمل چیست؟
رمل در زبان عربی به معنای شن و ماسه است و در اصطلاح به علم پیشگویی و طالع‌بینی گفته می‌شود. اساس رمل بر خط و نقطه است. این نقطه‌ها را رمال به وسیله تاس روی صفحه رسم می‌کند. وسایل اصلی رمل، تخته رمل و تاس است اما برخی رمال‌ها برای اندازه‌گیری دقیق‌تر از اسطرلاب و قطب‌نما نیز استفاده می‌کنند.
رمال‌ها دیگر همان فالگیرهای کولی و سیاه‌روی گوشه خیابان‌ها و پارک‌ها نیستند که با لحجه جنوبی فالت را از روی کف دست ببینند چرا که اکنون درآمد این رمال‌ها سکه شده است و شنیده‌ها حاکلی‌ست یک رمال موفق و معروف بین 4 تا 6 میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارد در حالی که است که پایه حقوق و دستمزد یک کارگر تمام وقت در سال جاری، تنها 630 هزار تومان تعیین شده، به بیان دیگر، رمال‌ها بین 10 برابر یک کارگر، جیب مشتریان خود را خالی می‌کنند.
مشتریان 7.5 میلیون نفری
آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت می‌گوید 10 درصد از مردم، طی یک سال گذشته، به رمال‌ها و جادوگران مراجعه کرده‌اند. این آمار به وضوح نشان می‌دهد هفت و نیم میلیون نفر ایرانی در سال گذشته به رمالان مراجعه کرده‌اند و در این میان گرایش خانم‌های جوان بیش از سایرین می‌باشد که دلیل عمده آن نیز تزلزل پایگاه اجتماعی زنان در مقایسه با مردان در ایران از گذشته تاکنون بوده است.
باید توجه داشت که فال‌گیری و طالع‌بینی یک واقعیت اجتماعی است و نمی‌توان آن را انکار کرد. کمبود‌ها و مشکلات فردی در کنار فقدان امنیت روانی اجتماعی علت گرایش بعضی افراد به فال‌بین‌هاست و در موارد دیگر نیز بی‌مهارتی افراد در حل مشکلات زندگی و عدم توانایی تصمیم‌گیری در رویارویی با مشکلات دلیل عمده مراجعه مردم به فالگیرها می‌باشد.
بسياري از كارشناسان جوامع سنتي و كمتر توسعه يافته را بستر مناسبي براي اشاعه و ترويج باورهاي خرافي مي‌دانند و معتقدند فقر آگاهي‌هاي عمومي موجب مي‌شود تا عده‌اي شياد از گرايش مردم به مسائل مذهبي سوءاستفاده كنند اما واقعیت این است که با مدرن شدن جوامع و گسترش زنگی شهری این پدیده اجتماعی بیشتر رخ نشان داده است و در حال فراگیر شدن است.
حتی در سال‌های اخیر پای این رمالان و جادوگران به فوتبال و تیم‌های مطرح فوتبالی نیز کشیده شده است. به نظر می‌رسد استارت ماجرای حضور جادوگران در فوتبال از اوایل دهه ٨٠ خورده است و هنوز هم هستند مربیان و مدیرانی که به این مسائل اعتقاد داشته و یکی از عوامل موفقیت خود را جادوگران می‌دانند. از کله خروس کشف شده در حوله یکی از دروازه‌بانان مطرح گرفته تا پوشیدن کت‌های جادویی و آویزان کردن فلفل قرمز بر سر اتاق تیم‌ها.
به هر حال این پدیده ناگوار اجتماعی در حال گسترش بوده و هر روز به آمار کسانی که برای حل مشکلاتشان به رمال‌ها مراجعه می‌کنند در حال افزایش است تا این قشر روز به روز پولدارتر شده و درآمد هنگفتی از ساده‌لوحی افراد به جیب زنند. پدیده‌ای که تبعات منفی مختلفی در جامعه در پی داشته که اعتیاد به فال، ایجاد مشکلات روحی و روانی، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، کلاهبرداری و ضررهای مالی و آسیب‌های جانی تنها نمونه‌هایی کوچک از این پیامدهای منفی است. بیایید کمی بیشتر بیندیشیم.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied