شمانیوز
شما نیوز

گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریست‌ها در قنیطره/ تشدید اختلافات تروریست‌ها در جنوب دمشق + تصاویر و فیلم

بنابر اعلام سخنگوی ستاد مشترک عملیات نظامی ارتش روسیه، جنگنده بمب افکنهای این کشور که از سه روز پیش با درخواست رسمی دولت سوریه برای کمک به نظامیان سوریه و مبارزه با فعالیتهای گروههای تروریستی تکفیری وارد این کشور شده اند، طی 24 ساعت اخیر بیش از 30 حمله هوایی علیه مراکز و مواضع تروریستها انجام داده اند.

گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از تازه‌ترین تحولات میدانی جبهه «دمشق، قنیطره و عملیات نظامی روسیه در 4 استان سوریه » گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آن را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.
تفاصیل حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه
طی چند روز اخیر تحولات میدانی و سیاسی در سوریه تا حدود زیادی تحت تاثیر آغاز عملیات نظامی ارتش روسیه علیه مواضع گروههای تروریستی تکفیری در چند استان شمالی و مرکزی سوریه بوده است. جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی ارتش روسیه از ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه گذشته بر فرار آسمان استانهای ادلب (تحت اشغال القاعده)، رقه (تحت اشغال داعش)، حماه و حمص به پرواز در آمده و بر اساس اطلاعات دقیق در یافتی از منابع محلی و پرواز هواپیماهای شناسایی اقدام به بمباران گسترده اهداف تروریستها در این مناطق کرده اند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
بنابر اعلام سخنگوی ستاد مشترک عملیات نظامی ارتش روسیه، جنگنده بمب افکنهای این کشور که از سه روز پیش با درخواست رسمی دولت سوریه برای کمک به نظامیان سوریه و مبارزه با فعالیتهای گروههای تروریستی تکفیری وارد این کشور شده اند، طی 72 ساعت اول تهاجم، بیش از 100 حمله هوایی علیه 35 هدف شامل مراکز استقرار، انبارهای سلاح و سوخت، مقرهای فرماندهی و یگانهای تانک و توپخانه تروریستها انجام داده اند که منجر به خسارات و تلفات سنگینی به سازمان رزم و تسلیحات تروریستهای القاعده، داعش، ارتش آزاد و جبهه اسلامی شده است.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
جنگنده های مورد استفاده قرار گرفته در عملیات هوایی ارتش روسیه شامل موارد زیر بوده است:
1 - سوخو 24 فنسر (شمشیرباز)
هواپیمای بمب‌افکن سوخو۲۴ (Sukhoi Su-24) یک جنگنده‌بمب‌افکن زمینی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دو موتوره است که توسط شرکت سوخو روسیه (شوروی سابق) تولید شده است. سوخو-۲۴ اختصاصاً برای حملات ارتفاع پایین مافوق صوت به عمق خاک دشمن طراحی شده و طراحی بال متحرک آن باعث شده تا قابلیت فرود و برخاست کوتاه را داشته باشد.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
بارگیری بال بالای این هواپیما نیز باعث شده تا پرواز باثباتی در ارتفاع پایین و مقاومت خوبی در مقابل جریان باد داشته باشد. این هواپیما با وزن خالی بیش از ۲۲ تن توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
مشخصات سوخو 24:
نام: سوخو 24 فنسر
شرکت سازنده:sukhoi
کشور تولید کننده: روسیه (شوروی سابق)
انواع مدل: 7 مدل
موتور: دو موتور توربوجت لیولکا مجهز به پس سوز
سال ساخت: 1965 الی 1969
اولین پرواز: 1970
سال به خدمت درآوردن: 1974
هواپیماهای مشابه: تورنادو، ا ف 111، ا ف 14، ا ف 15، میگ 23، میگ 27، میگ 29
کابین: دو نفره
وظیفه: هواپیمای تهاجمی در انواع آب و هوا، بمب افکن دوربرد سنگین، هواپیمای ضربتی
طول: 24 متر
اندازه بال: 17.6 متر
ارتفاع از زمین: 6.19 متر
وزن هواپیما بدون بار: 22320 کیلوگرم
وزن هواپیما با حد اکثر بار: 39700 کیلوگرم
مقدار تسلیحات سوار شده بر بال: 945 کیلوگرم
سقف پرواز: 16500 متر
رنج پروازی: 2500 کیلومتر
رنج دریایی: 1930 نانو متر
سرعت: 2.18 ماخ و در مدل‌های پیشرفته 2.4 ماخ
سرعت هنگام بلند شدن: 280 کیلومتر بر ساعت
سرعت هنگام نشستن: 280 کیلومتر بر ساعت
نرخ سرعت: 30000 پا در عرض یک دقیقه
سقف پرواز برای سرویس: 57 هزار پا
مقدار باند برای پرواز: 1300 متر
مقدار باند برای نشستن: 950 متر
سوخت گیری در آسمان: بله
سوخت داخلی: 10385 کیلو گرم
سوخت خارجی: 2396 کیلوگرم
تسلیحات: انواع موشک‌ها و بمب‌ها
2 - سوخو 25
سوخو ۲۵ (به روسی: Сухой Су-25)‏ یک جت جنگنده تک سرنشین دوموتوره است که در اتحاد جماهیر شوروی، توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و تولید شد. ماموریت اصلی این هواپیما پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی است. اولین پیش‌نمونه آن در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ پرواز کرده، تولید انبوه آن از سال ۱۹۷۸ در کارخانه‌ای در تفلیس در گرجستان شوروی آغاز شده و از سال ۱۹۸۱ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی شد. این هواپیما در نیروهای هوایی و زمینی روسیه با نام مستعار کلاغ سیاه و در ناتو به نام پای قورباغه (به انگلیسی: Frogfoot)‏ شناخته می‌شود.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
ویژگی‌ها
سوخو-۲۵ برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب‌وهوایی شبانه‌روزی و به طور خاص انهدام خوردوهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، و واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن، هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده است. سوخو-۲۵ از نظر توانایی‌های جنگی، قدرت ضربتی، مقاومت، و اثرگذاری کاملا قابل مقایسه با همتای آمریکایی خود آ-۱۰ تاندربولت است.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
ساختار کلی، تجهیزات الکترونیکی، و به ویژه توانایی سوخو-۲۵ در استفاده از طیف وسیعی از مهمات و امکان فعالیت در خطیرترین شرایط سوخو-۲۵ را هواپیمایی ایده‌آل برای پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی می‌سازد. این هواپیما به یک توپ اتوماتیک دولول ۳۰ میلی‌متری در زیر بدنه با ۲۵۰ گلوله مسلح شده و هشت پایلون در زیر بال‌های آن قرار دارد که به آن قدرت حمل حدود ۴ تن مهمات هوابه‌زمین از جمله راکت‌های ۵۷ تا ۳۳۰ میلی‌متری را می‌دهد. دو پایلون کوچک بیرونی هم برای موشک‌های هوابه‌هوا در زیر بدنه تعبیه شده‌اند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
بدنه سوخو-۳۴ به گونه‌ای طراحی شده تا سطح مقطع راداری کوچکی داشته باشد و به گفته سیمونوف آشکارگی راداری آن در حد یک موشک کروز مافوق صوت است. تفاوت دیگر سوخو-۳۴ با سوخو-۲۷ در کابین خلبان شیشه‌ای با نمایشگرهای سی‌آر‌تی رنگی با عملکرد چند گونه این نمایشگرهاست.
مشخصات
خدمه: ۱ خلبان
طول: ۱۵/۳۳ متر (۵۰ فوت و ۱۱)
طول بال: ۱۴/۳۶ متر (فوت ۱ ۴۷)
قد: ۴/۸۰ متر (فوت ۹ ۱۵)
مساحت بال: ۳۰٫/۱ متر مربع (۳۲۴ فوت مربع)
وزن خالی: ۱۰/۷۴۰ کیلوگرم (£ ۲۳/۶۷۷)
وزن بارگذاری شده: ۱۶/۹۹۰ کیلوگرم (£ ۳۷،۴۵۶)
حداکثر وزن برخاست: ۲۰،۵۰۰ کیلوگرم (£ ۴۵،۱۹۴)
نیروی رانش: ۲ × تومانسکی آر-۱۹۵ توربوجت، ۴۴/۱۸ در هر کیلو نیوتن
حداکثر سرعت: ۹۵۰ کیلومتر / ساعت (۵۹۰ مایل در ساعت، ۰/۷۷ ماخ [۷۲])
مبارزه با شعاع ۳۷۵ کیلومتر (۲۳۵ مایل)
فری برد: ۲۵۰۰ کیلومتر (۱۵۵۳ مایل)
خدمات سقف پرواز: ۷۰۰۰ متر (۲۳،۰۰۰ فوت) [۷۳]
نرخ صعود: ۵۸ متر / ثانیه (۱۱۴۰۰ فوت / دقیقه)
بارگذاری بال: ۵۸۴ کیلوگرم / مترمربع (£ ۱۱۹ / فوت مربع)
رانش / وزن: ۰/۵۱
تسلیحات
یک قبضه توپ دولوله ۳۰ میلی متری با نرخ شلیک ۳۰۰۰ گلوله بر دقیقه
۱۱ جایگاه حمل سلاح با توانایی حمل انواع راکت‌انداز، راکت‌های هدایت شونده، موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوا، بمب‌های لیزری، بمبهای ضد نفر، بمب‌های خوشه‌ای، بمب‌های آتش‌زا، بمب‌های شیمیایی
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
سوخو 34
سوخو-۳۴ (به روسی: Сухой-34) (با نام فول بک در ناتو) جت جنگنده بمب افکن دوسرنشینه و دوموتوره ساخت سوخو در روسیه است که بر اساس بدنهٔ پروازی جنگنده برتری هوایی سوخو-۲۷ طراحی شده است. سوخو-۳۴ برای تکمیل و جایگزینی جنگنده ضربتی سوخو-۲۴ در نیروی هوایی روسیه ساخته شده‌است. تولید این هواپیما از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی وارد ارتش روسیه شد. هزینهٔ تولید هر فروند از این جنگنده-بمب‌افکن حدود ۳۶ میلیون دلار اعلام شده و تاکنون به هیچ کشوری صادر نشده‌است.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
مشخصات
سوخو-۳۴ برای رخنهٔ مافوق صوت و ارتفاع بالا به فضای هوایی دشمن طراحی شده و قادر به حمل هشت تن انواع موشک و بمب و شلیک از فاصله ۲۵۰ کیلومتری است. این جنگنده به یک کابین زرهپوش و پادکارهای پیشرفته مجهز شده و قادر است ضربات ترکش‌های موشک و برخورد مستقیم سلاح‌های کالیبر پائین را تحمل کند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
شعاع عملیاتی سوخو-۳۴ با استفاده از تانکرهای سوخت اضافی ۱۵۰۰ کیلومتر است که با سوخت‌گیری هوایی می‌توان آن را ارتقا داد. وزن برخاست این هواپیما ۴۵.۱ تن است و از یک سیستم هدف‌گیری دیجیتال بهره می‌برد که دقت شلیک آن را در هرنوع شرایط جوی به چند متر محدود کرده‌است. حداکثر سرعت سوخو-۳۴ حدود ۱.۸ ماخ است و نیروی محرکه خود را از دو موتور توربوفن سالیوت AL-31FM1 می‌گیرد.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
به گفته کارشناسان نظامی، بمب افکنهای سوخو-۳۴ اولین تجربه جنگی خود را در جنگ داخلی سوریه به دست آورد. در سپتامبر ۲۰۱۵ حداقل شش فروند از این هواپیما به فرودگاه نظامی "حمیمیم" واقع در استان لاذقیه منتقل شده تا در عملیاتهای هوایی علیه مواضع گروههای تروریستی تکفیری القاعده، داعش، ارتش آزاد و ...مشارکت کنند. سوخو-۳۴ها در این حملات در ارتفاع بالای ۵ هزار متر حملات خود را انجام می‌دند تا از موشک‌های دوش‌پرتاب دشمن در امان باشند.
سوخو 30
سوخوی30 ام (Su-30M) یک جنگنده چندمنظوره ی دونفره است که به طور کامل با جنگنده ی لاکهید مارتین F-15E ایالات متحده برابری می کند. مدل MK نوع ویژه ی صادراتی این جنگنده است. سوخوی30 یک مدل توسعه یافته از خانواده ی جنگنده های موفق سوخوی27 (فلانکر) است که توسط دفتر طراحی سوخو در مسکو به انجام رسیده و به وسیله ی شرکت ایرکوت (IRKUT) تولید شده است.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
در این جنگنده از ادوات آویونیک و سیستم های ناوبری مشابه استفاده شده در سوخوی37 جهت ایجاد برتری هوایی و مانورپذیری بالا استفاده شده است. این جنگنده به موشکهای هوا به زمین بسیار دقیق مجهز شده است که یک مدل از این موشکها بردی برابر 120 کیلومتر دارد!
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
مشخصات کلی
کشور سازنده: روسیه
شرکت سازنده: سوخوی
قیمت: 35 میلیون دلار آمریکا
هواپیماهای معادل: سوخوی34 ، سوخوی33 ، سوخوی37، F-15E و F-14D
طول بدنه: 94/21 متر
ارتفاع از سطح زمین: 36/6 متر
وزن خالص: 17700 کیلوگرم
وزن نرمال: 25670 کیلوگرم
حداکثر وزن: 34000 کیلوگرم
حداکثر وزن مهمات قابل بارگذاری: 8000 کیلوگرم
وزن نرمال بارگذاری: 1400 کیلوگرم
حجم سوخت: حداکثر 5090 کیلوگرم در مخازن داخلی
حجم کلی سوخت: 9400 کیلوگرم
موتور: دو موتور توربوفن AL-31
سرعت نرمال: 1380 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت: 2125 کیلومتر بر ساعت (3/2 ماخ در ارتفاع 10000 فوتی)
درجه ی اوج گیری: 230 متر بر ثانیه
برد عملیاتی: 3000 کیلومتر
حداکثر برد با سوختگیری هوایی: 5200 کیلومتر
حداکثر برد عبوری: 6990 کیلومتر
مسافت لازم جهت برخاست: 550 متر
مسافت لازم جهت فرود: 670 متر
حداکثر شتاب g قابل تحمل: 9+
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
کانون اصلی حملات هوایی جنگنده بمب افکنهای روسیه در مناطق زیر قرار داشته است:
1 - استان حمص به اهداف تروریستهای القاعده و ارتش آزاد در حاشیه شهرهای "رستن، تلبیسه، ام شرشوح و الحوله" و مراکز استقرار گروه ترویستی تکفیری "داعش" در حاشیه شهرهای "تدمر و قریتین" در حاشیه شرقی این استان که در حمله پنج ماه پیش داعش به اشغال آنها درآمده بود.
علاوه بر این حملات هوایی، از ساعات ابتدای صبح امروز نیروی زمینی ارتش و دفاع وطنی (بسیج مردمی) سوریه عملیات وسیعی را از محور غربی به سمت شهرکهای "عقرب و الحوله" آغاز کرده که هنوز از موفقیت یا عدم موفقیت آن اطلاعاتی منتشر نشده است. گفته می شود بمب افکنهای نیروی هوایی ارتشهای سوریه و روسیه بطور همزمان بیش از 20 حمله هوایی علیه مواضع تروریستها طی 24 ساعت اخیر در این مناطق انجام داده اند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
2 - در استان ادلب اهداف تروریستهای عضو ائتلاف جیش الفتح به رهبری شبکه تروریستی تکفیری بین المللی القاعده (جبهه النصره) در شهر های خان شیخون، کفرسجنه، بلیون، کفر نبل، اریحا، معره النعمان مورد حملات شدید قرار گرفته و خسارات شدیدی به سازمان رزم و تسلیحات سنگین تروریستها وارد آمده است. در پی این حملات ائتلاف جیش الفتح به رهبری القاعده بخش اعظم تسلیحات سنگین شامل توپ و تانک و یگانهای موشکی خود را به روستاهای مجاور مرز با ترکیه عقب کشیده است. ب
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
در پی این حملات که با دقت بسیار بالا صورت گرفته و به انهدام کامل مخازن سلاح، اردوگاههای آموزشی و مراکز استقرار تروریستهای جبهه اسلامی و ارتش آزاد و القاعده منجر گردید، گروه های تروریستی با انتشار بیانیه های شدید و غلیظ علیه روسیه حملات بمب افکنهای این کشور را به منزله اعلان جنگ رسمی و علنی معرفی کرده اند. برخی منابع میدانی نیز از فرار دسته جمعی و انتقال تسلیحات سنگین تروریستها شامل توپ، تانک و یگانهای موشکی از مناطقی همچون ادلب، جسرالشغور و اریحا به مرز ترکیه برای جلوگیری از انهدام آنها از سوی ارتش روسیه خبر داده اند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
3 - در استان حماه کانون حملات بمب افکنهای روسی به مواضع ائتلاف تروریستی جیش الفتح (متشکل از گروههای القاعده، ارتش آزاد، اخوان المسلمین سوریه) در شهرهای لطامنه، مورک، کفرزیتا و حواش قرار داشته است.
4 - در استان لاذقیه سوریه مواضع تروریستها در حاشیه شمالی آن و در مجاورت مرز سوریه با ترکیه بشدت مورد حملات هوایی قرار گرفته است. کانون این حملات در مناطقی همچون "غمام، بنی زید و دیرحنا قرار داشته است.
5 - در استان رقه حملات بمب افکنهای دوربرد سوخو 34 ارتش روسیه علیه مواضع، پادگانها و مراکز استقرار گروه تروریستی تکفیری داعش قرار داشت که از حدود دو سال پیش تا کنون آن را به اشغال کامل خود درآورده اند. گفته می شود حداقل 40 تن از نیروهای داعش شامل چند تن از فرماندهان ارشد این گروه مانند "ابوبلال تونسی" مفتی داعش در استان رقه به همراه حداقل 17 هدف نظامی متعلق به این گروه در این بمبارانهای بسیار دقیق از بین رفته اند.
تحولات میدانی جبهه قنیطره
در جبهه قنیطره گروههای تروریستی تکفیری "جبهه النصره (القاعده)، ارتش آزاد و جبهه اسلامی" از حدود یک هفته پیش عملیاتی را با نام "و بشر الصابرین" در مناطق حاشیه شمالی و شمال غربی استان قنیطره در دو مرحله آغاز کرده اند. هدف کلی تروریستها از این عملیات جامه عمل پوشاندن به رویای دیرین آنها در شکستن حلقه شبه محاصره منطقه "غوطه غربی دمشق" از طریق اتصال آن به مناطق تحت سیطره خود در قنیطره و در نهایت اتصال آن به مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی میباشد.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
در این راستا از چند روز پیش ائتلافی متشکل از گروههای زیرمجموعه ارتش آزاد، القاعده (جبهه النصره) و جبهه اسلامی (احرارالشام و جیش الاسلام) حملات وسیعی را برای سیطره بر مقرهای نیروهای ارتش و دفاع وطنی (بسیج مردمی) سوریه در ارتفاعات و مناطق راهبردی شمال غربی استان قنیطره آغاز کرده اند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
پیش از آغاز عملیات تروریستها، ارتش اسرائیل به بهانه پرتاب چند گلوله خمپاره به اراضی فلسطین اشغالی 4 موشک به مقرهای ارتش سوریه درقنیطره کرد. این موشکها "مقر تیپ 90 و مراکز استقرار نظامیان سوری در تل ابولندی و نبع الفوار" را هدف قرار داد که به شهادت و جراحت چند نفر منجر گردید.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
عملیات تروریستها در دو مرحله اجرا شده است. در مرحله نخست هدف اصلی آنها تصرف ارتفاع رابردی "تل احمر" بود که طی چند ساعت درگیری مسلحانه با عقب نشینی چند ده سرباز و افسر سوری از آن به تصرف کامل تروریستها درآمد. در این حمله تروریست ها با هدف تمرکز زدایی از توان نظامی وتمرکز عملیاتی ارتش سوریه، از 3 محور و بطور همزمان علیه مواضع نیروهای دولتی را در مناطقی هچون "روستای طرنجه، مزارع امل (امید)، مورد هجوم خود قرار دادند.
گزارش تفصیلی از حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه/عملیات تروریستها در قنیطره
با تصرف مناطق یاد شده نیروهای پشتیبانی سوری به منطقه رسیده و پس از درگیری های شدید موفق به بازپس گیری مزارع امل شده اند. در این در گیریها بالگردهای نیروی هوایی ارتش بشدت مواضع تازه تصرف شده در تل احمر را هدف حملات هوایی قرار دادند. برخی منابع میدانی از تعلل ارتش سوریه در اعزام نیروهای تازه نفس به منطقه درگیری خبر داده و از آن انتقاد کرده اند. در عملیات بازپس گیری مزارع امل نیز نیروهای حزب الله وارد شده بودند که در درگیریها حداقل 4 تن از رزمندگان آنها به شهادت رسیده اند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied