شمانیوز
شما نیوز

سایپا بدون توضیح تغییرات EPSبه مجمع می رود

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): غول خودروساز بورسی در پایان سال 93، با شناسایی 12 ریال سود برای هر سهم، عقب ماندگی های سال را جبران کرد اما برای افزایش سود 9ریال به 12 ریالی هر سهم توضیحی نداد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

شرکت 17هزار و 443 میلیارد ریالی سایپا، با شناسایی 12ریال سود برای هر سهم در سال مالی 93 (حسابرسی نشده)، گزارش عملکرد مالی را برای مجمع آماده می کند.

به گفته کارشناسان، این غول خودروساز، سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. این شرکت در اولین پیش بینی بودجه سود هر سهم را 9 ریال پیش بینی کرد اما در طول سال نتوانست در گزارش‌های دوره‌ای، خبر امیدوارکننده‌ای برای سهامداران مبنی بر پوشش پیش‌بینی‌ها منتشر کند. نگاهی آماری به عملکرد مالی این خودروساز بورسی نشان می دهد که سایپا در سه ماهه اول سال 93 مبلغ 84 ریال زیان برای هر سهم ساخت و در ادامه این روند در نیمه سال این زیان را به 90 ریال رساند. این شرکت تا پایان آذرماه زیان هر سهم را به 51 ریال کاهش داد.

سایپا در آستانه مجمع سالانه، درحالی برای هر سهم مبلغ 12 ریال سود شناسایی کرده است که دلیل تغییرات آن را اعلام نکرده است.

پوشش زیان هر سهم سایپا که در گزارش های دوره ای مشهود بود، گرچه خبر خوبی برای سهامداران محسوب می شود اما پیگیری های اخبار پولی مالی برای دستیابی به چرایی این تغییرات بی نتیجه ماند.

این درحالی است که فروش خالص این شرکت در سال مالی گذشته مبلغ 69 هزار و 233 میلیارد ریال و سود خالص آن مبلغ 210 میلیارد و 84 میلیون ریال بوده است.

نکته قابل توجه اینکه سایپا 17هزار میلیارد ریالی تا پایان سال 93 مبلغ 191میلیارد ریال تعدیلات سنواتی دارد. طبق بند 37 استاندارد حسابداری شماره 6(گزارش عملکرد مالی) تعدیلات سنواتی یعنی اقلام مربوط به سنوات قبل که در تعدیل مانده سود( زیان ) انباشته ابتدای دوره منظور می شود، به اقلامی محدود می شود که از تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباه ناشی می شود. که این اشتباه ممکن است ناشی از کم نمایی هزینه در زمان تهیه صورت های مالی آتی باشد.

همچنین زیان انباشته این شرکت در پایان دوره بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال است. با این وصف مرور ماده 141 قانون تجارت جالب توجه است،

قانون تجارت در ماده 141 اذعان دارد که اگربراثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت ازمیان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. درصورتی که هیئت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید ویا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذی نفعی می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

اگرچه ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت هیات‌مدیره را مکلف به دعوت بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. اما طبق ماده 265 عدم رعایت ماده 141 حداکثر دو ماه پس از بین رفتن بیش از نیمی از سرمایه موجب مقررات جزایی می‌شود. با توضیحات فوق به نظر می‌رسد اگر هیات‌مدیره شرکت عدم رعایت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت را مبنی بر دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده دو ماه پس از تصویب صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی رعایت نکند، بازرس باید عدم رعایت مفاد ماده فوق را به عنوان بخشی از وظیفه‌ای که طبق ماده 151 به عهده او قرار گرفته است، گزارش کند.

سایپا برای سال مالی 94 در نظر دارد که مبلغ 5 ریال سود به هر سهم اختصاص دهد.

جدول تولید وفروش این شرکت تا پایان اردیبهشت سال جاری به شرح ذیل است:

سایپا بدون توضیح تغییرات EPSبه مجمع می رود

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied