شمانیوز
شما نیوز

آخرین تحولات احزاب درانتخابات ریاست جمهوری 92

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):درحالی فضای سیاسی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود که برخی احزاب ستادهای انتخاباتی خود را تشکیل داده و نامزدهای احتمالی شان را نیز مشخص کرده اند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): . با به پایان رسیدن فصل تابستان و آغاز فصل نو بحث های انتخاباتی در کشور داغ تر شده است و در حالی که فقط هفت ماه تا انتخابات باقیست، رفته رفته جمع نامزدهای ریاست جمهوری کامل تر می شود.

مسیر مشخص پیش روی اصولگرایان باعث شده در عین حال که آنها وحدت گفتمانی خود را حفظ کرده اند گزینه های مختلفی را نیز مطرح کنند.

این روزها نام های ولایتی، حدادعادل، پورمحمدی، قالیباف، جلیلی، لنکرانی، فتاح و لاریجانی برای نامزدی در انتخابات بیش از پیش در محافل سیاسی و خبری مطرح است؛ نام هایی که هنوز هیچ یک حضورشان را رسماً تکذیب نکرده اند.

در یک بازخوانی کلی فضای سیاسی کشور می توان گفت اصلاح طلبان با فتنه ای که بر سر کشور آوردند و اعتماد مردم را از خود سلب کردند دیگر امید زیادی به نتیجه انتخابات 92 ندارند و از سویی دیگر پس از خانه نشینی محمود احمدی نژاد و تغییر گفتمان و رویکرد دولت دهم تلاش این طیف نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد لذا ایجاد فضای دوگانه فتنه ـ انحراف باعث شده نامزدهای احتمالی انتخابات 92 ناظر به چنین فضایی مطرح باشند.

در بخش اول این گزارش آخرین مواضع نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92 مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه آخرین برنامه ها و رویکردهای انتخاباتی احزاب و گروه ها مرور می شود.

* حضور قالیباف در انتخابات قطعی است

تیرماه 91 بود که مشاور شهردار تهران از قطعی شدن حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

محمد نبی رودکی گفته بود: حضور قالیباف در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری قطعی خواهد بود و او به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری حضور می یابد.

با وجود اینکه مشاور شهردار تهران از قطعیت حضور قالیباف سخن گفت اما روابط عمومی شهرداری تاکید کرد که «اخبار رسمی» فقط از طریق این نهاد منتشر می شود در حالی که «اخبار غیر رسمی» از چیز دیگری حکایت داشت.

*ولایتی: بعداً درباره انتخابات صحبت می کنم

حضور ولایتی اگر چه با اما و اگرهای بسیاری همراه است و حتی برخی وی را گزینه اصلی هاشمی رفسنجانی در طرح اجماع ملی قلمداد می کنند اما او در چند مراسم از اظهارنظر درباره نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم امتناع کرده و فقط اعلام کرده «فعلا قصد ندارم درباره انتخابات صحبت کنم و در این خصوص بعداً صحبت می کنم.»

* حداد عادل: احساس تکلیف کنم نامزد ریاست جمهوری می شوم

غلامعلی حداد عادل که یکی دیگر از گزینه های اصولگرایان است و دو حزب رهپویان و ایثارگران بیش از سایر گروه ها بر کاندیداتوری وی تاکید دارند، حداد عادل هفته قبل تاکید کرد هنوز به این نتیجه نرسیده است که در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا شود.

وی در عین حال گفت: اگر روزی احساس تکلیف کنم، همچنان که در انتخابات ریاست مجلس در همین دوره اتفاق افتاد، به میدان می آیم، حتی اگر بدانم که یک رأی بیشتر نخواهم آورد!

* پورمحمدی: حضورم زمان ثبت نام مشخص می شود

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات 92 است.

وی در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنید یا خیر، گفته بود که حتما در انتخابات ریاست جمهوری رای می دهم.

پور محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد یا خیر، اظهار داشت: وقت ثبت نام معلوم می شود که کاندیدا می شوم یا خیر.

* ناطق نوری داوطلب انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نمی شود

اما علی اکبر ناطق نوری که اصولگرایان سنتی و طیفی از اصلاح طلبان بر کاندیداتوری وی اتفاق نظر داشتند و او را گزینه ای مطلوب می دانستند چندی پیش مسئول دفترش به خبرگزاری فارس اعلام کرد که او نامزد ریاست جمهوری یازدهم نخواهد شد.

حجت الاسلام ناطق نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه 1383 با رد کاندیداتوری خود در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود «ان شاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد».

اعلام خبر عدم نامزدی ناطق نوری در انتخابات آن هم از سوی دفترش باعث شد برنامه اصلاح طلبانی که بر روی این روحانی راست سرمایه گذاری کرده بودند با چالش مواجه شود و تلاش کنند دست به تکذیب آن بزنند.

* جهانگیری نامزدی اش در انتخابات یازدهم را رد نکرد

اسحاق جهانگیری عضو حزب کارگزاران و وزیر دولت خاتمی نیز از گزینه های مطلوب کارگزاران است وی در پاسخ به این سؤال که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شوید یا خیر، گفت: فعلاً درباره این مسائل صحبت نمی کنم.

بر این اساس جهانگیری پیش از این نیز درباره ورود به عرصه انتخابات گفته بود، تا این لحظه فکر جدی درباره ریاست جمهوری نکرده ام؛ البته نمی توان گفت اصلا فکر نکرده ام ولی هنوز به تصمیم نرسیده ام.

* کواکبیان: نامزدیم در انتخابات تا عید غدیر مشخص می شود

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هم که برخی اصلاح طلبان نزدیک به حزب منحله مشارکت و مجاهدین او را به عنوان اصلاح طلب قبول ندارند درباره نامزدیش در انتخابات گفته بود که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در عید غدیر موضع گیری می کنم و رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات هم با ارائه طرح مناسک تا عید غدیر مشخص می شود.

* نجفی: نامزدی ام در انتخابات آینده ریاست جمهوری شایعه است

محمد علی نجفی از بنیانگذاران حزب کارگزاران و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت خاتمی هم که گمانه زنی هایی برای نامزدی وی مطرح بود به فارس گفت: آنچه تا به حال از سوی برخی از دوستان یا رسانه ها مطرح شده بر اساس گمانه زنی های خودشان است و بحثی از طرف من یا تشکیلاتی در ارتباط با جریان اصلاح طلب وجود نداشته است و از نظر من شایعه است.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا قصد نامزدی در انتخابات را دارید یا خیر، گفت: فعلا قصد ندارم بیایم و هیچ فکری نکرده ام؛ از نظر من شایعه است.

* کمالی نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری می شود

خانه کارگر اولین تشکل سیاسی بود که روز یکشنبه رسماً نامزد انتخاباتی خود را مشخص کرد؛ حق پرستی عضو حزب اسلامی کار گفت: حسین کمالی با توجه به رایزنی های صورت گرفته به صورت شفاف موافقت خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

***

بر اساس این گزارش احزاب و جریان های سیاسی که پس از شهریورماه برنامه های انتخاباتی خود را کلید زده اند سعی دارند با تشکیل ستادهای انتخاباتی و رایزنی با نامزدهای مختلف خود را برای خرداد 92 آماده کنند.

برخی احزاب جلسات اولیه خود و بحث های مقدماتی را آغاز کرده و برخی دیگر نامزدهای خود را نیز قطعی کرده اند.

* آغاز جلسات جبهه پیروان با حضور عسگر اولادی

کریمی اصفهانی در گفت وگو با فارس از تدوین پیش نویس انتخاباتی جبهه پیروان با حضور عسگر اولادی خبر داد و گفت: زمانی که این پیش نویس نظر تمام اعضا را جلب کند نهایی می شود. البته جلسات احزاب جبهه پیروان به صورت هفتگی ادامه دارد.

* ورود حزب موتلفه به مصداق ها پس از کنگره اش

حمید رضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با فارس گفت: این حزب در راستای ورود به فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری هنوز بر روی هیچ گزینه و فرد خاصی به جمع بندی نرسیده است.

وی افزود: به طور حتم بعد از برگزاری کنگره، حزب موتلفه اسلامی در 13 مهر به صورت مصداقی و با حمایت از یک چهره خاص فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد و در حال حاضر حزب موتلفه اسلامی از هیچ فرد و گزینه خاصی حمایت نمی کند.

* احتمال ورود مستقل جمعیت وفاداران

بوربور قائم مقام حزب وفاداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر همانند دور اول احمدی نژاد جبهه پیروان نپذیرد که به شخص مقبول رای دهد، ما بصورت مستقل به انتخابات ورود می کنیم، گفت: ما برای رسیدن به نامزد مورد نظرمان 10 مرحله نظرسنجی انجام می دهیم.

بوربور درباره برنامه های انتخاباتی حزب متبوعش اظهار داشت: ما نظرسنجی بین 30 نفر که احتمال نامزدی و تایید آنها در انتخابات وجود دارد را آغاز کرده و تا انتخابات 10 مرحله نظرسنجی داریم تا نتیجه لازم را بگیریم هرچند تا زمانی که شورای نگهبان کسی را تایید نکند ما نمی توانیم نامزد خود را معرفی کنیم.

* آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی مشترک ایثارگران و رهپویان

سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره آخرین برنامه های رهپویان و ایثارگران گفت: فعالیت های ستادهای انتخاباتی مشترک میان جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شده است.

وی گفت: به طور حتم حداد عادل به عنوان یک چهره شناخته شده و قابل اعتماد در لیست انتخاباتی این جمعیت قرار خواهد داشت.

* جدول نامزدهای مدنظر اصولگرایان تحول خواه تکمیل شد

همچنین مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران با اشاره به «تکمیل جدول اسامی» نامزدهای مدنظر اصولگرایان تحول خواه گفت: مصداق مورد نظر با توجه به آرایش سیاسی کشور نهایی می شود.

شاکری با اشاره به جلسات منظم جمعیت ایثارگران و رهپویان گفت: این جلسات از گذشته هم وجود داشته و درباره مسائل سیاسی درباره آن بحث می شود اما اکنون انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و شوراها از محورهای مهم این جلسات است.

* گزینه های انتخاباتی جبهه ایستادگی

همچنین حجت الاسلام حبیبی دبیرکل جبهه ایستادگی در گفت و گو با فارس از گزینه های احتمالی جبهه ایستادگی برای انتخابات یازدهم خبر داد. وی، ولایتی، قالیباف و رضایی را از گزینه های احتمالی ایستادگی برای انتخابات یازدهم عنوان کرد.

این جبهه نزدیک به محسن رضایی پیش از این نیز از کاندیداتوری احتمالی رضایی حمایت کرده بود.

* برنامه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین

اما تشکل روحانی جامعتین که همواره در انتخابات مختلف همگام یکدیگر حرکت کرده و سعی داشته اند شاخص های نامزد مطلوب را مشخص کنند، احتمالاً در انتخابات 92 نیز چنین قصدی دارند.

بر همین اساس مسئول دفتر جامعه مدرسین با بیان اینکه احتمال همکاری جامعه روحانیت مبارز و مدرسین در انتخابات سال 92 وجود دارد، گفت: این تشکل با نزدیک شدن به ایام انتخابات شاخص های کلی را مطرح خواهد کرد.

از سویی دیگر حجت الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز درباره برنامه جامعه روحانیت مبارز گفته بود که کمیته انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز به منظور تبیین راهکار های انتخاباتی تشکیل شده است.

* برنامه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری

جبهه پایداری به عنوان تشکلی که به گفته دبیر کل و سخنگوی آن با «رویکردی گفتمانی» و همزمان با انتخابات مجلس تشکیل شد این روزها به یکی از خبرسازترین جریان های سیاسی کشور تبدیل شده است.

اخیراً با وجود برخی اخباری که درباره انشقاق این جبهه مطرح می شود، شورای مرکزی این جبهه با آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت به عنوان اعضای شورای فقهی دیدار داشتند.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری از نهایی شدن اساسنامه جبهه پایداری و تأیید آن توسط آیت الله مصباح یزدی به فارس خبر داده و گفته بود قرار است خط مشی و سیاست های کلی این جبهه توسط شورای فقهی ترسیم شود.

دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه سیاست های کلی و خط مشی جبهه پایداری را شورای فقهی تعیین خواهد کرد، گفته بود که جبهه پایداری برنامه خود را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری به طور رسمی آغاز نکرده است اما دیدارهای خود را با آیت الله مصباح یزدی دنبال می کند.

حجت الاسلام آقاتهرانی درباره انشقاق پایداری نیز گفته بود کسانی که چنین بحثی را مطرح می کنند، اطلاعی از جبهه پایداری ندارد. برای چی باید در جبهه پایداری انشقاق شود؟ آنهایی که آن را مطرح می کنند یا نمی دانند و یا خدای نکرده غرض دارند. باید مراقب باشیم عملمان برای پسند خدا باشد که اگر باشد موفق خواهیم شد.

* تشتت اصلاح طلبان و جنگ قدرت

در سوی دیگر اصلاح طلبانی قرار دارند که با وجود تحریم خاموش انتخابات مجلس اکنون و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دچار جنگ قدرت شده اند.

اختلاف مجمع روحانیون و کارگزاران، اختلاف حزب مردم سالاری با جریانات اصلاح طلبی و همچنین تک روی عارف برای کاندیداتوری و مخالفت های مکرر عبدالله نوری با حضور او و به طور کلی ناتوانی اصلاح طلبان برای رسیدن به یک استراتژی واحد، تصویری مغشوش و آشفته از این طیف را به تصویر می کشد که بیانگر سردرگمی این جریان پس از فتنه 88 است.

با وجود تمام این تشتت ها حمایت ویژه رسانه های اصلاح طلب از هاشمی رفسنجانی به فضای قدرت طلبانه این جریان رنگ وبوی دیگری داده است. اصلاح طلبان که به خوبی می دانند جز هاشمی در فضای سیاسی کشور «تکیه گاه» دیگری ندارند از این رو حمایت ویژه از هاشمی را در دستور کار خود قرار داده اند.

«طرح اجماع ملی» که پیش از این از سوی هاشمی رفسنجانی مطرح شده و این روزها نیز دوباره بر سر زبان ها افتاده به نوعی سعی دارد بین نیروهای متکثر یک وحدت چندپاره ایجاد کند. طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی در فضای سیاسی کشور ناکارآمد است.حتی عسگر اولادی دبیر کل جبهه پیروان نیز که از طیف نزدیک به هاشمی محسوب می شود، طرح اجماع ملی را زیر سوال برده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied