شمانیوز
شما نیوز

حسنی‌خو:مسئولان در جریان رد و بدل پول بین کی‌روش و آل‌اشپورت بودند/در پرونده ریوالدو هیچ‌چیز مشخص نیست

رئیس حراست وزارت ورزش گفت: پول بین آل‌اشپورت و کی‌روش رد و بدل شده اما این کار مخفی نبوده است، یعنی کفاشیان و مجموعه مسئولان می‌دانند که این پول رد و بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی ایران در حالی دیدار با عمان را پشت سر گذاشت که اردوی تیم ملی قبل از این دیدار تحت الشعاع دعوای کی‌روش با مسئولان سابق کمیته اخلاق قرار داشت و بیانیه بازی آنها باعث شد تا جو بدی به وجود بیاید.

این اتفاقات در حالی رخ داد که کی‌روش پس از دیدار با عمان در گفت و گویی به مصاحبه حسنی‌خو، رئیس حراست وزارت ورزش که گفته بود باید قرارداد کی‌روش بازیبینی شود، اشاره کرده و گفته بود که در این ماجرا حتی حاضر است به وزارت ورزش و شخص حسنی خو نیز برای روشن شدن ماجرا کمک کند.

بر همین اساس گفت و گویی را با رضا حسنی خو در خصوص اتفاقات اخیر تیم ملی و صحبت‌های کی‌روش انجام دادیم که متن آن در زیر می‌آید:

فارس: اردوی تیم ملی در هفته گذشته با بیانیه‌ای که کی‌روش صادر کرد که جواب مسئولان سابق کمیته اخلاق را در پی داشت دوباره به چالش کشیده شد.

در مجموع هیچکدام از طرفین کار خوبی انجام ندادند. من هیچکدام از این مسائلی که اتفاق افتاد را نمی‌پسندم و معتقدم که نباید در این شرایط تنش ایجاد کرد. در مسائل شرعی و اخلاقی تا اتهامی قطعی نشده، حقی نداریم تا آبروی کسی را ببریم. پس چرا ما اینجا طور دیگری عمل می‌کنیم و چرا در ورزش طور دیگری رفتار می‌شود؟

فارس: شاید فرهنگ‌‌سازی مناسب در ورزش صورت نگرفته است.

خیلی بد است، بالاخره این خیلی مهم است و ما در قوه قضاییه می‌گوییم تا کسی جرمش محرز و محکوم نشده، کسی حق ندارد اسم کسی را ببرد اما ما چرا در ورزش رعایت نمی‌کنیم. الان به قول آقای اسلامیان نام متهم به بزرگترین دزدی در تاریخ ایران به اختصار آورده می‌شود اما در ورزش خیلی از مسائل را راحت انجام می‌دهیم که این مسائل بد و بی‌اخلاقی است. کسانی که در ورزش دست‌اندرکار هستند باید ورزش را اخلاقی کنند و نمی‌توان با بداخلاقی، اخلاق را به ورزش برگرداند. مثل خیلی از آقایانی که ادعا می‌کنند در وزش اخلاقی هستند اما با بداخلاقی می‌خواهند اخلاق را جا بیندازند. مگر می‌شود چنین کاری انجام داد. ما باید به هم احترام گذاشته و شأن یکدیگر را حفظ کنیم و اگر کسی خلافی کرد آن را به مرجع‌اش بازگو کنیم تا در آنجا به این موضوعات رسیدگی شود. نوع برخوردها به نظر من درست نیست.

فارس:‌ به نظر می‌رسد که در خیلی از موارد زمان را در نظر نگرفته و در نهایت دست به کارهایی می‌زنیم که در شب بازی تیم ملی این اتفاقات می‌افتد و فضا به چالش کشیده می‌شود.

هم به لحاظ حرفه‌ای وقتش نبود و هم به لحاظ شرعی این موضوع اشکال دارد.

فارس: نایب رئیس فدراسیون گفته بود چون آقایان قاضی بودند فکر می‌کردند می‌توانند هر کاری دل‌شان خواست بکنند.

من این موضوع را کلی می‌گویم. این بداخلاقی در ورزش وجود دارد و در هیچ‌جا چنین بداخلاقی را ندیده‌ام. چیزی که هنوز یک شایعه است را علیه طرف درست می‌کنند و طرف را به گوشه رینگ می‌برند. به خدا این موضوع غلط است. اگر ورزشی‌نویسان و رسانه‌های ورزشی و حتی همین رسانه ملی که در آن هم اشکال دیده می‌شود چیزی که هنوز مشخص نیست و در حد یک شایعه است را تا این اندازه بزرگ نکنند، این فضاها هم به وجود نمی‌آید.

فارس: آیا درست است وقتی یک مسئول از جایی رفت تازه بخواهد دست به افشاگری بزند.

خیر. تازه این اولین اشکال است چون آن موقعی که مسئول فوق در رأس کار بود باید به این مسائل رسیدگی می‌کرد. این موارد که تازه امروز اتفاق نیفتاده است و برای گذشته است. مثل همین خالکوبی که اشکان دژاگه بر روی دستانش دارد. اگر دژاگه روز اولی که به تیم ملی آمد خالکوبی نداشت یا مگر ما نمی‌دانستیم که او چنین وضعیتی دارد. پس چرا روز اول او را راه دادیم و امروز اینگونه می‌خواهیم با او برخورد کنیم. در هر صورت این کارها اشتباه است و اینکه بخواهیم امروز بگوییم راه حل نیست. معتقدم که باید قانونی ایجاد کنیم که از حالا به بعد هر کسی خالکوبی کرد نتواند به تیم ملی بیاید و این بشود قانون یعنی اگر از قبل خالکوبی داشته آن را ثبت کند که تا روزی که این قانون نبوده بازیکن فوق متضرر نشود. از این پس هم اگر کسی خالکوبی کرد به تیم ملی او را راه ندهیم. یعنی به جای اینکه کار را درست کنیم، آن را خراب می‌کنیم. مگر نمی‌گوییم خالکوبی بد است؟ قانون ممنوعیت آن را ایجاد کنیم و پس از آن هم هرکسی باشد، حق ندارد در تیم ملی بازی کند.

فارس: وزارت ورزش چقدر در این قضایایی که به وجود آمده است تقصیر دارد؟

وزارت ورزش اصل است. وزارت باید از خودش شروع کند و سپس فدراسیون‌ها یکی یکی خود را درست کنند. جالب اینکه با این وضعیت از بازیکنان توقع داریم در زمین بداخلاقی نکنند. هیچکدام رعایت اخلاق را رعایت نمی‌کنیم و ادعا داریم بچه‌هایمان اخلاق را رعایت کنند. ما را می‌بینند که بداخلاقی می‌کنند.

فارس: کی‌روش گفته است پس از بازی با ژاپن به آقای حسنی خو و تحقیقاتشان کمک خواهم کرد.

من همان موقع هم به خبرگزاری فارس گفتم که باید قرارداد کی‌روش را ببینیم تا مشخص شود چنین بندی در آن قرار دارد یا خیر. البته این کار من نیست و یک کار تخصصی است. اگر قانون نداریم باید آن را ضابطه مند کنیم. مشکل ما این است که از مشکلات درس نمی‌گیریم. نمی‌دانم چرا در ورزش این گونه رفتار می‌شود. اگر مشکلی هست آن را باید قانونمند کرده و به آن عمل کرد.

فارس: در خصوص مشاهده قرارداد کی‌روش اقدامی شده است؟

نمی دانم و خبر ندارم. نمی‌دانم مسئولیتش هم با کیست و فکر می‌کنم آقای سجادی باید به این موارد رسیدگی کند.

فارس: کی‌روش حتی گفته بود حاضر است در تحقیقاتی که دارید به شما کمک کند؟

بالاخره باید موضوع روشن شود. باید یک نفر این وسط کار را درست کند و علی القاعده باید آقای کفاشیان این کار را انجام دهد. اگر من هم بتوانم این کار را انجام دهم، ورود می‌کنم چون نباید این موضوع در ابهام بماند.

فارس: البته چون زمانی که حرف از رفتن کی‌روش بود و شما کار را برای ماندن وی درست کردید الان هم او توقع دارد که شما به این مسائل رسیدگی کنید و موضوع پرونده آل‌اشپورت را حل کنید.

من حرفی ندارم و می آیم وسط و حل می‌کنم اما این یک کار تخصصی است و قوانین آن را نمی‌دانم. باید افرادی که قانون آن را می‌دانند نظر بدهند که این موضوع تخلف است یا خیر. اولاً این پول بین آل‌اشپورت و کی‌روش رد و بدل شده و در ثانی این که آقایان در جریان هستند و این کار مخفی نبوده است. یعنی کفاشیان و مجموعه وزارت ورزش می‌دانند که این پول رد و بدل شده است. معتقدم چون در دنیا در این خصوص جلوتر از ما هستند باید ببینیم قوانین جهانی این کار چه می‌گوید، اگر با قوانین ما مغایرت داشت، آن را اصلاح کنیم در غیر این صورت به آن عمل کنیم.

فارس: کی‌روش چرا تا این اندازه به این مسائل حساس است. هر بار شاهد هستیم قبل از بازی‌‌های حساس تیم ملی چنین اتفاقاتی در اردوی تیم ملی رخ می‌دهد.

ما نباید تنش درست کنیم. شروع کننده آن هم ما بودیم. کی‌روش سرمربی تیم ملی است و سطح او هم بالاست و اعلام کرده که بهترین امکانات را هم می‌خواهد. ما هم همان زمان به او چند بار گفتیم که امکانات ما در همین حد است و تأکید هم کرده‌ایم. به نظر من تنش درست کردن از سوی هیچ فردی درست نیست چه برسد به اینکه بخواهد مدام تکرار شود.

فارس: برخی مواقع هم شاید حق با کی‌روش باشد. به طور مثال چرا قضیه سربازها درست شب اردوی تیم ملی و با ورود کی‌روش به ایران رسانه‌ای شود.

در هر صورت این ناهماهنگی‌ها هم وجود دارد. ما همه باید منافع ملی را به هر چیزی ترجیح دهیم. همه باید این کار را انجام دهند، فرقی هم نمی‌کند چه کسی باشد.

فارس: کی‌روش در بین مسئولان مخالف دارد؟

نمیدانم. شاید داشته باشد، کسی چیزی به من نگفته است. اما فلسفه فوتبال چیست؟ اینکه آدم‌ها را به هم نزدیک کند و مردم را خوشحال کند. ما با هر انگیزه و دلیلی، کی‌روش را با این قیمت آورده‌ایم، چرا کمکش نمی‌کنیم که موفق شود؟ من از این موضوع تعجب می‌‌کنم. اگر او را قبول نداریم که بگوییم دست شما درد نکند و با احترام از او بخواهیم تا برود. وقتی او را با این پول آورده‌ایم پس کمک کنیم تا کار کند و در نهایت هم تیم ملی موفق شود. در این جور مواقع باید رئیس فدراسیون حرف آخر را بزند.

فارس: رئیس فدراسیون ضعیف عمل نمی‌کند که این همه جنجال به وجود می‌آید؟

کفاشیان باید مسئولیتش را بپذیرد و اگر هم کسی سؤال داشت از ایشان بپرسد. الان در فدراسیون‌های کشتی و والیبال و ... آیا کسی با سرمربی صحبت می‌کند یا در صورت بروز مشکل با رئیس فدراسیون حرف می‌زنند. کفاشیان و اسلامیان باید بیشتر به صحنه بیایند و حرف اول و آخر را بزنند و مسئولیت‌ها را بپزیرند.

فارس: کی‌روش در مثال جالبی گفته بود که اکنون در کشوری عربی حضور داریم و فکر می کنم خوب باشد که من از یک ضرب المثل بسیار قدیمی که اعراب استفاده می کنند بهره ببرم. عربها می گویند بهتر است که ما هزار نفر دشمن بیرون از خیمه مان داشته باشیم تا اینکه بخواهیم یک دشمن را داخل خیمه مان ببینیم.

این طبیعی است. زمانی که در کشور خودمان این همه مردم به فوتبال علاقمند هستند و موفقیت آن رادوست دارند، وقتی تیم ملی مقابل عمان ضعیف عمل کرد، مردم هم ناراحت می‌شوند. پس همه باید به هم کمک کنیم. یک زمان برای یک کاری رقابت است، اما وقتی یک نفر دیگر سرمربی یا رئیس شد باید بقیه هم به او کمک کنند تا موفق شود. ما باید این موضوع را به فرهنگ تبدیل کنیم. همه باید این احساس را داشته باشند که متاسفانه این احساس در ورزش نیست. تیم ملی هم برای مردم است و اگر مردم خوشحال شوند، همه سود خواهند کرد.

فارس: به نظر شما اوضاع در فوتبال عجیب و غریب نیست؟

ورزش اصلاً عجیب و غریب است.

فارس: موضوع پرونده ریوالدو به کجا رسید؟

در حال پیگیری هستیم. یکی دو کار مانده است که باید انجام شود.

فارس: تخلف کسی مشهود است؟

هنوز چیزی قطعی نیست، اگر بود اعلام می‌کردیم

فارس: پرویز مظلومی در این خصوص مقصر است؟

هنوز چیزی قطعی نشده و پس از قطعی شدن، رأی را اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/ی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied