شمانیوز
شما نیوز

زنان شادتر، زندگی شادتر!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مطالعه دانشمندان دانشگاه راتگرز امریکا نشان می‌دهد هر چه رضایت زن از زندگی مشترک بیشتر باشد، همسر او نیز رضایت بیشتری از زندگی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،مطالعه دانشمندان دانشگاه راتگرز امریکا نشان می‌دهد هر چه رضایت زن از زندگی مشترک بیشتر باشد، همسر او نیز رضایت بیشتری از زندگی خواهد داشت.

«دبورا کار»، پروفسور دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه راتگرز در این باره گفت: زمانی که زن از ازدواجش راضی است، کارهای بیشتری برای همسرش انجام می‌دهد و این موضوع دارای اثری مثبت روی زندگی آن‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: مردها درباره روابطشان کمتر صحبت می‌کنند و سطح نارضایتی آن‌ها از زندگی مشترک شاید به همسرانشان منتقل نشود.

مطالعه جدید روی احساسات شخصی هر دوی همسران متمرکز شد تا چگونگی تاثیرگذاری رضایت زنانشویی بر سلامتی روانشناختی بزرگسالان مسن‌تر را تعیین کند. محققان داده‌های دریافتی از 394 زوج را که در سال 2009 بخشی از تحقیق ملی روی درآمد، سلامتی و ناتوانی در آمریکا بودند، تحلیل کردند. دست کم یکی از همسران 60 سال یا بیشتر سن داشت و به طور متوسط آن‌ها به مدت 39 سال زندگی مشترک داشتند.

به منظور ارزیابی کیفیت زندگی زناشویی، افراد حاضر در این مطالعه به چندین پرسش پاسخ داده بودند، از جمله این که آیا همسرشان قدردان آن‌هاست، با آن‌ها صحبت می‌کند، احساساتشان را درک می‌کند یا اعصاب آن‌ها را خرد می‌کند.

همچنین از آن‌ها خواسته شده بود دفترهای خاطرات دقیقی از میزان خوشحال‌ بودن‌شان طی 24 ساعت گذشته را با انجام‌دادن فعالیت‌هایی مانند خریدکردن، انجام امور منزل و تماشای تلویزیون تدارک ببینند. افراد حاضر به طور کلی میزان رضایتشان از زندگی را زیاد (از شش نمره، پنج نمره) اعلام کرده بودند و مردها در مقایسه با زنان اندکی نظر مثبت‌تری داشتند.

محققان هچنین دریافتند در حالی که زنان با بیمارشدن همسرانشان، خوشحالی‌شان کم می‌شود، خوشحالی مردان در صورت بیمارشدن همسرشان تغییری نمی‌کند.

«کار» در این باره گفت: زمانی که زنی همسرش مریض می‌شود، اغلب درگیر مراقبت از وی می‌شود و این امر تجربه‌ای استرس‌آور است، اما زمانی که زنان بیمار می‌شوند، آن‌ها نه به همسرانشان بلکه به دخترانشان متکی می‌شوند.

این مطالعه حائز اهمیت است زیرا کیفیت ازدواح می‌تواند بر سلامتی افراد مسن‌تر با بالارفتن سن اثرگذار باشد.

جزئیات این پژوهش در مجله Marriage and Family منتشر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied