شمانیوز
شما نیوز

نتیجه استیضاح وزیر آموزش و پرورش

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): چهارشنبه سوم تیر استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. یک روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح، نمایندگان مجلس نظرات مختلفی را در این زمینه دارند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

چهارشنبه سوم تیر جلسه استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

موضوع استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از حدود یک سال گذشته مطرح شد و سرانجام با اصرار نمایندگان موافق، استیضاح به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.

نمایندگان 10 موضوع اصلی را به عنوان محورهای استیضاح فانی اعلام کرده‌اند. محورهایی که به موضوعات مهمی همچون ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش،‌ ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش،‌ ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت برای تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسی،‌ ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت برای تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان و ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند، اشاره می‌کند.

اما یک روز مانده به استیضاح وزیر آموزش و پرورش با تعدادی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم تا فضای حاکم بر مجلس را در آستانه استیضاح بررسی کنیم.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ بنده جزو امضاکنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش نبودم اما اعتقاد دارم که این وزارتخانه با مشکلات جدی مواجه است و در مواردی همچون معیشت فرهنگیان،‌سرانه مدارس، مدارس فرسوده و غیرمقاوم،‌شبانه روزی‌ها و مطالبات فرهنگیان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: تمام مشکلات موجود به بحث معیشت فرهنگیان خلاصه نمی‌شود چرا که در سایر موارد از جمله تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین نیز با مشکلاتی مواجه هستیم اما این سوال نیز مطرح است که آیا تمام مشکلات موجود به شخص وزیر مربوط است؟ در این زمینه نمی‌توان قضاوت کرد اگرچه معتقدم وزیر سهم بسیاری را در بهبود شرایط دارد چرا که سکاندار آموزش و پرورش است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌دولت باید به آموزش و پرورش توجه بیشتری داشته باشد هم‌اکنون مذاکرات هسته‌ای، سلامت و تورم جزو اولویت‌های اصلی دولت است و بحث آموزش تقریباً جزو اولویت‌های دست چندم است. استیضاح وزیر آموزش و پرورش بستگی دارد که استیضاح کنندگان چه نکاتی را مطرح می‌کنند و وزیر آموزش و پرورش چه پاسخی می‌دهد همچنین سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مجلس با پافشاری بر روند انجام استیضاح وزیر آموزش و پرورش موفق شد، صدای فرهنگیان کشور را به گوش رئیس جمهور برساند، گفت:‌ حالا رئیس جمهور باید صراحتاً بیان کند که آیا صدای فرهنگیان کشور را شنیده‌ است و قول مساعد برای پیگیری مسائل فرهنگیان را بدهد.

وی افزود: فردا در جلسه استیضاح، وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور باید قول‌های قابل توجهی را بدهند تا نمایندگان به عدم استیضاح آقای فانی رای بدهند. در حقیقت استیضاح وزیر آموزش و پرورش بستگی دارد به سخنانی که دولت برای مجلس می‌آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:‌ مجلس با مطرح کردن موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش صدای فرهنگیان را به گوش دولت رساند و در این شرایط که صدای فرهنگیان به گوش دولت رسیده است دیگر نیازی نیست تا ساختار آموزش و پرورش را دچار تغییرات پی در پی کنیم و با رای اعتماد مشروط به وزیر آموزش و پرورش اجازه ادامه فعالیت را به او بدهیم اما شرط این باشد که رسیدگی جدی به آموزش و پرورش و مشکلات فرهنگیان جزو اولویت‌های اصلی باشد.

عطالله سلطانی صبور عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه وی از ابتدا جزو امضاکنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش نبوده است،‌اظهار داشت:‌ فرهنگیان مطالباتی دارند که این مطالبات باید توسط وزیر آموزش و پرورش پیگیری شود اما تاکنون به این مطالبات پاسخی داده نشده است بنابراین نمایندگان از ابزار استیضاح استفاده کردند.

وی افزود: در جلسه تامین معیشت فرهنگیان پیشنهادهایی مطرح شد از جمله اینکه مصوبات مجلس در رابطه با آموزش و پرورش باید عملیاتی شود و 6 هزار میلیارد تومانی که مجلس برای آموزش و پرورش مصوب کرد به این وزارتخانه اختصاص یابد و مطالبات یک هزار میلیارد تومانی فرهنگیان بازنشسته نیز پرداخت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:‌وزیر آموزش و پرورش باید اشکالاتی را که در روند کار خود دارد،‌حل کند از سوی دیگر دولت باید کمک بیشتری به آموزش و پرورش کند. سخنان رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس تعیین کننده استیضاح خواهد بود.

جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که وزیر آموزش وپرورش توانایی کافی برای حل مشکلات را ندارد و نمی‌تواند در هیأت دولت از مطالبات و حقوق فرهنگیان دفاع کند.

وی افزود: اغلب نمایندگان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند از سوی دیگر بیش از 80 درصد فرهنگیان نیز خواستار استیضاح وزیر هستند.

به گزارش تسنیم، طبق سخنان نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس به توضیحات وی به سوالات نمایندگان و سخنان رئیس‌جمهور در رابطه با حل مشکلات فرهنگین بستگی دارد. حال باید دید آیا نمایندگان مجلس پس از شنیدن توضیحات رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش به ابقای فانی رأی می‌دهند یا استیضاح او؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied