شمانیوز
شما نیوز

اسحاق جهانگیری وارد آشوراده شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): حدود ۸ ماه از امضای تفاهمنامه آشوراده میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گذرد؛ تفاهمنامه ای که طی آن جزیره آشوراده به منطقه گردشگری انبوه و تجاری تبدیل می شود

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حدود ۸ ماه از امضای تفاهمنامه آشوراده میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گذرد؛ تفاهمنامه ای که طی آن جزیره آشوراده به منطقه گردشگری انبوه و تجاری تبدیل می شود .

به گزارش انتخاب خبر، اما به دلیل حساسیت بالای اکولوژیکی جزیره آشوراده و وجود گونه های ارزشمند و منحصر بفرد گیاهی و جانوری در این مکان، عقد این تفاهمنامه مورد اعتراض شدید کارشنان و فعالان محیط زیست قرار گرفت و باعث صدور بیانیه های مکرر از جانب کنشگران مردمی محیط زیست گردید، تا جایی که ستاد مردمی نجات آشوراده که امروزه حدود ۲۰۰ سازمان مردم نهاد از سراسر کشور عضو آن می باشند، تشکیل گردیده و با پیگیری های متعدد حقوقی و برگزاری جلسات مکرر و همایشهای علمی و اعتراضی تاکنون توانسته است مانع از اجرای طرح گردشگری در آشوراده(تنها جزیره ی ایرانی دریای مازندران) گردد. اما با وجود این اعتراضات گسترده، باز هم معصومه ابتکار(رییس سازمان حفاظت محیط زیست) بر اجرای طرح های گردشگری انبوه در مناطق حفاظت شده ی تحت مدیریت آن سازمان- برابر سیاستهای د ولت- اصرار می ورزد ! در این میان، انتشار خبر سفر یک روزه ی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در تاریخ ۱۳ مردادماه ۹۳ به همراه گروهی متشکل از رئیسان سازمانهای حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برخی مسئولان دیگر به استان گلستان برای افتتاح چند طرح مختلف و بررسی طرح گردشگری جزیره ی آشوراده منشاء بروز نگرانی های مختلفی در میان فعالان محیط زیست گردیده است . لذا برای بررسی بیشتر این موضوع، خبرنگار انتخاب خبر در گفتگو با دبیر کل ستاد مردمی نجات آشوراده به آخرین تحولات مربوط به این جزیره پرداخت. بابک توتونچی، با توجه دادن مردم و مسئولان به فرمایشات تاریخی مقام معظم رهبری در مورخ ۱۷اسفند ۹۳ خاطرنشان کرد: ما نیز با تمام توان، هر نوع ساخت شهربازی، جذب گردشگر، ساخت هتل و حتی حوزه ی علمیه را که بخواهد مناطق جنگلی و عرصه های طبیعی مناطق حفاظت شده را در همه مکان ها بویژه در شمال کشور تخریب کند، محکوم می کنیم و تحت هیچ شرایط، حاضر به معاوضه ی منافع ملی و منافع طولانی مدت مردم و کشور با منفعت های زود گذر سرمایه سالاران و احزاب سیاسی نخواهیم بود .

این فعال محیط زیست تصریح کرد: به نظرم سازمان حفاظت محیط زیست فعلی را باید سازمان عبور از خط قرمزها بدانیم و بنامیم، چرا که از تمامی خطوط قرمز قانونی، علمی، مدنی و حتی حاکمیتی حفاظت از محیط زیست درباره ی آشوراده عبور کرده است . توتونچی افزود: با توجه به برگهای برنده ی بسیاری که در دست داریم وهنوز رو نکرده ایم، ذره ای برای بازدیدهای اینچنینی از جزیره ی آشوراده نگران نیستیم اما متأسفیم . وی تصریح کرد: الآن و در این فصل سال به هیچوجه زمان مناسبی برای بازدید از اکوسیستم منحصر بفرد جزیره ی آشوراده نیست و هر کسی که اندک شناختی از شرایط بوم سازگان خلیج گرگان ومنطقه ی آشوراده داشته باشد، می داند که این اقدامات باید در بازه ی زمانی اواخر پاییز تا اواسط زمستان انجام پذیرد، اما اینکه چرا خانم ابتکار در این فصل اقدام به تشریح وضعیت محیط زیستی آشوراده نموده است را باید از خودشان پرسید!

وی افزود: اما به نظر حقیر، شاید دلیل اصلی آن این باشد که با انجام این کار در فصل زمستان دیگر امکان بهره برداری های سیاسی به نفع برخی افراد، احزاب و جناح ها در آستانه ی انتخابات مجلس وجود نخواهد داشت .

دبیر ستاد مردمی نجات آشوراده گفت: ما چندین ماه است که از تصمیم دولت برای اعزام معاون اول رییس جمهور به این منطقه باخبر بودیم، لذا قبلاً نامه ی سرگشاده ای را به آقای دکتر جهانگیری ارسال کرده ایم و تبعات مختلف چنین تصمیمی را بصورتی کاملاً مشفقانه و شفاف به ایشان گوشزد نموده ایم و اگر چنان نبود، امکان کلنگ زنی آشوراده در این سفر بسیار قوی بود که بحمدلله تاکنون به خیر گذشته است .

این جامعه شناس و فعال محیط زیستی خاطرنشان کرد: آقای رییس جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتی خود گفتند: «من یک حقوقدانم» و با صدور «منشور محیط زیستی» توانستند آرای بسیاری را به نفع خود جلب نمایند، اما ظاهراً در سازمان حفاظت محیط زیست دولت تدبیر وامید، آنچه که مغفول مانده، حقوق محیط زیست است؛ حتی اگر اساتیدی از این رشته جزو معاونین آن سازمان باشند . بابک توتونچی گفت: ما تا آخر ایستاده ایم و «آخر» یعنی لغو تفاهمنامه ی آشوراده و خروج همیشگی منافع اقتصادی و سیاسی از مناطق حفاظت شده محیط زیستی.

توتونچی افزود: به تمامی دلسوزان محیط زیست اطمینان می دهم حتی اگر کلنگ طرح گردشگری انبوه و توسعه ی ناپایدار آشوراده نیز بر زمین بخورد، بازهم مقابل اجرای این طرح را می توانیم بگیریم و این اراده ی انقلابی مردم آگاه و دلسوز ایران است که در پیروی از فرامین مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح اصل پنجاهم قانون اساسی و حفاظت بی قید و شرط از محیط زیست کشور، ایستادگی کرده و هزینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی چنین تصمیمات اشتباهی را برای طبیعت ستیزان روز افزون خواهد نمود . بابک توتون چی در پاسخ این سوال خبرنگار انتخاب خبر که آیا ستاد مردمی نجات آشوراده قصد اطلاع رسانی و شکایت به سازمان های بین المللی محیط زیستی را ندارد، گفت: «یار با ماست، چه حاجت که زیادت طلبیم»!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied