شمانیوز
شما نیوز

چهارمین دعای کمیل بین‌الحرمین با حضور حجاج ایرانی

چهارمین دعای کمیل بین‌الحرمین با حضور زائران ایرانی در حالی برگزار شد که سرپرست حجاج ایرانی از مخالفت و ممانعت عربستان با برگزاری این مراسم در حج امسال خبر داد.

چهارمین دعای کمیل بین‌الحرمین با حضور زائران ایرانی در حالی برگزار شد که سرپرست حجاج ایرانی از مخالفت و ممانعت عربستان با برگزاری این مراسم در حج امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار حج‌ و زیارت ایسنا، چهارمین و آخرین دعای کمیل بین‌الحرمین شب گذشته (پنجشنبه) با حضور زائران ایرانی حاضر در مدینه برگزار شد. در این مراسم رییس سازمان حج و زیارت و جانشین نماینده ولی فقیه در مدینه حضور داشتند.

مراسم دعای کمیل از سوی ایرانی‌ها با هماهنگی دولت عربستان هر سال در موسم حج در "چهار" پنجشنبه برای زائران مدینه‌ی قبل و بعد برگزار می‌شود. زائران با حفظ نظم و در زمان تعیین‌شده مراسم این دعا را در بین‌الحرمین برگزار می‌کنند، در حالی که پلیس مدینه نیز در طول مراسم حضور دارد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عربستان امسال با برگزاری این دعا که به هیچ وجه مراسمی سیاسی تلقی نمی‌شود، مخالفت کرده بود.

او که با صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، درباره این ممانعت عربستان توضیح داد: ابتدای حج زمانی که آقای اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت به عربستان وارد شد، وزیر حج این کشور درخواست ملاقات کرد و درباره برگزاری دعای کمیل در حج امسال هشدار داد. پلیس عربستان نیز مخالفت خود را با این مراسم اعلام کرد و گفته شد، ایران امسال اجازه برگزاری این دعا را در بین‌الحرمین ندارد.

قاضی عسکر ادامه داد: نامه‌ای را به ولیعهد عربستان نوشتم، چرا که او قبلا وزیر حج بوده و در جریان کمّ و کیف مراسم دعای کمیل ایران در بین‌الحرمین قرار داشت و بارها درباره محتوای این دعا و نظمی که زائران ایرانی در حین برگزاری مراسم آن در بین‌الحرمین دارند، دیدگاه مثبتی را بیان کرده بود. وی پس از آن دستور ملغی شدن آن تصمیم را صادر کرد و کمتر از دو ساعت مانده به برگزاری آن اعلام شد که می‌توانیم این مراسم را برگزار کنیم و اولین دعای کمیل حج امسال در چنین شرایطی برگزار شد.

وی اضافه کرد: پلیس عربستان حتی برای خودداری از برگزاری این مراسم امکانات نظامی را در اطراف بین‌الحرمین مستقر کرده بود.

ایران با وجود چنین شرایطی امسال چهار مراسم دعای کمیل را در بین‌الحرمین برگزار کرد که آخرین آن شب گذشته بود. بازگشت زائران ایرانی به کشور که از 6 مهرماه آغاز شده تا 26 مهرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied