شمانیوز
شما نیوز

واکنش‌های احتمالی آمریکا به عملیات روسیه در سوریه

اگرچه اکنون آمریکا به گزینه‌های محدود برای فرسایش یا تضعیف و تخریب راهبرد روسیه فکر می‌کند، ولی نمی‌توان واکنش‌های احتمالی دیگر را نادیده گرفت. روس‌ها نشان داده‌اند، واکنش‌های غربی‌ها را پیش بینی کرده و به آن پاسخ مهارکننده می‌دهند.

به گزارش مشرق ، راهبرد روسیه در سوریه، هم به جهت حجم تجهیزات نظامی و هم به جهت کیفیت این تسهیلات و هم به جهت شدت و قدرت عملیات‌های نظامی بر علیه تروریست‌ها، غرب را متعجب کرده است. عملیات نامحدود علیه کلیه تروریست‌ها که بدون استثنا در حال انجام است، بیش از هر چیز، شرایط آمریکا و غرب را منفعل نموده و نگران از دست رفتن تروریست‌های القاعده‌ای و تکفیری هم‌پیمان هستند. سوخته شدن این کارت، غرب را به نقطه صفر برای بازیگری در بحران سوریه می‌رساند.

ده‌ها میلیارد دلار هزینه‌های گوناگون،‌ ده‌ها هزار تلفات از تروریست‌ها و 5 سال تلاش پرشدت سیاسی و دیپلماتیک و رسانه‌ای و هزینه‌های حمایت از دیکتاتورها و ترویست‌های القاعده، لیست یک پروژه شکست خورده آمریکا و غرب در سوریه است که برای آنها و دوستان منطقه‌ای آنها قابل تحمل نیست.

آنچه مهم‌تر است اینکه، روسیه با یک موازنه‌سازی امنیتی جدید وارد غرب آسیا شده و آشکارا تاکید می‌کند که مدیترانه و غرب آسیا، فقط با بازیگران غربی مدیریت نمی‌شود. لذا استفاده از برخی تسهیلات و یا جنگ‌افزارها، مفهومی فراتر از موضوع مبارزه با تروریسم و بحران سوریه در بر دارد. استفاده از آخرین نسل از هواپیماهای هجومی، ناوهای جنگی و شلیک 26 موشک کروز توسط چهار کشتی که تروریست‌های رنگارنگ در سوریه را هدف قرا رمی‌دهند، ابزارهای انتقال این "پیام فرابحران" هستند.

این قدرت نمایی مستحکم روسیه، نمی تواند از سوی غرب، آمریکا و ناتو و دیگر دوستان آمریکا و رژیم صهیونیستی بدون پاسخ باشد. اگرچه در شرایط فعلی آمریکا به گزینه‌های محدودی برای فرسایش و یا تضعیف و تخریب راهبرد روسیه فکر می‌کند و به گزینه مقابله نظامی و درگیری و جنگ فکر نمی‌ کند ولی در عین حال نمی‌توان لیستی از واکنش‌های احتمالی را نادیده گرفت. روس‌ها هم نشان داده‌اند، پیش‌بینی از واکنش‌های غربی و آمریکایی را داشته و بدان پاسخ مهارکننده می‌دهند.

این لیست از واکنش‌های احتمالی می‌تواند شامل عناوین زیر باشد.

جنگ رسانه‌ای و روانی، تخریب ماهیت و کارکرد و انگیزه‌های روسیه در عملات ضد تروریستی در سوریه، انسجام هم‌پیمانان و دوستان در واکنش‌های گوناگون، تسلیح مجدد و گسترده‌تر، ولی محتاطانه ترویست‌های القاعده‌ای و تکفیری در سوریه، هماهنگی اطلاعاتی و عملیاتی با ترویست‌ها از طریق رهگیری و اطلاعات جاسوسی و ماهواره‌ای و ... برای جلوگیری از آسیب گسترده تروریست‌ها، فشارهای سیاسی برای پرهزینه کردن اقدامات روسیه در سوریه و یا منوط کردن استمرار آن به مطالبات و خواسته‌های سیاسی در آینده سوریه و یا بشاراسد، عدم خروج امکانات نظامی و هوایی ائتلاف ضدداعش از عراق و یا ترکیه و در کل منطقه، بحران‌سازی در عراق برای جلوگیری از ورود روسیه به عراق و مبارزه باداعش، فضاسازی بین‌المللی برای تشکیل یک ائتلاف گسترده‌تر به منظور حضور در سوریه و عملیات‌های هوایی و احتمالا زمینی، فشار به روسیه برای جدا کردن برخی گروه‌های تروریستی از اهداف عملیاتی روسیه در سوریه، تدابیر و اقدامات گوناگون برای طولانی کردن و چالش در مسیر عملیات‌های هوایی روسیه در سوریه به نحوی که چشم‌انداز ناکارآمدی و شکست از آن به جای ماند، بحران سازی جدید به موازات موضوع سوریه برای فرسایش هم‌پیمانان روسیه در سوریه مانند ایران، عراق و حزب‌ الله که در این بین، احتمال درگیری با حزب‌الله در لبنان، محتمل‌ترین گمانه‌ خواهد بود.

بدیهی است که رخدادهای جدید در تحولات سوریه، نیازمند بازبینی بسیاری از روش‌ها، تدابیر و اقدامات و حجم و شدت و گستره آن است و آنچه در معادله جدید سوریه اهمیت دارد، سرعت عمل است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied