شمانیوز
شما نیوز

نیویورک‌تایمز: پوتین! به جای تک‌روی، با آمریکا همکاری کن

سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه نیویورک‌تایمز که با لحنی تند و خطاب به رئیس‌جمهور روسیه نوشته شده، به مسکو توصیه کرده است که به جای تک‌روی در سوریه، به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، که «نیازمند کمک» است، همکاری کند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه در سرمقاله‌ای که لحن آن به طرز کم‌سابقه‌ای تند است، به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه توصیه کرده با ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه همکاری کند.

از چهارشنبه گذشته که عملیات روسیه به درخواست دولت سوریه علیه مواضع گروه‌های تروریستی آغاز شد، رسانه‌های غربی به شدت به این تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاخته‌اند. در مقابل مسکو می‌گوید به دلیل آنکه این حملات به درخواست دمشق انجام می‌شود، روسیه بر خلاف ائتلاف تحت رهبری آمریکا، به صورت قانونی در حال مبارزه با داعش است.

نیویورک تایمز با اشاره به گزارش‌هایی که روز سه‌شنبه در خصوص احتمال اعزام نیروهای داوطلب روس به سوریه منتشر شد، مدعی شده است که این نیروهای داوطلب در واقع سربازان روس هستند و به همان میزان داوطلب هستند که نیروهای ارتش روسیه در اوکراین داوطلب خوانده می‌شوند.

این روزنامه بدون اشاره به حضور چند دهه‌ای نظامیان آمریکایی در مأموریت‌های خارجی و تلفات بالای آن‌ها در جریان جنگ‌های متعدد ورای مرزهای آمریکا، نوشته است: «شاید روس‌ها بخواهند بدانند که چرا جوانان روس برای برآورده کردن قمار بسیار خطرناک آقای پوتین، با اعزام به خاورمیانه در معرض تهدیدی مهلک قرار می‌گیرند.»

هیئت سردبیر نیویورک تایمز با بیان این ادعا که هدف پوتین منحرف کردن توجهات داخلی از وضعیت اقتصادی این کشور است، نوشته است: «سوریه یک باصطلاح باتلاق است. اگر ایالات متحده و متحدانش نتوانسته‌اند یک اپوزیسیون کارآمد ایجاد کنند یا داعش را از بین ببرند، صرفا به دلیل عدم تلاش کافی آن‌ها بوده، بلکه به این دلیل است که گروه‌های شورشی اصلی، که ائتلاف بین آن‌ها مدام در حال تغییر و تحول است، مجموعه‌ای از انتخاب‌های بد را پیش رو (آمریکا) قرار می‌دهند.»

در این یادداشت با بیان اینکه روسیه با آغاز عملیات هوایی در سوریه اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، آمده است: «هیچ تضمیی نیست که این اقدام، پایان درگیری‌ها را تسریع کند.»

نیویورک تایمز مدعی شده است که اگر پوتین خواهان صلح بود، باید بر اسد فشار می‌آورد تا از قدرت کناره‌گیری کند، اما او حتی حالا هم حاضر به هماهنگ کردن حملاتش به داعش با غرب نیست.

در پایان این یادداشت آمده است: «هنوز هم برای آنکه آقای پوتین در موضع خود تجدید نظر کند، دیر نشده است. ایالات متحده و متحدانش به کمک خارجی نیاز دارد و احتمالا از همکاری با روسیه برای یافتن ترکیبی از اقدامات نظامی و دیپلماتیک که بتواند داعش را کنترل کرده و از آن مهمتر آتش‌بس‌هایی ایجاد کند که غیرنظامیان از خشونت در امان بمانند، استقبال خواهند کرد. این چیزی است که نهایتا باید هدف روسیه و غرب باشد. این قطعا راه بهتری هم هست تا آقای پوتین نیازش به احترام و ایفای نقش در خاورمیانه را ارضا کند.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied