شمانیوز
شما نیوز

چرا قلب هادی نوروزی ایستاد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ‌سالانه 32 میلیون سکته قلبی در جهان رخ می‌دهد که 17 میلیون نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

هادی نوروزی بازیکن آرام و کم حاشیه تیم فوتبال پرسپولیس که ورزش را در دو رشته کشتی و فوتبال به صورت حرفه‌ای دنبال کرد و به بازوبند کاپیتانی تیم پرطرفدار پرسپولیس نیز رسیده بود، بامداد روز پنجشنبه به علت ایست قلبی درگذشت.

در این مورد عنوان شد نوروزی در خواب دچار ایست قلبی شده و قبل از اینکه به بیمارستان برسد از دنیا رفته است. پزشکان بیمارستان نیز عنوان کردند زمانی که وی را به اورژانس منتقل کردند علائم حیاتی نداشته است.
این اتفاق تلخ در شرایطی رخ داد که مرگ جوانان بر اثر ایست قلبی در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته اما تاکنون دلیل مشخصی برای رخ دادن این مرگ‌های باورنکردنی عنوان نشده است.
دکتر حسن اکبری متخصص طب سنتی در خصوص علل افزایش سکته قلبی بویژه در جوانان می گوید: تغذیه‌ی نامناسب مهمترین عامل در بروز انواع بیماری‌ها می‌باشد. اکثر روغن‌هایی که بعنوان روغن جامد و مایع استفاده می شود،‌ منشاء روغن پالم دارند که موجب گرفتگی عروق و در نتیجه سکته قلبی و نهایتا مرگ می‌گردد. بنابراین ریشه‌ی عارضه‌ی قلبی از تغذیه‌ی نامناسب است.
پس قبل از، از دست رفتن جوانانمان بهتر است الگوی تغذیه‌ای را در جامعه بهبود ببخشیم. تا شاهد مرگ و میر جوانانی مثل هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس نباشیم. باید ورزش را در زندگی خود نهادینه کنیم و آب، هوا و غذا را اصلاح کنیم تا مشکلاتی از این قبیل را شاهد نباشیم.
قلب جوانان اینگونه می‌ایستد
دکتر محمودی متخصص قلب و عروق در خصوص شایع‌ترین علل مرگ و میر اظهارکرد: سکته قلبی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است و در کشور ما در خط اول مرگ و میر قرار دارد. سکته قلبی در اثر ایجاد لخته خونی در رگ خون رسان به قلب و انسداد عروق قلبی رخ می‌دهد. که عامل آن وجود یکسری فاکتورهای زمینه‌ساز مانند قند، چربی،‌ فشار خون، سیگار،‌ سن بالا و ژنتیک است.
توصیه‌هایی که ورزشکاران باید جدی بگیرند
دکتر وحید سبحانی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون بیماران خاص در خصوص وضعیت سلامتی قلبی ورزشکاران می‌گوید: مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر 35 سال بسار شایع است. برای پیشگیری از اتفاقات این چنینی قبل از فصل معاینات لازم از آنها به ویزه ورزشکارانی که تمرینات سنگینی دارند صورت می‌گیرد که معمولا 90 درصد از نواقص و ناهنجاری‌های قلبی در این معاینات رفع می‌گردد اما 10 درصد مابقی مربوط به شیوه تغذیه و رعایت اصول مربوط به سلامتی آن ها است.
متخصصان قلب با تاکید بر این‌که بیماری‌های قلبی هر ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند که علائم خاصی را در طول زندگی آنها ایجاد نکرده است، معتقدند مرگ ناگهانی را در بسیاری از موارد نمی‌توان درمان و احیا کرد؛ پس تمام ورزشکاران قبل از ورود به ورزش حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای حتما باید به پزشکان ورزشی و متخصصان قلب و عروق مراجعه کرده و تحت معاینه قلبی قرار گیرند، اما با توجه به این‌که معاینه قلبی بسیاری از این بیماری‌ها معمول است، بررسی کامل قلبی شامل نوار قلب، اکوی قلب و تست ورزش باید به صورت روتین از تمام ورزشکاران به عمل آید و این غربالگری برای افرادی که به فعالیت ورزشی ادامه می‌دهند، باید به طور سالانه ادامه پیدا کند.
جنایتی به نام فست فود
وحید سبحانی افزود: انجام ورزش‌های سنگین موجب آزاد شدن اکسیدان از بدن می‌شود بنابراین ورزشکاران باید آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به افراد عادی مصرف کنند. لذا مصرف مواد اکسیدانی مثل فست فود برای ورزشکاران جایز نمی‌باشد و مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین سی، د، امگا و همچنین مکمل‌های آنتی اکسیدانی را توصیه می‌کنیم.
استرس کار دستتان می‌دهد
این متخصص نارسایی‌های قلبی در خصوص تاثیر استرس بر سکته قلبی عنوان کرد: معمولا سکته قلبی به دنبال یک شکاف که در داخل رگ خون‌رسان به قلب ایجاد شده است، رخ می دهد که عامل ایجادکننده این شکاف می‌تواند استرسی از نوع فیزیکی که در اثر انجام تمرینات سنگین بدنی است و یا از نوع روحی روانی و همچنین خوردن غذاهای سنگین و پرحجم باشند.
درد قلبی را اشتباه نگیرید
این صاحب نظر در خصوص علائم سکته قلبی گفت: در هنگام روز سکته قلبی عمدتا دردی در سمت چپ قفسه‌ی سینه احساس می‌شود که ممکن است این درد به قسمت‌های دیگر بدن از جمله دست چپ، گردن، کمر، پشت و حتی در افراد سن بالا در ناحیه معده و زیر جناغ سینه انتشار یابد. که گاهی با درد معده اشتباه گرفته می‌شود. که در این شرایط با انجام آزمایش و نوار قلبی علت آن مشخص می‌شود.
دکتر محمودی ادامه داد: زمانی که درد از بالای ناف تا فک پایین ادامه داشته باشد توصیه می‌کنیم که این درد را جدی بگیرند و به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. گاهی ممکن است این درد همراه با احساس سنگینی و فشار بر روی قفسه سینه و علائمی همچون تعریق،‌ حالت تهوع و علائم این چنین باشد. ولی اگر احساس ضعف شدید، حالت تعریق و سنگینی بر روی قفسه سینه بیش از 15 دقیقه به طول انجامد حتما فرد شاهد علائم سکته قلبی است.
سکته قلبی کوچک و بزرگ نمی شناسد!
این متخصص قلب و عروق معتقد است: سوزش لحظه‌‌ای و یا درد کوتاه مدت در قفسه سینه جز علائم سکته قلبی به شمار نمی‌رود اما اگر این علائم ادامه دار و طولانی مدت باشد، احتمال وقوع سکته قلبی بالا می‌رود. احتمال سکته قلبی در افراد بالای 25 سال بسیار بالا می‌باشد. بنابراین باید توجه بیشتری به تغذیه،‌ فعالیت بدنی و سلامت عمومی بدن بدهند.
قلیان، سمی پنهان برای تخریب قلب
وحید سبحانی گفت: ورزشکاران صرف ورزش کردن نباید نسبت به تغذیه و سلامت خود بی توجه باشند و متاسفانه گاهی دیده می شود که ورزشکاران قلیان و دخانیات مصرف می‌کنند که ورزشکاران باید پرهیز از مصرف دخانیات، چربی و شیرینی را جدی بگیرند.
با مهیا کردن فضای عاری از دخانیات، اختصاص دادن برنامه ورزشی در طول روز، معاشرت و رفت‌وآمد و پرداختن به معنویات و ... می‌توان از بروز بیماری قلبی و عروقی در افراد جلوگیری کرد، اما امروز به دلیل کم‌تحرکی ناشی از استفاده از ماشین، انجام امور از طریق رایانه و نبود پیاده‌روی و همچنین رژیم غذایی نامناسب و پرکالری شاهد کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی هستیم.
مبتلایان به سکته قلبی را اینگونه نجات دهید
دکتر محمودی در خصوص اقدامات اولیه برای فردی که دچار سکته قلبی شده‌اند،‌ تاکید کرد: اولین اقدام برای فردی که دچار سکته قلبی شده است این است که باید فرد را در حالت استراحت مطلق قرار دهیم و تا حد امکان فرد را حرکت ندهیم.
اگر فرد در حین سکته دچار بیهوشی شود تا رسیدن نیروهای امدادی باید عملیات CPR (ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی) را انجام دهیم ولی اگر همراه با بی‌هوشی نباشد درصورت در دسترس بودن قرص آسپرین، یک عدد قرص آسپرین 325 را به بیمار دهیم و یا در صورت مناسب بودن فشار بیمار قرص زیر زبانی به او دهیم تا از شدت و وخامت عارضه بکاهیم.
برای کاهش احتمال سکته قلبی بهتر است در درجه اول به تغذیه مناسب و سالم و در درجه دوم به نهادینه شدن ورزش در زندگی توجه کنیم و به جای هزینه برای درمان،‌ این هزینه را صرف استفاده از مواد غذایی سالم و مفید نمائیم چرا که هیچ چیز نمی‌تواند جای خالی سلامتی را برای ما پر کند.
گزارش از میترا پوررمضان
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied