شمانیوز
شما نیوز

انتقاد یک معلم از تدریس تئوریک «فیزیک»

دبیر انجمن معلمان فیزیک استان فارس گفت: متاسفانه روشهای پیاده شده سبب بحران در آموزش و پرورش و به‎ویژه در دوره متوسطه اول و دوم شده است.

دبیر انجمن معلمان فیزیک استان فارس گفت: متاسفانه روشهای پیاده شده سبب بحران در آموزش و پرورش و به‎ویژه در دوره متوسطه اول و دوم شده است.

حمید مصطفی نژادیان در گفت‎وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه لرستان، با بیان پاره‎ای از مشکلات در مدارس و در رشته فیزیک، اظهار کرد: یکی از مشکلات معلمان فیزیک نه تنها در استان فارس بلکه در سطح کشور موضوع "آزمایشگاه" است.

وی با تاکید براینکه فیزیک درسی است که باید توام با آزمایش باشد ادامه داد: در چند ساله اخیر به‎خاطر اینکه درس آزمایشگاه را از فیزیک حذف کردند و عملا آزمایشگاه کنار گذاشته شد؛ این موضوع باعث شده دانش آموز رشد علمی لازم را پیدا نکند چون پدیده‎هایی که در آزمایش باید گفته می‎شد مشاهده نمی کنند.

این دبیر فیزیک استان فارس با انتقاد از اینکه در کلاس درس فیزیک به‎جای اینکه فیزیک همراه با آزمایش انجام شود تا پدیده‎ها برای دانش آموزان ملموس باشد بیشتر به‎صورت فرمول و ریاضی تدریس می‎شود، بیان کرد: دانش‎آموز باید مفهوم فیزیک را به‎طور عملی مشاهده کند ولی ما بیشتر فرمول و تئوری را مطرح می‎کنیم و بعد از مدتی از خاطر دانش‎آموز می‎رود.

وی ادامه داد: چون دانش‎آموزان در دوره متوسطه آزمایش انجام ندادند و دستشان با انجام آن آشنا نیست در آموزش عالی هم با مشکلاتی مواجه می‎شوند.

مصطفی نژادیان اضافه کرد: درالمپیادها دانش‎آموزان ما حایز رتبه‎های برتر هستند اما در سطح عملی و آزمایشگاهی می‎لنگند و این باعث می‎شود که در سطح اجتماع نیز همین مسله نمود پیدا کند.

دبیر انجمن معلمان فیزیک فارس با بیان اینکه باید ساعت درس فیزیک افزایش داده شود تا معلم را با آزمایش توام کند، گفت: برای عملیاتی کردن این مهم یک معلم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد که متاسفانه تجهیزات آزمایشگاهی محدود و یا فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه حتی ممکن است برخی از معلمان در امر آزمایشگاه فیزیک تعلل کنند و رغبتی برای انجام آزمایش نداشته باشند، بیان کرد: وقتی‎که متصدی آزمایشگاه در مدارس وجود ندارد و وسایل آزمایشگاهی فرسوده است اگر معلم هم بخواهد یک آزمایشی انجام دهد و وقتی آزمایش جواب نداد مورد تمسخر دانش‏‎آموز قرار می‎گیرد. معلم اینها را به‎جان نمی‎خرد در نتیجه مصصم است در کلاس درس به‎صورت تئوریک تدریس کند.

مصطفی نژادیان تصریح کرد: هم در امتحانات نهایی و کنکور سوال از آزمایشگاه نمی‎آید و در این حالت معلم ترجیح می‎دهد تئوری کار کند چراکه نتیجه را در تئوری و سوالات نظری می‎داند و چنانچه در امتحان از آزمایش سوال کند باز دانش‎آموز تئوری جواب می‎دهد.

وی با بیان اینکه اگر می‎خواهیم به آزمایشگاه اهمیت بدهیم باید هم به‎صورت عملی امتحان گرفته شود و نمره‎ای منظور شود، افزود: درس فیزیک بین 3 تا 4 ساعت در قالب دو جلسه دو ساعتی در هفته تدریس می‎شود و چنانچه با آزمایش همراه شود معلم وقت کم می‎آورد.

این دبیر فیزیک با انتقاد از اینکه مدارس خاص با عنوان تیزهوشان و نمونه دولتی منجر به نابود کردن آموزش شده است، اظهار کرد: در این مدارس یک ساعت خاص برای آزمایشگاه گذاشته شده که برای معلم و دانش‎آموزان خوب است. چرا نباید مدارس عادی نیز از ساعت آزمایشگاه بهره‎مند باشند و این بدور از عدالت آموزشی است.

مصطفی نژادیان از افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: در استان فارس 14 مدرسه نمونه و تیزهوشان راه‎اندازی شده و این باعث سرخوردگی دانش‎آموزان عادی می‎شود چراکه دانش‎آموزی که در این مدارس ثبت‎نام می‎شود خود را تیزهوش و نمونه می‎داند و دانش‎آموز در مدارس عادی دلسرد شده و خود را باور ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه در استانی مثل فارس، 14 مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی به‎وجود آمد نشان از این است که آیا همه این دانش‎آموزان تیزهوش هستند یا خیر؟ متاسفانه تزهایی که پیاده شده سبب بحران در آموزش و پرورش و به‎ویژه در دوره متوسطه دوم و راهنمایی شده است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied