شمانیوز
شما نیوز

آیا ظریف، «مصدق زمان» است؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران با اشاره به تشبیه ظریف به مصدق از سوی موافقان توافق هسته ای، گفت: قیاس دکتر مصدق با آقای ظریف، قیاس مع الفارق است و هنوز زود است که در مورد کار آقای ظریف قضاوت صحیحی داشت، زیرا روش و ایده هایی که دکتر مصدق داشت، بسیار متفاوت بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران با اشاره به تشبیه ظریف به مصدق از سوی موافقان توافق هسته ای، گفت: قیاس دکتر مصدق با آقای ظریف، قیاس مع الفارق است و هنوز زود است که در مورد کار آقای ظریف قضاوت صحیحی داشت، زیرا روش و ایده هایی که دکتر مصدق داشت، بسیار متفاوت بود.

به گزارش انتخاب خبر، سایت جهان نیوز نوشت: پیش بینی می شد که چنانچه ظریف بتواند مچ همتایان غربی خود را بر سر میز مذاکرات بخواباند، محبوبیت او دوچندان شده و موجی از پیام های تقدیر و تشکر از او و همکارانش در فضای مجازی و رسانه‌ای به راه بیفتد اما در این بین، برخی رسانه‌ها ظریف را با افردی در تاریخ مقایسه می کنند. «محمد مصدق» یکی از چهره هایی است که ظریف با او قیاس می شود و این روزها او را «مصدق زمان» می نامند.

اما محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تشبیه آقای ظریف به دکتر مصدق را تشبیه بی معنی دانست و گفت: کاری که دکتر مصدق انجام داد و روش و ایده هایی که دکتر مصدق داشت، بسیار متفاوت بود.

وی افزود: در حالی که هزاران میلیارد خرج شد تا حق داشتن انرژی اتمی را داشته باشیم، روی همه اینها خط کشیده شد و دلخوش به این هستیم که تحقیقات صلح آمیز درباره اتم انجام می گیرد؛ در صورتی که از مدت ها پیش نظر غرب هم بر اساس همین تحقیقات صلح آمیز کشور درباره اتم بود.

ملکی با اشاره به این که قیاس دکتر مصدق با آقای ظریف اشتباه است، تصریح کرد: مسیر دکتر مصدق متفاوت بود، زیرا شرکتی که بر تمام امور مملکت ما مسلط بود را از کشورمان اخراج کرد و نفت را ملی نمود و نه تنها نفت، بلکه در شمال کشور نیز شیلات را ملی کرد و دست روس ها را از آن کوتاه کرد و موازنه منفی ایجاد کرد؛ به این معنی که هیچ قدرت خارجی نباید بر کشور تسلط داشته باشد.

این فعال ملی مذهبی اظهار داشت: با این وجود، قیاس دکتر مصدق با آقای ظریف قیاس مع الفارق است و هنوز زود است که در مورد کار آقای ظریف قضاوت صحیحی داشت و بعد از گذشت مدتی همه چیز روشن خواهد شد.

اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران با بیان این که مذاکرات ایران با آمریکا از مدتها پیش وجود داشته، تأکید کرد: این مذاکرات، مختص امروز نیست؛ در واقع این مذاکرات به شکل محرمانه بوده و در زمان آقای ظریف علنی شده است؛ بنابراین از این منظر نیز قیاس دکتر مصدق با آقای ظریف، درست نیست.

محمد ملکی اظهار امیدواری کرد: امید است قراردادی که بسته شده، خرج ملت شود، زیرا طبق آمار اعلام شده حدود 11 میلیون حاشیه نشین هم اکنون در ایران وجود دارد که در فقر زندگی می کنند؛ بنابراین دولت باید به زندگی مردم برسد و به قول هایی که داده عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied