شمانیوز
شما نیوز

جوانان همیشه سنگ زیرین آسیاب اصلاحات بوده اند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دوم خرداد ۱۳۷۶ نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. روزی که تولد یک جریان به طور رسمی با پیروزی کاندایدای جریان متبوع کلید خورد و ۱۸ سال پس از آن گفتمانی پویا، مطلوب و اثر‌گذار همچنان در قید حیاست است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

دوم خرداد ۱۳۷۶ نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. روزی که تولد یک جریان به طور رسمی با پیروزی کاندایدای جریان متبوع کلید خورد و ۱۸ سال پس از آن گفتمانی پویا، مطلوب و اثر‌گذار همچنان در قید حیاست است. «اصلاحات» در همین مدت نه چندان طولانی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و کوله باری از تجربیات را بر دوش تاریخ نهاده است که درس گرفتن از آن جز با بازنگری در آن، نگاهی به گذشته و تطابق با شرابط فعلی امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل «عصر قانون» با گروهی از جوانان اصلاح‌طلب به گفتگو نشسته است تا نظرشان را در این مورد جویا شود.

مشروح گفتگو «عصر قانون» با مجتبی حسین‌خانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از از فعالین ستاد روحانی را می‌خوانید:

1) پیامدهای جنبش اصلاحی دوم خرداد برای کشورچه بود؟

برای پاسخ به این سوال باید به فضای سال های قبل و بعد دوم خرداد ٧۶ برگردیم. دوم خرداد زاییده یک نه بزرگ به تفکری بود که به مردم القا مینمود که رای مردم در تصمیمات بی تاثیر خواهد بود . شاید مهمترین پیامد مثبت دوم خرداد برای کشور ترویج گفتمان حول مفاهیمی بود که مدتها در جامعه مغفول باقی مانده بود. مفاهیمی که در بستر توسعه سیاسی در مورد انها بحث می شدو هرچه بیشتر مردم را به مشارکت در فرایندهای سیاسی کشور راغب میکرد.

مفاهیمی مانند جامعه مدنی، آزادی ، دموکراسی ، مطبوعات ازاد و… به گفتمان غالب فضای سیاسی ایران تبدیل شد.

2) راهبردهای گوناگونی برای گفتمان اصلاح طلبی مطرح شده تا کنون به نظر شما علت شکست این راهبرد ها چیست؟

البته بنده معتقد نیستم که این راهبردها کاملا شکست خورده باشند، چه اگر اینگونه بود کاندیداهای انتخابات سال ٩٢ هریک به نوعی سعی در استفاده از آن نمیکردند. البته راهبردهایی هم بودند که شکست خوردندو علت آن را فاصله آن راهبردها با میدان عمل میدانم. این فاصله زاییده سه مساله است : اول عدم شناخت از خطوط قرمز های دولت ( دولت به معنای عام یا همان کلیت حکومت ) و دوم عدم شناخت خواسته های عموم جامعه (ونه تنها نخبگان) از اصلاح طلبان و سوم عدم تناسب راهبردها با تعریف اصلاح طلبی. از نظر بنده این سه عامل علت اصلی شکست برخی راهبردهای اصلاح طلبان بوده است.

3) محوریت رئیس دولت اصلاحات در جبهه اصلاح طلبان را چه قدر مقبول عام میدانید؟؟

رئیس دولت اصلاحات ، فرزند فاضل امام (ره) ، مبدع شعار زنده باد مخالف من و ایده گفتگوی تمدن ها ، شخصیتی محبوب و دانشمند میباشند . محوریت ایشون با توجه به تمام شرایط و خصوصیات خاصشون کاملا مورد اجماع همه ی اصلاح طلبانی است که به اصلاحات گام به گام و در چارچوب قانون اساسی معتقد میباشند ودلشان برای پیشرفت و توسعه کشور می تپد.

4) نقش جوانان و تشکل های جوان محور را در پیشبرد و تعالی گفتمان اصلاح طلبی تشریح بفرمایید

معتقدم جوانان همیشه سنگ زیرین آسیاب اصلاحات بوده اند ، در سال ٩٢ هم جوانان اصلاح طلب حتی زودترو پیشرو تر از بزرگان جریان اصلاح طلب فعالانه در انتخابات و ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی و دکتر عارف حضور پیدا کردند وهمراه بدنه مردمی جریان اصلاح طلب این بزرگان را به تصمیم مناسب که سبب پیروزی آقای دکتر روحانی شد رهنمون کردند.

در حال حاضر و انتخابات پیش رو هم همه ی امید اصلاحات به طیف جوان این جریان خواهد بود. طیف جوانی که قدرت و توان جریان سازی در تمام حوزه ها دارند و الان هم در احزاب مختلف به عنوان رهبران آینده اصلاحات فعالیت میکنند.

سهم اصلاحات از مجلس آینده هم میتواند از همین جوانان که از ٧۶ تا امروز سنگ زیرین آسیاب اصلاحات بودند شکل بگیرد.

5) پویایی و تحرک هرچه بیشتر گفتمان اصلاح طلبی در شرایط فعلی را چه میدانید؟؟

من پیشنهادی به برادران و خواهران اصلاح طلب خود دارم که ابتدا مرزهای خود و جامعه را از بین ببرند، به بطن جامعه برویم و ببینیم که مردمی که همفکر و نزدیک به جریان اصلاح طلب هستند چه دغدغه هایی دارند. از اتاق های مشورتی و اتاق های فکر بسته باید بیرون آمد و به کف جامعه رفت . اصلاح طلبان اگر مطالبه گر مطالبات طبقه متوسط و طبقه فرو دست جامعه باشند به پویایی و موفقیت های بزرگ دست می یابند. نکته دیگر آموزش نیروهای جوان است . نیروی جوان اصلاح طلب اگر بخواهد کنشگر موثر و پویا در سپهر سیاست ایران باشد باید آموزش های پایه علم سیاست، اقتصاد، جامعه شناسی و مهمتر از همه توسعه پایدار و… را ببیند. خوشبختانه بعضی از احزاب این مساله را به درستی درک کردند و به آموزش های گسترده نیروهای حزبی پرداخته اند. امیدوارم سایر احزاب هم پی به اهمیت مساله ی آموزش ببرند و در این راستا اقدام نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied