شمانیوز
شما نیوز

7 محصول جدید سایپا +عکس و قیمت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): گروه خودروسازی سایپا روز چهارشنبه 28 آبان سال جاری 7 فرزند جدید و چشم ‏بادامی‏ اش که 6 عدد آنها از سرزمین اژدها یعنی چین انتخاب شده ‏اند را برای بررسی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد تا هفت‌ تیر سایپا پیش از آنکه خیابان‏های ایران و خطوط تولید سایپا و پارس‏ خودرو را نشانه برود، به دست خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو مورد آزمایش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، هفت‌ تیر سایپا 6 نماینده از 3 برند خودروساز چینی و یک محصول متمایز از کیا یعنی مدل سراتو را در خود گنجانده است‌. گروه خودروسازی سایپا در بحبوحه فشار‏های تحریم ضمن تمرکز روی توسعه محصولات اختصاصی‏ اش بر پایه پلت‏فرم ‏های X100 و X200 برای در دست گرفتن بازار خودرو‏های زیر 100 میلیون‏ تومان که پیش‏تر حضور کمرنگی در آن داشت، دست به کار شد و شمار شرکای تجاری‌اش از چین را افزایش داد‌. کیا نیز با روی کار آمدن دولت جدید و سیاست‏ های وزارت صنعت به دلیل زیر پا گذاشتن قرارداد تولید نسل اول سراتو‌؛ بار دیگر عهدش را با سایپا نسبتا محکم کرد و هدیه شروع مجدد روابط نسل دوم و آشنا سراتو بود که از روز بعد از این آزمایش یعنی 29 آبان‏ ماه پیش‌فروش آن در تعداد محدود توسط نمایندگی‏های رسمی سایپا آغاز شد‌.

عصر خودرو نوشت: برادران شاسی‏ بلند و سدان چانگان 2 عضو پر‌حاشیه دیگر این آزمایش بودند که داستان حضورشان در گروه سایپا به نسبت برلیانس و Zotye متفاوت است‌. چانگان به عنوان یکی از 4 خودروساز بزرگ چین شناخته می‏شود و شریک تجاری فورد‌، پژو-سیتروئن و سوزوکی در چین است‌. این خودروساز در زمینه طراحی و مهندسی فنی مراکز تحقیقات گسترده‏ای در اروپا‌، آمریکا‌، ژاپن و دیگر مهد‏های خودرو دارد که هر کدام وظیفه مدیریت و طراحی بخشی از محصولات چانگان را بر عهده دارند و مهم‏ترین بخش که این دو محصول را از دیگر چینی‏ ها متمایز می‏کرد دستپخت مرکز تحقیقات این شرکت در ایتالیا یعنی طراحی ظاهری و داخلی بود‌. برلیانس‌، با یک نگاه به محصولاتش نا‏خود‏آگاه هویتش در چین را فاش می‏کند‌؛ شریک تجاری ب‏ ام ‏و و تویوتا که در حقیقت محصولات اختصاصی ‏اش در هیچ بخشی جز الهام ‏گیری طراحی به سمت ب‏ ام ‏و تمایل ندارند.

کیا سراتو در حالی که کم‏ کارکرد‏ترین نمونه ‏های نسل دوم کیا سراتو هنوز هم در بازار کشورمان روی مرز 100 میلیون خرید و فروش می‏شوند، سایپا نمونه 2 لیتری اتوماتیک آن را بعد از حضور روی خط تولید حدود 90 میلیون‏تومان قیمت‏گذاری کرده و همین موضوع باعث شد تا در نخستین انتخاب برای آزمایش به سراغ تنها محصول غیر‏چینی جدید سایپا یعنی سراتویی برویم که در روز آزمایش نمونه 2 لیتری آن با گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده بود‌. قبل و بعد از سوار شدن به سراتو با کمی گشت و گذار در کابین به دنبال نتایج کیفی مونتاژ سایپا بودیم که متوجه شدیم خودرو مورد آزمایش از نمونه ‏های وارداتی است‌. برخی دیگر از افراد حاضر در آزمایش توصیه می‏کردند ابتدا پشت فرمان چینی‌ها بنشینیم تا شیرینی عملکرد سراتو در مانور‏های پیست آزادی محسوس ‏تر باشد اما در نهایت سراتو به عنوان دسر برای روز آزمایش انتخاب شد‌. عملکرد خودرو با توجه به ارتفاع مناسب از سطح زمین‌، سیستم فرمان و تعلیق هماهنگ قابل توجه بود و به سختی در رانندگی شهری اثری از انحراف در مانور‏ها به چشم می‏خورد.

فضای کابین در مقایسه با مگان چنگی به دل نمی‏زند و شاید یک مگان‏ سوار در نخستین مواجهه با سوگلی جدید سایپا تصمیم به فروش اروپایی مغرورش نگیرد‌. عملکرد گیربکس‌، ترمز‏ها و کشش خودرو نیز در طول آزمایش و طی یک دور در پیست آزادی کاملا قابل قبول و بدون نقص بود‌؛ البته توجه داشته باشید که در این آزمایش ضمن مشکل کمبود زمان‌، رانندگی شهری مد نظر ما بود‌. سراتو‏ها تماما به صورت CKD با قطعات منفصله در سایپا به تولید می‏رسند و پیش‏ بینی می‏شود بازار کاذبی در حدود حداقل 10 میلیون‏ تومان در انتظار نخستین کسانی باشد که هر دو مدل 1600 یا 2000 را تحویل می‏گیرند.

برلیانس H320 یکی از متفاوت‏ترین و شکیل ‏ترین اعضای 7 ‏تیر سایپا و حاضر در این آزمایش‌ هاچ‏بک برلیانس با نام H320 بود که بنا بر شنیده‌ها قرار است به خطوط تولید پارس ‏بپیوندد و در کنار مدل شاسی ‏بلند یعنی V5 به تولید برسد‌. ‌هاچ‏ بک 1.2 تنی جدید سایپا مانند V5 به شریک ژرمنش شباهت زیادی پیدا کرده و دست کمی از ب‏ام‏و سری 1 ندارد‌. طراحی خارجی آن با توجه به ابعاد و حس و حال ‌هاچ‏بک داغی مانند سری 1 در نگاه نخست تصورات مدل سدان را از ذهن خارج می‏کند‌. مشخصات فنی H320 مشابه مدل سدان H230 است با این تفاوت که گیربکس 4 سرعته اتوماتیک این بار 103 اسب بخار و 143 نیوتن ‏متر گشتاور از پیشرانه خودساخته برلیانس را به محور جلو منتقل می‏کند. H320 در پیست عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و مانور‌های اسپرت‏تری از مدل سدان را با جیغ لاستیک ترکیب می‏کرد تا خط و نشان سایپا برای 206 ایران‏خودرویی‌ها در غیاب تیپ 6 تکمیل شود‌.

چانگان EADO بعد از مواجهه با طراحی ساده کابین برلیانس‌ها و نفوذ صدای موتور به داخل اتاق تجربه سواری با EADO دست کمی از آرامش اولیه سراتو نداشت‌. روکش با کیفیت و ارگونومی صندلی‏ های این خودرو در ترکیب با کابین جذاب و امکانات مناسب از EADO سدانی ایده‏آل ساخته‏ اند که با فاکتور قیمتی 79.9 میلیون‏ تومان کمی از تصورات مثبت دور می‏شود‌. گیربکس این خودرو از نوع 4 سرعته اتوماتیک است و عایق‏ بندی مناسب کابین از جمله مهم‏ترین تفاوت‏های آن با دیگر چینی ‏های حاضر در آزمایش بود‌. EADO توسط سایپا با گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه می‏شود‌.

برلیانس H230

H230 عنوان سدان شهری برلیانس است که در 2 مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی و گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT در میدان آزمایش حضور داشت‌. این خودرو که با کد H2 نیز شناخته می‏شود در زمره برنامه‏های سایپا برای تولید قرار دارد‌. اعداد پیشرانه و گیربکس این سدان آن را روی کاغذ بی‌نهایت به تندر 90 نزدیک و شبیه می‏کنند اما وقتی پشت فرمان بنشینید وضعیت متفاوت می‏شود‌. طراحی داخلی متفاوت از هر خودرو دیگری و مرکب از رنگ نقره‌ای و مشکی است‌. بخش نقره‏ای کیفیت قابل توجهی روی داشبورد ندارد و نمایشگر بزرگ سیستم صوتی و رادیو در دل آن جای گرفته است‌. کلید‏های تنظیم سیستم تهویه دستی به صورت گردشی هستند و سیستم صوتی به ورودی USB مجهز شده است‌. در مدل AMT همانطور که از نام آن یعنی نیمه‌‌اتوماتیک بر‌می‏آید، خودرو از کلاچ بی بهره است اما در عوض تعویض به صورت دستی و مشابه عملکرد تیپ‏ترونیک انجام می‏شود‌. البته این گیربکس هم در حالت گذر دور موتور از 6000 و همچنین حالت A امکان تعویض به صورت اتوماتیک را نیز دارد که البته تاخیر بالای آن شما را مجبور به تجربه تیپ‏ترونیک به تنهایی می‏کند‌. یکی از نکات جالب در این خودرو معکوس ندادن در هنگام نیاز و حتی با فشردن دسته دنده بود که امکان هر گونه آزمایش مانورپذیری این سدان 1.2 تنی را از ما گرفته بود‌. H230 مجهز به گیربکس دستی اما عملکرد قابل قبول‏تری را از خود به نمایش گذاشت‌. کیفیت ساخت کابین شما را در حد یک خودرو حدود 50 میلیون تومان راضی نمی‏ کند اما فضای کابین و صندلی‏ ها با کمی اغماض قابل قبول به نظر می‏رسند‌.

آریو (سایپا S300)

شاید آریو بیش از دیگر محصولات جدید سایپا شناخته شده باشد چرا که از ورود این محصول به شرایط فروش سایپا بیش از یک سال می‏گذرد و اندیشه رقابت آن با جیلی 7 باعث شده تا نبرد این خودروساز دولتی و وارد‌کننده خصوصی تماشایی باشد با این تفاوت که آریو بیش از آنکه در خیابان‏ها به چشم بخورد، با خرید و فروش حواله در بازار نامش بر سر زبان‏هاست‌. آریو از پیشرانه 4A92 تحت لیسانس میتسوبیشی بهره می‌برد و قدرتی مشابه چانگان EADO تولید می‏کند. گیربکس آن نیز مانند EADO از نوع 4‌سرعته اتوماتیک است اما وقتی نوبت به قابلیت‏ های فنی و مانور می‏رسد آریو کاملا در برابر سدان چانگان دست و پا بسته است‌. فرمان‏پذیری خودرو تعریف چندانی ندارد و 100 کیلوگرم وزن بیشترش نسبت به EADO آن را بیش از پیش متفاوت جلوه می‏دهد. طراحی آریو هر چند ساده‏ تر از دیگر برادران جدیدش در سایپا جلوه می‏کند اما در حقیقت بر پایه محصولی قدیمی از تویوتا شکل گرفته و منطقی ‏ترین و اصولی‏ترین طرح به نظر می‏رسد‌. حضور آن در کنار سراتو به نوعی بازار 70 تا 90 میلیونی را در تسخیر سایپا قرار می‏دهد و با قیمتی حدود 75 تا 80 میلیون‏تومان‌، حدود 10 میلیون‏ تومان از اصلی‏ ترین رقیبش یعنی جیلی 7 ارزان‏تر است.

چانگان CS35 CS35 کراس‏ اوور شهری دیفرانسیل جلو چانگان است که با در نظر گرفتن ظاهری جذاب گزینه ‏ای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک شاسی‏ بلند با کیفیت و متفاوت و قیمتی زیر 100 میلیون‏ تومان هستند‌. CS35 نیز مانند EADO با گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه می‏شود و از مشخصات فنی مشابه EADO بهره می‏برد‌. شتاب‏گیری خودرو چندان طوفانی نیست اما برای رانندگی شهری با توجه به پیشرانه پیشرفته مصرف سوخت مناسبی در سیکل ترکیبی را در اختیار راننده می‏گذارد‌. گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز هماهنگی مناسبی با موتور خودرو دارد اما وزن مشابه 1.3 تنی آن با EADO تفاوت عمده‏ ای در عملکرد نمونه سدان و شاسی‏ بلند به وجود نمی‏آورد‌. پایداری مناسب در پیچ‏ ها و فرمان‏ پذیری قابل قبول نیز از دیگر نکات مثبت این شاسی ‏بلند 83.9 میلیون ‏تومانی است‌.

برلیانس V5

بعد از تجربه رانندگی با شاسی ‏بلند چانگان فرصت را برای بررسی و مقایسه این مدل با شاسی ‏بلند پرحاشیه برلیانس یعنی مدل V5 غنیمت شمردیم‌. این شاسی‏بلند که پیش‌فروش آن مدتی قبل توسط سایپا آغاز شده بود، در نمونه مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی برای آزمایش در اختیار ما قرار گرفته بود‌. پیشرانه 1.6 لیتری آن مشابه آریو بر پایه موتور 4A92 میتسوبیشی طراحی شده و حداکثر توانش به 116 اسب بخار می‏رسد‌. در همراهی این توان 151 نیوتن‏ متر گشتاور برای به حرکت در آوردن محور جلو V5 تولید می‏شود‌. اتاق V5 از نظر فضای سر و نشیمن دورنمای بهتری از چانگان CS35 داشت و به عنوان یک شاسی ‏بلند شهری خانوادگی می‏تواند گزینه مناسب‏تری از CS35 باشد به خصوص که از طراحی مشابه ب‏ ام ‏و X1 نیز بهره می‏برد. V5 با قیمتی حدود 95 میلیون‏تومان گران‏ترین محصول جدید سایپاست‌. عملکرد این خودرو در مانور‌ها و پیچ ‏های پیست آزادی چندان قابل قبول نبود و فرمان‌پذیری در مقابل شاسی بلند دیگر حاضر در آزمایش یعنی CS35 حرفی برای گفتن نداشت.

4

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied