شمانیوز
شما نیوز

سفارت انگلیس در تهران یکشنبه بازگشایی می‌شود

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): روزنامه‌های «العربی الجدید» و گاردین به نقل از منابع بریتانیایی اعلام کرد که سفارت انگلیس در تهران روز یکشنبه با حضور وزیر خارجه انگلیس، بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

یک روزنامه قطری به نقل از منابع آگاه بریتانیایی مدعی شد که سفارت انگلیس روز یکشنبه (23 آگوست) یک شهریور در تهران بازگشایی می‌شود.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، گزارش داد که منابع بریتانیایی به این روزنامه اطلاع داده‌اند روز یکشنبه آتی بریتانیا سفارت خود را در تهران بازگشایی می‌کند.

این روزنامه قطری ادعا کرده که تنها 10 کشور از جمله 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایالات متحده، فرانسه، آلمان و ایران از زمان دقیق بازگشایی سفارت بریتانیا اطلاع داشته‌اند.

بر اساس ادعای العربی الجدید «فلیپ هموند» وزیر خارجه بریتانیا به شخصه در مراسم افتتاح حضور پیدا خواهد کرد و ایران نیز سطح نمایندگی خود در لندن را ارتقا خواهد داد.

این روزنامه مدعی است قرار بوده این خبر که به نوعی یکی از نتایج اولیه توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 به شمار می‌آید روز شنبه آینده در رسانه‌های انگلیسی منتشر شود.

ساعتی پس از انتشار این خبر، روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی، به نقل از منابع انگلیسی این خبر را تائید کرده و نوشته است که همزمان قرار است سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی شود.

بنا بر این گزارش، هیئتی متشکل از چند نفر از سران تجاری انگلیس نیز فیلیپ هاموند را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. این اولین سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران در نزدیک به 14 سال گذشته است. «جک استرا» آخرین وزیر خارجه انگلیسی بود که در سال 2001 به ایران سفر کرد.

«سایمون گس» نماینده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای هم در این سفر همراه وزیر خارجه این کشور خواهد بود.

به نوشته گاردین، اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت اکنون بازسازی شده است. قرار است در ابتدای فعالیت سفارت گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست آجی شارما که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه‌ای هم برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام وی هنوز اعلام نشده است.

بنا بر این گزارش، پیش از این انتظار می‌رفت که سفارت طرفین اندکی پس از تعیین کاردار از سر گرفته شود، اما برخی موضوعات فنی مانع از این کار شده بود. یکی از این موارد، این بود که کارکنان سفارت انگلیس در سال 2011 پیش از ترک تهران اغلب وسایل ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی سفارت را نابود کرده بودند. با اتخاذ تصمیم بازگشایی سفارت‌ها، لندن قصد داشت این تجهیزات را نوسازی کند، اما با محدودیت قانونی از سوی ایران برای انتقال تجهیزات مواجه بود. بر اساس قوانین، دیپلمات‌های خارجی نهایتا تا 15 کیلوگرم بار را می‌توانند به ایران وارد کنند.

علاوه بر این، انگلیس پیش از آنکه صدور ویزا برای ایرانی‌ها را در تهران از سر بگیرد، تأکید داشته است که باید توافقی دوجانبه به امضا برسد که اجازه دهد اتباع ایرانی که بیش از اعتبار ویزایشان در انگلیس مانده‌اند، به تهران بازگردند. اما قانون ایران پذیرش اتباع اخراج‌شده از سوی کشورهای خارجی را نمی‌دهد.

گاردین نوشته است که نهایتا پس از آنکه لندن مشاهده کرده است که در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی برای حضور در بازارهای ایران است، طرفین بر سر هر دو موضوع به توافق رسیده‌اند. بر این اساس، انگلیس تصمیم گرفته پیش از بازسازی کامل، سفارت را بازگشایی کند. هنوز جزئیات راهکاری که بر سر مسئله ویزاها به دست آمده، جزئیاتی منتشر نشده است.

بنا بر این گزارش، پس از حصول توافق هسته‌ای، عزم انگلیس برای بازگشایی سفارت بیشتر شد و نهایتا مذاکرات میان وزارت کشور و وزارت خارجه انگلیس برای حل مسئله ویزا تشدید شد و راه سفر هاموند به تهران را هموار کرد.

سفارت بریتانیا در ایران از سال 2011 (1390) تا کنون مسدود شده و سطح روابط دو کشور به داشتن کاردار غیر مقیم در تهران و لندن کاهش پیدا کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied