شمانیوز
شما نیوز

دختر شهید بابایی: دوست ندارم درباره پدرم فیلم بسازم

سلما بابایی - دختر شهید عباس بابایی - که مدتی است به فیلم‌سازی روی آورده است، درباره‌ی تجربه‌هایش از ساخت فیلم و سریال‌هایی در زمینه شهدا سخن گفت.

سلما بابایی - دختر شهید عباس بابایی - که مدتی است به فیلم‌سازی روی آورده است، درباره‌ی تجربه‌هایش از ساخت فیلم و سریال‌هایی در زمینه شهدا سخن گفت.

وی با اعتقاد بر اینکه شهدا متعلق به همه مردم هستند و مردم حق دارند درباره شهدایشان بیشتر بدانند، اعلام کرد که برای شناساندن شهدایی که تاکنون نامی از آنها برده نشده، قصد دارد این راه را ادامه دهد.

این فیلم‌ساز که به تازگی یک مجموعه پنج قسمتی برای شهدای خلبان برای شبکه اول ساخته است، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیوی ایسنا‌ ابتدا درباره اینکه چه انگیزه‌ای باعث شد به فیلمسازی علاقه‌مند شود وآیا اتفاقی که برای پدرش افتاد باعث انگیزه وی برای فیلم‌سازی درباره شهدا شد؟ خاطرنشان کرد: کاری که در حال حاضر در دست دارم و هنوز پخش نشده، درباره پدرم نیست بلکه درباره خلبان‌های شهید دیگر است؛ چراکه من اصلا در رابطه با پدرم فیلم نمی‌سازم. راستش من از مدت‌ها قبل به کار بازیگری علاقه داشتم اما به مرور زمان این علاقه در من به فیلمسازی تبدیل شد، بر این اساس چندین سال پیش به آموزشگاه‌های فیلم‌سازی رفتم و دوره‌هاش را گذراندم تا اینکه همان موقع ساخت یک فیلم کوتاه برای جشنواره‌ «رویش» به من پیشنهاد شد و این کار را پذیرفتم. آذرماه سال گذشته هم یک فیلم کوتاه با عنوان «دیوار» ساختم که آن زمان هیچکس مرا نمی‌شناخت اما این فیلم به حوزه هنری داده شد و سپس اعلام شد که کارم به جشنواره راه پیدا کرده است اما هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد ولی این خودش برایم جای خوشحالی داشت که توانستم به یک جشنواره راه پیدا کنم.

او در ادامه همین مطلب توضیح داد: بنابراین خیلی مشتاق‌تر شدم که کار فیلمسازی را ادامه بدهم تا اینکه دوباره یک مستند برای انرژی اتمی ساختم که چندین بار هم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی به روی آنتن رفت و بعد از آن به دلیل اینکه دوست داشتم کار داستانی هم انجام بدهم، طی مشورت‌هایی که با مشاورم داشتم پس از دیداری که با فرمانده نیروی هوایی داشتم اعلام کردم که دوست دارم راجع به شهدایی که از اسمشان استفاده نشده کاری بسازم تا اینکه ساخت یک مجموعه پنج قسمتی را به من سپردند که درباره زندگی پنج شهید بود. اولین قسمت از این مجموعه با عنوان «آخرین پرواز» به زندگی شهید بیژن بیک‌محمدی اختصاص داشت که در تبریز تصویربرداری شد. این قسمت از این مجموعه فروردین ماه امسال از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت. قسمتی دیگر ازاین مجموعه درباره زندگی شهید حسین دل حامد در بوشهر تصویربرداری شد که در حال حاضر در مرحله صداگذاری است، همچنین یک قسمت دیگر از این مجموعه با عنوان «طعمه» را در کردستان تصویربرداری کردیم که درباره زندگی جانباز خلبان محمد غلامحسینی است که در این کار ما یک لوکیشن هم در پایگاه یکم شکاری تهران داشتیم که اخیرا تصویربرداری‌اش به پایان رسید و اکنون درمرحله تدوین قراردارد.

سریال همپرواز

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «هم‌پرواز» سپس اعلام کرد: این مجموعه قرار است بعد از مراسم تاسوا و عاشورای حسینی بعد از سوم امام حسین(ع) از شبکه یک به روی آنتن برود؛ چراکه این کار موسیقی کردی دارد و مناسب دهه اول محرم نیست.

سلما بابایی سپس در پاسخ به اینکه آیا تمایل دارد کار فیلمسازی در عرصه شهدا را ادامه بدهد؟ اظهار کرد: خیلی دوست دارم این کار را ادامه بدهم و حتی با آقای احسانی - مدیر شبکه یک سیما - هم از علاقه‌ام نسبت به کار صحبت کرده‌ام و به ایشان هم گفتم که این کار برای شهدا است و شهدا هم، متعلق به همه مردم هستند و مردم ما حق دارند تا درباره شهدایشان بیشتر بدانند، بنابراین سعی می‌کنم در همین راستا کارم را ادامه بدهم نیاز به همکاری، کمک‌ و حمایت مسئولانی دارم که باید موضوع شهدا برایشان بیشتر مورد توجه باشد.

این فیلمساز در ادامه درباره اینکه فیلم وسریال‌هایی که تا به حال درباره خلبان‌های شهید ساخته شده‌اند، چقدر به واقعیت نزدیک بوده و فکر می کنید در کجاها حق مطلب ادا نشده که شما سعی کردید در کارهایتان به آن توجه کنید؟ بیان کرد: در کارهایی که تا به امروز و در آینده از من دیده شده و خواهد شد، تمام سعی‌ و حساسیتم بر این است که داستان‌ها بر اساس واقعیت ساخته شوند. در حال حاضر هم که یک مستند داستانی در دست دارم که بازسازی شده است، براساس واقعیت ساخته شده است؛ بنابراین معتقدم در رابطه با شهدا باید به این نکته خیلی پرداخته شود؛ چراکه من اجازه ندارم چیزی را از خودم کم یا اضافه کنم.

دختر شهید بابایی در پایان گفت‌و‌گویش با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا تمایل دارد در آینده فیلم یا سریالی برای پدرش (شهید عباس بابایی) بسازد؟ گفت: قلبا اصلا دوست ندارم این کار را بکنم؛ چراکه این کار به نوعی نشان دادن است. پدر من به اندازه کافی توسط مردم شناخته شده است، بنابراین مردم باید شهدای دیگر را بشناسند. من اصلا تمایلی ندارم که بخواهم کاری برای پدرم بسازم. دوست دارم، وقتی که قرار است برای پدرم صرف کنم برای شهدایی بگذارم که واقعا دیده نشده‌اند. دیدارهایی که با خانواده‌های شهدا داشتم مسوولیتم را بیشتر کرد که در این راستا قدم بردارم و محکم‌تر قدم‌ بردارم؛ چراکه خودم تصمیم گرفتم این راه را ادامه بدهم، شاید این راه راهی باشد که دیگر فیلمسازان هم برای شهدا بیشتر قدم بردارند البته من به کسی خرده نمی‌گیرم ولی دلم می‌خواهد بیشتر به شهدا توجه شود و فیلم و سریال‌های بیشتری درباره شهدای ناشناخته ساخته شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied