شمانیوز
شما نیوز

تنها پارک کروکودیل ایران در جزیره قشم

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): هوای خنک پاییزی و سوار شدن بر شناورهای تندرو مسیر بندرعباس _ قشم اشتیاقم را برای رفتن به تنها پارک کروکودیل کشور دو چندان کرده بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ارک کروکودیل نوپک قشم که ۴ سالی از افتتاح آن می گذرد و اکنون شمار کرو کودیلها در آن از ۸ سر به ۵۰ سر افزایش یافته است. آماری ج الب که برای توسعه این شغل جدید با رویکردهای مختلف اقتصادی و گردشگری چشم اندازی نوید بخش است.

اولین و تنها پارک و نمایشگاه کروکودیل ایران در شهر سوزا از توابع بخش شهاب جزیره قشم واقع است.

بهروز س الاروند مدیر پارک کروکودیل نوپک قشم درباره فعالیتهای این مجموعه گفت: این پارک با ۸ سر کروکودیل فعالیت خود را از سال ۹۰ در مزرعه ۲۱ هزار متر مربعی در جزیره هنگام آغاز کرد.

وی افزود: افتتاح نمایشگاه گردشگری این مجموعه در سال ۹۱ در فضای ۳هزار متر مربع در شهر سوزا صورت گرفت و محیطی مناسب را برای جذب گردشگران ایرانی و خارجی فراهم کرد.

مدیر پارک کروکودیل نوپک قشم گفت: در حال حاضر ۵۰ سر کروکودیل ۱ تا ۲۵ سال در این مجموعه در حال تکثیر و پرورش هستند.

بهروز سالاروند افزود : ساخت این مجموعه با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۸۵ آغاز و در اوایل سال ۹۰ به بهره برداری رسید و حدود ۵۰۰ میلیون تومان دیگر نیز هزینه توسعه این مجموعه شده است.

وی هدف اصلی احداث این مجموعه را خودکفا کردن کشور در تولید مرغوبترین چرم جهان از پوست این خزنده و صادر کردن گوشت آن به کشور های آسیای شرقی بیان کرد.

سالار وند همچنین به ارزش دارویی گوشت این خزنده اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دارو های بیماری تنفسی از گوشت این خزنده در جهان تولید می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که بزودی نخستین محموله از گوشت و پوست این خزنده را به کشورهای هدف صادر کند.

قیمت هر کروکودیل زنده با توجه به سن و اندازه آن متفاوت است به طوریکه قیمت هر بچه کروکودیل ۶ ماهه ۲۰۰ دلار و قیمت هر سر مول د بیش از۱۰ سال حدود ۷۵۰۰ دلار بر آورد می شود.

دوره پرورش هر کروکودیل ۴ سال و در بعضی گونه ها ۱۲ سال طول می کشد و در این دروه طول آن به ۲تا ۸ متر می رسد. هر کیلو گرم گوشت کروکودیل در بازارهای جهانی تا ۳۰ دلار خریداری می شود.

پوست کروکودیل هم حدود ۵۰۰ دلار ارزش دارد.

البته گذشته از ارزش اقتصادی و گردشگری این جانور ، با افتتاح این پارک برای ۲۰ نفر بصورت مستقیم و ثابت شغل ایجاد شده است.

خانم پیغام یکی از ۲۰ کارمند مشغول در این مجموعه است . او درباره این خزنده بزرگ گفت : هر روز ۷ تا ۸ کیلوگرم گوشت ماهی و سایر غذاهای مکمل برای تغذیه هر کروکودیل تهیه می شود که هزینه زیادی در پی دارد.

وی افزود :این خزنده بعد از ۳ ماه با طول ۱۵ سانتی متر از تخم خارج می شود و در بدو تولد دارای دندان های کامل و رژیم غذایی گوشت خوار است که بعد از هر سال دندان های جدیدی جایگزین دندان های قبلی اش می شود.

کروکودیل موجودی صبور ،آرام اما بسیار فرصت طلب است که با چشم های زیتونی و پوستی زره مانند علاقه زیادی به ماندن در لجن زار های همرنگ بدنش دارد تا براحتی استتار و در کمین شکار بماند.

قدمت این خزنده بیش از ۶۵ میلیون سال است که با گذر زمان بدن تکامل یافته ای پیدا کرده است.

این خزنده تا ۵۰ سال عمر می کند.تعداد تخم در هر مرحله تخم ریزی این خزنده با توجه به نژاد و شرایط آب و هوایی بین ۲۰ تا ۸۰ تخم متغیر است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied