شمانیوز
شما نیوز

اوباما و رامنی مناظره کردند/متن مناظره

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):یک ماه مانده به رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزدهای اصلی این انتخابات در مناظره ای دیدگاه‌هایشان را در مورد مسایل اقتصادی و اجتماعی مطرح کرده اند.

به گزارش خبرنگاربين الملل شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،مناظره تلویزیونی باراک اوباما، رئیس جمهوری و نامزد حزب دموکرات، و میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، شامگاه گذشته در دنور، ایالت کلرادو، برگزار شد و موضوع اصلی مناظره را سیاست های اقتصادی و برنامه های رفاه اجتماعی تشکیل می داد.

این نخستین مناظره تلویزیونی از سه مناظره ای است که قرار است بین این دو نامزد صورت گیرد و در جریان آن، نامزد حزب جمهوریخواه دولت دموکرات آقای اوباما را به بی انضباطی مالی و افزایش کسری بودجه و ناتوانی در حل مشکل بیکاری در آمریکا متهم کرد. آقای اوباما نیز گفت که در صورت پیروزی حزب جمهوریخواه در انتخابات ماه نوامبر، آمریکا شاهد کاهش قابل توجه در مالیات ثروتمندان و افزایش فشار مالیاتی بر طبقات کم درآمد خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران گفته اند که در طول این مناظره، میت رامنی پرشور تر و با نشاط تر از باراک اوباما به نظر می رسید و می کوشید خود را مسلط بر مناظره نشان دهد در حالیکه رئیس جمهوری وقت خود را بیشتر به تحلیل عملکرد و شرح جزئیات برنامه های خود اختصاص می داد و گاه به نظر می رسد که به جای مناظره با رقیب انتخاباتی خود، برای بینندگان سخنرانی می کند.

با وجود آنکه مناظره های انتخاباتی به منظور جلب نظر رای دهندگان برگزار می شود و شرکت کنندگان می کوشند مطالبی را مطرح کنند که بتواند آرای مردم را جلب کند، اما در جریان مناظره شامگاه گذشته، تفاوت در نگرش عقیدتی دو رقیب انتخاباتی نسبت به موضوعات کلی هم محسوس بود. با توجه به اینکه آقای رامنی نماینده جناح محافظه کار تر حزب جمهوریخواه است و آقای اوباما را می توان حامی جریان اصلاح طلب تر در حزب دموکرات دانست، بروز اختلاف عقیدتی آنان در این مناظره چندان عجیب نبوده است.

پس از چند ماه مبارزه دشوار، به خصوص برای آقای رامنی که ناگزیر بوده است برای کسب نامزدی حزب خود نیز به رقابت با سایر مدعیان بپردازد، دیدگاه دو نامزد در مورد موضوعاتی مانند مسئولیت دولت فدرال در قبال حمایت رفاهی از نیازمندان، نقش در فعالیت های اقتصادی و در مجموع، اولویتی که برای طبقات مختلف نیز در خلال مناظره اول آن دو آشکار شد.

میت رامنی گفت که رئیس جمهوری در طول چهار سال زمامداری خود نتوانسته است مشکلات اقتصادی را حل کند و با ناموفق خواندن مسیری که در این دوره طی شده، گفت: "رئیس جمهوری هنوز هم همان نظراتی را مطرح می کند که چهار سال پیش و هنگام مبارزه انتخاباتی دوره گذشته ارائه می کرد که عبارت است از خرج کردن بیشتر، مالیات بیشتر، کنترل اقتصادی بیشتر و در مجموع، دولتی که به همه جا گسترش یافته و این راه حلی مناسب برای مسایل آمریکا نیست."

اوباما در سخنان خود سیاست اقتصادی بوش را مورد انتقاد قرار داد و رامنی را به تبعیت از او متهم کرد

در مقابل، باراک اوباما از طرح میت رامنی برای کاهش بیست درصدی نرخ مالیات انتقاد کرد و گفت که چنین اقدامی باعث می شود تا درآمد دولت فدرال پنج تریلیون دلار کاهش یابد و افزود این ادعا که می توان این کمبود را با بهبود نظام جمع آوری مالیات جبران کرد، عملی نیست. میت رامنی با رد انتقادات باراک اوباما در این زمینه، گفت که برداشت رئیس جمهوری از طرح مورد نظر او کاملا نادرست است.

آقای اوباما همچنین گفت که برنامه مالی میت رامنی کاملا شبیه محتوای بودجه ای است که جورج بوش، رئیس جمهوری سابق از حزب جمهوریخواه، در سال های ٢٠٠١ و ٢٠٠٣ به تصویب کنگره رساند و یادآور شد که اکثر آمریکاییان معتقدند که نتیجه این اقدام، هرج و مرج اقتصادی بود که دولت بوش به میراث گذاشت.

برنده مناظره و نتیجه انتخاباتباراک اوباما یادآور شد که در حالیکه در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، از حزب دموکرات، دولت فدرال دارای مازاد بودجه بود، با انتخاب جورج بوش "ما از مازاد به کسری بودجه رسیدیم و نتیجه آن بدترین افت اقتصادی از زمان رکود بزرگ بوده است."

گفته می شود که حدود شصت میلیون آمریکایی بیننده مناظره دو نامزد اصلی انتخابات بودند و ستادهای انتخاباتی آقایان اوباما و رامنی، نامزد مورد حمایت خود را پیروز این مناظره معرفی کرده اند.

در عین حال، بسیاری از ناظران مستقل گفته اند که مناظره اول بین دو نامزد انتخاباتی در مجموع به نفع میت رامنی تمام شد اما در مورد تاثیر این پیروزی بر نظرسنجی های انتخاباتی، که عمدتا حاکی از برتری باراک اوباما بوده است، اتفاق نظر وجود نداشته است.

نامزدجمهوریخواهان در این مناظره، غالبا موضعی تهاجمی داشت و ضمن ارائه برنامه های خود، به انتقاد از سیاست های دولت هم می پرداخت و نسبت به ادامه این سیاست ها و عواقب آن برای آمریکائیان هشدار می داد.

درمقابل، باراک اوباما از برجسته کردن نقاط ضعف شخصیتی رقیب انتخاباتی خود خودداری می ورزید و می کوشید با استناد به آمار و ارقام، ضمن دفاع از دستاورد خود در طول چهار سال گذشته، نتایج نا مطلوب برنامه های طرف مقابل را تشریح کند.

قرار است طی چهار هفته آینده، دو مناظره دیگر بین دو طرف برگزار شود و مناظره ای هم بین جو بایدن، معاون رئیس جمهوری، و پل رایان، نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه برای روز ١١ اکتبر برنامه ریزی شده است.

انتخابات پنجاه و هفتمین دوره چهارساله ریاست جمهوری آمریکا روز ٦ نوامبر سال جاری، حدود یک ماه دیگر برگزار می شود و برنده انتخابات، دوره زمامداری خود را از اول ماه ژانویه سال ٢٠١٣ آغاز می کند. دوره ریاست جمهوری آمریکا چهار سال است و هر فرد تنها می تواند برای دو دوره پی در پی خود را برای تصدی این سمت نامزد کند.

اگرچه معمولا مهمترین موضوع برای رای دهندگان آمریکایی اوضاع داخلی و به خصوص در شرایط کنونی، مسایل اقتصادی است، اما به دلیل موقعیت ویژه ایالات متحده در جهان، نتیجه انتخابات این کشور بر وضعیت و سرنوشت سایر کشورها نیز تاثیرگذار است.

نامزد جمهوریخواه موضع سختگیرانه تری نسبت به برنامه اتمی ایران اتخاذ کرده است

در طول مبارزات انتخاباتی کنونی، هر دو رقیب انتخاباتی مخالفت جدی خود را با برنامه های هسته ای ایران و لزوم وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی برای قبول قطعنامه های شورای امنیت و گردن نهادن به "خواست جامعه جهانی" ابراز داشته اند اما آقای رامنی از برخوردی نسبتا سختگیرانه تر با جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

در عین حال، این نظر نیز مطرح است که معمولا رئیسان جمهوری آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری، که نگران تاثیر اقداماتشان بر انتخابات بعدی نیستند، از اتخاذ تصمیمات "ریسکی تر" به خصوص در زمینه سیاست خارجی، واهمه کمتری دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied