شمانیوز
شما نیوز

سیف:

تسویه بدهی بدهکاران ارزی با نرخ ارز 1226 تومان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس کل بانک مرکزی گفت: از طریق ماده 20 قرار است بدهکارانی که تا قبل از 91.7.4 بدهی داشتند با نرخ ارز 1226 تومان اقدام به تسویه کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ولی‌الله سیف در چهارمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عزم دولت بر تک رقمی کردن تورم تا پایان سال 96 است اظهار داشت: در حال حاضر نظام بانکی شرایط خاصی را دارد و نزدیک 90 درصد تأمین مالی در کشور بر نظام بانکی تمرکز دارد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: طبیعت نظام بانکی بر تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و بزرگ است و نیازهای بلندمدت باید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.
وی به برخی از چالش‌های موجود در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: بدهی دولت به نظام بانکی، بدهی دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران ( بخش عمده‌ای از بدهی به بانک مطالبات معوق طلبکاران دولت است) و بنگاه‌داری از چالش‌های عمده نظام بانکی کشور است.
وی با بیان اینکه باید ظرفیت بیشتری برای حمایت از بخش خصوصی داشته باشیم، گفت: باید جهت‌گیری مثبت تبصره‌های بودجه از تسهیلات تکلیفی تهی باشد تا نظام بانکی برای حمایت از فعالیت‌های مثبت بخش خصوصی عینیت بیشتری داشته باشد.
وی افزود: اگر تمام این اقدامات انجام شود و چالش‌های موجود نیز رفع شود باز هم در تسهیلاتی که ظرف یک سال به بخش اقتصاد کشور اعطا شود محدودیت داریم که در واقع باید نظام بانکی تخصیص بهینه تسهیلات محدود را بر عهده بگیرد.
وی افزود: تسهیلات نظام بانکی می‌تواند به تقاضاهای اولویت‌دار و با ارزش افزوده بالا تعلق گیرد که اگر این اولویت‌بندی انجام گیرد توسعه اقتصادی را در پی دارد.
سیف با بیان اینکه ساختار نظام بانکی کشور معیوب است و اشکالات فراوانی دارد، گفت: متأسفانه نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکی ما بسیار پایین است و تلاش این است از هر فرصتی برای افزایش سرمایه بانک‌ها جهت افزایش ظرفیت تسهیلات‌دهی استفاده شود همچینن سالم‌سازی سیستم بانکی نیز بسیار ضروری است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای فضای جدیدی در جهت توسعه اقتصادی و دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی گشوده شده است که برای استفاده از این فضا نیاز به بستر مناسب بانکی داریم.
وی ادامه داد: بانک‌های ما بیش از 10 سال است رابطه‌ای با بانکداری دنیا نداشته‌اند از این رو کمیته بانکی برنامه اقدام مشترک در بانک مرکزی جهت آشنا شدن بانک‌ها با مفاهیم بانکداری دنیا تشکیل شده است.
توضیحات سیف در خصوص حضور بانکداران خارجی در کشور
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حضور بانکداران خارجی در کشور جهت تأسیس شعبه مستقل و یا بانک خارجی گفت: شرایط خیلی محدود نیست و برای ایجاد جاذبه قوانین یارای حمایت را دارند چه بسا که در مناطق آزاد هیچ محدودیتی برای تأسیس شعبه مستقل و یا بانک خارجی نداریم.
به گفته وی با هیأت آلمانی مذاکراتی شد که هیأت‌های بانکی بین دو کشور مبادله شوند.
وی تصریح کرد: برای تأسیس بانک یا سرمایه‌گذاری مشترک قانون ظرفیت 40 درصد را پیش‌بینی کرده که در این راستا پیشنهادی را جهت بهبود این وضعیت به مجلس ارائه خواهیم داد.
وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی نیز ترجیح می‌دهند برای ورود به بازار بانکی کشور از سهامداران ایرانی برخوردار باشند.
سیف در ادامه با تأکید بر اینکه باید بخش تقاضا را تقویت کنیم گفت: هم اکنون موجودی‌های صنایع انباشته شده است که تحریک تقاضا می‌تواند به حل این مسئله کمک کند.
مکانیزم ال سی را مجدد را برقرار می‌کنیم
وی در ادامه اظهار داشت: در فضای جدید ارتباطات جدید نیز برقرار می‌شود که باید با استفاده از این فرصت مکانیزم ال سی را مجدد راه‌اندازی کنیم.
وی گفت: بنابراین باید از ظرفیت‌های اعتباری و روش‌های مختلف تأمین مالی بین‌المللی استفاده کنیم زیرا یکی از ویژگی‌های مثبت فضای جدید این است که می توان با منابع محدودتر حجم عظیمی از تجارت خارجی را انجام دهیم.
سیف با بیان اینکه در تأمین مالی تنگنای منابع داریم، افزود: نظام بانکی کشور از رشد بازار سرمایه استقبال می‌کند چون این دو بازار دو مفهوم متفاوت دارند در واقع کیفیت منابع نظام بانکی با منابع بازار سرمایه تفاوت دارد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی علاقه زیادی برای حضور در بازار ایران دارد که این علاقه را می‌توان از اشتیاق هیأت‌های خارجی متوجه شد افزود: برای جذب سرمایه‌های خارجی ظرفیت‌های جدیدی به وجود آمده که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.
تسویه بدهی بدهکاران ارزی با نرخ هزار و226 تومان
سیف با اشاره به ماده 20 تسویه بدهی بدهکاران ارزی گفت: این ماده که با اصرار آقای نعمت‌زاده تدوین شده برای بازگشت مطالبات انگیزه زیادی ایجاد می‌کند.
وی افزود: محور اصلی این ماده این است که بدهکاران ارزی که قبل از 91.7.4 بدهی داشتند با نرخ ارز 1226 تومان بدهی خود و نرخ تسهیلات 20 درصد را تسویه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی به تک نرخی شدن ارز نیز اشاره کرد و گفت: موضع همیشگی بانک مرکزی این بوده که شرایط را برای تک نرخی شدن ارز فراهم کند منتها در فقدان اطلاعات کارگزاری بین‌المللی حتی وضع ارز مطلوب باشد این اقدام شکننده است.
وی تصریح کرد: از این رو حداکثر تا شش ماه پس از عملیاتی شدن توافق هسته‌ایی به صورت زمان‌بندی به سمت تک نرخی کرن ارز حرکت خواهیم کرد.
سیف تأکید کرد: هیچ‌کس تعیین‌کننده نرخ ارز نیست و بانک مرکزی تنها مراقبت می‌کند که نرخ ارز تحت تأثیر افکار هیجانی با نوسانات شدید مواجه نشود.
سیف با بیان اینکه ارز در بازار آزاد نرخ طبیعی خود را دارد، گفت: اجازه نمی‌دهیم با اهداف سفته‌بازی به صورت کاذب روی نرخ ارز تأثیر بگذارند.
به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی پیش نیاز ورود به مرحله توسعه اقتصادی تک نرخی شدن ارز است.
موافق راه‌اندازی بورس ارز هستم همچنین ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با یکسان ساز ی نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی برچیده می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: همچنین برای تأسیس بانک خارجی در کشور نیز ماده‌ای را در لایحه‌ای را که برای قانون عملیات بانکی در حال تدوین هستیم در نظر گرفته‌ایم.
سیف همچنین در خصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت: مسلما ارز نیازمند بازاری است که در آن عملیات معامله را انجام دهد و قیمت واقعی را برای خود داشته باشد.
وی افزود: برای تحقق این امر می‌توان سیستم غیربانکی یا بورس ارز ر ا در نظر گرفت که در حال بررسی این موضوع هستیم.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied