شمانیوز
شما نیوز

مهمترین خبر هفته گذشته

معلمان حریف وزیر آموزش و پرورش نشدند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): علی اصغر فانی بار دیگربا کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در مقام وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید باقی ماند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

با وجود عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر آموزش وپرورش، از ابتدا ،فضای صحن علنی حاکی از رای آوری وزیر داشت بطوریکه تنها نکته ای که مورد توجه خانه ملتی ها قرار نداشت استماع سخنان موافقان استیضاح بود.

فانی در این جلسه موفق شد با کسب 167 رای مخالف استیضاح نمایندگان، 76 رای موافق استیضاح نمایندگان و 13 رای ممتنع از مجموع 256 رای ماخوذه بار دیگر به عنوان وزیر آموزش و پرورش در وزارتخانه باقی بماند تا کابینه دولت با قوت بیشتری به کارش ادامه دهد.

شاید دفاع دو عضو تاثیر گذار کمیسیون برنامه وبودجه از وزیر و تاکید بر اینکه کاستی های معیشت ومطالبات مالی فرهنگیان تنها مربوط به وزیر نبوده ودولت و مجلس درمیزان بودجه وزارتخانه باید آستینی بالابزنند،از نکاتی بود که توانست فانی را در مقابل یازده نماینده ای که در مخالفت با وی به صحبت پرداختند بیمه کند.

محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را در مجلس برعهده داشت، پس از قرائت آرای استیضاح و اعلام رای اعتماد دوباره مجلس به این وزیر یاد آور شد که فانی در مسند وزارت آموزش و پرورش با اعتماد همکاران مجلس باید در راستای ارتقای کیفی، سطح اخلاق و دانش در آموزش و پرورش و پاسخ به دغدغه آموزگاران، تلاش کند.

نایب رییس اول مجلس با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیدند با وجود مشکلات، تداوم مدیریت وزیر و وعده هایی که دولت داده با تشکیل کمیته ای که از مجلس و دولت می تواند مفید فایده باشد افزود:بقای وزیرمی تواند راهی بهتر برای پاسخ به مشکلات آموزش و پرورش باشد.

جلسه استیضاح با فضایی غیر استیضاح

در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش،که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ، شماری از وزیران و معاونان رییس جمهوری شرکت داشتند بسیاری از نمایندگان ترجیح دادند به جای گوش کردن به سخنان استیضاح کنندگان از حضور کابینه بهره ببرند و نامه های کاری خود را با وزرا حل وفصل کنند البته برخی نیزترجیح دانند که با سایر همکارنشان به گپ گفتمان بپردازند وتوجهی به جلسه نداشته باشند.

حجم حضور نمایندگان درجلوی جایگاه هیات رئیسه به اندازه ای بود که ریاست جلسه بارها مجبور شد تا نسبت به رعایت نظم جلسه استیضاح، تذکر دهد و از اهمیت این جلسه سخن بگوید تا سخنان استیضاح کنندگان شنیده شود.

یازده مخالف برای یک وزیر

استیضاح فانی که با 64 امضا در هیات رییسه اعلام وصول شد نهایتا با 42 امضا در صحن علنی مطرح شد و براین اساس یازده نفر از استیضاح کنندگان درمدت زمان مشخص شده تلاش کردند تمام دلایل خود را برای برکناری فانی مطرح نمایند.

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، نادر قاضی پور نماینده ارومیه ،سید ناصرموسوی نژاد نماینده دشتستان، حامد قادر مرزی نماینده قروه ،بشیری نماینده پاکدشت، انصاری نماینده آبادان ،محسن علیمردانی نماینده زنجان ، محمود شکری نماینده تالش، احمد آریایی نژاد نماینده ملایر وسید قسیم عثمانی نماینده بوکان وسید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین سخنرانان موافق استیضاح بودندوهر کدام تلاش کردند در فرصت داده شده با اشاره به اینکه استیضاح اهداف سیاسی ندارد عملکرد وزیر را در مدت 22 ماه زیر سوال ببرند.

جبار کوچکی نژاد در جلسه استیضاح علی فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: استیضاح در جهت حفظ منافع یک میلیون فرهنگی و حدود 13 میلیون دانش آموزش انجام می گیرد و هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در میان نیست.

نماینده مردم رشت، بیشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگینی کار، حقوق پایین و کاهش راندمان آموزشی دانست.

کوچکی نژاد به عنوان یکی از طراحان اصلی این استیضاح گفت: حقوق فرهنگیان در سال جاری بیشتر از 14 درصد افزایش نیافته و این در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگیان مدیران حداقل 10 میلیون تومان حقوق می گیرند و بیش از 400 میلیون تومان بین خودشان تقسیم می کنندو بودجه 3000 میلیارد تومانی این صندوق در دست مدیرانش تبدیل به ماشین های لوکس و هدایای نفیس جهت در اختیار گرفتن مدیرانش می شود. فسادی که در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را ندادید؟ آیا به سند تحول آموزش و پرورش دست زده اید؟ 250 میلیارد تومان برای اجرای این سند گذاشته شد و مدارسی برای پایلوت انتخاب شدند اما حتی یک ریال از آن هزینه نشد.

وی در پایان ابراز تأسف کرد: 60 هزار دانش آموز جامانده از تحصیل و 9 میلیون بیسواد در کشور وجود دارد و وزیر کاری برای آنان انجام نداده است.

نادر قاضی پورنماینده مردم ارومیه در انتقاد از عملکرد علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت های شکسته می نشیندو آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست.

سیدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان نیزبا بیان این که دلیل اصلی استیضاح بیشتر در حوزه مدیریت و سیاست های این وزارتخانه است، گفت: تمام تلاش ما هم بر این بوده که استیضاح صورت نگیرد و با تذکر موضوع برطرف شود. اکنون هم از این موضوع خشنود نیستیم. اما بعد از جلساتی که با وزیر داشتیم به اجبار همه راه ها به استیضاح ختم شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش اعتباراتی که در سال 93 نسبت به 92 صورت گرفته و رشد 500 درصدی نسبت به یک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند 6 سیاست های تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ایجاد نشده است.

حامد قادرمرزی که به عنوان دیگر موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش به ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: استیضاح صرفاً مطالبه فرهنگیان است و هیچ گونه موضوع سیاسی در آن نیست.

نماینده مردم بوکان در مجلس نیز به عنوان یکی از استیضاح کنندگان گفت: وضعیت آموزش و پرورش بحرانی شده و به خطر قرمز رسیده است ومعتقدم باید وزیری سر کار بیاید که باعث همدلی دولت و ملت شود.

وی ادامه داد: امروز جریانات مختلف دست به دست هم داده اند که استیضاح رأی نیاورد و ما امیدواریم این تلاش در جهت همدلی و همزبانی و بهبود اوضاع باشد نه این که بخواهند زمینه را برای استیضاح وزیران دیگر فراهم کنند.

عثمانی گفت: به والله من رأی معلمان و فرهنگیان را نمی خواهم و برای این که پشت تریبون بیایم اینجا نیستم بلکه نگران فرزندان ایران و آینده کشور هستم. احساس شرم می کنم که مقابل این دولت ایستاده ام اما قسم یاد کرده ام که مدافع حقوق مردم باشم.

دو موافق با حرف های جانانه

تنها دو موافق با استفاده از وقت وزیر در پشت تریبون قرار گرفتند ودفاع جانانه ای وی داشتند،غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مخالفت با استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: بیشترین استیضاح ها در طول مجالس ایران استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است.

وی افزود: استیضاح فانی پاسخ مناسبی به دغدغه فرهنگیان نیست. نتیجه نخواستن ها و نتوانستن های دیروز آموزش و پرورش را امروز فانی باید پاسخگو باشد.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، فقدان نگاه سیستمی به آموزش و پرورش در دولت و مجلس موجب سرپوش گذاشتن بر چالش های این وزارتخانه شده است.

وی با بیان این که در کنار فرهنگیانی هستیم که خود یا فرزندانشان سر گرسنه بر بالین می گذارند از استیضاح کنندگان پرسید: آیا با استیضاح می توان این شرایط را تغییر داد؟ پاسخ یقیناً منفی است. آیا عملکرد وزیر از حیث اقتصادی و اجتماعی موجب انحراف جدی در عملکرد آموزش و پرورش شده است؟ آیا وزیر را به خاطر توزیع نامناسب پول و امکانات و هزینه نامناسب در ساختار آموزش و پرورش به مجلس کشانده ایم؟

تاجگردون با طرح این مسأله که چه باید کرد تا وضعیت نابسامان و نامناسب آموزش و پرورش بهبود یابد، متذکر شد: سهم گذشتگان، دولت و مجلس در وضعیت امروز آموزش و پرورش چه سهمی است؟ اگر می خواهیم وضع فرهنگیان بهتر شود تک تک نمایندگان و دولتمردان در این قضیه سهیم هستند.

وی با اشاره به سهم مجلس در شکل گیری نابسامانی های امروز آموزش و پرورش، گفت: مجلس نهم در بودجه 94 آموزش و پرورش 2477 میلیارد تومان از بخش های مختلف به بودجه این وزارتخانه افزود. به ازای واردات هر کالا نیز سهمی از عوارض برای آموزش و پرورش اختصاص می یابد. از بودجه 92 تا 94 سهم این وزارتخانه 2 درصد افزایش یافته است. سرانه مدارس تا دو سال قبل 10 میلیارد تومان بود و امروز این عدد به 100 میلیارد تومان افزایش یافته است. همه این موارد نشان می دهد ظرفیت های بهتری برای حل مشکلات این وزارتخانه به وجود آید.

وی در حمایت از وزیر آموزش و پرورش، گفت: فانی در دنیای سیاست زده امروز درستکارترین مدیر دولتی و از متن جامعه فرهنگیان است، به این مسأله توجه جدی داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم نماینده تهران نیز در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت که بیشترین مشکلات این دستگاه ربطی به وزیر ندارد.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه از سال 75 به عنوان مجتهد آشنا با تعلیم و تربیت عضو شورای عالی آموزش و پرورش است گفت:آموزش و پرورش کمتر دوره ای، از ثبات مدیریت برخوردار بوده و بیشترین استیضاح را نیز در میان وزارتخانه ها شاهد بوده، بی ثباتی موجب عدم ساماندهی امور در هر مجموعه ای می شود. وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است و ظرفیت چند وزارتخانه را در درون خود دارد و کمتر کسی از مدیریت آن برمی آید.

مصباحی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال 94 کمک بزرگی به بهبود وضعیت معلمان شد. اما با توجه به بزرگی این وزارتخانه و بدهی سنگین به معلمان کافی نیست و مشکلات همچنان باقی است. 97 درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است. اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به منابع دیگری دارد که وجود ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تأکید کرد که بیشترین مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزیر پیگیری کرده که پاداش سال 92 بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال 93 نیز به صورت جدی پیگیر است. احکام ارتقای 100 هزار بازنشسته اصلاح شده، افزایش سرانه دانش آموزی و سرانه مدارس شبانه روزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و به استان های محروم سرانه بالاتری از میانگین کشوری در نظر گرفته شده. همچنین طرح نوسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال 92 به صورت جدی با اولویت مناطق محروم در حال پیگیری است.

مصباحی مقدم همچنین خطاب به فانی گفت: انتصابات از حقوق شماست ولی در مواردی مورد ایراد نمایندگان است. اگر مجلس به شما رأی اعتماد مجدد داد کمیته مشترکی تشکیل شود و آن موارد بررسی شود و جایی که جای تجدیدنظر دارد اقدام کنید.

فانی: استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است

وزیر آموزش و پرورش در ابتدای دفاعیات خود با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در 22 ماه گذشته یعنی در دوران تصدی گری اش در این وزارت خانه گفت: فرهنگیان یعنی معلمان، مربیان و به طور کلی دست اندرکاران آموزش و پرورش ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با 105 هزارمدرسه در 752 منطقه آموزشی و با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز و 1 میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است که در همه جای کشور حضور دارد. ما در طی 22 ماه گذشته حداکثر تلاش را برای این خانواده در سراسر کشور به کار برده ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است گفت: در سند تحول نیز استراتژی اصلی کیفیت بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، پیش از این سیاست های پنج گانه ای را اعلام کردیم که شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، اجرای تدریجی بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر تمرکززدایی است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد ادامه فعالیت های این وزارت خانه گفت: باید از طریق کمیته ای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس تشکیل شد بتوانیم راهکارهایی را جهت بهبود معیشت فرهنگیان، مراحل بعدی رتبه بندی فرهنگیان، بیمه تکمیلی آنها ، بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول به عنوان زیر بنای برنامه ششم توسعه و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی و پیگیری تحقق درآمد آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشیم.

به گفته ی وی باید اقداماتی برای تبدیل به احسنت کردن فضاهای آموزشی، استفاده از مصوبه مجلس بر افزایش منابع آموزش و پرورش، تدوین بسته آموزشی اجرایی به منظور رسیدگی بیشتر به دانش آموزان روستایی، عشایری و مناطق محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی، در بودجه آموزش و پرورش کرد.

پس از سخنان وزیر که تنها در 25 دقیقه صورت گرفت بلافاصله مجلس وارد رای گیری شد وبا رای بالایی فانی را درسمتش ابقا کرد.

حاشیه جلسه استیضاح

جلسه استیضاح از ساعت 8 و20 دقیقه صبح در صحن علنی بدون حضور رئیس جمهور ،وباحضور تعدادی از وزرای کابینه برگزار شد.

طبق معمول نادر قاضی پور نماینده ارومیه بعد از سخنانش در مخالفت با وزیر کلام خود را با فریاد به عشق امام حسین یا حسین به پایان رساند.

حامد قادر مرزی دیگر نماینده استیضاح کننده وزیر ویکی از حامیان دولت در استدلال حضورش در پشت تریبون مجلس گفت:این استیضاح سیاسی نیست چون من که حامی دولت هستم در پشت تریبون قرار گرفتم.

علیمردانی دیگر نماینده استیضاح کننده در حین سخنانش گفت: آقای وزیر دانش آموزان در مدارس دچار سوء تغدیه شده اند.

علی اصغر فانی به هنگام دفاع از خود کتابچه های را با عنوان نقشه را آموزش وپرورش به ریاست مجلس تقدیم کرد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه وبودجه در دفاع از وزیر گفت: آقای فانی شومن یا به اصطلاح امروزی ها خالی بند نیست وانسان ساده دلی است.

غلامرضا مصباحی مقدم دیگر موافق وزیر، عملکرد فانی را مصداق شعر گنه کرد در بلخ آهنگری ، به شوشتر زدند گردن مسگری دانست که با احسنت نمایندگان همراه شد.

جلسه استیضاح وزیر به رغم فرصت باقی مانده برای حامیان وزیر در ساعت 12 و20 دقیقه به اتمام رسید .

فاطمه امیری جام جم آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied