شمانیوز
شما نیوز

واکنش وزیر بهداشت به منتقدان طرح تحول سلامت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): وزیر بهداشت، نسبت به تدوام اجرای طرح تحول نظام سلامت ابراز نگرانی کرد و گفت: حداقل ۱۵ سال زمان نیاز داریم که این طرح به سرانجام مورد نظر برسد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دکتر سید حسن هاشمی روز سه شنبه در همایش ملی نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت که در پژوهشگاه نیرو برگزار می شود، با بیان اینکه استفاده و کاربرد صحیح نقد بسیار مهم است و نیاز به فرهنگ دارد، تصریح کرد: خیلی مهم است که ما فاصله تخریب و نقد را بدانیم.

وی افزود: این روزها بسیاری تخریب می کنند و اسم آن را نقد می گذارند، در حالی که تخریب به جامعه آسیب می رساند، شایعه را افزایش می دهد و جرات را از بخشی از خدمتگزاران جامعه می گیرد.

هاشمی با بیان اینکه در دو دهه گذشته به ویژه در ۱۰ سال گذشته آسیب زیادی از تخریب ها دیده ایم، افزود: علاوه بر آن شاهد بی اخلاقی، تهمت و بدگمانی بوده ایم که اینها به دور از اخلاق انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها نقش زیادی در نحوه بیان انتقادات دارند و باید مراقب باشند تا از آنها به عنوان ابزار استفاده نشود و این اقدام در جهت منافع ملی نیست و معنی آن هم آزادی نیست.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ کس مصون از خطا نیست، گفت: همه ما حتما اشتباه داریم و بری از عیب و ایراد نیستیم.

هاشمی با بیان اینکه اولین دستگاه اجرایی هستیم که عملکرد خود را در بوته نقد قرار داده ایم، گفت: اصل این کار مبارک است و امیدواریم وزارت بهداشت در این مسیر نه به طور نمایشی بلکه حقیقتاً گوش های خود را برای شنیدن اشکالات باز کند و ایرادات خود را به تدریج برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه تاکنون در حوزه سلامت اقدامات بزرگی را انجام داده ایم، اما هنوز اول راه هستیم و راه درازی برای تحقق همه اهداف نظام سلامت داریم.

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح اوضاع کشور در زمان شروع بکار دولت یازدهم پرداخت و گفت: علاوه بر ناآرامی هایی که در کشورهای منطقه وجود داشت و شرایط اقتصادی خوب نبود، وزارت بهداشت مبنای کار خود را استفاده از نیروهای تخصصی و با تجربه گذاشت و در حال حاضر اکثر معاونین و مدیران این وزارتخانه قبلا دارای سابقه وزارت و یا مسئولیت های اجرایی مهمی بودند.

هاشمی تاکید کرد: ماهیت کار وزارت بهداشت خدماتی است و عاری از رفتارهای سیاسی است بنابراین از تجربه همه افراد استفاده نموده ایم.

وزیر بهداشت به چگونگی اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: این وزارتخانه طرحی را شروع کرد که حاصل آن تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بود و در حال حاضر مردم در اقصی نقاط کشور از اجرای این طرح راضی هستند.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت تنها بخش کوچکی از مشکلات مردم حل شده است، ولی آنها به دلیل اینکه دیده شده اند و احساس می کنند مورد احترام قرار گرفته اند راضی و خشنود هستند.

هاشمی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از بیمارستان های کشور از حداقل امکانات گرمایشی و سرمایشی محروم بودند، گفت : با اجرای این طرح وضعیت بیمارستانها و تجهیزات بیمارستانها بهتر شد، پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم کاهش یافت، دارو و واکسن در اختیار مراکز بهداشتی - درمانی قرار گرفت، بیش از ۱۰۰۰ خانه بهداشت بازسازی و نوسازی شدند و این همه اقدام به همت تک تک همکاران دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت .

وزیر بهداشت گفت: یکی از نگرانی های دائمی ما این است که مسئولین تصور کنند که اعتباری به حوزه سلامت تخصیص داده شده و همه مشکلات این حوزه رفع شده است در حالی که چنین نیست.

هاشمی با انتقاد از کسانی که در تریبون های رسمی کشور اعتبارات وزارت بهداشت را مورد نقد قرار داده اند، تصریح کرد : رقمی که بر روی کاغذ نوشته می شود با رقمی که در خزانه وزارتخانه قرار می گیرد، بسیار متفاوت است.

وی یادآور شد: امسال دولت و مجلس بودجه خوبی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده است که ما از این موضوع خوشحال هستیم اما میزان بودجه اختصاص داده شده به این وزارتخانه بیشتر از بودجه اختصاص داده شده به وزارت بهداشت است اما بودجه بهداشت و درمان را به قدری بزرگ کرده اند که موجب افزایش توقعات جامعه می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای رسیدن به نظام مطلوب سلامت و در صورت همراهی مجلس و دولت به ۱۰تا ۱۵ سال زمان نیاز است، خاطرنشان کرد: برای رفع کمبود تخت بیمارستانی و رسیدن به استاندارد کشورهای منطقه (۲.۶) حداقل ۴۰ سال زمان نیاز داریم، چرا که هرسال حدود ۲ هزار تخت به تخت های بیمارستانی افزوده می شود.

هاشمی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت یادآور شد: برای ۷۶ بیمارستانی که بزودی آماده راه اندازی خواهد شد، هنوز مجوز بکارگیری نیروی انسانی صادر نشده است.

وی همچنین با انتقاد از کسانی که وزارت بهداشت را متهم به درمان محور بودن می کنند، گفت: سیاستگذاران و سیاستمداران در طی سالهای گذشته که بسیاری از آنها هم لباس های ما بوده اند، کمترین اعتبارات را به بخش درمان اختصاص داده اند و این اتفاق ظرف چند روز نیفتاده است.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه مردم را به گونه ای آموزش داده ایم که به محض مشاهده تریبون شروع به نقد می کنند، گفت: متاسفانه عادت نداریم عیب ها را در پشت دربهای بسته بگوییم و دستور اسلام نیز این است که اشکالات را در فضای عمومی مطرح نکنیم.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی کشور می توانند بهترین نقد کننده باشند، اظهار امیدواری کرد که حاصل همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت منجر به رفع ایرادات و اصلاح برخی از عملکردهای حوزه سلامت باشد.

وی گفت: امیدوار هستیم سال ۹۴ را بهتر از سال گذشته و با اشکالات کمتر سپری نماییم و با آمادگی بیشتری کار را شروع کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied