شمانیوز
شما نیوز

دلایل عدم پیشرفت ایران در صنعت خودرو

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در صنعت خودروسازی ایران، افزایش تولید و تامین سود سهامداران نسبت به افزایش توان تکنولوژی ارجحیت داشته که همین عامل به عدم پیشرفت این صنعت منجر شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، شهرام آزادی - کارشناس - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنامه ششم درباره صنعت خودرو باید اولویت خود را بر ارتقای توان تکنولوژی، تحقیق و توسعه بر مبنای تولیدات مدرن قرار دهد.

وی، عدم تحقق برنامه‌های توسعه درباره صنعت خودرو را به دو عامل خارجی و داخلی مربوط دانست و افزود: بحث تحریم‌ها عامل بازدارنده خارجی است. عوامل داخلی هم به عدم سرمایه‌گذاری در پژوهش و تولیدات مدرن و هم‌چنین نگاه کوتاه مدت تولید با هدف تامین سود سهامداران بود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که اخذ عوارض گمرکی سنگین از خودروهای وارداتی به فضای غیررقابتی در صنعت خودرو انجامید، گفت: شرایط محیطی، اجباری در صنعت خودرو برای ارتقای سطح کیفی محصولات متناسب با استانداردهای روز ایجاد نکرد. فروش در تیراژ بالا و اختلاف قیمت خودروهای داخلی با خودروهای وارداتی باعث شد تا نگرش افزایش تولید، جای نگرش مبتنی بر تولیدات مدرن را بگیرد.

آزادی، نگاه مدیران صنعت خودرو را کوتاه مدت دانست و تصریح کرد: نگاه کوتاه مدت تامین سود سهامداران، اولویت اصلی مدیران صنعت خودرو بوده؛ در حالی که پیشرفت صنعت خودرو تنها با تولید محصولات جدید محقق می‌شود که نیازمند نگاه آینده‌نگرانه است. در حال حاضر کشورهای پیشرو در صنعت خودرو برای ساخت یک محصول جدید پنج سال زمان می‌گذارند که چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد.

به گفته وی، در ایران سرمایه‌گذاری چندانی در ابزار تولید و بحث قالب‌ها صورت نگرفت. باید توجه کنیم که ما نمی‌توانیم همه چیز را از ابتدا به وجود آوریم بلکه باید با تعامل با کشورهای صاحب تکنولوژی، این ظرفیت‌ها را ایجاد کنیم. اعتقاد من این است که هنوز راه تعامل با کشورهای فرانسه، آلمان، کره جنوبی و دیگر کشورهای پیشرو در صنعت خودرو بسته نشده و می‌توان از این تعامل برای پیشرفت استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied