شمانیوز
شما نیوز

مردم منتظر رفع تحریم بودند نه افزایش گرانی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی که پیش از این سخنگوی دولت تصریح کرده بود اجناس گران نخواهند شد، دستور گرانی ۶ درصدی ۱۸ مورد از اقلام اساسی،‌ نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته و آنان بر این موضوع اصرار دارند که دولت علاوه بر آمار، تورم را در سطح زندگی واقعی مردم نیز کنترل کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

چندی پیش دستور گرانی 6 درصدی 18 مورد از اقلام اساسی از جمله گندم، ‌جو، آرد، نان،‌ شکر روغن نباتی، برنج، گوشت قرمز،‌ کره، شیر خام،‌ کودهای اوره،‌ فسفات و پتاس همچنین محصولات لبنی از سوی دولت صادر شده است.

این دستور خطاب به کلیه تولیدکنندگانی بود که دارای هزینه های بالای تولید هستند.

این در حالی است که پیش از این نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده بود که هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداریم ولی در پی دستور گرانی کالاها وزیر صنعت و معدن و تجارت در بیست و یکم تیرماه سال جاری این طرح را تایید می‌کند و از ابلاغ بخشنامه این طرح خبر می‌دهد که نوبخت به سرعت آن ‌را تکذیب می‌کند.

سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت اقلامی از جمله حبوبات،‌ لبنیات و سبزیجات همچنین قند، شکر،‌چای،‌روغن نباتی و دیگر اقلام اساسی بودیم.

در همین راستا برخی نمایندگان در گفت‌وگو با فارس به ارائه دیدگاه‌های خود نسبت به این طرح پرداختند.

*عده‌ای به‌جای پاسخگویی انتقاد می‌کنند

محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در همین راستا بیان می‌دارد: دولت با استناد به آمارها از کاهش چشمگیر تورم سخن می‌گوید در حالی که این‌گونه نیست، اینکه به صورت رسمی برخی کالاها را 6 درصد گران‌تر کنند نشان دهنده این است که این درصد به دنبال 14 یا 15 درصدی تورم است و به آن اضافه می‌شود و در حقیقت این افزایش 20 درصدی روی اقلام محسوب می‌شود.

وی معتقد است در شرایط نامناسب اقتصادی، رکود سطح بیکاری، کاهش درآمدها و عدم فعالیت‌های مفید اقتصادی، دولت از اجرای چنین طرح‌هایی که سبب ایجاد فشار اقتصادی بر مردم می‌شود پرهیز کند.

این نماینده از کارکرد ضعیف وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین عدم نظارت و حمایت آن از متولیان امر تولید و اقتصاد و رها کردن کشور در بخش‌های بازرگانی،‌ صادرات و واردات می‌کند و بر این باور است که این وزارت به جای پاسخگویی، منتقد است.

پور مختار همچنین از پیگیری‌های جدی کمیسیون اصل 90 مجلس در این ‌خصوص خبر می‌دهد و خواستار تجدید نظر دولت در این طرح می‌‌شود.

*مردم با این گرانی چگونه امرار معاش کنند؟

همچنین نماینده دیگری از نظارت کامل مجلس در این طرح می‌گوید و عواقب نامناسب ناشی از اجرای این طرح را یادآور می‌شود.

صید عیسی دارایی معتقد است با اعمال این گرانی‌ها تنها مردم متحمل بار اقتصادی می‌شوند و این خطا است.

وی همچنین خطاب به مسئولان متذکر می‌شود که‌ دولت و مسئولان باید به فکر باشد؛ کسانی هستند که فقط از طریق یارانه روزگار می‌گذرانند، مردم چگونه در مقابل هزینه‌های گزاف و گرانی بالا امرارمعاش کنند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس در ادامه مطلب از دیگر دیدگاه‌های نمایندگان خبر می‌دهد و مطرح می‌کند تا جایی که در جریان هستم نظرات برخی نمایندگان از این طرح هم بالاتر است ولی نمایندگان باید وضعیت قشر ضعیف جامعه را ملاک قرار دهند. نه آن کسی که جزء قشر مرفه جامعه محسوب می‌شود.

«به کمیسیون بودجه هم سری زدیم تا از تصمیمات آن در این رابطه با خبر شویم»

*لزومی در اجرای این طرح وجود ندارد

عزت‌الله یوسفیان ملا از اعضا کمیسیون بودجه مجلس نیز هیچ لزومی در اجرای این طرح نمی‌بیند و هشدار به دولت می‌گوید که بالابردن قیمت یک کالا زمانی صورت می‌گیرد که ضرورت ایجاب کند همچنین برآورد شود که قیمت کالایی را نمی‌شود بالا نبرد و مشکلاتی را دربرداشته باشد.

وی ملزم دانستن دولت به افزایش قیمت کالا آن‌هم در 18 مورد را عمل اشتباهی می‌خواند ارزیابی می‌کند افزایش قیمت به‌طور حتم مشکلات عدیده‌ای را در بر دارد و باعث گرانی مضاعف می‌شود.

این عضو کمیسیون که نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس است با اعلام رویکرد مجلس شورای اسلامی در این‌باره، تاکید می‌کند که هنوز توضیح کامل و دقیقی از سوی دولت در خصوص این افزایش قمیت ارائه نشده است و نظر مجلس نیز بر این است که تا جایی که مقدور است افزایش قیمت اتفاق نیفتند.

*مدافع افزایش قیمت‌ها نیستیم

همچنین جعفر قادری در این‌باره می‌گوید: ما مدافع تثبیت یا افزایش قیمت‌ها نیستیم و باید توجیه و توضیحات دولت در این‌رابطه را هم شنید.

او که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است یکی از دلایل مطرح کردن این طرح را افزایش هزینه تولید عنوان می‌کند و معتقد است اگر ضورت دارد که افزایش قیمت‌‌ها صورت گیرد و نیاز به تغییر قیمت‌ها وجد دارد و اگر هزینه‌های تولید بالا رفته است باید دید که دولت توان پرداخت یارانه های را دارد یا خیر و باید دز این خصوص ارزیابی‌هایی صورت گیرد.

*مردم به اندازه کافی در تهیه مخارج زندگی در تنگنا هستند/ملت منتظر رفع تحریم بود نه افزایش گرانی

کمیسیون اقتصادی نیز نسبت به طرح واکنش نشان داد نایب رئیس آن در اعلام رویکرد مجلس در این‌باره می‌گوید که در هفته بعد از تعطیلات مجلس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی ارزیابی می‌کمد که اگر این طرح به دنبال مشکلات موجود در حوزه کشاورزی همچنین توجه به قیمت تضمینی به تولیدکنندگان به‌ویژه کشاورزان باشد معقول به نظر می‌رسد ولی در غیر این‌صورت اجرای آن برای توده مردم مشکل‌زا خواهد بود که این را ناپسندید دانست.

این نایب رئیس کمیسیون که نماینده مردم میاندوآب،‌ شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه ضمن انتقاد از دولت در رابطه با مطرح کردن چنین طرحی مشکلات معیشتی مردم را یادآور می‌شود و ابراز تاسف می‌کند که مردم سالیان سال صبر کردند تا توافقی صورت گیرد که از آن طریق تحریم‌ها برداشته شود.

وی سرانجام اجرای این طرح را آشفتگی در بازار پیش‌بینی می‌کند و معتقد است با بالا رفتن تورمی در بازار ایجاد می‌شود که به طور قطع پس از آن دولت‌ها معمولا نمی‌توانند کنترل آن را به دست گرفته و نظارت فراگیر و مستمر داشته باشند.

*دولت گرانی را از پول‌های بلوکه شده جبران کند نه جیب مردم!

بیگی یکی از راهکارهای این مشکل را استفاده از پول‌های بلوکه شده در جهت جبران بالارفتن هزینه‌های تولید می‌داند.

نماینده مردم شیراز نیز با تاکید بر بحث به‌کار گیری پیگیری قبل از درمان،‌بر این باور است که اجرای این طرح با شعارهای دولت و انتظارهایی که متخصصین و مجموعه‌های دلسوز جامعه دارد سازگاری ندارد.

وی از دولت می‌خواهد حتی‌الامکان شرایط سخت زندگی مردم را مورد توجه قرار دهد و در ادامه بیان می‌‌کند که دولت باید نهایت تلاش را در اقلام اساسی داشته باشد که تا حد امکان مشمول افزایش قیمت نشوند و تمهیداتی بیندیشند که مردم متحمل فشارهای اقتصادی نشوند.

جعفر قادری حل این مشکل را وظیفه دولت می‌خواند و مطرح می‌کند که دولت به جای اینکه پاسخگوی مشکلات پرداختی منابع هدفمندی یارانه ها باشد، یارانه شیر و پرداختی دامداران را حذف کرد و این سبب افزایش قیمت شیر و افت شدید تقاضا شد.

*مجلس از بُعد نظارتی، مقابل این طرح است

ایرج ندیمی از نمایندگانی است که از مخالفین این طرح به نظر می‌رسد این طرح را مورد نقد قرار می‌دهد.

او که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است به گرانی‌ها و تورم موجود در جامعه اشاره می‌کند که اگر ادعایی وجود دارد که تورم کنترل می‌شود به این معنا است که ما در رابطه با مسئله شیب قیمت، کنترل گرانی داریم و منظور کل گرانی نیست.

وی از دولت انتظار دارد باید در افزایش قیمت منطق وجود داشته باشد، منطق افزایش حقوق و دستمزد، هزینه‌های تبعی مانند قیمت ارز یا تهیه پول از بازار بانکی همچنین مواردی مانند حمل و نقل.

این نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس خواستار توضیح و شفاف‌سازی مسئولان مربوطه در این‌ طرح می‌شود و انتقاد می‌کند آن‌چه در این افزایش 6 درصدی مطرح می‌شود این است که دولت و افرادی که دست اندرکار این امر هستند باید به مردم توضیح دهند که این درصد تابع چه متغیرها و گرانی‌هایی است.

ندیمی رویکرد مجلس را نقطه مقابل این طرح می‌خواند و مطرح می‌کند که بهتر است که این مسئله به مجلس کشیده نشود و خود مسئولان ذی‌ربط پاسخ دهند.

هروی نیز پاسخ دادن به مسئله را به همکاران خود در بخش اقتصادی ارجاع می‌دهد و عنوان می‌کند که تصور می‌کنم اگه اگر در این‌رابطه با افرادی که در مباحث اقتصادی صاحب نظر هستند صحبت شود بهتر است.

وی حیطه کاری خود را در مباحث آموزشی و دانشگاهی بیان می‌کند و که اگر بخواهیم بحث رسانه ای کنیم باید در موضوعی صحبت شود که در آن صاحب نظر هستیم.

وی اعلام می‌کند که نظر خاصی درباره این طرح ندارد چرا که نیاز به مطالعه کارشناسانه دارد.

«اینکه بخواهیم چشم‌انداز آینده بازار را در بحث تبعیت از این افزایش قیمت داشته باشیم نگاه کارشناسانه‌ای نیست.»

*این افزایش به نفع تولید نیست

یکی از اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعمال و اجرای این طرح را به ضرر واحدهای تولیدی می‌داند که افزایش و گران شدن قیمت کالا و قیمت تمام‌شده به ‌غیر از اینکه مردم توان خرید آن‌ را ندارند به ضرر واحدهای تولیدی نیز می‌شود چراکه یک تولید کننده باید از فروش بیشتر سود کسب کند.

او که نامش حسین گروسی است نظر بر این دارد که به جای این افزایش‌ها باید قیمت تمام‌شده کالا کاهش پیدا کند، ادامه داد: این مسئله راهکارهایی دارد و آ‌ن اینکه هم دولت و هم صاحبان صنایع می‌توانند درجهت ارتقا بهره‌وری مدیریت کمک کنند.

*این طرح هیچ موضوعیتی ندارد

در این بین حسین میرمحمدی که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است نیز نسبت به این طرح لب به انتقاد می‌گشاید و تاکید می‌کند که اگر قرار است قیمت‌ها به‌ویژه در کالای اساسی افزایش پیدا کند حتما باید با مجوز دولت باشد.

این نماینده علت مطرح کردن این طرح از سوی دولت را افزایش هزینه‌ها در سال جدید می‌داند و عنوان می‌کند کسانی که به دنبال این طرح هستند عنوان می‌کنند هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است و باید درصدی برای افزایش قیمت باشد؛‌ او معتقد است که این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس همچنین لازمه اجرای این طرح را صدور مجوز لازم از سوی دولت می‌داند.

*این طرح جهت جلوگیری از شُک قیمت‌ها است

عضو دیگر از کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به ارائه نظر نسبت به این طرح می‌پردازد و می‌گوید که شعار دولت کاهش تورم است و این مسئله را عملا نشان داده است ولی این کاهش تورم به این معنا نیست صفر است و هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد.

محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس است که بر این باور است امسال به‌صورت معمول افزایش 15 درصدی را داریم و قابل توجیه است،‌ و این طرح برای مواردی است که دولت بر قیمت‌ها نظارت داشته و بازار را کنترل می‌کند.

وی هدف از اجرای این طرح را عدم بروز نوسانت شدید در بازار توسط دولت می‌خواند و یادآور می‌‌شود: با توجه به اینکه در شرایط رکود و تورمی هستیم دولت نشان داده است جلو شُک قیمت‌ها را گرفته و نگذاشته است قیمت‌ها به‌صورت جهشی بالا برود و اینکه هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم امکان‌پذیر نیست.

این عضو از کمیسیون اقتصادی به دنبال بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌گوید که قیمت کالا نیز باید افزایش پیدا کند چرا که در غیر این‌صورت به تولیدکننده ظلم می‌شود.

*شرایط کنونی جامعه تحمل گرانی را ندارد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این‌باره به اظهاز نظر می‌پردازد و مخالفت خود را با هر عاملی که موجب تضعیف قدرت مردم شود اعلام می‌کند.

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی شرایط کنونی جامعه را به گونه‌ای ارزیابی می‌کند که توان خرید مردم پایین است و در چنین شرایطی تحمل گرانی سخت است.

وی که نماینده مردم اصفهان در مجلس است همچنین به دولت توصیه می‌کند که در این میان تدبیر داشته باشد چرا که رسالت دولت تأمین نیازمندی‌های کالاهای اساسی جامعه است.

*آمار و ارقام در سفره مردم باید نمود داشته باشد

از دیگر نمایندگان مردم اصفهان، عباس مقتدایی است که از دولت می‌خواهد با ارائه چنین طرح‌هایی به گرانی دامن بزند.

او اگر چه معتقد است که حمایت از صنایع و بخش تولید، واقعی شدن قیمت‌ها و اینکه مسائل اقتصادی با برنامه‌ریزی دقیق پیش برود منافاتی با برنامه‌ریزی دقیق برای حمایت از محرومان ندارد ولی نظر بر این دارد که آمار و ارقام‌هایی که از سوی دولت ارائه می‌شود باید در سفره‌های مردم نیز مشاهده شود.

با دستور این طرح از سوی دولت و در مقابل ارائه نقطه نظرات نمایندگان همچنین اعلام موضع مجلس، باید منتظر ماند و دید که دولت در نهایت چه تصمیمی در اعمال آن خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied