شمانیوز
شما نیوز

جدیدترین اخبار از مذاکرات هسته ای /زمان اعلام توافق نهایی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): منابع خبری اعلام کردند: نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12.30 به وقت ایران(10 به وقت وین) و نشست رسانه ای ساعت 13 به وقت ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

در ادامه هشتمین دور رایزنی های هسته ای در وین که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از 27 خرداد ماه در شهر وین در جریان است، جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه شنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند 16 روز می گذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو 1+5 و موگرینی بود. حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود. آمانو هم 11 تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد.

در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفته ای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا 22 تیر ماه).

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به 1+5 که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بدارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میانه خبرنگاران آمد.

از دیگر تحولات این روزها برگزاری دو دور نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 1+5 بود.

پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

در روز پانزدهم نیز رایزنی های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت.

روزهای شانزدهم نیز با دیدارها دو و چند جانبه و نیز گفت وگوهای داخلی 1+5 همراه بود. در روز هفدهم بیش از هر روز دیگر سخن از توافق در جریان بود. تاس: پیش نویس قطعنامه ظرف یک تا سه روز به شورای امنیت می رود/احتمال تصویب تا پایان ماه جاری

خبرگزاری روسی تاس روز سه شنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای، پیش نویس قطعنامه مربوطه ظرف مدت کوتاهی به شورای امنیت سازمان ملل رفته و در آنجا به تصویب می رسد.

به گفته این منبع دیپلماتیک که عضو یکی از هیئت های غربی حاضر در وین است، «این روند می تواند تا پایان ماه (میلادی) تکمیل شود.»

تاس همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک دیگر نوشته است که پیش نویس قطعنامه می تواند ظرف یک تا سه روز، به دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود.

وی با بیان اینکه این روند «زمان کوتاهی می برد»، افزود: «این امر تقریبا بلافاصله، ظرف یک تا سه روز انجام می شود.»

به نوشته تاس، در قطعنامه شورای امنیت جزئیات تعهدات طرفین در مورد مسئله تحریم ها، ساز و کار نظارت و همچنین رفع اختلافات احتمالی، تشریح شده است.

پیش از این هم خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که در حالت ایده آل، قطعنامه مربوطه، ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی تصویب شود. روایت رویترز از پیش نویس متن جمع بندی نهایی مذاکرات یک منبع دیپلماتیک ادعا کرده پیش نویس جمع بندی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 خواستار دسترسی سازمان ملل متحد به تمامی «سایت های مشکوک ایران» از جمله سایت های نظامی است.

این منبع دیپلماتیک در گفت وگو با خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود این جمع بندی پس از رایزنی هایی بین هیأت های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 حاصل شده است.
خبرگزاری رویترز علاوه بر این از قول این منبع دیپلماتیک نوشت در صورتی که جمع بندی هسته ای بین دو طرف حاصل شود، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، در حالت ایده آل همین ماه به تصویب رسیده و اجرای گام ها از نیمه اول سال ۲۰۱۶ آغاز می شود.
این خبرگزاری انگلیسی علی رغم این در ادامه گزارش خود افزود اطلاعات دریافتی از این منبع، «اولیه» بوده و بر اساس نسخه پیش نویس جمع بندی هسته ای به رویترز ارائه شده است؛ بر همین اساس احتمال تغییر آنها در متن جمع بندی نهایی وجود دارد.
به نوشته رویترز، دیپلمات های نزدیک به مذاکرات هسته ای می گویند امیدوار هستند که تنظیم نسخه نهایی سند پیش نویس جمع بندی را تا روز سه شنبه به اتمام برسانند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied