شمانیوز
شما نیوز

افتتاح مرکز بین المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در تبریز

همزمان با دومین روز مسابقات قهرمانی ورزش‌های زورخانه ای و پهلوانی آسیا، مرکز بین المللی توسعه ورزش های زورخانه ای و پهلوانی نیز در مجموعه ورزشی و زورخانه شهدای خطیب افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عصر دیروز و همزمان با دومین روز مسابقات قهرمانی ورزش های زورخانه ای و پهلوانی آسیا، آیین افتتاح مرکز بین المللی توسعه ورزش های زورخانه ای و پهلوانی نیز در مجموعه ورزشی و زورخانه شهدای خطیب برگزار شد.

در این مراسم که محسن مهر علیزاده، رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و پهلوانی، صادق نجفی شهردار تبریز، افشین دبیری، رئیس شورای شهر تبریز، مسئولان فدراسیون جهانی ورزش های زورخانه ای، تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و مسئولان ورزشی استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند، این زورخانه رسما افتتاح شد.

شهر آگاه، شهروند آگاه؛ شعار امسال شهرداری تبریز

شهردار تبریز که نخستین سخنران این مراسم بود، درباره افتتاح مرکز بین المللی توسعه ورزش های زورخانه ای و پهلوانی اظهار داشت: هدف سازمان ورزش شهرداری تبریز توسعه ورزش های همگانی و اخلاق مدار است که ما امیدوار هستیم این اقدام با کمک هر چه بیشتر شورای شهر روند رو به رشدی را طی کند و باید در اینجا از تمام دست اندر کارانی که در برگزاری این مسابقات و همایش ها تلاش می کنند، تشکر کنم.

وی افزود: با توجه به شعار سال گذشته ما که شعار تبریز من، شهر سالم و شهروند سالم بود ما فعالیت های فرهنگی و ورزشی را داشتیم تا به این شعار جامه عمل بپوشانیم که خوشبختانه و به لطف خدا استان آذربایجان شرقی توانست مقام ها و افتخارات زیادی را در عرصه های مختلف کسب کند. تاریخ غنی و چندین و چند ساله تبریز حضور این شهر در عرصه های مختلف را نشان می دهد.

نجفی گفت: با توجه به حضور بیش از 20 کشور در مسابقات قهرمانی آسیایی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی که در تبریز برگزار می شود ما اطمینان داریم که ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در کشورهای زیادی شناخته شده اند.

* ورزش های زورخانه را به المپیک می بریم

محسن مهرعلیزاده نیز در افتتاحیه این مرکز با تشکر از تمام حضار و پیشکسوتان و تشکر ویژه از شهردار کلان شهر تبریز، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، حمایت ها و کوشش های اداره کل تربیت بدنی، میرمعصوم سهرابی و سازمان ورزش شهرداری تبریز و شعردوست به عنوان یکی از مشاهیر آذربایجان اظهار داشت: مشاهیر و افتخارات شهر تبریز با حضور خود جلوه ویژه ای به این مراسم بخشیده اند و این افراد با برگزاری این مراسم، کارایی، لیاقت و کفایت شهر تبریز را در تاریخ نگاشتند.

وی افزود: اواخر سال 1380، زمان حضور بنده در سازمان تربیت بدنی و در مواقعی که ورزش زورخانه ای تبدیل به یک اثر باستانی می شد و دیگر شاهد برگزاری مسابقاتش در مواقع مختلف نبودیم، ما پس از رهنمود ها و استقبال مقام معظم رهبری از طرح توسعه این ورزش در سطح جامعه شروع به برنامه ریزی برای آن کرده و اواسط سال 1383 توانستیم پس از چند سال برنامه ریزی و تحقیق، فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی را به ثبت جهانی برسانیم.

مهر علیزاده در مورد ارزش های والای ورزشی پهلوانی و زورخانه ای گفت: بر خلاف ورزش های زورخانه ای که فرهنگی ایرانی اسلامی را دارد، در ورزش های دیگر سلامت جسم همیشه اولویت اصلی بوده است؛ به طور مثال، ورزشکار در جودو باید از وارد شدن ضربه به بدن خود جلوگیری کند و در کاراته نیز با وارد کردن ضربه به حریف امتیاز می گیرد.

وی تصریح کرد: ارزشی که ورزش های زورخانه ای وجود دارد در هیچ یک از ورزش های دیگر یافت و ماجرای پوریای ولی که پهلوان بزرگ تاریخ این رشته محسوب می شود در هیچ یک از ورزش های دیگر تکرار نمی شود.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با اشاره به حضور گسترده کشورهای مختلف در این رشته خاطرنشان کرد: فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با حضور 22 کشور مختلف کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر 84 کشور با این ورزش آشنایی کاملی را دارد و این باعث خوشحالی ما محسوب می شود که یک ورزشکار غیر مسلمان برای ورود به گود پهلوانی از واژه "رخصت" استفاده می کند.

وی تاکید کرد: هنوز بعد از 11 سال حضور در این رشته، زمانی که یا علی گفتن ورزشکارانی را می بینم که چیزی از اسلام نمی دانند، اشک در چشمانم جمع می شود.علاوه بر این ورزشکاران ما حتی مرشد هایی را در کشورهای غیر فارسی زبانی همچون موزامبیک و نپال تربیت کرده ایم که در زورخانه اشعار فارسی می خوانند.

مهرعلیزاده گفت: تمام این مسائل توسعه فرهنگ غنی ایرانی در جهان را نشان می دهد که ما در حال حاضر برای توسعه هر چه بیشتر این فرهنگ هر 2 سال یک بار مسابقات قاره ای را برگزار می کنیم و حتی در کشورهای آمریکایی به دلیل اختلاف ساعت از ساعات ابتدایی صبح افراد ما پشت کامپیوتر نشسته و به صورت آنلاین اصطلاحات این رشته را از ایران به آنان آموخته و آموزش می دهند.

وی در خصوص چارت سازمانی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی تصریح کرد: با توجه به اساسنامه ای که برای این فدراسیون تدوین شده است، رئیس فدراسیون همیشه از کشور ایران خواهد بود و علاوه بر آن هیئت رئیسه ای را خواهد داشت که 3 عضو دارد و این روند همیشه حفظ می شود.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی تاکید کرد: تبریز شهر اولین ها است و با برگزاری این مسابقات نیز، اولینی دیگر برای این شهر ثبت شد که نخستین آن برگزاری جلسه هیئت رئیسه تو ام با برگزاری مسابقات در یک شهر بود. علاوه بر این موضوع، این مرکز به عنوان اولین مرکز از حدود 12 مرکزآموزش و توسعه بین المللی ورزش های زورخانه ای و پهلوانی است که افتتاح شد و آموزش بخش اعظمی از کشور های همسایه آسیایی و اروپایی را نیز بر عهده خواهد داشت.

مهر علیزاده با اشاره به برگزاری همایش صلح جهانی گفت: حدود 150 نفر از نمایندگان کشورهای مختلف آمادگی خود برای تکرار چنین برنامه هایی را اعلام کردند و ما امیدوار هستیم که بتوانیم با گسترش ورزش های پهلوانی و زورخانه ای صلح و امنیت را نیز در جهان گسترش بدهیم.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در خصوص ایجاد مقرهای مختلف این فدراسیون در قاره های مختلف گفت: برای توسعه این ورزش در سطح جهان بزودی قرار است ما مقرهایی را در قاره های مختلف ایجاد کنیم و در این مقرها، آموزش این ورزش را هم به علاقه مندان داشته باشیم. علاوه بر کشور های عربی، ما چند کشور را نیز در آسیای دور، مرکزی و میانه نیز برای ایجاد این مقرها در نظر گرفته ایم. همچنین در غرب آسیا نیز کشور ایران و شهر سرفراز تبریز برای این موضوع انتخاب شد که برای اولین بار یکی از این مقرها افتتاح شده و با افتتاح این مقر، اولین دیگری در شهر اولین ها ثبت گردید.

مهرعلیزاده اظهار داشت: این مرکز متعلق به تمام کشور های جهان است که ما امیدواریم تبریز همانند گذشته، مانند چراغ فروزانی بتواند در توسعه فرهنگ و ورزش موفق باشد.برای توسعه این ورزش نیاز به حمایت هر چه بیشتر و مستمر مردم و مسئولین شهر تبریز داریم. با سازماندهی و برنامه ریزی که انجام دادیم ایم جلو می رویم و امیدوار هستیم که در آینده بتوانیم حتی این رشته را به المپیک نیز ببریم و برای کشورمان افتخار آفرین باشیم.

* برگزاری مسابقات مختلف با چنین سطح بالایی نشان از لیاقت مهر علیزاده دارد

علی‌اصغر شعردوست نیز در مراسم افتتاح مرکز بین المللی توسعه ورزش های زورخانه ای و پهلوانی با تقدیر و تشکر از حضور رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی، شهرداری تبریز، رئیس شورای شهر تبریز و نائب رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی اظهار داشت:اگر تا چند وقت پیش نشانی از عظمت سال های دور تبریز را نمی دیدیم از چند وقت پیش و با توجه به آمار سازمان ملل دوباره تبریز به روزهای خوب خود باز گشته است.

وی افزود: سال ها پیش و زمانی که هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت وزرای تبریزی خود را مسئول آبادانی شهر تبریز معرفی کرد، آنان اعلام کردند که اگر بخواهیم برای شهر خود کار کنیم انتقادات زیادی متوجه ما می شود اما آنان این موضوع را از یاد برده بودند که وزرایی که از سایر شهر ها در کابینه رئیس جمهور حضور دارند برای شهر خود تلاش های زیادی را می کنند.

شعردوست خاطرنشان کرد: بر خلاف آنان اما محسن مهر علی زاده جایگاه خود را فراموش نکرده و خدمات شایسته ای را به شهر تبریز ارائه داده و مسابقات قهرمانی زورخانه ای و کشتی پهلوانی آسیا را پس از تهران در شهر تبریز برگزار کرد.

وی با اشاره به قدمت بالای شهر تبریز تصریح کرد:7 صد سال پیش و زمانی که حتی قاره آمریکا به وجود نیامده بود و اروپا نیز در گیر و دار رنسانس قرار گرفته بود شهر تبریز دارای مکانی به نام مقبره الشعرا بود و مردمانش نیز می دانستند که باید مکانی برای تدفین افراد برجسته این شهر داشته باشند.

شعردوست در عملکرد محسن مهر علیزاده گفت: با شناخت دقیقی که وی از واژه ورزش دارد ممطئنا می تواند عملکرد بسیار موفقی را در این سمت داشته باشد.امروزه در همه جای دنیا نام حضرت علی (ع) بر سر در زورخانه ها قرار دارد که این نام مقدس دائما بر سر زبان مرشد ها نیز می چرخد و اینکه شهر تبریز توانسته است چنین مسابقاتی را با این سطح برگزار کند افتخاری برای این شهر و مردمانش نیز محسوب می شود که نشان از لیاقت محسن مهر علی زاده دارد.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied