شمانیوز
شما نیوز

یک پیشنهاد ویژه برای بهبود اوضاع بورس

برای بهبود وضعیت بورس در شرایط فعلی باید بانک مرکزی به کمک بورس آمده و خط اعتباری برای خرید سهام در اختیار بانکها قرار دهد.

برای بهبود وضعیت بورس در شرایط فعلی باید بانک مرکزی به کمک بورس آمده و خط اعتباری برای خرید سهام در اختیار بانکها قرار دهد.

حسین خزلی خرازی- مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،برای خروج بورس از رکود راهکاری ارائه داد و گفت: اگر دولت قبول دارد که بازار سرمایه به وضعیت بحرانی رسیده است چاره ای نیست جز اینکه بانک مرکزی خط اعتباری با اهرم معاملات اعتباری جهت تقویت طرف تقاضا به بازار سرمایه ارائه دهد.

وی افزود: بنابراین برای خروج از این شرایط باید بانک مرکزی برای کمک به بورس آمده وخط اعتباری مشخصی در اختیار بانکها قرار داده و بانکها این خط را در اختیار سرمایه گذاران حقوقی برای خرید اعتباری سهم قرار دهند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا این روش مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: در گذشته بارها جلساتی برای تزریق نقدینگی به بورس تشکیل شده است اما بانک مرکزی می تواند با ارائه خط اعتباری، به بانکها برای دادن اعتبار مجوز دهد این در حالی است که همزمان با سیاست های انقباظی بانک مرکزی در چند سال گذشته به هیچ عنوان اجازه این کار را صادر نکرده است.

خزلی خرازی تصریح کرد: با دادن خط اعتباری طرف تقاضا تقویت شده و تمایل سهامداران به خرید افزایش می یابد، بنابراین در شرایط فعلی روش معقولی است که طرف تقاضا تحریک شده و فروشنده ها دست از فروش برداشته و خریداران بالقوه به سمت خرید متمایل می‌شوند.

این کارگزار با سابقه بورس خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بازار خودش رشد بنیادی داشته باشد باید وضعیت درآمد و تولید شرکتها بهبود پیدا کند این در حالی است که با وضعیت حاکم بر اقتصاد و قیمت‌های جهانی تصور نمی کنم در سال 1394 تحول بنیادی در بازار سرمایه ایجاد شود مگر اینکه مفاد برجام تصویب و اجرایی شود.

به گفته مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی اثرات اقتصادی و عینی رفع تحریم ها در صورتهای مالی شرکتها در نیمه دوم سال آینده نمایان می‌شود، اما اگر تحریم‌ها از آذر ماه برداشته شود، ممکن است بورس از لحاظ روانی روند حرکتی خود را آغاز کند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied