شمانیوز
شما نیوز

تقاضای تفحص از بورسیه‌ها برای رای‌گیری به مجلس ارجاع شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه گزارش این کمیسیون درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم درباره اعطای بورس تحصیلی و جدب هیئت علمی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص اعطای بورس تحصیلی و جدب هیئت علمی از سال 1368 تاکنون را ارائه کرد.

این تقاضای تحقیق و تفحص در بهمن ماه سال گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسید و اکنون برای رای‌گیری در صحن علنی پارلمان به هیئت رئیسه مجلس ازجاع شده است.

در صورت تصویب نهایی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص اعطای بورس تحصیلی و جدب هیئت علمی در صحن علنی مجلس کمیته‌ای برای انجام این تحقیق و تفحص تشکیل می‌شود.

متن کامل نامه رئیس کمیسیون آموزش به هیئت رئیسه مجلس به شرح زیر است:

گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری درخصوص نحوه اعطای بورس تحصیلی و جذب هیئت علمی از سال 68 تاکنون

باسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام وتحیت

بازگشت به نامه شماره 62680مورخ 12/9/1393 در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از "عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری درخصوص نحوه اعطای بورس تحصیلی و جذب هیئت علمی از سال 68تاکنون". و در اجرای ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تخصصی ذی‌ربط به شرح ذیل تقدیم می‌گردد:

پس از ارجاع درخواست تحقیق و تفحص به کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری در مورخ 5/11/93 در برنامه کاری کمیسیون قرار گرفت و از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نیز بعنوان بالاترین مقام پاسخگو و نمایندگان محترم درخواست کننده دعوت بعمل آمد و طراحان تحقیق وتفحص در جلسه حضور یافتند و دلایل طرح را اینگونه بیان نمودند.

"بعد از ماجرای بورسیه ها و جفای صورت گرفته به دانشجویان بورسیه، وزارت علوم قصد دارد به سناریوی دوم خود در خصوص اعضا هیات علمی پرداخته و با مواجهه نادرست و سیاسی با نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی ساحت دانشگاه‌ها را ملکوک نماید لذا بررسی بورسیه ها و هم جذب هیات علمی بعد از سال 68 را ضروری یافته ایم و برای شفافیت موضوع (که وزارت علوم نیز اعلام آمادگی نموده است ) درخواست تحقیق و تفحص نمودیم تا با روشن شدن ابعاد موضوع، قوانین، ضوابط و شیوه های اجرایی جهت رفع نواقص ومعایب موجود اصلاح شود.

متاسفانه از وزارت علوم، تحقیقات وفناوری وزیر محترم و یا نماینده ایشان در جلسه حضور نیافتند تا دفاعیاتی را ارائه نمایند

در نهایت در جلسه مورخ 5/11/93 کمیسیون تخصصی، ضرورت انجام تحقیق و تفحص با اکثریت آراء تصویب شد.

محورهای تحقیق وتفحص به شرح ذیل است:

1- بررسی چگونگی بورسیه دانشجویان داخل و خارج از کشور از سال 1368 تاکنون

2- بررسی تبدیل به داخل های دانشجویان خارج از کشور از سال 1368 تا کنون

3- بررسی جذب و استخدام هیات علمی دانشگاهها از سال 1368 تاکنون

4- بررسی جذب بورسیه های داخل وخارج در دانشگاههای کشور از سال 1368تاکنون

5- بررسی میزان عدم بازگشت دانشجویان بورسیه خارج از کشور به داخل ومیزان و دلایل عدم انجام تعهدات و ضرورت های لازم

دکتر محمد مهدی زاهدی

رئیس کمیسیون آموزش، تحیقیات و فناوری

منبع: تسنيم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied