شمانیوز
شما نیوز

نقش آمریکایی‌ها در سرپوش گذاشتن بر جنایات آل‌سعود

شبکه راشاتودی در گزارشی اعلام کرد دولت ریاض با به کار گیری شرکت‌های لابی کننده آمریکایی سعی دارد سرپوشی بر جنایات خود در یمن بگذارد.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی راشاتودی اعلام کرد: دولت عربستان سعودی، با استخدام شرکت‌های لابی کننده‌ آمریکایی، تلاش دارد بر جنایات خود سرپوش بگذارد و وجهه بین‌المللیِ خود را حفظ کند.

مجری این شبکه ابتدا در رابطه با موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط دولت عربستان سعودی گفت: هرچند عربستان تلاش دارد با استخدام شرکت‌های تبلیغاتیِ آمریکایی، وجهه خود را در سراسر جهان بهبود بخشد اما هیاهو و سر و صداهای بین‌المللی فراوانی در رابطه با موارد اخیر نقض حقوق بشر به‌دست عربستان سعودی، به‌پا شده است.

به عنوان مثال: مداخله نظامی در یمن به سرکردگی عربستان سعودی از ماه مارس تاکنون، باعث کشته شدن بیش از 2100 غیرنظامی در یمن شده است. علاوه بر این، در سال 2015 میلادی، دست کم 102 نفر از طریق گردن زدن، در عربستان سعودی اعدام شده اند. در سال 2014 تعداد کسانی که در این کشور سر از بدنشان جدا شده بود، بالغ بر 175 شخصِ اعدامی بود. از سال 1985 به این طرف، در مجموع سرهای دست کم 2208 نفر در عربستان سعودی به عنوان اجرای حکم اعدام، از بدنشان جدا شده است.

شرایط آزادیِ بیان در عربستان سعودی نیز بسیار وخیم است. به عنوان مثال، شیخ نمر النمر، که از منتقدان به نامِ پادشاهی عربستان است، به همراه علی محمد النمر، بردارزاده‌اش، به اعدام با روش مصلوب شدن، محکوم شده اند. همچنین رائف بدوی که یک جوان بلاگنویس در عربستان سعودی در رابطه با مسئله آزادی بیان بود، به خوردن هزار ضربه شلاق محکوم شده است.

عربستان سعودی شرکت آمریکایی «ایدِلمن» که بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان است، را برای بهبود وجهه خود به استخدام درآورده و با آن قراردادی هنگفت به امضا رسانده است. دولت عربستان سعودی همچنین خدمات شرکت «پودستا گروپ» که یکی از گروه های بزرگ لابی در آمریکا است و در راستای حمایت از نامزدی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، فعال است، را نیز خواستار شده است. حاکمان عربستان سعودی در ضمن با شرکت لابی «دی اِل اِی پایپر» که مقامات سابق آمریکایی را تحت استخدام خود دارد، قرارداد بسته‌اند.

علی الاحمد، مدیر مؤسسه امور خلیج (فارس)، در گفتگو با راشاتودی گفت: دولت عربستان سعودی، بزرگترین قراردادها را با شرکت‌های لابی در واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا و همچنین در سراسر اروپا - در مقایسه با دولت‌های سایر کشورهای خارجی - به امضا رسانده و از خدمات این گروه‌های لابی برای بهبود وجهه خود بهره‌مند شده است.

الاحمد افزود: این کاملاً روشن است که عملکرد عربستان سعودی در رابطه با حقوق بشر، یکی از بدترین عملکردها در میان تمام کشورهای جهان است. با این حال، به علت اتحادِ عربستان سعودی با دولت‌های غربی و همچنین با نخبگان سیاسیِ در غرب، به انضمامِ میلیون‌ها دلاری که عربستان سعودی به شرکت‌های تبلیغاتی و لابی‌کننده در آمریکا و اروپا می‌دهد، دولتمردان عربستان سعودی تاکنون توانسته‌اند از خود در برابر هرگونه واکنش منفی (درغرب) محافظت کنند. و به علت نبودِ هرگونه صدای قدرتمندِ مخالف یا متفاوتی با آنچه به نفع عربستان سعودی در غرب تبلیغ می‌شود، سعودی‌ها کماکان در حفاظت از وجهه خود در آمریکا موفق خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied