شمانیوز
شما نیوز

از احتمال استیضاح ظریف تا بررسی فاجعه منا در مجلس

در حالی که این روزها در پی فاجعه منا و حوادث ناگوار حج تمتع، هر کس به نوعی در پی ایفای وظیفه در قبال این ماجراست و ملت با همدردی خود عزادار حاجیانی شد که با لباس احرام پرگشودند. در این مسیر اما امروز نمی توان از نقش تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی گذشت.

از احتمال استیضاح ظریف تا بررسی فاجعه منا در مجلس
به گزارش مشرق، حادثه منا به دهمین روز خود رسید و ابعاد گسترده این اتفاق تلخ در کشور ادامه دارد. ابدان مطهر جانباختگان این حادثه پس از گذشت 10 روز به کشور بازگشت؛ این در شرایطی است که در طول این 10 روز در فعالیت های دولت رنگ و بویی برای پایان دادن به این بلاتکلیفی دیده نشد.

در حالی که این روزها در پی فاجعه منا و حوادث ناگوار حج تمتع، هر کس به نوعی در پی ایفای وظیفه در قبال این ماجراست و ملت با همدردی خود عزادار حاجیانی شد که با لباس احرام پرگشودند. در این مسیر اما امروز نمی توان از نقش تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی گذشت. در این باره به نظر می رسد وقت آن رسیده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به واسطه سهل انگاری و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در قبال پیگیری موثر فاجعه منا، در خانه ملت به پیشگاه مردم پاسخی در خور توجه داشته باشد. اما این سهل انگاری به حدی برای کشور گران آمده که حتی می تواند آقای وزیر را تا پای استیضاح در مجلس بکشاند. در این باره نمایندگان مجلس نظرات مختلفی دارند که در ادامه مشروح این نظرات را می خوانید.

پیگیری حادثه منا فردا در صحن علنی مجلس

نماینده شهرستان پل دختر گفت: فردا جلسه علنی با حضور نمایندگان در صحن مجلس در رابطه با فاجعه منا برگزار خواهد شد و یک تصمیم گیری جمعی و کلی در این رابطه خواهیم داشت.

دکتر علی کاییدی از جلسه علنی صبح فردا در مجلس با حضور نمایندگان، در رابطه با فاجعه منا و عکس العمل مسئولین کشور در این باره خبر داد و اظهار کرد: فردا جلسه علنی با حضور نمایندگان در صحن مجلس در رابطه با فاجعه منا برگزار خواهد شد و یک تصمیم گیری جمعی و کلی در این رابطه خواهیم داشت که با توجه به آرمان‌های انقلاب و فرمایشات معظم رهبری، باید بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا حرکتی که وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه منا انجام داده متناسب با محدوده نرمش قهرمانانه بوده است یا خیر، که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کشور آمریکا را دشمن نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: مسئولین ما باید با تدبیر حادثه منا را پیگیری کنند و متوجه این مسئله باشند که ما با آمریکا فقط بر سر مسئله هسته‌ای توافق کرده‌ایم و در هیچ مبحث مشترک دیگری وارد نشده‌ایم و آمریکایی‌ها دشمن این نظام هستند و ما هیچ دوستی با این کشور نداریم؛ همچنین مسئولین باید از سخنان رهبری تمکین کنند. وی به اقتدار سخنان رهبری در رابطه با حادثه منا اشاره کرد و افزود: اقتدار رهبری در سخنان اخیر خود پیرامون حادثه منا واقعاً ستودنی است، رهبر انقلاب اسلامی با سخنان خود و انگشت اشاره‌ای که به سمت سعودی‌ها نشانه رفتند موجب شد تا پیکر جانباختگان حادثه منا به زودی همگی با احترام در کشور خودمان مدفون شوند و به اعتقاد من هر کشوری بخواهد در حادثه منا رفتار خوبی از خود نشان ندهد با تشر مقام معظم رهبری قطعاً عقب نشینی خواهد کرد.

عکس‌العمل وزارت امور خارجه ایران در پیگیری حادثه منا ضعیف بود

شهلا میرگلوی بیات در گفت و گو با خانه ملت در واکنش به اقدامات وزارت امور خارجه ایران در پیگیری فاجعه منا گفت: با توجه به اینکه جمعیت کثیری از هموطنان که ضیوف الرحمان بودند را در فاجعه منا از دست دادیم انتظار می‌رفت عملکرد وزارت خارجه قوی‌تر از آنچه که مشاهده کردیم باشد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر عمق فاجعه و ضرورت اتخاذ موضع محکمتر و قاطعانه‌تر توسط وزارت امورخارجه گفت: دیدیم که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری و هشداری که به رژیم آل سعود داده شد، مقامات این رژیم از مواضع خصمانه خود عقب‌نشینی کردند و جنازه‌ها را تحویل دادند اما تا قبل از آن قصد تحویل دادن اجساد حجاج را نداشتند. وی به عدم صدور ویزا برای وزرای ایرانی که برای پیگیری این فاجعه به عربستان رفتند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد با ویزای عادی به عربستان رفتند و حتی به عنوان یک مقام دولتی به آنها ویزا داده نشد و این امر نشان از عمق خصومت عربستان با ایران است. همکاری عربستان بعد از هشدار مقام معظم رهبری و پی بردن به بنیه دفاعی ایران

میرگلوی بیات ادامه داد: درست است که بعد از هشدار مقام معظم رهبری و پی بردن مقامات رژیم آل سعود به بنیه دفاعی ایران شاهد همکاری آنها بودیم اما از آنجایی‌که رسیدگی به حداکثر امور در این باره در دست وزارت خارجه است و این وزارتخانه وظایف مشخص و ارتباط‌های بین‌المللی لازم را برای پیگیری حادثه منا دارد، توقع بیشتری از این نهاد مهم کشور در اعتراض و عکس‌العمل به جنایت منا می‌رفت.

اگر دیپلماسی ایران موثر بود رهبر انقلاب مجبور به موضع گیری نمی شد

احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تدابیر حکیمانه رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) باعث تغییر موضع عربستان نسبت به ایران شد، گفت: هتک حرمت و بی حرمتی به اجساد و قربانیان فاجعه منا و معطل گذاشتن ابدان مطهر حاجیان توسط عربستان قابل پذیرش نیست و صرفا از جهت حفظ برادری در منطقه نخواستیم برخورد کنیم.

وی اظهار کرد: مواضع مسئولین باید به تشکیل کمیته حقیقت یاب باشد تا علت فاجعه منا بررسی شود دهد لذا همه مسئولین دستگاههای سیاسی باید پای کار باشند تا قضیه روشن شود.

جباری افزود: ما باید عزت و ارزش حاجیان و کسانی را که در عربستان را حفظ کنیم و حرمت اجساد مطهر نگه داشته شود که این وظیفه بر دوش دولت و وزارت خارجه است .

وی با بیان اینکه دیپلماسی کشور موظف بود زمینه حضور در عربستان را فراهم کند، تصریح کرد: ابعاد فاجعه منا نشان داد که دستگاهها دیپلماسی باید قوی تر و فعال تر وارد عمل شود .

نماینده مردم هرمزگان تاکید کرد: اگر اقدامات دستگاه دیپلماسی موثر بود رهبر انقلاب مجبور به موضع گیری نمی شدند لذا دستگاه دیپلماسی ایران باید قوی تر عمل کند. وی با بیان اینکه اتهام زنی به ایران در خصوص حج وبه سیاسی کاری عقلانی نیست بیان داشت: مردم برای انجام مناسک و عبادت در کنگره جهانی حج حضور دارند که با سیاست تفاوت دارد و این ادعای نماینده عربستان در حالی است که قریب به 500 نفر از حجاج ایرانی در این حادثه جان باختند.

حسین طلا: دیپلماسی خنده و زانو زدن بدون اقتدار رهبری کاری از پیش نبرد

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: خنده ها، زانو زدن ها و دست دادن هیچکدام نتوانست کاری از پیش ببرد و با حرکات و اتفاقاتی که از سوی دولت و وزیر خارجه صورت گرفت هیچ کار مثبتی انجام نشد و در نهایت روحیه عزتمندانه و بیانات مقتدرانه مقام معظم رهبری موضوع را جمع کرد و حکام عربستان را وادار به همکاری کرد.

حسین طلا نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه غمبار منا اظهار کرد: بنده حدود ۲یا۳ ساعت است که از زیارت خانه خدا به ایران بازگشتم و درمحل حادثه حضور داشتم، شاهد بودم هزاران نفر ازحاجیان مرده و زنده به هم گره خورده و درحالیکه فریاد کمک خواهی سرمی دادند آرام آرام و مظلومانه در کمال ناباوری خاموش شدند در حالی که ماموران سعودی نیز هیچ کمک رسانی نکردند.

طلا با بیان این که بدلیل گرمای زیاد و فشار ناشی از روی هم افتادن مردم هر لحظه کشته ها بدلیل خفگی در حال افزایش بود گفت: حدودا از ساعت ۸/۴۵ دقیقه این اتفاق افتاد اما نیروهای سعودی تا ساعت ۱۱ واکنش جدی نداشته و هیچ همکاری در امداد رسانی نکردند ودر گرمای زیاد و فشار ناشی از روی هم افتادن مردم فاجعه هر لحظه عظیم تر میشد.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: آنچه که مشاهده کردم قابل بیان نیست و باور کردن آن مشکل است و فقط این به نظر می رسد که دولت عربستان باید امنیت حاجیان را در سرزمین امن الهی فراهم کند که با بی کفایتی در حج امسال نشان داد که بسیار ناکارآمد و نالایق است.

وی ادامه داد: عمال دولت سعودی با تعصبات و سوابقی که در دوران تاریخ اسلام از خود بر جای گذاشتند نشان دهنده بی رحمی و قساوت این رژیم دربرخورد با مسلمین است.

طلا با اشاره به عبارتی که در شبکه های مجازی در بین عموم پخش شده بود عنوان کرد: در این فضا شاهد متنی بودم با این عبارت که پشت پاسپورت های آمریکایی نوشته شده دارنده این گذرنامه از حمایت ارتش امریکا برخوردار است و در پشت پاسپورت ایرانی نوشته شده هرگونه سواستفاده از گذرنامه پیگرد قانونی دارد، غبطه خوردم.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس به بیان قاطعانه رهبر معظم انقلاب و ورود دلگرم کننده ایشان به مسائل اشاره کرد و گفت: ورود محکم رهبری در این موضوع موجب شد به نوشته پشت پاسپورت ایرانی و امریکایی از این منظر نگاه کنم که حضور رهبر عزیزمان در مسائل از هر ارتشی موثرتر و مقتدرانه تر است و باعث افتخار میهن اسلامیمان است و از طرفی نیز مردمی که در حج حضور داشتند بسیار دلگرم شدند.

طلا در پاسخ به این سئوال که آیا استیضاح ظریف در دستور کار مجلس است یا خیر، گفت: بنده تازه رسیده ام و از این موضوع خبری ندارم.

وی ادامه داد: مسئولین عربستان با پیام قاطعانه رهبری خودشان را جمع و جور کردند و وزیر بهداشت عربستان از هیئت ایرانی تقاضای ملاقات کرد و عملا دستور به همکاری و انتقال ابدان شهدا انجام شد و اعلام همه گونه همکاری از سوی دولت عربستان صورت گرفت.

طلا بیان کرد: اعزام آقای جنتی با نظر سازمان حج صورت گرفت چرا که وزیر مرتبط بودند و این زیاد جای بحث ندارد که البته جنتی نیزباید پاسخگو بوده و باشد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها اشاره به کینه دشمن داشتند بیان کرد: ما هر چقدر به دشمن لبخند بزنیم، عقب نشینی کنیم و تعارف کنیم به این معنا نیست که دشمن نسبت ما دلرحم تر و یا دوست می شود زیرا آنها با ماهیت انقلاب اسلامی مشکل دارند.

طلا عنوان کرد: ماهیت دولت عربستان و استکبار جهانی دشمنی با جمهوری اسلامی است و اگر آقایان فکر کنند این دو خط را با دیپلماسی خنده و ضعف نشان دادن می توانند به هم نزدیک کنند سخت در اشتباهند چون ما و دشمن در دو خط موازی هستیم که هیچگاه به هم نخواهیم رسید مگر این که یکی از مسیر خود کوتاه بیاید.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما در خوی دشمن این کوتاه آمدن را نمی بینیم پس لازم است دوباره به دولتمردان گوشزد کنیم استکبار با نگاه ملاطفت امیز و لبخند و همراهی مسئولین ما غره شده و درنده تر خواهد شد.

وی افزود: به نظر بنده تعامل خوب است اما تنازل اشتباه محض است و اگر کوتاهی از طرف دولتمردان ما انجام شود چندین سال مقاومت و پایداری و ثمره خون شهدا را از دست خواهیم داد که نه ملت ما را خواهند بخشید و نه آیندگان از این اهمال کاری مسئولان می گذرند.

طلا تصریح کرد: خنده ها و دست دادن ها و زانو زدن ها هیچکدام نتوانست کاری از پیش ببرد و در جایی که به حضور بیش از پیش دولتمردان نیاز داشتیم تا به وظایف خود عمل کنند و با حرکات و اتفاقاتی که از سوی دولت و وزیر خارجه صورت گرفت نتوانستند هیچ کار مثبتی انجام دهند و در نهایت روحیه عزتمندانه و بیانات مقتدرانه مقام معظم رهبری که نشان از استقامت ایران اسلامی داشت موضوع را جمع کرد و حکام عربستان را وادار به همکاری کرد.

وی گفت: عربستان حتی حاضر نشد به وزیر ما اجازه ورود به آن کشور را بدهد که این واقعا برای ما خجالت آور است که مجموعه ای که باید اقدام می کرد اجازه حضور نداشت در حالی که قرار بود به عزت پاسپورت ایرانی برسیم و شان و شئون ایرانی در جهان حفظ شود.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان یادآور شد: امیدواریم مسئولین در عین نرمش قهرمانانه جسورتر و مقتدرانه تر وارد عمل شوند و نگذارند حق پایمال شود زیرا در هیچ جای تاریخ نداشته ایم که ظالمی بادست خود حق مظلوم را بدهد، حق گرفتنی است و گرفتن آن با تعارف و لبخند و دست به دشمن دادن میسر نمی شود.

کوتاه آمدن از حقوق نظام به اسم تعامل سازنده شایسته نیست

ابوالقاسم جراره، نماینده مردم مرکز هرمزگان درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با هرمز با بیان اینکه عربستان در حال تلاش برای فرار رو به جلو است ، اظهار کرد:آل سعود قصد دارد بی تدبیر و با بی لیاقتی خود را به گردن کشورهای دیگر ببیندازد که قطعا قابل پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: از آنجایی که عربستان میزبان حجاج است در برابر هر گونه اتفاق مسئول است و باید پاسخگو باشد اما به دلیل غرور بیش از حد خود را نسبت به بشریت پاسخگو نمی دانند.

جراره با بیان اینکه آل سعود دست نشانده صهونیست هستند و پشتشان را گرم می دانند ، بیان داشت: این اظهارات که ایران و رئیس جمهور نباید در خصوص فاجعه منا اظهار نظر کند توسط کسانی که حاکمیت غیر قانونی و پادشاهی است و هیچ دموکراسی حاکم نیست مزحک است.

جراره اظهار کرد: این رویه که بعضی جاها به اسم تعامل و دیپلماسی سازنده نسبت به حقوق کشورمان کوتاه بیایم باعث جری شدن بعضی از افراد و افکار می شود که شایسته نظام نیست.

نماینده مردم هرمزگان تاکید کرد:مسئولین نظام باید مقتدرانه و کوبنده از حقوق کشورمان دفاع کنند و نسبت به حقوق ذاتیمان ترسی نداشته باشند و مردم نیز از دیپلماسی مقتدرانه دفاع می کنند .

وی گفت: دولت و وزارت خارجه قطعا می توانست بهتر از این و مقتدرانه تر رفتار کند تا رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) در این خصوص وارد عمل نشوند.

جراره با بیان اینکه موضه گیری رهبر ناشی از کم کاری مسئولان است، خاطر نشان کرد: لازم است دولت مواضع اش را نسبت به دیپلماسی قوی تر و مقتدرانه کند و با روحیه مطالبه گیری مانع از تکرار چنین برخوردهایی در سطح بین الملل شود.

حضور آقای ظریف برای شفاف‌سازی حادثه منا در مجمع عمومی سازمان ملل ضروری است

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه منا نیاز به افشاگری‌های بین‌المللی دارد و حضور آقای ظریف برای شفاف‌سازی آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدامی ضروری و مثبت است.

عبدالرحمان رستمیان ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت: حضور نمایندگانی از ایران در مجامع بین‌المللی برای پیگیری فاجعه منا ضروری است؛ در چنین نهادهای بین‌المللی تریبون‌هایی وجود دارد که می‌توان سخنان مورد نظرمان را به گوش همگان برسانیم. نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رسانه‌های دنیا قوی هستند و می‌توانند بر ضد ایران تبلیغ کنند همانطور که روند آن‌ها تاکنون نیز تبلیغات بر ضد ایران بوده است؛ لذا حضور نمایندگان ایران برای عنوان کردن حقانیت خود و افشاگری درباره فاجعه منا که بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که بتوان به زبان توصیف کرد، ضروری است، در غیر اینصورت ظلم بزرگی که به حجاج ایرانی و غیر ایرانی در منا شد، از نظر‌ها مخفی می‌ماند. هر یک از حجاج تنها با یک دلار می‌توانستند نجات یابند

وی با اشاره به گوشه‌ای از سنگدلی رژیم آل سعود در حق حجاج مظلوم گفت: اگر بخواهیم یک بیمار را از مرگ نجات بدهیم باید میلیون‌ها تومان هزینه کنیم، اما هر یک از حجاج تنها با یک دلار که قیمت یک آب معدنی کوچک است می‌توانستند نجات بیابند؛ پس باید این حرف‌ها توسط نمایندگان کشورمان زده شود. رستمیان متذکر شد: آقای ظریف و عراقچی روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و البته به‌عنوان نماینده کشورمان در جنبش غیرمتعهد‌ها به دفاع از حقوق حجاج برخواست، کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی درباره بحران یمن و مظلومیت مردم این کشور را مطرح و تلاش کرد محکومیت داعش بین‌المللی شود؛ بنابراین حضور آقای ظریف برای شفاف‌سازی حادثه منا و به تصویر کشاندن مرگ هزاران نفر بر اثر یک سوء‌مدیریت، عدم توجه به بیماران و شهادت در اثر تشنگی اقدامی مثبت است.

دیپلماسی لبخند همیشه جوابگو نیست

دکتر احمد آریایی نژاد درباره ارزیابی اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با فاجعه منا گفت: وقتی دولت سعودی چنین برخورد ناپسندی با حجاج ما داشته است دولتمردان ما باید متناسب با خصوصیات و خطایی که از دولت سعودی سرزده است یک برخورد توأم با اقتدار اسلامی داشته باشند. وی به سخنان ثاثیرگذار مقام معظم رهبری اشاره کرد و از دولتمردان خواست که به سادگی از این ماجرا عبور نکنند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این رابطه با سخنرانی‌های اخیری که داشته‌اند راهگشا شدند و همین موضع هم نیز باید در دولتمردان ما به خصوص وزارت امور خارجه دیده شود و باید تصریح کرد که دیپلماسی لبخند همه جا جوابگو نیست، البته منظور ما این نست که دولتمردان هجومی و زیان بار برخورد کنند بلکه با پیگیری عدالت منشانه و اخلاق اسلامی، فاجعه خونبار منا را پیگیری کنند و به سادگی از این فاجعه بزرگ عبور نکنند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از وزارت امور خارجه خواست تا با قاطعیت بیشتری نسبت به فاجعه منا برخورد کنند و خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید محکم‌تر و با قاطعیت بیشتری برای احقاق حقوق حجاج گام بردارد، جان هزاران حجاج از بین رفته است، بنابراین وزارت خارجه که جز مهم بدنه این نظام است وظیفه دارد که این گونه فاجعه‌ها را محکم و قاطعانه‌‌تر پیگیری کند. وی ادامه داد: ریاست جمهور هم در سخنرانی اخیر خود از بیانات رهبری مبنی بر حادثه منا قدردانی کرده‌اند اما دولتمردان نگذارند این اتفاقات به بیانات رهبری کشیده شود و انتظارات رهبری را زودتر برآورده کنند. ضرورت اتحاد و همصدایی با دیپلمات‌های کشور‌های دیگر

آریایی‌نژاد، به اتحاد و همصدا بودن دیپلمات‌های کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در رابطه با حادثه منا اعتقاد و پیشنهاد من این است که وزارت امور خارجه با کشور‌های دیگر ارتباط بیشتری بگیرد و با دیپلماسی فعال، همصدا با دیپلمات‌های کشور‌های دیگر در راستای احقاق حقوق مسلمانان جهان گام بردارند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در عرصه دیپلماسی باید از علوم روانشناسی بهره برد و طبق مبانی اخلاقی و فرهنگی نباید با هر شخصیت حقیقی و حقوقی برخورد مناسب داشت و باید در این زمینه موقعیت‌ها سنجیده شود و طبق دستور دینی با مستکبر و مغرور باید مثل خود آن برخورد کرد، مواضع عربستان و عملکرد دولتمردان بسیار توأم با نخوت و مستکبرانه بوده است و این مسئله باید متوجه دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

دستگاه دیپلماسی در بحث واقعه منا باید جدی تر وارد عمل می شد

نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک عید غدیرخم اظهار کرد: حوادث اخیر در مسجدالحرام و به دنبال آن در مکه همگی حاکی از نابسامانی موجود در دربار حکام آل سعود است و این از هم گسستگی و نابسامانی ناشی از اجرای نقش یک نوکر حلقه به گوش استکبار و رژیم صهیونیستی بوده و حکام آل سعود به زودی نتیجه تلخ این فرمانبرداری را خواهند چشید.

محمد فیروزی با بیان اینکه همه مردم ایران از این فاجعه غم بار ناراحت شده و عید غدیر نیز برای آنها تبدیل به عزا شد، افزود: لازم بود تا دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان بسیار جدی تر از این وارد شده و نسبت به این فاجعه غم بار عکس العمل شدید تری نشان می داد.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه چندین بار کاردار عربستان را در این مورد احضار کرد و در اینباره نیز تذکر داد ولی چیزی که انتظار میرفت عکس العمل جدی تر از این احضار کردن بود که باید از سوی مسئولان اتفاق می افتاد.

فیروزی خاطر نشان کرد: بعد از هشدار جدی رهبر انقلاب به حکام آل سعود درباره ابعاد این واقعه، سعودی ها احساس خطر کردند و بلا فاصله از رهبر انقلاب و ملت ایران در اینباره عذرخواهی کردند.

واکنش نمایندگان اردبیل نسبت به استیضاح ظریف

فاجعه منا و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در پیگیری حقوق خانواده های جان باختگان، این روزها در صدر موضوعات انتقادی رسانه های گروهی و مطالبات افکار عمومی قرار دارد؛ حادثه دلخراشی که بازهم بی کفایتی و بی لیاقتی حکام سعودی در اداره حرمین شرفین را نمایان کرد.

در این میان ملت ایران و علی الخصوص خانواده های داغدار انتظار پیگیری جدی موضوع از سوی دستگاه دیپلماسی ایرانی را داشتند، که شاید این انتظارها از سوی مسئولان کشور و به ویژه جواد ظریف بر آورده نشده است و همین مسئله باعث مطرح شدن مسائلی در خصوص احتمال استیضاح وزیر امور خارجه کشورمان را به میان آورده است.

بسیاری بر این عقیده اند وزارت امور خارجه در قبال پیگیری جان باختن 500 ایرانی و بی اعتنایی سعودی ها نسبت به تعیین تکلیف اجساد کشته شدگان و باز گرداندن آن به ایران، سهل انگاری و ضعف داشته است؛ به طوری که برخی نمایندگان می گویند لازم است در این شرایط، وزیر امور خارجه به دلیل عملکردش مورد استیضاح قرار گیرد.

نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مطرح شدن احتمال استیضاح وزیر خارجه دولت یازدهم در پی سهل انگاری از پیگیری فاجعه منا، اظهار نظرهای متفاتی داشتند.

حقیقت پور: هشدارهای رهبری تمام گره ها را باز کرد

منصور حقیقت پور عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت: تقاطع حادثه دلخراش منا با نشست سازمان ملل شائبه هایی در خصوص عملکرد دولت در این زمینه ایحاد کرد ولی باید اذعان داشت که در این رابطه تنها شخصی که می توانست گره ها را باز کند مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه هشدار رهبری در خصوص احترام به حجاج ایرانی تمام گره ها را باز کرد گفت: قصور حکام عربستانی در اتفاقات رخ داده در منا مبرهن است و دولت و وزارت خارجه کشورمان باید برای احقاق حقوق جانباختگان در تلاش باشند.

حقیقت پور تصریح کرد: البته تسویه حساب با دولت عربستان در خصوص حوادث رخ داده هنوز پا برجاست و دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر در عربستان گفت: دولت عربستان باید ضمان بدهد که دیگر شاهد اتفاقات چنینی نخواهیم بود.

برومند: ظریف را سهل‌انگار یا اهل مسامحه‌گری نمی‌دانم

حجت الاسلام حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت: مجموعه دولت پیگیری خوبی داشتند و من ظریف را اصلا سهل انگار یا اهل مسامحه گری نمی دانم.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان وزیری فعال، اندیشمند و سیاستمداری کارکشته و توانمند است افزود: تعجب میکنم از مخالفین دولت چرا این پیگیریهای مجدانه را نادیده می انگارند و ناچیز می دانند در حالیکه دولت کوچکترین تسامح در این رابطه نداشته است، مگر ناتمام گذاشتن مسافرت نیویورک توسط رئیس جمهور فقط بخاطر فاجعه منا کافی نیست؟

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص فاجعه منا گفت: دو حادثه تلخ موسم حج امسال به خوبی نشان داد که مدیریت نالایق آل‌سعود زمینه‌ساز این فاجعه عظیم بوده و بهتر است کشورهای اسلامی به دنبال راه چاره‌ای باشند تا در این ماجراجویی‌ها به ناشایستی رژیم آل‌سعود به شکل واقعی صحه گذاشته و اصل این حادثه را محکوم کنند.

فاطمه رهبر: استیضاح ظریف در دستور کار نمایندگان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمع آوری امضا توسط تعدادی از نمایندگان جهت طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبرداد و گفت: در مواجه با مواضع غربی ها و سیاست هایی که آنان طراحی می کنند نباید از موضع ضعف و زبونی برخورد کنیم.

فاطمه رهبر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با واکنش نسبت به دیپلماسی خنده در رابطه با فاجعه منا، گفت: دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی ایران چهارچوب و خطوط قرمز دارد که توسط رهبر انقلاب مشخص می شود از این رو در سخنان ایشان چگونگی برخورد با کشور ها بویژه کشورهای غربی تاکید داشته اند که اگر گامی را به عقب برگردیم( به عبارتی با دیپلماسی خنده) برخورد کنیم قطعا آنان گستاخ تر می شوند و تهاجمی تر برخورد می کنند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ نمونه های متعددی از این نوع رفتار را مشاهده کرده ایم، چنانچه هر وقت با دیپلماسی دور از ماهیت واقعی و خوش بینانه برخورد کرده ایم از طرف مقابل برخوردهای تند و جدی دیده ایم، اظهار کرد: برخورد قاطعانه و دندانشکن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نسبت به کارشکنی سعودی ها در حادثه منا نتیجه بخش بود و در کمتر از چند ساعت انعکاس سخنان ایشان در نحوه عملکرد و برخود سعودی ها با گروه ایرانی را شاهد بودیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی باید درک شده باشد که قطعا دشمن به مواضع کشورمان خوش بین نیست و ما هم نباید نسبت به عملکردشان خوش بین باشیم، تصریح کرد: در مواجه با مواضع غربی ها و سیاست هایی که آنان طراحی می کنند نباید از موضع ضعف و زبونی برخورد کنیم.

رهبر با اشاره به اینکه طی هفته گذشته و در صحن علنی مجلس نمایندگان نسبت به عملکرد وزیر امور خارجه کشومان برخورد تند و صریح داشتند و تذکراتی هم در این رابطه دادند، افزود: قطعا با حضور آقای ظریف در مجلس شورای اسلامی، وی شاهد این برخوردها خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه بعد از گذشت این چند روز برخورد با وزیر امور خارجه از تذکر فراتر رفته و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان اقدام به جمع آوری امضا کرده اند از این رو باید دید این موضوع فردا در صحن علنی مجلس اعلام وصول می شود یا خیر و نسبت به نتیجه آن اعلام رسمی میشود.

زاکانی: ظریف مستحق برخورد جدی است

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه در نیویورک اتفاق افتاد از دو حال خارج نیست یا تلاش عامدانه برای عادی‌سازی ارتباط با آمریکاست که پشت پا زدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است یا ناتوانی در پیش‌بینی حرکت دشمن و اتخاذ اقدام مناسب در برابر آن که خلاف هوش دیپلماتیک است.

وی با بیان اینکه دست دادن آقای ظریف با اوباما مصداق بارزی از زمینه سازی عامدانه یا جاهلانه برای نفوذ سیاسی دشمن در شرایط پسابرجام و خطایی نابخشودنی است، تصریح کرد: مایه تأسف است که وزیرخارجه ما که باید نخستین سنگر در برابر نفوذ سیاسی استکبار جهانی باشد خود دست به تابوشکنی بزند و دست شیطان بزرگ را بفشارد.

زاکانی گفت: ظریف مستحق برخورد جدی است و مجلس قطعا در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ادعای اتفاقی بودن ماجرا گفت: این ادعا در عرف بین‌الملل پذیرفتنی نیست و معمولاً چنین کارهایی با هماهنگی‌های دلالان سیاسی پشت پرده صورت می‌گیرد؛ «دیپلماسی اتفاقی» خود وهن همان دولتی است که با شعار تدبیر رأی مردم را کسب کرده و مدعی صداقت با مردم است.

اگر دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر عمل می کند به دلیل فرمایشات اخیر رهبری است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به فاجعه منا گفت: شاهده تغییرات رفتاری در دولت عربستان نسبت به برخود بوده ایم که این تغییرات از فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی اضافه کرد: به نوعی رهبری اتمام حجت کردند با با آل سعود که هرگونه بی توجهی و کم توجهی نسبت به اجساد جانباختگان پاسخ کوبنده ای خواهند دریافت کرد.

ایرانپور افزود: اگر امروز شاهد این هستیم که دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر عمل می کند به دلیل فرمایشات و سخنرانی های اخیر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: سه شنبه در مجلس وزیر را خواسته ایم و پاسخ گوی سوالات نمایندگان هستند که اهم این سوالات از کارهای انجام شده و انجام نشده است.

واکنش وزارت خارجه به فاجعه منا با نظر رهبری زاویه دارد

محمد ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم و توقع ملت از دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی در مورد حوادث اخیر منا بیش از چیزی بود که انجام شد؛ انتظار ما این بود که عکس العمل ها به موقع، جدی و قوی‌تر از این باشد.

رضایی اظهار کرد: در مقابل زیاده خواهی ها، تندگویی ها و حرف های بی حساب، مشی مشاهده می کنیم که با لبخند و کوتاهی و ادبیات محترمانه و نرم همراه است در حالی که سیاستی که رهبری به دولت گوشزد کرد برخورد متقابل و محکم است.

وی افزود: وقتی زبان طرف مقابل زبان تند گویی و درشت گویی است، زبان و برخورد نرم موجب استمرار زیادی خواهی ها می شود. انتظار می رود واکنشی در شأن این ملت و مردم انقلابی انجام شود.

نماینده مردم خمین تصریح کرد: پس از حادثه منا اتفاقی نیفتاد چون روحیه انقلابی کنار گذاشته شد. کل رژیم و مسئولان سعودی در پیشگاه مردم ایران پشیزی به حساب نمی آیند وقتی می بینیم دارند درشت گویی می کنند حتما کوتاهی صورت گرفته است.

رضایی با اشاره به اینکه مسئولان سعودی به دلیل اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، با نهیب مقام معظم رهبری عقب نشینی کردند، خاطرنشان کرد: اما نباید همیشه منتظر ورود مقام معظم رهبری به صحنه باشیم.

حضور وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل ارجحیت داشت

عباس رجایی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت خارجه فقط کارش این نیست که در تهران یکسری از کارها را انجام دهد بلکه باید در برنامه های عمومی و کلی خود در هرجای دنیا اقدامات دیپلماسی انجام دهد.

رجایی اظهار کرد: حضور وزیر خارجه ایران در سازمان ملل که محلی برای حضور تمام کشورهاست، و برقراری ارتباط با کشورها و پیگیری کنفرانس اسلامی در خصوص فاجعه منا بر حضور وزیر امور خارجه در ایران و پیگیری امور با تماس تلفنی ارحجیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص فاجعه منا کم کاری از سوی وزارات امور خارجه کشور صورت نگرفته است، بیان کرد: وزارت امور خارجه نقش خود را به خوبی ایفا داده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائل دیپلماسی، مسئله فعال برخورد کردن در عرصه بین المللی است، ادامه داد: هر کدام برد خودش را دارد در زمانی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی خودشان در نوشهر بلافاصله عربستان مجبور می شود تحت تاثیر این سخنان گردش استراتژیک در رفتار خودش داشته باشد.

رجایی اضافه کرد: امروز تمام کشورهای اسلامی علیه عربستان بسیج شده اند و این صحبت عمومی را مطرح می کنند که حج باید توسط کشورهای اسلامی اداره شود و عربستان لیاقت اداره را نداردکه این نتیجه کار دیپلماسی بوده است.

وی با مخالفت در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه گفت: وقتی این دیپلماسی در حال به ثمر رسیدن است اشتباه تاریخی است که بخواهیم بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ دلیلی را برای استیضاح وزیر امور خارجه در خصوص استتیضاح وزیر امور خارجه نمی بینیم اظهار کرد: فاجعه منا حادثه غم باری بود که بی کفایتی آل سعود را به عیان نشان می دهد و صلاحیت را برای اداره حرمین شریف را ندارد.

وزیر امور خارجه این مساله را جبران کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دشمنی چندین ساله آمریکا با انقلاب اسلامی گفت: آمریکا با لاوی صهیونیسم از دشمنی خود بر علیه انقلاب اسلامی ایران کوتاه نخواهد آمد و اگر فکر کنیم که با لبخند و دست دادن با دشمن، آنها با ما رفیق خواهندد شد، فریب دشمنان را خورده ایم.

حجت الاسلام احمد سالک اظهار کرد: آمریکا دشمن سرسخت جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه

دی جی کالا انتهای اخبار
اشتراک گذاری
نظر کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر:
اسلایدر صفحه خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied