شمانیوز
شما نیوز

جزئیات اتخابات مجلس امسال

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): معمولا بسیاری از افرادی که نیت حضور در عرصه انتخابات را دارند در پست‎های دولتی مشغول به فعالیت هستند، این گزارش قصد دارد به چگونگی فعالیت قانونی افراد شاغل در مناصب دولتی در انتخابات بپردازد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کشور برگزار خواهد شد، طبق اطلاعیه وزارت کشور این همه پرسی با موافقت شورای نگهبان در تاریخ 7 اسفند برگزار خواهد شد و زمان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از تاریخ 28 آذرماه 94 به مدت یک هفته تعیین شده است. اما چیزی که در این میان حائز اهمیت است اینکه چه کسانی حق نامزدی برای انتخابات را دارند. معمولا بسیاری از افرادی که نیت حضور در عرصه انتخابات را دارند، در پست‎های دولتی مشغول به فعالیت هستند، این گزارش قصد دارد به چگونگی فعالیت قانونی افراد شاغل در مناصب دولتی در انتخابات بپردازد.

چه کسانی می‌توانند کاندیدای انتخابات 94 شوند+ لیست استعفادهنگان برای شرکت در انتخابات مجلس دهم
بر اساس ماده 29 قانون انتخابات هر مسئول کشوری و لشگری که قصد نامزدی در انتخابات را دارد باید ابتدا از مسئولیت‌های خود کناره‌گیری کرده و سپس برای کاندیداتوری در انتخابات اقدام کند. این مسئولین عبارتند از رئیس جمهور و معاونین و مشاورین وی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین وی، مشاورین معاونین رئیس جمهور، روسای دفا‌تر سران سه قوه، وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها، معاونین و مشاورین وزرا، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفا‌تر وزرا.
در ادامه این لیست اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عالی کشور و معاونین و مشاورین وی، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عدالت اداری ، معاونین و مشاورین وی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، معاونین و مشاورین وی، رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونین آنان در سراسر‌کشور نیز اضافه می‌شوند.
علاوه بر این، رئیس سازمان صدا و سیما، معاونین وی، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی، استانداران، معاونین و مشاورین استانداران، فرمانداران، بخشداران، - شهرداران و روسای مناطق شهرداری، روسا و سرپرستان سازمانهای دولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها،اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آن‌ها به کل کشور تسری دارد، رئیس کل بانک مرکزی معاونین و مشاورین وی، روسا و سرپرستان بنیادهای (‌مستضعفان، شهید، ۱۵ خرداد، مسکن)، کمیته امداد امام خمینی (‌ره)، نهضت سوادآموزی، سازمان تبلیغات اسلامی، ‌دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع ، معادن و تعاون، معاونین و مشاورین آنان؛ نیز باید در این مهلت مقرر استعفا دهند.
هر چند شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات نیز مشمول این قانونند اما به طور معمول به دلیل مخفی بودن نیروهای وزارت اطلاعات، همان گونه که از انتصاب این افراد در وزارت اطلاعات خبری منتشر نمی شود، بنابراین خبر استعفای فلان مسئول امنیتی و نظامی برای ورود به عرصه انتخابات نیز موضوعی نیست که رسانه ها از آن با خبر باشند یا امکان انتشار آن را داشته باشند.
علاوه بر این برخی از افراد نیز از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمرو مأموریت خود محرومند مگر اینکه شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند، که این افراد شامل موارد مذکور می‌شوند، ائمه جمعه دائمی، قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستان‌ها و استان‌ها، مدیران کل و سرپرستان دفا‌تر و ادارات کل استان‌ها و معاونین آنان، مدیران کل و سرپرستان دفا‌تر و ادارات کل استانداری‌ها و معاونین آنان و رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونین آنان در استان و شهرستان.
همچنین رؤسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی و رؤسا و سرپرستان واحد‌ها و شعب آن‌ها، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان، سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانک‌ها در استان و شهرستان، سرپرستان دفا‌تر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستان‌ها، مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در این زمره‌ جای می‌گیرند.
این روزها خبرهای استعفای مختلفی از مسئولان را هر از گاهی می‌شنویم، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در تاریخ بیست و چهارم خردادماه خبر از استعفای 22 نفر از مدیران وزارت کشور برای شرکت در انتخابات مجلس داد؛ 2 معاون استاندار، 6 مدیر کل، 2 معاون مدیرکل، 1 سرپرست دفتر آموزش و پژوهش استانداری، 5 فرماندار، 4 بخشدار و 1 شهردار از جمله کسانی بودند که از سمت خود استعفا دادند، برخی اخبار حتی از استعفای اشخاص در رده‌های دیگر هم خبر می‌دهد، این در حالی است که باید در آینده منتظر شنیدن اخبار بیشتری از استعفای رسمی افراد دیگری هم باشیم.
در این راستا مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری فارس اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، 9 نفر از مدیران و مسئولان این استان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا دادند.
بر این اساس معاون سیاسی وزیر کشور درباره آمار استعفای استانداران به منظور کاندیداتوری در انتخابات مجلس، گفت: استاندار فارس (احمد احمدی) و قم (حجت السلام صالحی منش) استعفا داده و استعفای دیگری از استانداری‌ها به دست وزارت کشور نرسیده است.
چه کسانی می‌توانند کاندیدای انتخابات 94 شوند+ لیست استعفادهنگان برای شرکت در انتخابات مجلس دهم
بر اساس آمار اولیه که از سوی رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام شد ۲۲ مقام دولتی از سمت خود برای شرکت در انتخابات مجلس دهم استعفا دادند، در این راستا قدرت‌علی حشمتیان مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز از استعفای خود با انگیزه ورود به رقابت های انتخاباتی مجلس دهم خبر داده است.
همچنین مجید نصیرپور معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری نیز پیش از مهلت تعیین شده برای استعفای مدیران دولتی از سمت خود کناره گیری کرد. قرار است نصیرپور از حوزه انتخابیه سراب که پیشتر نیز در مجلس هشتم نمایندگی آن را در مجلس بر عهده داشت، وارد رقابت اسفند ۹۴ شود. از میان استانداران، فرمانداران و بخشداران مستعفی نیز جلال هاشمی (فرماندار طبس)، علی اکبر کریمی، (بخشدار بوستان تهران)، امرالله حقیقی (فرماندار شهرستان اسلامشهر)، گلستانفر (فرماندار مشهد) و ۳ فرماندار دیگری که بنا به گفته مسئولان وزارت کشور به صورت شفاهی برای اعلام کاندیداتوری درخواست استفعا دادند اما هنوز به صورت رسمی و کتبی ابلاغ نشده است.» از مسئولیت های دولتی خود کناره گیری کرده‌اند.
سیف الله مطلبی (فرماندار شهرستان میاندوآب)، قدرت احمدیان (از مدیران کل استانداری کرمانشاه)، احمد صفری (بخشدار کوزران)، حجت‌الاسلام محمد صادق صالحی منش (استاندار قم و رئیس سابق ستاد انتخابات وزارت اطلاعات) ، رستم زرودی (مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران)، ناصر نصیری (فرماندار پارس آباد)، یدالله حسینی (فرماندار مرودشت) نیز از سمت های خود استعفا داده تا خود را مهیای حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس دهم نمایند.
از دیگر چهره‌های شاخص عضو هیات دولت که استعفای ناگهانی‌اش شائبه حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم را تقویت کرد محمود گلزاری معاونت امور جوانان وزارت ورزش است.
این معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش پس از استعفای خود با تشکر از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در توضیح علت استعفای ناگهانی خود گفت: «احساس کردم شاید با رفتنم تغییرات مثبتی داخل خود وزارتخانه ایجاد شود.»
همچنین احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز از دیگر دولتی‌های مستعفی برای حضور در انتخابات آینده است.
توجه استعفا دهندگان به این مسئله نیز حائز اهمیت است که براساس ماده 45 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وسیله وزارت کشور با مراجعه به فرمانداری یا‌ بخشداری مرکز حوزه انتخابیه پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت ، تکمیل و تسلیم نمایند.
همچنین زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها از تاریخ 29 بهمن آغاز و تا 5 اسفند به مدت 6 روز ادامه خواهد داشت و روز 6 اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود.
گزارش از سمانه حسن خانی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied