شمانیوز
شما نیوز

سؤالات بی‌پاسخ از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک ماه پیش کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای با وزیر ارشاد داشت که ۹ سؤال در حوزه سینما مطرح شد اما در فرصت یکماهه وزیر و معاونش در سینما پاسخی در جهت رفع نگرانی‌ها ندادند و ایوبی به جای پاسخ به سؤال‌های کمیسیون فرهنگی مجلس نام فجر را از جشنواره بین‌المللی فیلم حذف کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در ارتباط با آخرین جلسه‌ای که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس داشتند و همچنین موضوعات مطرح شده در آن جلسه اظهار داشت: حدود یک ماه پیش جلسه‌ای با حضور علی جنتی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» داشتیم که مباحث مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر مطرح شد. در پی مباحث مطرح شده قرار شد کارگروهی تشکیل شود تا آنها را پیگیری کند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه همچنان هیچ پیگیری صورت نگرفته و نشانه‌ای از‌ آن در عملکرد معاونان وزیر نمی‌بینیم این در شرایط است که تقریباً مهلت وزیر که یک ماه بود رو به اتمام است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت:‌در جلسه‌ای که با وزیر فرهنگ داشتیم 9 سوال مطرح شد در موضوع سینما نیز سوال‌هایی را طراحی کردیم که به نظر می‌رسد همراه مباحث مطرح شده باید پیگیری شود.

پژمان‌فر نسبت به حذف نام فجر گفت: به شدت موضوع حذف فجر را پیگیری خواهیم کرد. البته در پی این اقدام صحبت‌های لازم و مصاحبه‌هایی انجام شده است و رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به این عملکرد کاملا مشخص است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه صحبت‌هایی که در رسانه ملی داشتند موضوع حذف فجر را منتفی دانستند.

وی در ارتباط با این پرسش که آیا با جدا کردن بخش بین‌الملل جشنواره فجر از سینمای ایران و برگزاری آن در زمان دیگری «اردیبهشت ماه» کمیسیون فرهنگی مجلس موافق است،‌گفت: در همان ابتدا شخصا این سوال را در حالت انتقادی از وزیر پرسیدم که وی فرصتی را خواست تا این جشنواره بتواند رونق پیدا کند.

او در ادامه افزود: این در شرایطی است که در اولین دوره از برگزاری جدای بخش بین‌الملل سینمای ایران در اردیبهشت ماه شاهد بودیم که نه تنها جشنواره رونق نگرفت بلکه عکس این اتفاق رخ داد.

برپایه این گزارش سوال های مطرح شده در جلسه ای که کمیسیون فرهنگی مجلس با «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» علی جنتی داشت به طور خلاصه به شرح ذیل بوده است که در پی می خوانید.

خلاصه سئوال‌:

چرا سازمان سینمایی اکران فیلم های مساله دار را به جد از سال گذشته در دستور کار قرار داده است؟

شرح سئوال:

1- پازل سازمان سینمایی برای رفع توقیف فیلم های مسئله دار و اکران آن به صورت سریالی در حال تکمیل است و فیلم هایی که توقیفی است و اکران هر کدام از آنها برای نظام هزینه هایی را ایجاد می کند در دستور کار قرار گرفته است. علت این امر چیست؟

2- از سویی دیگر سازمان سینمایی هنوز در سیکل معیوب تصویب و ارائه پروانه ساخت و ارائه مجوز پروانه نمایش باقی مانده است و هیچ فکری برای این سیکل معیوب صورت نمی گیرد.

3- بسیاری از هنرمندان خود را موظف به ارائه فیلم نامه کامل نمی‌دانند یا فیلم نامه‌ای را که ارائه می دهند می‌روند فیلم دیگری می‌سازند نسبت به این روند چه تدبیری وجود دارد؟

4- حضور مدیران ارشاد و سازمان سینمایی سر صحنه فیلم‌هایی که کارگردانان انها با ساخت فیلم‌هایی با موضوع فتنه پیش از این عناد خود را در آثارشان به نظام به وضوح نمایش داده‌اند چه مفهومی دارد؟

5- گروه هنر و تجربه و احداث آن با هدف کمک به سینمای ایران احداث شد اما عملا می‌بینیم این گروه شرایط اکران فیلم های مسئله دار را فراهم می‌کند و از قانون آئین نامه شورای صنفی نمایش هم تبعیتی نمی‌کند علت چیست؟

6- اکران فیلم‌های متعدد خارجی و فیلم هایی با موضوعات حساسیت بر انگیز در زیر سئوال بردن دفاع مقدس چه توجیهی دارد.

7- ارائه مجوز نمایش به فیلم‌هایی که با ارائه تصاویر غلط از خانواده های مذهبی و سنتی که پازل غرب را در تخریب جامعه ایرانی و اسلامی تکمیل می کنند به چه علت است؟

8- چرا کسانی که فیلم هایشان به هر دلیل برای اکران مناسب شناخته نشده با ارایه مجوز ساخت برای فیلم های دیگر مورد تشویق سازمان سینمایی قرار می‌گیرند؟ چرا پرونده کاری این کار گردانان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

9- با توجه به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان آثار سینمایی کشور بطور قاچاق تکثیر و توزیع می شود و ضرر بزرگی به تهیه کنندگان قانونی آثار سینمایی وارد می گردد ، علت مسامحه سازمان سینمایی در این خصوص چیست؟

بر پایه این گزارش باید گفت سوال‌های مطرح شده در یک ماه پیش به این شرط عنوان شد تا وزیر و معاونینش پی گیر مطالبه ها و مباحث مطرح شده توسط کمیسیون فرهنگی مجلس باشند که طبق گفته اعضاء و بازخوردی که از عملکرد سازمان سینمایی شاهد هستیم به این موضوع ها اهمیتی داده نشده که در دل این نکته ها حذف فجر مطرح می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied