شمانیوز
شما نیوز

چیزی امضا نکرده‌ایم که آن را به مجلس بفرستیم

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور گفت: بر اساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی چیزی که رئیس جمهور یا نماینده اش امضاء کرد به مجلس فرستاده شود. در حالی که ما چیزی را امضاء نکردیم و نیازی هم نبوده امضاء کنیم. و به طور کلی برجام قاعده اش بر این بوده که دولت ها با یکدیگر تفاهم کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است و دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیتش را به این دولت سپرده اند، طی شده است.

وی افزود: اگر بخواهم این دو سال را در یک جمله تبیین کنم، می گویم که این نیمه راه برای ایجاد و آرامش ثبات در بخش های مختلف جامعه مؤثر بوده است.

روحانی در ادامه تأکید کرد: ما از یک دولتی که با التهاب و با مشکلات فراوان در بخش های وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی روبرو بود، حرکت خود را به سمت یک دولت باثبات آغاز کردیم.

رئیس جمهور افزود: همواره همه تلاش خودمان را به کار بردیم تا در قدم اول و در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نشود و بر زخم های گذشته مرهمی بگذاریم.

* دولت یازدهم تلاش کرد شکاف های اجتماعی ترمیم شود

روحانی با بیان اینکه در این دولت تلاش شد تا روابط جناح ها، احزاب، اقوام، ادیان یک روابط آشتی جویانه و برادرانه باشد، بیان داشت: این دولت تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی در جامعه وجود دارد، این شکاف حدالامکان ترمیم شود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در بخش های فرهنگی گفت: این دولت تلاش کرد فضای مناسبی را برای خلاقیت، احیای اخلاق، هنر، فرهنگ، رسانه، مدارس و مراکز علمی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم مثلاً در رابطه با مراکز علمی روابط خوبی با دانشگاه های جهان برقرار کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در بخش های اقتصادی تأکید کرد: این دولت تلاش کرد تا در بخش های اقتصادی اولاً در بازار آرامش ایجاد کرده و نوسانات تند بازار را کاهش دهد و همچنین در بازار کالا و بازار ارز تلاش بر این بوده که از نواسات شدید جلوگیری شود.

* تورم فزاینده را به تورم کاهنده و مستمر تبدیل کردیم

وی با بیان این که این دولت به دنبال مهار تورم بود، اظهار داشت: این دولت تلاش کرد تورمی که با یک سرعت فزاینده و نگران کننده به پیش می رفت و چون اسب سرکشی بود را به تورم کاهنده و مستمر تبدیل کند.

روحانی تصریح کرد: کاهندگی مستمر تورم اساس کار ما بود که به آن دست یافتیم و امیدواریم تا پایان این دولت تورم را یک رقمی کنیم.

رئیس جمهور با بیان این که در ابتدای آغاز به کار دولت با رکود شدیدی مواجه بودیم، تأکید کرد: در سال 93 از رکود خارج شدیم و به رشد مثبت سه درصدی دست پیدا کردیم.

روحانی افزود: اخیرا کشوری مانند چین با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شده است. دنیا امروز به هم متصل است و اگر مشکلی در منطقه به وجود آید، در جهان تاثیرگذار است.

* در پتروشیمی رشد بالای 9 درصد داشتیم

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه ما در منطقه ای هستیم که در طول 2 سال گذشته همسایگانمان با مشکلات امنیتی مواجه بودند اظهار داشت: این ناامنی درمسائل اقتصادی نیز تاثیربسزایی دارد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما در بخش های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی شاهد رشد قابل قبولی بودیم، تصریح کرد: تحولات خوبی در زمینه انرژی و میعانات گازی به وجود آمده، تولید گاز به میزان 120میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و تولید نفت از 2.7 به 2.9 رسیده که این نشان می دهد در پتروشیمی رشد بالای 9 درصد داشتیم.

* پهنه های معدنی به میزان 80 درصد آزاد شده است

وی اضافه کرد: ما به میزان 44.5 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم که در معدن نشان دهنده رشد قابل ملاحظه ای بوده و پهنه های معدنی مان به میزان 80 درصد آزاد شده است.

روحانی با اشاره به معضل آب در کشور اظهار داشت: کشور ما در این زمینه با خشکسالی مستمری مواجه بوده که امسال ادامه پیدا کرده و در این راستا نزول رحمت الهی نیز در بخشی از شهرهای کشورمان کمتر است. همچنین دراین راستا برخی از مراکز کشورمان با مشکلات آب آشامیدنی مواجه بودند.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: با توجه به اینکه منابع آب در کشورمان کم است، این دولت کارهای خوبی در زمینه تحصیل منابع جدید آب انجام داده که این میزان تحصیل در دولت های قبلی نبوده است. ما در این راستا 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم که سالانه 2 میلیارد دلار برای این مهم مصرف می شد که امیدواریم به رقم های خوبی از لحاظ منابع سدها دست پیدا کنیم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: در زمینه شیرین کردن آبها، آبیاری تحت فشار قدم های خوبی در دو سال گذشته برداشته شده، همچنین در زمینه حل معضل آب کانال کشی و زهکشی زیر سدها نیز از دیگر قدم های خوبی بوده که در این زمینه برداشته شده است که می توان گفت نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد پیشرفت داشته ایم.

* 82 هزار هکتار زمین امسال زیر سطح کشاورزی مدرن می رود

وی خاطرنشان کرد: فقط در منطقه خوزستان و ایلام 44 هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت پوشش کشاورزی مدرن قرار دادیم و امسال نیز 82 هزار هکتار زمین را زیر سطح کشاورزی مدرن قرار خواهیم داد.

روحانی با تاکید بر اینکه در زمینه خدمات پزشکی و بیمه قدم های بزرگی برداشته شده، اظهار داشت: امروز متخصصان بسیاری را به اقصی نقاط کشور اعزام کردیم، در همین زمینه تجهیزات بیمارستانی نیز در حال نوسازی است و هزینه های درمانی از جیب مردم کاهش پیدا کرده و طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.

* چهره ایران در افکار عمومی دنیا بازسازی شد

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در زمینه سیاست خارجی ما به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان رسیده ایم، تصریح کرد: چهره ایران در افکار عمومی دنیا بازسازی شد و نگاه دنیا به ایران نگاه دیگری شده است. نام ایران بیش از همیشه در رسانه ها به طور مثبت مطرح شده است و این مقاطع استثنایی است که نام کشورمان به عنوان کشور صلح خواه و تعامل گرا در سراسر دنیا مطرح می شود.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: موضوع ایران هراسی شرایط بسیار وخیمی را می گذراند. برخی ها می خواهند آن را با اکسیژن و هر بهانه ای نجات دهند، اما این موضوع در حال مرگ همیشگی است و کشورمان جایگاه خود را در دنیا پیدا کرده و ما این مسیر پیشرفت را ادامه می دهیم تا به مقصد نهایی که به پرونده هسته ای می رسد، برسیم.

وی اظهار داشت: پرونده پیچیده هسته ای بر روی میز روابط بین الملل قرار گرفته بود و ملت ایران توانست با حرکت بسیار منسجم به یک نقطه مطلوبی برسد.

روحانی اظهار داشت: آنچه که موجب موفقیت ما در این زمینه بوده، تصمیم عجولانه و یکشبه نبوده، بلکه حاصل مشورت با صاحب نظران و خرد جمعی است.

رئیس جمهور کشورمان افزود: خرد جمعی وحدت و حضور مردم، ما را به پیروزی رساند. در اینجا باید بگویم موضوع هسته ای حزبی نیست، بلکه ملی است و موفقیت این پرونده به نفع کشور است و ما در حال حاضر در حال نهایی کردن این روند هستیم.

* اثر توافق هسته ای با برداشته شدن همه تحریم ها در جامعه نمود می کند

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه برخی ها می پرسند ما اثر توافق هسته ای را نمی بینیم، اظهار داشت: اثر آن در فضای امروز کشور و جهان دیده می شود و اگر بخواهیم ملموس تر به نظر برسد هنوز نهایی نشده و آن هنگامی است که همه تحریم ها برداشته شود تا آثار مثبت تحریم در جامعه نمود پیدا کند.

وی تصریح کرد: آنچه که به دست می آوریم و برای ما مهم است، اعتماد و امید مردم است چرا که در سایه امید و اعتماد به تمام اهداف خود دست می یابیم و در این دو سال گذشته همه تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بود و در سال پیش رو تلاش ما برای رونق، رشد و پیشرفت کشور بیشتر خواهد بود و ما در این راستا مقدمات موفقیت در سیاست خارجی و سیاست داخلی را آماده کرده ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه امسال شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: رشد و رونق سیاسی در اسفندماه ظاهر میشود و مردم با حضور خودشان در انتخابات نقش مهم را بازی خواهند کرد. این انتخابات رقابتی تر از سالهای گذشته خواهد بود و همچنین احساس سلامت نیز در این انتخابات بیشتر است.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما هیچ گونه قصد دعوی با هیچ نهادی نداریم و بنده در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهم کرد که شاید در این راستا برخی خوشحال و برخی ناراحت شوند، اما آنچه که مهم است اجرای قانون است و آن وظیفه همه ماست که آثار آن را خواهیم دید، اگر همدل و همزبان باشیم آثارش به خوبی نمایان خواهد شد.

* اقتصاد ما با مشکل نفتی، رانتی و انحصاری بودن روبروست

روحانی در ادامه افزود: اقتصاد ما هم با مشکل نفتی بودن و هم با مشکل رانتی بودن و هم با مشکل انحصار در برخی زمینه ها و حضور پررنگ برخی دستگاه هایی که کار اقتصادی اساساً در شأن آن ها نیست و همچنین عدم اجرای درست سیاست های کلی اصل 44 روبرو است.

رئیس جمهور گفت: بنا بود سیاست های کلی اصل 44 اجرا شود و اقتصاد به بخش غیردولتی واگذار شود نه این که فقط اسم ها عوض شود و ظاهر تغییر کند.

* دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف باشند

وی تصریح کرد: اولین قدم دولت واگذاری صحیح اقتصاد به بخش غیردولتی است و دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف باشند و اطلاعات باید در اختیار همه قرار گیرد.

روحانی اضافه کرد: یکی از راهکارهای مبارزه با فساد دولت الکترونیک است. از طریق دولت الکترونیک اطلاعات در دسترس عموم قرار می گیرد و قانون برای همه یکسان اجرا می شود.

* هرجا گفته می شود قانون باید اجرا شود، برخی عصبانی می شوند

رئیس جمهور افزود: هر جا گفته می شود قانون باید اجرا شود، برخی عصبانی می شوند و دعوت به اجرای قانون را حاشیه سازی می دانند. اگر اجرای قانون حاشیه سازی است، پس متن چیست؟ متن حتماً انحصار و رانت است. در صورتی که این گونه نیست.

وی افزود: همه باید تسلیم قانون شویم و برای پیشرفت مملکت در برابر قانون خاضع باشیم. نمی گویم دولت در رفع انحصار یا رانت کاملاً موفق بوده اما حقیقت این است که موفقیت های خوبی داشته ایم.

روحانی تصریح کرد: رسانه ها ابزار مهمی در تحقق هدف مبارزه با انحصار و رانت هستند. باید واقعیات به مردم گفته شود و راهکار این امر رسانه های آزاد هستند. البته بین رسانه ها هم نباید تفاوت و تبعیض وجود داشته باشد. همه باید امنیت واحد داشته باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: امیدوارم در زمینه اقتصادی و اجرای عدالت اجتماعی بتوانیم موفق عمل کنیم. یکی از اهداف مهم دولت در بحث سلامت تحقق عدالت اجتماعی بود و این که همه مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و مراکز درمانی به خوبی مداوا شوند.

* اقتصاد دولت برنامه محور است نه شخص محور

وی افزود: هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از فساد، انحصار و رانت است و در این زمینه ها قدم های خوبی برداشته اند.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که مرد شماره یک اقتصاد دولت کیست، گفت: در بحث اقتصاد و هم در همه بخش ها اجرای برنامه مهم است و ما متکی به فرد خاصی نیستیم. تیم اقتصادی و ستاد اقتصادی ما کاملاً معلوم است و دولت هم برنامه محور است نه شخص محور.

* با درآمد 700 میلیارد دلاری شاهد تعطیلی 2000 بنگاه صنعتی بودیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طی هفته های گذشته هیئت های متعدد اقتصادی کشورهای خارجی به ایران سفر کرده و خواستار گسترش رابطه با دولت هستند، دولت چطور بین اقتصاد مقاومتی و رابطه تجاری با کشورهای خارجی رابطه برقرار خواهد کرد، گفت: در گذشته درآمد خوبی داشتیم که بیش از 700 میلیارد دلار بود اما حاصل آن تعطیلی 2000 بنگاه صنعتی و بیکاری 500 هزار نفر بود. تقریباً در دوره گذشته اشتغال خالص ما حدوداً صفر بود. تعداد بیکارهای ما ثابت بود. البته اشتغال داشتیم اما اشتغال مؤثر وجود نداشت. ایران در آن مدت بهشت مهندسان و کارگران خارجی شد. عیناً ممکن است در این جا دچار همان مشکل شود. من از دانشگاهیان، کارشناسان، دانشجویان و همه می خواهم که هم خوب نظارت کنند و هم با صراحت دولت را نقد کنند، در جایی که دولت خطا می کند.

* چهارماه اول امسال تراز تجاری مثبت شد

وی افزود: اگر ذهن بنگاه های خارجی این باشد که در دوره پساتحریم ایران بازار 80 میلیونی است، آن ها خطا می کنند و ما نمی گذاریم. صراحتاً به مسئولان خارجی در دیدارهایی که با من داشتند گفتم شما در این کشور سرمایه، تکنولوژی وارد کنید و با ایرانی ها مشارکت کنید تا بخشی از بازار ایران و جهان را با هم در اختیار داشته باشیم. هدف نهایی ما اشتغال است. معضل اصلی ما بیکاری است که ما باید این معضل را حل کنیم و اگر غیر از این باشد، کشور ضرر می کند. پول نفت باید در سرمایه گذاری صرف شود. آنچه نیاز به واردات از قطعه، مواد مصرفی و از این دست است، باید از صادرات غیرنفتی به دست بیاوریم. در چهار ماه اول امسال برای اولین بار تراز تجاری ایران مثبت شده است. ما تلاش داریم نفت را در زمینه سرمایه گذاری های ملی استفاده کنیم. حضور خارجی ها در ایران به معنای سرمایه گذاری است.

* رقم پول های بلوکه شده مربوط به دولت زیاد نیست

روحانی در پاسخ به سوالی درباره ارقام مختلف ارائه شده درباره پول های بلوکه شده ایران و چگونگی هزینه شدن آن پس از ورود به کشور گفت: برخی از ارقام با واقعیت منطبق نیست اما برخی دیگر از این ارقام می تواند درست باشد. برخی از این ذخایر مربوط به بانک مرکزی است، برخی دیگر مربوط به صندوق ذخیره ارزی و برخی دیگر متعلق به دولت است. آن رقم که مربوط به دولت است، رقم زیادی نیست. میزان ذخایر بانک مرکزی در خارج نیز پشتوانه حرکت های اقتصادی است اما به طور کلی رقم های مختلف مربوط به قسمت های مختلف می باشد.

* عملکرد دولت برای نسل جوان امیدوار کننده بوده است

رئیس قوه مجریه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره حضور نخبگان خارج از کشور و ورود این نخبگان پس از توافق هسته ای به ایران، گفت: تکیه گاه اصلی ما نسل جوان و به ویژه نسل تحصیلکرده ماست.

وی افزود: بحمدالله یکی از بخش هایی که می تواند به اندازه کافی جاذبه داشته باشد توسعه منابع انسانی در کشور ما است.

روحانی با بیان اینکه ما به تعداد زیادی مهندس و تحصیلکرده در کشور داریم، ادامه داد: این رویه، رویه خوبی است، چرا که در گذشته برخی اذعان می کردند که در ایران تنها انرژی یافت می شود و امروز اذعان دارند که بیش از بحث انرژی، ایران نیروی انسانی تحصیلکرده دارد.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: نسل امروز چه آنهایی که در داخل کشور هستند و چه آنهایی که در خارج از کشور زندگی می کنند، به کشور امیدوار هستند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در حال حاضر اطمینان لازم برای حضور جوانان در کشور باید در مقام عمل ایجاد شود. بنده فکر می کنم عملکرد دولت در طی دو سال گذشته امیدوارکننده برای مردم و نسل جوان بوده است.

وی افزود: وقتی مردم مشاهده می کنند این دولت قادر است یک مانع بین المللی را با منطق مذاکره حل و فصل کند و زمینه را برای ورود سرمایه خارجی و تکنولوژی آماده کند، آنها هم حس خواهند کرد که اگر در ایران حضور داشته باشند، زمینه فعالیتشان بیش از گذشته فراهم است.

* مهاجرت مغزها در حال معکوس شدن است

روحانی ادامه داد: علاوه بر موضوع مورد ذکر، دولت اقدامات مناسبی در زمینه شرکت های دانش بنیان انجام داده است که پیرامون این اقدامات هرماه تعداد زیادی متخصصین جوان ما در خارج از کشور به داخل کشور وارد می شوند و یعنی مهاجرت مغزها در حال معکوس شدن است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در ماه های اخیر عده زیادی از جوانان ایرانی از اروپا و آمریکا به کشور بازگشته اند و هرچه شرکت هایی چون شرکت های دانش بنیان فعال تر شوند، می توانند نیروهای فعال ما را از خارج از کشور جذب کنند و امیدی به نیروهای داخل کشور بدهد.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: در مجموع بنده فکر می کنم امید بازگشت نخبگان جوان به کشور قبل از بحث حل پرونده هسته ای ایجاد شده بوده و این امر طبق آمار و ارقام مشهود است و همچنین بنده معتقدم بعد از پرونده هسته ای زمینه های مناسب برای این کار فراهم خواهد شد.

* در برجام توافقی امضا نشده که به مجلس ارجا شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که گفت شما اخیراً همه را دعوت به اجرای قانون می کنید، در حالی که بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نظر قانون درباره تعهدات و توافقات خارجی کاملاً روشن است؛ آیا این انتظار قانونی وجود ندارد که دولت در این زمینه به وظیفه خود عمل کند و بررسی برجام را با لایحه تقدیم مجلس کند، اظهار داشت: طبق قانون اساسی اصل 77 و 125 قانون اساسی تبیین می کند که وقتی توافقی را رئیس جمهور و نماینده اش امضا می کند، آن را برای تصویب به مجلس می فرستد. ما چیزی را امضا نکردیم و آنچه که امروز انجام می گیرد، نسبت به اجرای معاهده ای است که قبلاً ایران آن را پذیرفته است.

وی افزود: بعضی ها می گویند معاهده ان.پی.تی که ما قبول کرده ایم، درست اجرا نکرده ایم. تمام مذاکرات نیز برای این بود که ما ثابت کنیم تمام اتهامات به ما نارواست و آن ها یک اعتمادی نسبت به برنامه هسته ای ما داشته باشند. در واقع همه بحث ها برای درست اجرا کردن معاهده ای بوده که ایران عضو آن بوده است و مجلس قدیم آن را در رژیم قبل تثبیت کرده بودند.

* هیچ کشوری از 1+5 توافق را در پارلمان خودش نبرده است

روحانی تصریح کرد: امروز معاهده جدیدی وجود ندارد و ایران داوطلبانه این کار را انجام می دهد و هیچ کشوری از گروه 1+5 نتایج این توافق را در پارلمان خودشان نبرده است که الزامی برای دولت به وجود آورد.

* برجام اجرای معاهده ایست که ایران قبلا پذیرفته است

رئیس جمهور اظهار داشت: ما کار را به نفع آن ها انجام داده ایم. اگر برجام به مجلس برود موجب الزامی به دولت خواهد شد که به نفع نیست و برجام اجرای معاهده ای است که ایران قبلاً پذیرفته است. از ابتدا شبیه برنامه برجام در توافق ژنو نیز بود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده هسته ای ایران از روز اول تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی بوده و باید مراحل نهایی خود را طبق اصل 176 قانون اساسی در این شورا طی کند.

* نباید موضوعی را به مسئله دائم کشور تبدیل کنیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مردم سالاری که درباره حصر سران فتنه و اقدام دولت در این راستا پرسید، اظهار داشت: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در جامعه همگی احساس آرامش کنند و اگر موضوعی در گذشته در این راستا بوده طبق قانون باید به آن پایان داد و این که مشکلی که در کشور به وجود می آید و می گویند حق با چه کسی بوده، قوه قضاییه حکم می کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: این که بخواهیم موضوعی را به مسئله دائم در کشور تبدیل کنیم، کسی سودی نمی برد و ما نیز همواره تلاش می کنیم که قانون در کشور اجرا شود و کسی که خطا می کند قانون با آن برخورد خواهد کرد و این که موضوعی را به شعار دائم تبدیل کنیم، بدون آن که بدانیم به کجا خواهیم رسید، هیچ نتیجه ای ندارد.

وی افزود: اقتدار نظام در این است که مسائل کشور هرچه سریع تر نهادینه شود و این مسائل باید در چارچوب مسائل ملی قرار بگیرد.

* تلاش داریم به وحدت و همدلی بیشتری برسیم

روحانی با اشاره به مصداق مذاکرات هسته ای اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این باره گفتند چه خوب شد که مسئله هسته ای تمام شد و اگر هر پرونده داخلی و خارجی در چارچوب مسائل بین المللی حل و فصل شود، به نفع ماست. شاید صریح ترین موضوع در این زمینه در دانشگاه شیراز بود که مطرح شد که بنده از جو سالن برگزاری همایش خرسند شدم.

رئیس جمهور تأکید کرد: برخی از مسائل وجود دارد که کار دولت نیست و به تنهایی نمی تواند مقدمات و شرایط آن را فراهم کند اما همه تلاش خود را برای حل مشکلات در زمینه مسائل ملی می کند و ما در زمان خود در این زمینه توضیح بیشتر را خواهیم داد. ما همواره تلاش می کنیم به وحدت و همدلی بیشتری برسیم. ما در این راستا از گذشته نیز باید درس بیاموزیم و اگر خطایی بود نباید بگذاریم تکرار شود تا در زمان مناسب عقل گرا و تعامل گرا به حل و فصل آن بپردازیم.

* رأکتور آب سنگین اراک طبق برجام توسط چین پیشرفته تر می شود

وی در پاسخ به سوالی در مورد آینده روابط ایران و چین گفت: روابط ما با چین روابط خوبی است و از ابتدای این دولت هم فرصت های مختلفی برای دیدار با رئیس جمهور چین برای من فراهم آمده است، از جمله در اجلاس شانگهای، اجلاس بیشکک و اجلاس اوفا در روسیه. ملاقات هایی با رئیس جمهور چین داشتم، باید بگویم روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است و طرح های بسیاری داریم که چینی ها می توانند در آنها مشارکت کنند.

روحانی تصریح کرد: یکی از مهمترین این طرح ها در برجام مشخص شده است، به این نحو که رآکتور آب سنگین اراک بتواند پیشرفته تر شود که این کار طبق برجام توسط چین و یکی از کشورهای 1+5 که احتمالا آمریکا خواهد بود، انجام خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: چین یکی از کشورهای بسیار مهم در آسیاست و ما امیدواریم روابط مان را با چین و دیگر کشورها به خصوص روسیه و هند نیز گسترش دهیم.

* اقتصاد مقاومتی یعنی ایران غیرقابل تحریم باشد

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال دیگری در مورد چشم انداز قدرت دفاعی ایران در دوره پساتوافق، گفت: یکی از نکات مهمی که در زمان مذاکرات هم مورد سوال و بحث بود، این است که آیا برجام موجب کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد شد یا تقویت افزایش آن؟ حقیقت این است که ما باید به دنبال بازدارندگی در قدرت ملی در برابر انواع تهدیدها باشیم و یکی از بازدارنده ها بحث دفاع است. یکی دیگر از بازدارنده ها حقوق، سیاست خارجی و اقتصاد است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما کاری کنیم که ایران غیرقابل تحریم باشد، این یعنی بازدارندگی در برابر تحریم. در عموم و کلیت، بازدارندگی افزایش یافته، در زمینه دفاعی در این دو سال نسبت به دو سال های قبل پیشرفت ما در تکنولوژی های مربوط به بخش دفاع هم بیشتر بوده و هم بنیه دفاعی ما قوی تر شده است و هم انبارهای ما از تجهیزات و سلاح های راهبردی پرتر شده است.

* در برجام چیزی راجع به سلاح، دفاع و موشک نیست

روحانی تصریح کرد: در برجام چیزی راجع به سلاح و دفاع و موشک نیست، بلکه این موارد در قطعنامه 2231 ذکر شده اند.قطعنامه های قبلی کلا خرید و فروش و واردات و صادرات سلاح را برای ایران تحریم کرده بودند، از جمله موشک جزو این تحریم ها بود. در قطعنامه جدید بجای تحریم محدودیت وضع شده است که از لحاظ حقوقی معنایش با تحریم فرق می کند، دوره محدودیت هم 5 ساله است، یعنی دائمی نیست، در زمینه موشکی هم 8 سال محدودیت داریم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: در قطعنامه 2231 آمده است که ایران هیچ موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد را طراحی نخواهد کرد، در حالیکه ما هیچ وقت این کار را نکرده و نمی کنیم، چون هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستیم.

* نسبت به بنیه دفاعی مان محدودیتی را نپذیرفتیم

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همچنین در برجام گفته شده که نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست. ما نسبت به بنیه دفاعی و قدرت دفاعی مان هیچ محدودیتی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. آنچه برای امنیت کشورمان لازم است، به آن عمل خواهیم کرد و این موضع مان را نیز به صراحت به طرف های مذاکره کننده اعلام کرده ایم.

* توافق هسته ای در اعتماد کشورهای همسایه موثر است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران چرا در رابطه با کشورهای همسایه به خصوص عربستان مصمم است و تأثیر توافق هسته ای در ثبات منطقه گفت: یکی از آثار این توافق ایجاد توافق بیشتر در بین رهبران کشورهایی بود که به اهداف هسته ای ایران تردید داشتند که پیش از این روابط دوستانه ما را تحت تأثیر قرار داده بود. توافق هسته ای در اعتماد بیشتر کشورهای همسایه موثر است. البته همه کشورها به جز یک یا دو مورد از ابتدا می دانستند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

* عربستان نگذارد کشتار بی گناهان ادامه یابد

روحانی در ادامه افزود: ما خواستار روابط با کشورهای منطقه و همچنین عربستان هستیم. ما در ابتدای این دولت خواستار روابط بهتر با عربستان بودیم اما متأسفانه مشکلات پیش آمده در یمن این فرصت را از بین برد. ما با دخالت در کشورهای دیگر نمی توانیم به اهدافمان برسیم. ملت یمن، ملت شجاعی هستند. از پیش از ماه رمضان تا به امروز آن ها به کشتار مردم یمن پرداخته اند. ما اراده لازم را برای ارتقای روابط داریم. عربستانی ها نگذارند کشتار بی گناهان ادامه یابد.

* شکایت از مسئولان دولتی فرصتی برای تبیین است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت برخی مسئولان دولت های پیشین از مسئولان این دولت اظهار داشت: هر کسی از نظر حقوقی آزاد است تا شکایت کند. ما ابایی نداریم که کسی از مقام دولتی شکایت کند. از دیدگاهی برای دولت این شکایت ها فرصت است تا مواردی را تبیین کند. ما مانع کسی از شکایت نیستیم و قوه قضاییه بررسی کننده این موارد است.

وی در ادامه گفت: این امر مسئله ای دوپهلوست. اگر ما توضیح دهیم که در قبل چه شد، دولت تبدیل به بیان موارد دولت گذشته می شود که این کار خواسته مردم نیست. ما هم فرصت نداریم. البته به مناسبت هایی به اتفاقات گذشته اشاراتی داشته ایم. از ابتدای این دولت ما با سه چاله که انتها نداشت روبرو بودیم. اول بدهی های دولت دوم یارانه ای که خلاف قانون پرداخت می شود و سوم مسکن مهر که بدون حساب و کتاب از پایه های پول کشور ساخته شد که در این مدت پایه های پول دو برابر شد. مسکن مهر اثر شدیدی در تورم داشت و همچنین مسکن مهر در مکان هایی ایجاد شد که امکاناتی نداشت. البته دولت به ساخت مسکن های تعهد شده ادامه داد که در این مدت 425 هزار مسکن مهر را تکمیل کردیم و 471 هزار مسکن مهر در حال تکمیل است.

* توافق سایه تهدید را از سر کشور دور کرده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تهدیدات امنیتی بعد از توافق هسته ای گفت: همیشه ممکن است تهدیداتی وجود داشته باشد، چرا که اگر تهدیدی نبود، ما دیگر نیاز به وزارت دفاع، هواپیما، موشک و توپ و تانک نداشتیم، بنابراین معلوم است که تهدیدات احتمالی همیشه وجود دارد و ما باید خودمان را برای این تهدیدات آماده کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز بهانه های امنیتی با وجود قطعنامه 2231 از روی ایران برداشته شده است، افزود: این بدین منظور است که قطعنامه 2231 دیگر بر مبنای صلح و امنیت بین المللی نیست و بر مبنای اجرای برجام است و همکاری سایرکشورها را طلب می کند، بنابراین یکی از آثار این توافق این است که سایه تهدید را از سر کشور دور کرده، ولی در عین حال این موضوع مفهومش این نیست که ما خودمان را برای روز مبادا آماده نکنیم.

* باید قدرت بازدارندگی مان را در برابر تهدید تقویت کنیم

رئیس جمهور کشورمان در ادامه بیان داشت: در حال حاضر ما در دنیا رقبا و از آن مهمتر دشمنان و تهدیداتی داریم که ممکن است کاهش پیدا کند و به همین دلیل است که ما باید خودمان را آماده تهدیدات کنیم و قدرت بازدارندگی مان را قوت ببخشیم.

* تقویت قدرت اقتصادی و انسجام ملی مانع رخنه دشمنان است

رئیس قوه مجریه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستور کار دولت در صورت سوء استفاده گری آمریکایی ها بعد از توافق چیست، گفت: این موضوع موضوع مهمی بوده و ما باید حواسمان را نسبت به آن جمع کنیم.

وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر موضوع نفوذ قدرت ها علیه کشور ایران گفت: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که از رخنه ها جلوگیری کنیم.

روحانی تاکید کرد: در شرایط فعلی ما هرچقدر قدرت اقتصادی ، وحدت ملی و انسجام را بالا ببریم، می توانیم از رخنه و نفوذ دشمنان جلوگیری کنیم که این امر خود به نوعی به وحدت و سرمایه اجتماعی در کشور معطوف می شود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: مادامی که ما قدرت ملی خودمان را بالا و توسعه کشور را ارتقاء دهیم، می توانیم از رخنه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی سایر کشورها جلوگیری کنیم.
*موضوع عدم نفوذ آمریکا در دستور کار دولت قرار دارد
روحانی همچنین در ادامه در رابطه با برنامه های دولت مبنی بر نفوذ بیگانگان به کشور گفت: نه تنها موضوع عدم نفوذ بیگانگان به کشور در دستور کار دولت قرار دارد، که این دولت از ابتدا تمام برنامه هایش را بر این مبنا ساماندهی کرده است و حرکت ها در زمینه های اقتصادی، نشان از این امر دارد.

* اساس کار دولت تشدید رقابت سالم است

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امسال سال انتخابات است و در این دو سال امنیت اجتماعات و فعالیت احزاب را تأمین کردیم، چه توصیه ای برای ادامه فعالیت احزاب داریم، تصریح کرد: حکومت ما بر مبنای آراء است و در واقع رأی پای اصلی مشروعیت سیاسی در کشور است.

رئیس جمهور تأکید کرد: مقامات به صورت مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می شوند. وقتی این آراء پایه ای برای مدیریت کشور می شود، می تواند شرایطی را برای فعالیت های قانونی فراهم سازد.

وی اظهار داشت: دولت از ابتدا برنامه اش بر این بوده که شرایط را برای فعالیت احزاب و تشکل ها فراهم سازد و به همین دلیل دولت فراجناحی است و اتهام زدن به این دولت سخت است. ما همواره به هر دو جناح احترام می گذاریم و اساس این دولت بر این است که رقابت سالم را تشدید کند.

روحانی با تأکید بر این که امسال دو انتخابات مهم را پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: مهم است که حضور مردم در این انتخابات باشکوه تر باشد و باید کاری کنیم که رقابت ها بیشتر شود و حس شود که همگی هستند ما فضا را برای حضور احزاب فراهم می کنیم تا انتخاباتی با نشاط تر برگزار شود و بهانه های غلط از دست آنان گرفته شود.

* با خصوصی سازی به سمت اقتصاد بدون رانت پیش می رویم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت بخش خصوصی در شرایط پساتحریم و نقش شرکت های داخلی و خارجی خصوصی در اقتصاد گفت: یکی از برنامه های دولت واگذاری امور به مردم در اقتصاد و حتی در بخش فرهنگی می باشد.

وی افزود: در زمینه اقتصاد بهترین بخش، بخش خصوصی است و هرچه در بحث اقتصاد به سمت خصوصی سازی پیش رویم، رقابت ها سالم تر و رقابتی بدون رانت خواهیم داشت.

روحانی افزود: در بخش خصوصی با حضور سرمایه گذاران کشوران همسایه حضور فعال تری در بخش اقتصاد خواهند داشت و این قطعاً باعث گشایش هایی خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امسال برنامه دولت تشویق بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در همه بخش ها است و در دوران پساتحریم اقدامات گسترده تری خواهد شد و زمینه اقدامات فراهم خواهد شد.

وی افزود: دولت قول خود را مبنی بر رفع تحریم ها به نوعی عملی کرده است و اکنون نوبت بخش خصوصی است که پس از اجرای تعهدات خود را نشان دهند و فعالیت خود را و فعالیت خود را گسترش دهند.

* اولویت روابطمان بعد از تحریم همسایگان خواهند بود

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و کشور جمهوری آذربایجان چگونه خواهد بود، گفت: بعد از لغو تحریم ها جمهوری اسلامی اولویت روابط خود را بنا بر روابط با همسایگان به خصوص کشورهای حوزه دریای خزر قرار داد.

رئیس جمهور افزود: در طول 2 سال گذشته و قبل از اجرای برجام روابط مان را با کشورهای حاشیه دریای خزر گسترش دادیم و با سفر رئیس جمهور این کشورها به ایران و همچنین سفر هیئت های ایرانی به کشورهای حوزه دریای خزر گسترش روابط خود را به نوعی عملی کرد.

وی تصریح کرد: پس از این فعالیت های جدیدی در پیش است و با کشور آذربایجان قصد داریم فعالیت های اقتصادی به خصوص در حوزه میدان های مشترک دریای خزر خواهیم داشت و یک منطقه نفتی در این منطقه وجود دارد که امیدواریم با همکاری در این حوزه سطح فعالیت ها در منطقه قره باغ بالا رود و امنیت در این منطقه به سطح قابل قبولی برسد.

* افتتاح خانه احزاب امید جدیدی در سیاست بوجود آورد

روحانی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت دولت در رابطه با بخش جوانان و این که چه مقدار در حوزه امید و نشاط به جوانان دولت فعال بوده، گفت: تلاش دولت این است که با حضور جوانان در بخش های مختلف فضاهای بیشتری در اختیار جوانان قرار گیرد و این فضای فعالیت به خصوص در دانشگاه ها باید به وجود بیاید.

رئیس جمهور افزود: در زمینه سیاسی با افتتاح خانه احزاب یک امید جدید در حوزه سیاست به وجود آمده و امیدواریم اقدامات ما در دیگر بخش&z

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied