شمانیوز
شما نیوز

دلایل ضعف موزیسین های کشور

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): هر اندازه موزیسین با حالت شاعر و فضای حاکم بر شعر بیشتر همذات‌پنداری کند دریافت مخاطب از اثر موسیقی قوی‌تر خواهد بود که البته بسیاری از خوانندگان ما اینگونه نیستند و آن دلیلی جز این ندارد که این افراد با واژه و کتاب و ادبیات مانوس نیستند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

دوره آموزشی تئوری موسیقی «شهید مجید حداد عادل» با حضور فعالان و چهره‌های جوان موسیقی انقلاب اسلامی از سراسر کشور در شهریور ماه سال جاری در «باشگاه ترانه و موسیقی راه» در حال برگزاری است.

استاد «محسن نفر» از اساتید برجسته موسیقی کشور به عنوان مدرس مبحث تئوری موسیقی در این دوره حضور داشته و دیگر کارگاه‌های جانبی با حضور اساتید جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهند شد.

روز گذشته در این دوره آموزشی، کارگاه تلفیق شعر و موسیقی با حضور حامد عسکری برگزار شد.

در این کارگاه حامد عسکری شاعر، با بیان اینکه در ابتدا باید به یک تعریف درستی از تلفیق شعر و موسیقی برسیم گفت: شعری که سروده می‌شود بستگی به حس و حالت شاعر آن دارد. شعر در اصل روایتگر حالت است و در واقع آن حالت را برای مخاطبان بیان می‌کند.

وی ادامه داد: هر اندازه موزیسین با حالت شاعر و فضای حاکم بر شعر بیشتر همذات‌پنداری کند دریافت مخاطب از اثر موسیقی قوی‌تر خواهد بود که البته بسیاری از خوانندگان ما اینگونه نیستند و آن دلیلی جز این ندارد که این افراد با واژه و کتاب و ادبیات مانوس نیستند.

حامد عسکری با بیان اینکه پایه و اساس اثر هر خواننده‌ای کلام است گفت: درک و شناخت خواننده از شعر شرط لازم برای خوانندگی است. شعر و موسیقی هر یک زیبایی های مغفولی دارند و زمانی که با یکدیگر همراه می‌شوند آن زیبایی ها نمایان می‌شوند.

به بیان دیگر، خواننده باید بفهمد که شاعر چه موضوع و مفهومی را مد نظر داشته است. هرچه درک خواننده از ادبیات بیشتر شود راحت تر می‌تواند آن مفاهیم را از دل کلمات شاعر پیدا و به مخاطب القا کند.

photo_2015-08-30_11-33-40

عسکری در پاسخ این نظر که «چون مخاطب عام مفهوم شعر ما را درک نمی‌کند ما باید شعرهای عامیانه و ساده‌تری بخوانیم.» گفت: این نگاه، نگاه تهیه‌کنندگی به قضیه است. هنرمند به هیچ وجه نباید اثری با سطح پایین تولید کند و این مخاطب است که باید سطح خود را بالا بیاورد تا بتواند آن آثار را درک کند. اگر اینچنین شد هم هنرمند اثری با کیفیت تولید می‌کند و هم به رشد مخاطبان خود کمک کرده است.

هنرمند اگر هنر داشته باشد باید نیازسنجی کند، نیازها را ایجاد کند و به آن‌ها پاسخ دهد. او باید خود را پیدا کند و خودش باشد و از تقلید از دیگر خوانندگان پرهیز کند.

در پایان این برنامه حامد عسکری دونمونه از آثاری که دارای تلفیق صحیح شعر و موسیقی بودند برای حضار پخش و به تحلیل آن پرداخت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied