شمانیوز
شما نیوز

چرا آمریکا در تولید پسته از ایران پیشی گرفت

‌دبیر انجمن پسته استان سمنان‌، خرده‌مالکی‌، نگرش سنتی حاکم بر کشاورزی و فقر در باغداری مکانیزه و همچنین رویکرد شرکتی به کشت پسته در آمریکا را مهمترین عامل پیشی گرفتن آمریکا از ایران در تولید پسته ارزیابی کرد.

‌دبیر انجمن پسته استان سمنان‌، خرده‌مالکی‌، نگرش سنتی حاکم بر کشاورزی و فقر در باغداری مکانیزه و همچنین رویکرد شرکتی به کشت پسته در آمریکا را مهمترین عامل پیشی گرفتن آمریکا از ایران در تولید پسته ارزیابی کرد.

منصور عباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان اینکه تولید پسته در ایران و آمریکا در حال حاضر تقریبا برابر بوده و تفاوت چندانی در میزان برداشت این محصول در این دو کشور نیست، اظهار کرد: ایران طی چند سال اخیر، به طور تقریبی سالانه 230 هزار تن پسته از باغ‌های خود برداشت می‌کند، در حالی که میزان برداشت آمریکا نیز 240 هزار تن بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی سبقت آمریکا از ایران که در گذشته پیشتاز بلامنازع تولید پسته در جهان بوده است، افزود: یکی از مهمترین دلایل توفیق آمریکا در تولید پسته به رویکرد علمی به کشت این محصول استراتژیک است.

دبیر انجمن پسته استان سمنان با بیان اینکه کشت پسته در آمریکا عمدتا به‌صورت شرکتی است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ایران به صورت انفرادی به تولید پسته پرداخته و همین سبب کوچک شدن اراضی و باغ‌های پسته در ایران می‌شود.

عباسیان، با بیان اینکه معمولا سطح باغ‌های پسته در آمریکا بسیار وسیع است، تصریح کرد: به طور مثال در آمریکا با باغ‌های چند هزار هکتاری روبرو هستیم که به صورت شرکتی اداره می‌شوند و از این استفاده از ماشین‌آلات در این اراضی بزرگ مقرون‌به صرفه‌تر بوده و خود باغداران عمدتا از تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی مدن برخوردارند، اما در ایران عمدتا باغ‌ها کمتر از یک هکتاری و کوچک و خرده مالکی بوده و از این رو خرید بسیاری از ماشین‌آلات برای باغ‌هایی در این سطح، چندان مقرون به صرفه نبوده و هزینه‌بر است. ضمن اینکه در باغ‌های ایرانی هنوز نگرشی سنتی به کشت‌، حاکم بوده و همین در حجم تولید و تعدد محصول موثر است.

او‌ با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار بیشتری در کشت پسته دارد، خاطرنشان کرد: کشت پسته در آمریکا معمولا محدود به چند ایالت و از جمله فلوریدا‌ست، در حالی که بیش از نیمی از استان‌های ایران، توانایی کشت و توسعه باغ‌های پسته را دارند.

وی با بیان اینکه همه استان‌های حاشیه کویر در ایران توانمندی کشت و تولید پسته را دارند، اضافه کرد: کرمان، سمنان، یزد، تهران، خراسان شمالی و از مهمترین استان‌های ایران در تولید پسته هستند.

این پسته‌کار دامغانی با اذعان به اینکه تولید پسته در آمریکا سیستماتیک است، یادآوری کرد: همین امر در کنار برخورداری از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن، نگرش علمی به باغداری و توجه به تحقیقات و...باعث شده که در آمریکا شاهد رشد روزافزون تولید پسته باشیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied